از کار افتادن کلیه
کلیه یکی از اعضای بدن است که نقش دفع مواد زائد و پاکسازی بدن را دارد، به همین دلایل ایجاد مشکل در کلیه ها و کار افتادن کلیه می تواند بسیار خطرناک باشد و به سلامت بدن نیز آسیب برساند.

از کار افتادن کلیه ها چه علائمی دارد؟

کلیه ها یکی از اعضایی هستند که در پاکسازی و تصفیه بدن نقش اساسی ایفا میکنند و دفع مواد زائد از بدن را به بهترین شکل ممکن انجام میدهند. در اغلب موارد، نارسایی کلیه ناشی از مشکلات سلامتی دیگری است که آسیب های دائمی را کم کم به کلیه ها وارد می کنند.

زمانی که کلیه ها صدمه می بینند، ممکن است به اندازه کافی کار نکنند و عملکرد درستی نداشته باشند. اگر آسیب به کلیه ها هم بدتر شود و کلیه ها کم تر و کم تر قادر به انجام کار خود نباشند، شما دچار بیماری مزمن کلیه شدید می شوید و سپس نارسایی کلیه، آخرین مرحله بیماری مزمن کلیوی است به همین دلیل نارسایی کلیه نیز بیماری کلیوی مرحله آخر و یا به اختصار ESRD نامیده می شود.

دیابت شایع ترین علت بیماری ESRD است، فشار خون بالا نیز دومین دلیل شایع اش است.

مشکلات دیگری که ممکن است موجب نارسایی کلیه شوند، عبارتند از:

-بیماری های خودایمنی مانند لوپوس و نفروپاتی IgA

-بیماری های ژنتیکی (بیماری هایی که شما با آن متولد می شوید)، مانند یک بیماری کلیوی

-سندروم نفروتیک

-مشکلات دستگاه ادراری

گاهی اوقات کلیه ها می تواند به طور ناگهانی کارشان را متوقف کنند (در عرض دو روز) یا به اصلاح از کار بیفتند.

این نوع نارسایی کلیه، آسیب شدید کلیوی یا نارسایی حاد کلیوی نامیده می شود.

دلایل مشترک نارسایی حاد کلیوی عبارتند از:

-حمله قلبی

-مصرف غیرقانونی و بیش از حد مواد مخدر

-عدم رسیدن خون کافی به کلیه ها

-مشکلات دستگاه ادراری

این نوع نارسایی کلیه همیشه دائمی نیست.

کلیه ها ممکن است به حالت عادی برگردند یا با درمان تقریباً عادی شوند، البته اگر شما مشکلات جدی سلامتی دیگری نداشته باشید. داشتن یکی از مشکلات سلامتی که می تواند منجر به نارسایی کلیه شود، به این معنا نیست که شما قطعاً نارسایی کلیه خواهید داشت.

داشتن یک سبک زندگی سالم و کار کردن با پزشک برای کنترل این مشکلات سلامتی می تواند تا جایی که ممکن است به کار کلیه ها کمک کند.

مشکلات کلیوی

دلایل مشترک نارسایی حاد کلیوی

علائم بیماری مزمن کلیوی:

بیماری مزمن کلیوی (CKD) معمولاً به کندی بدتر می شود و ممکن است تا زمانی که کلیه ها آسیب بدی نداشته باشند, این بیماری ظاهر نشود. در آخرین مراحل CKD, همانطور که نزدیک به نارسایی کلیه (ESRD) نزدیک می شوید, ممکن است علائم بیماری ناشی از مواد زائد و ایجاد مایع اضافی را در بدن خود مشاهده کنید.

اگر کلیه ها دچار نارسایی شوند، ممکن است متوجه یکی از علائم زیر شوید:

-خارش

-گرفتگی عضلات ماهیچه

-تهوع و استفراغ

-احساس نکردن گرسنگی

-ورم پا و قوزک پا

-ادرار زیاد یا ناکافی

-به سختی نفس کشیدن

-مشکل در خواب

اگر کلیه ها به طور ناگهانی کار کردنشان را متوقف کنند (نارسایی شدید)، ممکن است متوجه یکی از علائم زیر شوید:

-درد شکم

-درد کمر

-اسهال

-تب

-خون دماغ

-جوش

-استفراغ

داشتن یک یا چند علائم از موارد بالا ممکن است نشانه ای از مشکلات جدی کلیه باشد. اگر شما متوجه هر یک از این نشانه های عنوان شده در این بخش سلامت نمناک شدید، باید به پزشک خود مراجعه کنید. اگر شما در معرض بیماری های کلیوی به خاطر فشار خون بالا، دیابت، سابقه خانوادگی نارسایی کلیه هستید و یا اگر سن 60 سالگی را رد کرده اید، مهم است که هر سال برای بیماری کلیه آزمایش دهید.

