سونوگرافی آنومالی

اهمیت سونوگرافی آنومالی و بهترین زمان انجام آن

کد مطلب : 35037تعداد نظرات : 1 نظرزمان مطالعه : 9 دقیقه
سونوگرافی آنومالی یک نوع اسکن برای تشخیص ناهنجاری های احتمالی جنین است و در سه ماهه دوم بارداری انجام می شود و معمولا اسکنی دقیق است.

اهمیت سونوگرافی آنومالی و بهترین زمان انجام آن 

در دوران بارداری، سه تا 3ماهگی وجود دارد و هر سه ماهه در چرخه تولد یک کودک اهمیت خود را دارد. برای اطمینان از اینکه رشد کودک در طول نه ماه انجام می شود، و اینکه نرمال است و در مسیر صحیح پیش می رود، ضروری است.

یک آزمایش یا اسکن متفاوت در سه ماهه دوم بارداری عمدتاً برای پی گیری رشد جنین انجام می شود. در طول اسکن, سونوگرافی (فردی که این آزمایش را انجام می دهد) رشد کلی اندام های نوزاد و تشکیل ساختار بدن را بررسی می کند تا مطمئن شود که رشد طبیعی است. بیایید در این بخش از نکات بارداری در نمناک در مورد این اسکن جدید و کمی غیر عادی بیشتر بدانیم و همچنین به طور مفصل به سوالات متداول پاسخ دهیم. 

اسکن آنومالی (سونوگرافی سطح 2) چیست؟

اسکن آنومالی که به عنوان سطح سونوگرافی دوم هم شناخته می شود، یک اسکن میانه از دوران بارداری که کودک و رحم را نگاه و بررسی می کند (رحم).در این اسکن، سونوگرافی می تواند ببیند که آیا نوزاد به طور عادی در حال رشد است و همچنین موقعیت جفت، بندناف و مایع آمنیوتیک را در اطراف نوزاد بررسی می کند.

این اسکن به عنوان اسکن مورفولوژی یا اسکن هفته 20 ام نیز شناخته می شود. مهم است توجه داشته باشید که هدف از این اسکن، بررسی سلامت نوزادتان است.

سونوگرافی آنومالی

چرا باید اسکن آنومالی را انجام بدهید؟

همانطور که در بالا اشاره شد، اسکن آنومالی برای مشخص کردن رشد و سلامت فرزندتان انجام می شود. انجام این اسکن اجباری نیست، اما به شدت توصیه می شود که بر رشد کودک خود نظارت داشته باشید. روش اسکن آنومالی نیز فرصتی است برای والدین که کودک خود را در رحم ببینند و خاطراتی زیبا بسازد. 

اسکن آنومالی چه زمانی انجام می شود؟

غربالگری غیر عادی در سه ماهه دوم بارداری انجام می شود و طبق آنچه در نمناک می خوانید این زمانی است که شما در حدود هفته 20 ام در دوران بارداری قرار دارید.این کار می تواند هر زمانی بین 18 تا بیست و سومین هفته بارداری انجام شود و به شما کمک می کند تا اطمینان حاصل کنید که رشد کودک نرمال است و تمام اندام های حیاتی به درستی در حال توسعه هستند.

چگونه برای سونوگرافی آنومالی باید آماده شویم؟

گرفتن اسکن آنومالی در دوران بارداری یک فرآیند طبیعی است و این به هیچ آمادگی خاصی نیاز ندارد.

در زیر چند نکته آورده شده است که می توانند سریع، راحت و کارآمد باشند:

  • توصیه می شود قبل از اسکن استراحت کنید. با مرکز تشخیصی آشنا شوید و راحت باشید.
  • برای این اسکن، بهتر است زمانی که برای آزمایش به اینجا می آیید، مثانه کاملا پر داشته باشید، زیرا این آزمایش را نمی توان روی یک مثانه خالی انجام داد.اگر مثانه تان به اندازه کافی پر نباشد، ممکن است مجبور باشید تا کمی بیشتر صبر کنید.
  • مانند اغلب دیگر سونوگرافی های حاملگی، در این سونوگرافی هم نیاز است که شکم را از ناف تا استخوان عمومی نوردهی کنید و از این رو توصیه می شود لباسی بپوشد که به راحتی تنظیم شود.
  • هم چنین کفش های پاشنه بلند باید قبل از آزمایش درآورده شوند، بنابراین بهتر است از چنین کفش اجتناب کنید.
  • ممکن است نیاز باشد تا هیچ گونه زیورآلاتی نداشته باشید.
  • تمام آزمایش های قبلی و سوابق پزشکی خود را انجام دهید تا در صورت نیاز به آسانی در دسترس باشند. 

