برج خنک کننده فایبرگلاس
گروه صنعتی مهتاب گستر طراح، محاسب و تولید کننده کولینگ تاور (Cooling Tower) یا برج خنک کننده فایبرگلاس ، برج خنک کننده صنعتی ، برج خنک کننده نیمه صنعتی با 40 سال سابقه کار میباشد.ما مفتخر به ارایه برج خنک کننده فایبرگلاس با بالاترین کیفیت در حد و اندازه های برج خنک کننده ابارای ژاپن هستیم

برج خنک کننده فایبرگلاس مهتاب گستر

برج خنک کننده یا کولینگ تاور که اصطلاحاً به آن برج خنک کن هم اطلاق می شود، دستگاهی است که باعث خنک کاری آب می شود. آب در اثر تماس مستقیم یا غیر مستقیم با دستگاهها و تجهیرات صنعتی و غیر صنعتی گرما جذب می کند و دمای آن تا حدودی افزایش می یابد. آب گرم از طریق لوله کشی به برج خنک کننده منتقل می شود و در تماس مستقیم یا غیر مستقیم با هوا، سرد می شود و مجدداً به چرخه خنک کاری برگشت داده می شود. برج های خنک کننده از نقطه نظر تماس مستقیم و غیر مستقیم آب و هوا به دو دسته برج خنک کننده مدار باز و برج خنک کننده مدار بسته تقسیم می شوند. 

آب به دلیل ظرفیت گرمایی خیلی زیاد قادر است با تحمل حداقل تغییرات دما، مقادیر زیادی گرما را از سایر سیالات و دستگاهها جذب کند و از یک محیط به محیط دیگر منتقل کند. از طرفی تبخیر آب در شرایط محیطی باعث انتقال گرما از طریق گرمای نهان تبخیر (latent heat) می گردد که در مقایسه با گرمای محسوس (sensible heat) بسیار بیشتر است. این دو قابلیت شگفت انگیز آب باعث استفاده بسیار زیاد از آن در فرآیندهای خنک کاری صنعتی، اداری و خانگی شده است. با توجه به کمبود منابع آبی در دنیا، استفاده بی رویه از آب جهت فرآیند خنک کاری با محدودیت هایی مواجه است. از سویی دیگر افزایش دمای آب در محیط باعث ایجاد معضلات زیست محیطی می گردد. بنابراین استفاده از دستگاهی جهت خنک کردن آب فرآیندی می تواند کمک شایانی به جلوگیری از اتلاف بی رویه آب و حفظ محیط زیست بنماید.

برج خنک کننده مهتاب گستر

در برج های خنک کننده مدار باز آب توسط نازل هایی بصورت مستقیم بر روی سطوح خنک کننده پاشیده می شود و در اثر تماس مستقیم با هوا خنک می شود. بخشی از گرما بصورت مستقیم به هوا منتقل شده و بخشی دیگر در اثر تبخیر منتقل می شود. گرمای منتقل شده در اثر تبخیر به حدی زیاد است که شکل دیگر انتقال یا گرمای محسوس معمولاً در برج های خنک کننده مدار باز نادیده گرفته می شود. میزان تبخیر آب تابعی از رطوبت نسبی هوای محیط است. هر چقدر محیط خشک باشد تبخیر بیشتری صورت می گیرد و راندمان خنک کاری افزایش می یاید. این نوع برج های خنک کننده زمانی که دمای آب خیلی بالا نباشد و رطوبت محیط کم باشد بیشترین کاربرد را دارند.
برج خنک کننده فایبرگلاس
در برج خنک کننده  مدار بسته آب از داخل کویلهایی از جنس مس یا استیل که در داخل برج تعبیه شده است عبور می کند و هوا بیرون کویل جریان پیدا می کند. آب در تماس غیر مستقیم حرارت خود را به هوا می دهد و خنک می شود. این نوع برج های خنک کننده زمانی که دمای آب خیلی بالاست و یا دمای محیط خیلی پایین است بهترین راندمان را دارند. 
 