عوارض علائم نارسایی و مشکل در عملکرد کلیه ها

شما بیشتر خسته می شوید، انرژی کمتری دارید و یا مشکل در تمرکز دارید. کاهش شدید عملکرد کلیه می تواند منجر به تجمع سموم و ناخالصی ها در خون شود.

این می تواند باعث شود که مردم احساس خستگی و ضعف کنند و تمرکز برایشان سخت می شود. یکی دیگر از عوارض این بیماری کم خونی است که می تواند موجب ضعف و خستگی شود.

صدمه به کلیه

مشکل در عملکرد کلیه ها 

در صورت مشکل در کلیه ها شما دچار مشکل در خواب می شوید

هنگامی که کلیه ها به درستی تصفیه را انجام نمی دهند، سموم به جای ترک بدن از طریق ادرار، در خون باقی می مانند. این می تواند خوابیدن را دشوار کند. همچنین ارتباطی بین چاقی و بیماری های مزمن کلیوی وجود دارد و گرفتگی تنفس در افراد مبتلا به بیماری های مزمن کلیه در مقایسه با کل جمعیت عمومی شایع است.

در صورت مشکل در عملکرد کلیه ها، پوست خشک و خارش دار دارید

کلیه های سالم بسیاری از کارهای مهم را انجام می دهد. آن ها مواد زائد و مایع اضافی را از بدن دفع می کنند و به ایجاد سلول های قرمز خون کمک می کنند، به حفظ استخوان ها کمک می کنند و برای حفظ مقدار صحیح مواد معدنی در خون شما کار می کنند.پوست خشک و خارش پوست می تواند نشانه ای از بیماری استخوان و معدنی باشد که اغلب با بیماری کلیوی پیشرفته همراه است, وقتی کلیه ها دیگر قادر به حفظ تعادل مناسب مواد معدنی و مواد مغذی در خون شما نیستند، این اتفاق می افتد.

احساس می کنید نیاز به ادرار کردن بیشتری دارید. اگر احساس می کنید نیاز به ادرار کردن برایتان بیشتر شده است, این می تواند نشانه بیماری کلیوی باشد. وقتی فیلترها صدمه دیده اند, این باعث افزایش میل به ادرار کردن می شود، گاهی اوقات این ممکن است نشانه عفونت ادراری یا افزایش پروستات در مردان باشد.

دیدن خون در ادرار در صورت وجود مشکل در کلیه ها 

کلیه های سالم معمولاً سلول های خونی بدن را هنگام فیلترکردن مواد زائد از خون برای ایجاد ادرار نگه می دارد, اما وقتی فیلترهای کلیه آسیب دیده باشند, این سلول های خونی شروع به نشت در ادرار می کنند. علاوه بر علامت بر بیماری های کلیوی, وجود خون در ادرار می تواند نشانه تومور, سنگ کلیه یا عفونت هم باشد.

ادرار شما کف آلود است

حباب های بیش از حد در ادرار - به ویژه آن هایی که نیاز است برای از بین بردنشان چندین بار از سیفون استفاده کنید - نشان دهنده وجود پروتئین در ادرار است. این کف ممکن است شبیه کف به نظر برسد, همانطور که پروتئین معمول در ادرار, آلبومین, همان پروتئین است که در تخم مرغ یافت می شود.

اختلال عملکرد کلیه

علائم نارسایی و مشکل در عملکرد کلیه ها 

اطراف چشمانتان پف آلود است

در بخش های قبلی سلامت نمناک اشاره شده بود که پروتیین در ادرار یک نشانه اولیه است که فیلترهای کلیه ها آسیب دیده اند و به پروتئین امکان نشت در ادرار را می دهد. . این پفی در اطراف چشم شما می تواند به این دلیل باشد که کلیه های شما مقدار زیادی از پروتئین را در ادرار نشت می دهند، به جای اینکه آن در بدن نگه دارد.

ورم مچ و کف پاها با کاهش عملکرد کلیه ها

کاهش عملکرد کلیه می تواند منجر به احتباس سدیم شود که باعث ورم مچ و کف پاها می شود. ورم اندام تحتانی نیز می تواند نشانه بیماری قلبی, بیماری کبد و بیماری های مزمن پا باشد.

به دلیل کاهش عملکرد کلیه ها اشتهای ضعیفی دارید

این یک علامت بسیار عمومی است، اما تجمع سموم ناشی از کاهش عملکرد کلیه می تواند یکی از دلایل آن باشد.

در صورت مشکل در کلیه، ماهیچه های شما درد می کند

عدم تعادل الکترولیتی می تواند ناشی از اختلال عملکرد کلیه باشد. برای مثال, سطوح کم کلسیم و فسفر کنترل شده ضعیف ممکن است منجر به درد شکم شود.

 

از کار افتادن کلیه ها چه علائمی دارد ؟ + نشانه های نارسایی کلیه

4.5436
این مطلب مفید بود ؟39046
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : medicinenet / kidneyfund / lifeoptions / بخش بهداشت و سلامت نمناک/ح.ب /ن
وبگردی