سونوگرافی آنومالی چگونه انجام می شود؟

دستگاه سونوگرافی از امواج صوتی برای تولید تصاویر درون بدن استفاده می کند.در این سونوگرافی یک ژل مبتنی بر آب را بر روی قسمتی که نیاز است اعما می کنند و از یک مبدل برای جمع آوری امواج صوتی که بر می گردند، استفاده خواهد شد.

این امواج توسط کامپیوتر برای ایجاد تصویری از جنین مورد استفاده قرار می گیرند. معمولاً، هیچ قرار گرفتن در معرض تابشی در این فرآیند وجود ندارد، چرا که این آزمایش از تابش یونیزه شدن استفاده نمی کند و آسیبی ندارد. 

سونوگرافی آنومالی حدود 20 دقیقه طول می کشد و سونوگرافی معمولاً به شما این امکان را می دهد که نگاهی به اطراف بیندازید و به قسمت های مختلف بدن کودک و همچنین قلب ضربه بزنید. سونوگرافی جنسیت کودک خود را به عنوان قوانین هند در زمینه روش های تشخیصی پیش از زایمان فاش نخواهد کرد که بیمارستان ها را از انجام این کار منع می کند.

تشخیص ناهنجاری جنین

سونوگرافی آنومالی چه چیزهایی را می تواند تشخیص دهد؟

هدف اولیه سونوگرافی این است که اطمینان حاصل شود کودک بدون ناهنجاری در حال رشد است. (سونوگرافی آنومالی) در طول اسکن به دنبال موارد زیر است:

  1. پزشک بررسی خواهد کرد که قلب کودک در حال رشد و عملکرد درست است یا خیر.
  2. همه شریان ها و رگ هایی که خون را از قلب حمل می کنند، مورد معاینه قرار خواهند گرفت. 
  3. صورت نوزاد به خاطر لب شکری بودن چک می شود.
  4. با این حال، دیدن شکاف لب دشوار است و ممکن است همیشه در طول اسکن مشخص نشود. 
  5. پزشک چک می کند که جنین دارای دو کلیه باشد.
  6. در صورتی که مثانه در ابتدای آزمایش خالی باشد، مشاهده آن در طول اسکن آسان است.
  7. شکل سر کودک شما نیز بررسی می شود و مشکلات مغزی، اگر وجود داشته باشد، شناسایی می شوند.
  8. پزشک همچنین بررسی می کند که آیا ستون فقرات نوزاد به درستی در حال رشد است و اینکه آیا کمر آن به درستی پوشش داده می شود یا خیر.
  9. همچنین بازوها، کف پاها، پاها و دست ها را کنترل خواهد کرد تا مطمئن شود که به درستی در حال رشد هستند.
  10. دیواره شکمی چک خواهد شد تا اطمینان حاصل شود که تمام اندام های جلوی بدن را پوشش می دهد.
  11. همچنین نگاهی به شکم کودک خواهند داشت.
  12. پزشک چک می کند که آیا مایع آمنیوتیک برای تامین حفاظت وجود دارد یا خیر.
  13. موقعیت جفت نیز در طول اسکن کنترل می شود.
  14. در صورتی که جفت در رحم خود پایین قرار داده شود، پزشک شما نیز به شما اطلاع خواهد داد.
  15. پزشک همچنین بخش های بدن کودک شما را در طول اسکن اندازه گیری کرده و این را با رشد استاندارد در طول دوران بارداری مقایسه می کند.
  16. پزشک معمولاً اندازه گیری های اسکن ناهنجاری از این موارد را انجام می دهد:محیط سر، محیط شکم و ..

سلامت جنین در بارداری

سونوگرافی آنومالی چه چیزهایی را درباره کودک فاش می کند؟

سونوگرافی، تصویر سیاه و سفیدی از نوزادتان را نشان می دهد. اسکن انجام شده معمولاً یک اسکن دوبعدی است و شما می توانید تنها یک طرف کودک خود را ببینید، اما اگر برای اسکن سه بعدی یا یک اسکن 4 بعدی بروید، می توانید تصویر درستی از بدن کودک خود و از زوایای مختلف را ببینید.

اسکن وضعیت کلی بدن کودک شما را نشان می دهد. پزشک به رشد نوزاد و شناسایی ناهنجاری ها (در صورت وجود) نگاه خواهد کرد. این اسکن به شما کمک می کند مشخص کنید که آیا یک یا چند نوزاد دارید و نیز از بخش های بدن کودک برای کسب اطمینان از رشد طبیعی استفاده خواهند کرد.