به منظور بهینه سازی مصرف آب و استفاده بهینه از شرایط محیطی جهت خنک سازی آب فرآیند، شکل سوم از برج های خنک کننده از هر دو فرآیند فوق جهت خنک کاری استفاده می کنند. سیال فرآیندی در این نوع برج های خنک کننده از داخل کویل عبور می کند و آب بر روی قسمت بیرونی کویل پاشش می کند. بر اثر برخورد آب با کویل و تماس با هوا، بخشی از آب بخار می شود و گرمای زیادی را از کویل جذب می کند و باعث خنک کاری سیال فرآیندی می گردد. این نوع برج های خنک کننده به برج خنک کننده هیبریدی معروف هستند. در شب هنگام که دمای هوا کاهش می یابد و یا در فصول سرد سال که دمای هوای محیط پایین است توسط کنترل کننده خودکار، جریان آب بیرونی قطع می شود و به اصطلاح برج خنک کننده خشک کار می کند.
بدنه کولینگ تاور از فایبرگلاس یا بتن و یا فلز می باشد. استفاده از فایبرگلاس به دلیل سبکی، سهولت ساخت و مقاومت بسیار زیاد در مقابل خوردگی و سایش بصورت روز افزون در حال افزایش است.
جهت افزایش سرعت حرکت هوا در داخل برج خنک کننده از یک پروانه در بالای برج استفاده می شود که توسط یک الکتروموتور به حرکت در می آید. انتقال قدرت از الکتروموتور به پروانه از طریق تسمه و پولی و یا گیربکس صورت می گیرد.
ظرفیت حرارتی برج خنک کننده معمولا بر اساس تن تبرید که یکی واحدهای توان می باشد، بیان می شود (میزان انرژی جذب شده در واحد زمان). جهت طراحی و انتخاب برج خنک کننده نیاز به داشتن اطلاعات ذیل می باشد:
  • شرایط هوای محیط شامل دمای خشک ودمای مرطوب در گرم ترین روز سال
  • مقدار آب در گردش (دبی) یا قطر اتصالات خروجی از دستگاهها و تجهیزات خنک شونده
  • دمای آب گرم خروجی از فرآیند خنک کاری
  • هم چنین برای محاسبات برج خنک کننده به سایت مهتاب گستر مراجعه نمایید. 

برج خنک کننده فایبرگلاس

باید توجه داشت که برج خنک کننده مدار باز حداکثر قادر است که دمای آب را تا 3 درجه سانتیگراد بالاتر از دمای مرطوب محیط کاهش دهد. برج خنک کننده مداربسته خشک نیز معمولاً در بهترین شرایط دمای آب را تا 5 درجه سانتیگراد بالاتر از دمای خشک محیط کاهش می دهد. بنابراین جهت خنک کاری بیشتر آب استفاده از چیلر اجتناب ناپذیر است. در ساختمان های اداری و تجاری و تهویه مطبوع معمولاً بصورت ترکیبی از برج خنک کننده و چیلر استفاده می شود. استفاده از چیلر به تنهایی جهت تهویه مطبوع باعث افزایش شدید سرمایه گذاری اولیه و مصرف انرژی می گردد.  از دیگر محصولات شرکت مهتاب گستر هواساز نیز می باشد .
 جهت مشاوره، طراحی و انتخاب برج خنک کننده با کارشناسان شرکت مهتاب گستر تماس بگیرید.

آدرس :تهران ، خیابان حافظ ، خیابان کامران صالح ، پلاک 20
تلفن :66706377-021
فکس :02189771810
وب سایت :www.cooling-tower.ir

 

برج خنک کننده فایبرگلاس مهتاب گستر – برج خنک کننده

54
این مطلب مفید بود ؟40
برچسب : کسب و کار
نظر سنجی برای این مطلب غیر فعال شده است
وبگردی