اتو کردن لباس
روش اتو کردن لباس ها و پارچه های مختلف بسیار مهم و حائز اهمیت است، همچنین اتو کردن انواع پارچه های مختلف لباس ها باید به شیوه خاص خود انجام شود.

روش اتو کردن لباس ها و پارچه های مختلف

لباس ها از پارچه های مختلف با جنس های متفاوت دوخته شده اند و هر پارچه بر اساس جنسی که دارد به شیوه خاصی برای اتو کشی نیازمند است. درجه حرارت، نحوه حرکت اتو و نوع اتو برای انواع پارچه ها متفاوت است. اتو های امروزی، برای انواع لباس ها نشان و درجه خاصی دارند که می توان برای پارچه های مختلف درجه آن را تنظیم کرد. در این مطلب از نمناک به توضیح نحوه صحیح اتو زدن جنس های مختلف پارچه می پردازیم تا یاد بگیرید که هر پارچه و لباس را به چه شیوه ای اتو کنید به طوری که لباس ها ظاهرشان را به خوبی و به مدت بیشتری حفظ کنند و ماندگاری بالاتری داشته باشند.

اتو کردن صحیح انواع لباس با جنس های مختلف

اتوی دستی و اتوی پرسی
برخی از پارچه ها به اتوهای دستی و برخی دیگر به انواع پرسی نیاز دارند. اتو پرسی با پرس کردن و فشردن پارچه ، لباس ها را صاف می کنند اما اتو دستی، با کشیده شدن بر روی سطح پارچه چروک های آن را باز می کند. هر یک از این دو روش برای انواع خاصی از پارچه ها و لباس ها مناسب تر هستند مثلا اتوی دستی برای صاف کردن پارچه های نخی، پلی استر و ابریشم مناسبند و اتوی پرس برای پارچه های ظریف مانند ژرسه ها، لباس های پشمی و لباس های پیلی دار مناسب است . ما اغلب در منزل از اتوهای دستی برای اتو کردن تقریباً تمام لباس ها و انواع پارچه های مختلف استفاده می کنیم.

وسایل لازم را برای اتو کشی آماده کنید :

شما برای صاف کردن انواع پارچه ها به اتو ، میز اتو یا یک سطح صاف و کمی نرم ، یک پارچه تمیز برای حفاظت از پارچه های ظریف احتیاج دارید.
اتو کردن لباس

آماده کردن وسایل لازم برای اتوکشی

لباس ها را از هم جدا کنید :

روش اتو کردن انواع پارچه با یکدیگر متفاوت است پس باید شما لباس های خود را بر اساس جنس شان جدا کنید و اتو زدن را از لباس هایی شروع کنید که به دمای کمتری نیاز دارند. اگر از جنس لباس خود مطمئن نیستید برچسب نگهداری لباس را با دقت بخوانید.

اتو را آماده کنید:

اتو را به برق بزنید و صبر کنید تا چراغ اتو روشن شود . قبل از روشن نشدن چراغ اتو ، اتو به اندازه کافی داغ نیست و اتو کردن فایده ای ندارد .

یک دستمال مرطوب تهیه کنید:

برخی از لباس ها در تماس مستقیم با اتو آسیب می بینند بنابراین بهتر است روی آن یک پارچه نمدار بیاندازید و سپس لباستان را اتو کنید .

اتو کشیدن لباس های مختلف و پارچه های متفاوت

پنبه:
برای اتو کردن این لباس های پنبه ای بهتر است از اتوهای دستی استفاده شود و اتو را در دما بالا قرار دهید و روی لباس پارچه ای نم دار بیاندازید و آن را اتو کنید تا چروک هایش صاف شود. در صورت نیاز می توانید از بخار اتو یا اسپری آب نیزاستفاده کنید.
اتو پارچه پلیسه

نحوه اتو کردن لباس های پنبه ای

روش اتو کردن لباس کتان:

لباس کتان را هنگامی که نمناک است و با دمای بسیار بالا در مواقع لزوم از بخار اتو یا اسپری آب استفاده کنید. اتو کردن این لباس ها با اتوهای پرسی آسیبی به آنها نمی رساند و روند صاف شدن را آسان تر می کند.
راه دیگری برای اتوی لباس های کتان این است که پیش از آنکه اقدام به اتو کردن آنها کنید، آنها را با چوب لباسی در حمام آویزان کنید تا بخار حمام، چین و چروک های عمده و عمیق لباس را از بین ببرد و کار اتو کردن لباس های کتان راحت تر شود.

روش اتو کردن لباس های پشمی:

برای اتو کردن لباس های پشمی لباس را برگردانید و آن را از داخل با حرارت کم اتو بزنید. قبل از اتو زدن بهتر است لباس را نمناک کنید و سپس تکه ای تترون سفید برای جلوگیری از آسیب دیدن لباس پشمی در حین اتو زدن روی آن بیاندازید و لباستان را اتو بزنید.