آیا حرکات ناهنجار ناشی از آسیب رساندن به مادر و یا بچه است؟

برخلاف اشعه های ایکس، اسکن غیر عادی سونوگرافی از تابش یونیزه کننده استفاده نمی کند و در نتیجه برای مادر یا نوزاد مضر نیست. همچنین، پزشک برای اطمینان از اینکه مادر در طول اسکن راحت است، اقدامات احتیاطی لازم را انجام می دهد و آنطور که در بخش بارداری نمناک گفته ایم استفاده از ژل و استفاده از مبدل می تواند باعث ناراحتی کمی شود، اما برای انجام اسکن، مضر و یا دردآور نیست.

هدف از اسکن آنومالی چیست؟

هدف اصلی اسکن آنومالی این است که به پزشک اجازه نظارت بر رشد کودک و تعیین سلامت اندام های حیاتی بدن و ساختار بخش های مختلف بدن را می دهد. اسکن برای شناسایی و ارزیابی هر گونه اختلالات مهم که ممکن است کودک در هر یک از قطعات بدن داشته باشد، به کار می رود. برای نظارت بر سلامت کودک، یک اسکن مغزی در اواسط دوران بارداری توصیه می شود.

 تمرکز معمولاً بر روی اعضایی مانند مغز، قلب، کلیه ها، طناب نخاعی و قرار گرفتن جفت در رحم قرار می گیرد.

هدف اسکن آنومالی

نتایج اسکن آنومالی به چه معناست؟

نتایج اسکن آنومالی نشان دهنده رشد کودک و کمک به تعیین نمودار رشد کودک است. این نتایج یا نشان خواهند داد که کودک به طور عادی در حال رشد است و یا در هر صورت وجود ناهنجاری ها آنها را نشان می دهد. در صورت نقص، پزشک شما اقدام اصلاحی را که می تواند برای حل هر گونه انحراف کودک از نمودار رشد منظم انجام شود، مورد بحث قرار خواهد داد.

کدام یک از موارد زیر در اسکن آنومالی تشخیص داده می شوند؟

یک لیست از مشاهدات وجود دارد که پزشک در حین انجام اسکن می گیرد و کودک را از نوک تا نوک پوشش می دهد. اختلالات کروموزومی ممکن است آن هایی باشند که بعد از تولد کودک شما درمان می شوند. اگر آن ها سخت باشند، به اقدام فوری نیاز خواهند داشت. 

در ادامه این بخش از نکات دوران بارداری در نمناک گفته ایم برخی از ناهنجاری هایی که می توانند در اسکن آنومالی تشخیص داده شوند آورده شده است:

  • آنانسفالی
  • فتق دیافراگم
  • گاستروشیزیش
  • برامدگی ناف 
  • اختلالات شدید قلبی
  • بی رشدی
  • آگنز کبدی دوجانبه
  • اسکلت مهلک استخوانی
  • سندروم ادواردز و یا T18
  • سندروم پاتاو، یا T13
  • لب شکری
  • اسپینا بیفیدا (نقص طناب نخاعی)
  • مشکلات قلبی
  • مشکلات کلیوی
  • انزانفالی یا نداشتن بالای سر
  • مشکلات در اندام ها 

در حالی که سونوگرافی با هدف یافتن ناهنجاری هایی انجام می شود، تشخیص در همه کودکان آسان نیست. به عنوان مثال، اگر مشکلی با دیواره شکمی، کلیه ها، اعضا و یا نخاع وجود داشته باشد، احتمال زیادی وجود دارد که اسکن آن ها را شناسایی کند.

اما احتمال دیدن نقص هایی در قلب، ارزیابی اینکه حفره ای در ماهیچه وجود دارد که سینه و شکم را جدا می کند و یا کشف سیال اضافی در مغز نسبتاً کم تر است.

در حالتی که یک ناهنجاری مشاهده می شود، پزشک ممکن است این گزارش را به پزشک دیگری ارجاع دهد تا مشاهدات انجام شده را تایید کرده و سپس درباره برنامه اقدام بعدی بحث کند.

سونوگرافی جنین

آیا سونوگرافی آنومالی دقیق است؟

در اواسط دوران بارداری بسیار مهم است، چون به تعیین رشد کودک و تشخیص زودهنگام ناهنجاری هایی که ممکن است کودک در حال رشد باشد، کمک خواهد کرد. اسکن غیر عادی معمولاً دقیق و ارائه یک تصویر واضح است.

