روغن زیتون لاغری
فواید عالی روغن زیتون برای سلامت بدن یک مورد اثبات شده است، اما موضوعی که برای اغلب افراد جای سوال می باشد این است که آیا روغن زیتون خاصیت لاغرکنندگی هم دارد؟

حقیقت لاغر کننده بودن روغن زیتون

روغن زیتون، یکی از سالم ترین انواع روغن است که از له کردن و فشردن میوه های زیتون تهیه می شود. روغن زیتون، یک منبع عالی از ویتامینها و مواد معدنی است که سبب پاکسازی بدن، تغذیه پوست، سلامتی قلب و عروق و... می شود. بسیاری از افراد برای لاغری در برنامه غذایی خود از روغن زیتون استفاده می کنند اما آیا روغن زیتون لاغر کننده است و موجب کاهش وزن می شود؟ اگر می خواهید پاسخ سوال خود را دریابید این بخش از نمناک را مطالعه کنید.

روغن زیتون به دلیل خواص زیر، لاغر کننده است

بله، این روغن معجزه گر نامش را در میان لاغر کننده ها نیز ثبت کرده است و باید بدانید که روغن زیتون یک روغن ایده آل برای رژیم غذایی است زیرا :

افزایش سوخت و ساز

مصرف روغن زیتون و افزودن این روغن به سالاد و مواد غذایی دیگر سبب افزایش سوختن چربی های ذخیره شدن در بدن می شود زیرا روغن زیتون سرشار از اسیدهای چرب تک غیر اشباع (MUFAs) می باشد که بدون کاهش دادن کلسترول های خوب کلسترول های بد را کاهش داده و سوختن چربی های ذخیره شدن در بدن سرعت می بخشند.

روغن زیتون

خاصیت سیرکنندگی

روغن زیتون سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع است. استفاده از چربی های غیر اشباع در برنامه غذایی سبب می شود افراد راحت تر اشتهای خود را کنترل کرده و زودتر سیر شوند. استفاده از این روغن سالم و پرخاصیت در تهیه غذا و سالاد سبب می شود فرد زود سیر شده و به اندازه کافی غذا مصرف کرده و مانع ورود کالری های اضافی به بدن شود، بنابراین می تواند چربی سوزی را آسان تر از سایر افراد انجام داده و برای کنترل و تثبیت وزن اقدام کند.

افزایش سروتونین

رایحه قوی و با نشاط روغن زیتون نیز به کاهش وزن کمک می کند زیرا باعث افزایش میزان سروتونین در بدن می شود. این هورمون، خلق و خو را بهبود می بخشد و پیام سیری می فرستد.

روغن زیتون لاغری

مهار جذب گلوکز

مواد مغذی موجود در روغن زیتون، جذب گلوکز توسط بدن را مهار می کنند، به همین دلیل است که وقتی شما به منظور کاهش وزن، هر روز از روغن زیتون استفاده می کنید، احساس گرسنگی نخواهید کرد.

جایگزین عالی برای روغن های اشباع

روغن پالم، روغن هسته پالم، و دیگر روغن های نظیر اینها سرشار از چربی های اشباع هستند. اگر چربی های مضر و اشباع را از برنامه غذایی حذف کرده یا تا حد امکان کاهش دهیم و اسیدهای چرب تک غیر اشباع (MUFAs) را جایگزین آن ها نماییم بدون شک می توانیم در چربی سوزی و کاهش وزن بسیار موفق عمل کنیم. جایگزین کردن این روغن ها با روغن زیتون نه تنها می تواند به کاهش وزن کمک کند بلکه سبب افزایش سلامتی نیز می شود.

روغن زیتون و لاغری

آیا می توانیم روغن زیتون را لاغرکننده بنامیم؟

اگر فکر می کنید که روغن زیتون یک روغن جادویی است که فورا شما را لاغر خواهد کرد، در اشتباه هستید پس باید در مصرف روغن زیتون با احتیاط عمل کنید.

میزان کالری روغن زیتون

روغن زیتون، بدون کالری نیست یک قاشق سوپخوری روغن زیتون، 124 کالری دارد. برای کاهش وزن با روغن زیتون به نکات زیر دقت کنید:

  • برای کاهش وزن باید کالری مصرفی تان را کاهش دهید، اگر کالری مصرفی تان زیاد بوده و در کنار آن از روغن زیتون نیز استفاده نمایید لاغر نخواهید شد.
  • به جای روغن های اشباع از روغن زیتون استفاده کنید اما به مقدار کم زیرا کالری روغن زیتون زیاد است.
  • روغن زیتون خاصیت ملین دارد اما سرعتی که در آن مواد غذایی در بدن شما حرکت می کنند، کالری جذب شده توسط بدنتان را کاهش نخواهد داد.
  • اگر کالری مصرفی را کاهش داده و ورزش و تحرک کافی داشته باشید و به مقدار کم از روغن زیتون استفاده نمایید، می توانید به کاهش وزن دست یابید.

چه مقدار روغن زیتون برای لاغری مصرف کنیم؟

مصرف فقط یک قاشق مرباخوری روغن زیتون فوق بکر و خالص در هر روز، باعث می شود که شما بیشتر احساس سیری کرده و پرخوری نکنید. همچنین بدن را تحریک خواهد کرد تا چربی بسوزاند. بررسی ها نشان داد خانم هایی که حداقل سه قاشق سوپخوری روغن زیتون را در رژیم غذایی شان گنجاندند، نسبت به کسانی که فقط از یک رژیم غذایی کم چرب پیروی کردند، 30٪ بیشتر وزن از دست دادند.

اگر شما نگران پیامدهای مصرف روغن زیتون برای کاهش وزن هستید، می توانید به مقدار کم از آن استفاده کنید و نیازی نیست که هر روز یک قاشق سوپخوری روغن زیتون مصرف کنید. شما می توانید روی سالاد مورد علاقه تان روغن زیتون بپاشید یا از آن بعنوان دیپ استفاده کنید.

خاصیت روغن زیتون

روش انتخاب روغن زیتون مرغوب:

انواع مختلفی از روغن زیتون در بازار وجود دارد که بر اساس نحوه فراوری شان طبقه بندی می شوند. از بین تمام انواع روغن زیتون، روغن زیتون فوق بکر سرد فشرده، سالم ترین است. برای انتخاب روغن زیتون مرغوب:

  • روغن زیتون را بو کنید زیرا روغن زیتون خوب باید بوی زیتون یا سبزی یا سیب بدهد، اگر بوی فلزی احساس کردید، روغن نامرغوب یا فاسد است.
  • روغن زیتون را بچشید، مزه روغن نامرغوب روی زبان به کندی پخش می شود.
  • ازخرید روغن هایی که در ظروف شفاف و درمعرض نور و دمای بالا نگهداری شده خودداری کنید.

نکته مهم :

هر غذایی اگر به میزان زیاد مصرف شود، به دلیل افزایش میزان کالری چاق کننده است پس اگر از روغن زیتون زیاد استفاده کنید، قطعا چاق خواهید شد.

 

لاغر کننده ، آیا روغن زیتون لاغر کننده است؟

4.4139
این مطلب مفید بود ؟12118
منبع : بخش ورزش و تناسب اندام نمناک/ن/ح.ب
وبگردی