اتو کردن لباس پلی استر:

لباس پلی استر را هنگامی که نمناک است، با در صورت لزوم از اسپری آب استفاده کنید، اما از بخار استفاده نکنید. جنس پلی استر را به دلیل داشتن مواد شیمیایی و مصنوعی بهتر است پس از نمناک کردن با حرارت کم اتو کنید. جهت اتو کشی بهتر از اسپری آب استفاده کنید، اما هرگز از بخار اتو استفاده نکنید زیرا بخار یا حرارت بالا می تواند لایه ای پلاستیکی روی آن به جای بگذارد که باعث براق شدن آن شود.اتوهای دستی برای این جنس لباس مناسب هستند.

لباس مخمل:

برای صاف شدن لباس های مخمل شما نباید آنها را اتو کنید بلکه تنها مجاز به استفاده از بخار آب هستید. اگر قادر به انجام این کار نیستید می توانید لباس خود را به خشک شویی بسپارید.
 اتو لباس مخمل

روش اتو کردن لباس های مخمل

کشمیر:

پارچه های پشمی لطیف کشمیر را هرگز اتو نکنید و به خشکشویی بسپارید.

نحوه اتو کردن پارچه های توری:

پارچه های توری که بسیار ظریف هستند برای صاف شدن به دمای پایین اتو نیاز دارند و بهتر است آنها را بدون استفاده از بخارصاف کنید. پارچه توری خشک را با حرارت پایین و با استفاده از پارچه محافظ اتو کنید واز اسپری آب یا بخار اتو استفاده نکنید.

روش اتو کردن لباس های نایلونی:

برای اتو زدن لباس های نایلونی هرگز از بخار استفاده نکنید و آنها را با حرارت پایین اتو کنید و در صورت نیاز فقط از اسپری آب استفاده کنید.

روش اتو کردن ساتن:

برای اتو کشی ساتن از درجه پایین اتو استفاده کنید و برای محافظت از پارچه تکه ای تترون روی آن بیاندازید و تا حد ممکن از بخار یا اسپری آب استفاده نکنید. اگر می خواهید پارچه ساتن شما سریع تر اتو شود زمانی که نمناک است آن را اتو بزنید.
 اتو کردن لباس

روش اتو کردن انواع لباس و پارچه های مختلف

روش اتو کردن پارچه اکریلیک:

پارچه اکریلیک را با حرارت ملایم در حالت کاملاً خشک و از داخل اتو کنید. از بخار برای اتوی آن استفاده نکنید و تنها از اسپری آب استفاده کنید.

روش اتو کردن لباس های لنین:

لباسهای لنین را برای اتو کردن پشت و رو کنید.

روش اتو کردن لباس های ابریشمی:

لباس ابریشمی را بعد از شستشو و هنگامی که نمناک است، از داخل، با حرارت کم اتو کنید زیرا ظرافت ابریشم آن را در برابر دمای بالا آسیب پذیر می سازد. همچنین برای اتو کشی لباس های ابریشمی از تکه ای پارچه تترون برای حفاظت از آن استفاده کنید و از اسپری بخار یا آب روی آن پرهیز کنید.

اتو کردن لباس های ریون:

برای اتو کردن لباس ریون آن را پشت و رو کنید، سپس درجه حرارت اتو را روی کم قرار دهید و یادتان باشد لباس را در هنگام اتو کردن نکشید.

نکات کلی و مهم درباره اتو کردن :

با پایین ترین درجه اتو لباس هایی از جنس استات، ریون، ابریشم و پشم را اتو بزنید.
از دمای متوسط اتو برای اتو کردن پلی استر استفاده کنید. بالاترین دمای اتو را برای لباس های نخی و پنبه ای به کار ببرید.
قبل از اتو شدن لباس های از جنس پلی استر و پنبه را مرطوب کنید اگر این لباس ها به صورت خشک اتو شوند آسیب می بینند . شما می توانید این نوع لباس ها را قبل از خشک شدن کامل به صورت نم دار اتو کنید.
لباس هایی که از پارچه های درشت بافت دوخته شده اند را از پشت اتو بزنید.
قبل از اتو لباس های ریون و ابریشم را پشت و رو کنید.
برای اتوکشی لباس های پشمی یک پارچه روی لباس قرار دهید و سپس آن را اتو بزنید.
برخی از پارچه های بسیار ظریف مانند لینن، ریون، ساتن، ابریشم و مخمل در تماس با اتو سوخته و آسیب می بینند پس برای اتو کردن این نوع پارچه ها آن ها را پشت و رو کنید و دستمال نمدار روی آنها بیاندازید.
در مورد لباس هایی که طرح چاپی روی آن به کار رفته است روی آن پارچه ای قرار دهید و سپس اتو بکشید زیرا قرار دادن اتو به صورت مستقیم روی طرح چاپی باعث شکسته شدن و از بین رفتن طرح می شود.

روش اتو کردن جنس های مختلف لباس و پارچه

3.618
این مطلب مفید بود ؟135
منبع : بخش سبک زندگی نمناک/ح.ب/ن
وبگردی