با این حال، همیشه لازم نیست که اسکن 100 درصد دقیق باشد و نتایج صحیح را در تمام زمان ها نشان دهد.

این به این دلیل است که تعیین ناهنجاری در کودک، به خصوص در اندام های حیاتی، و یک اسکن غیر عادی ممکن است و یا ممکن است آن را نشان ندهد، دشوار است. همچنین ممکن است پزشک چندین بار شکم را اسکن کرده و تصویر روشنی از نوزاد به دست آورید.

معمولاً از والدین خواسته می شود که به درک آن ها رضایت دهند که نتایج تحقیقات انجام شده ممکن است 100 درصد دقیق نباشد.

اگر پویش یک مشکل را نشان می دهد چه؟

یک بار دیگر، فهمیدن این که یک گزارش اسکن غیر عادی همیشه 100 % دقیق نیست و مشاهدات ممکن است همیشه درست باشد، ضروری است. همچنین توجه داشته باشید که احتمال شناسایی مشکل جدی در این مرحله نادر است.

با این حال، در صورتی که مشکل تشخیص داده شود، به شما در مورد نحوه برخورد با آن و مراحلی که باید انجام دهید، توصیه می شود. 

در صورتی که هر مشکلی شناسایی شود، می توانید از مراحل بعدی زیر انتظار داشته باشید:

ممکن است موقعیت هایی وجود داشته باشد که در آن پزشک قادر به دیدن همه چیز از زمانی که کودک شما در موقعیت خوبی نیست در حالی که اسکن در حال انجام است. هم چنین، اگر اضافه وزن داشته باشید، این اسکن ممکن است سازگار نباشد اگر چاق باشید و چربی بدنتان زیاد باشد می تواند با سونوگرافی تداخل داشته باشد.

اهمیت سونوگرافی آنومالی

در چنین شرایطی، شما ممکن است سونوگرافی را در هفته 23 ام انجام دهید. در صورتی که پزشک ببیند یا بفهمد که مشکلی وجود دارد، شما فوراً آگاه خواهید شد و توصیه می شود که به متخصص جنین شناسی در 72 ساعت بعد از نتایج اسکن مراجعه کنید.

ممکن است از شما خواسته شود تا یک اسکن جنینی انجام دهید که در صورت وجود یک سو ظن در مورد فرزند شما که دچار مشکل قلبی می شود، انجام شود. این اسکن نگاه دقیقی به قلب کودک شما خواهد داشت.

پزشک شما راه حل مناسب برای مشکل شناسایی شده را توصیه خواهد کرد.

این مساله، به شدت مساله بستگی دارد و اینکه آیا این امر نیازمند مداخله در این مرحله می باشد یا خیر. این راه حل معمولاً شامل جراحی برای کودک بعد از زایمان است. در موارد حاد، جراحی های دیگری نیز ممکن است در حالی انجام شود که کودک در رحم قرار دارد.

دیدن کودک در داخل رحم تجربه ای منحصر به فرد برای والدین است. در اغلب موارد، شما اجازه می دهید شریک خود را همراه با شما به عنوان شاهد در این لحظه انتخاب کنید. مراکز تشخیصی که این اسکن را انجام می دهند، معمولاً تصاویر و کپی های ویدئویی از اسکن را برای شما ارائه می کنند تا خاطرات را به عنوان حافظه حمل کنند.

اسکن غیر عادی همیشه توصیه می شود، چون نقش بسیار مهمی در تضمین رشد کودک ایفا می کند.

آیا این اسکن می تواند به من و یا کودکم آسیب برساند؟

هیچ خطر شناخته شده ای برای کودک یا شما وجود ندارد با یک اسکن وجود ندارد، اما مهم است که به دقت در مورد اینکه آیا سی تی اسکن بدهبد یا خیر، فکر کنید.

اهمیت سونوگرافی آنومالی و بهترین زمان انجام آن

4.7451
این مطلب مفید بود ؟42130
منبع : motherandbaby / parenting / nhs / بخش سبک زندگی نمناک/ن/آ/ز.ت
برچسب : سونوگرافی
1 نظر به ثبت رسیده است
ژیلا1396-07-03
سلام خسته نباشین ببخشین من یه سوالی داشتم،اگه کسی تو ماه اول بارداری ندوسته دندون کشیده باشه و موهاشو رنگ کنه و نقصی درجنین به وجود بیاد در سونوگرافی آنومالی مشخص میشه؟
422148
وبگردی