کودک ترسو
هرگز احساسات و ترس در کودک را بی ارزش نشمارید و آن را جدی بگیرید. اگر کودک ترسو دارید بهترین راه برخورد با او را یاد بگیرید و با ترس های فرزندتان مقابله کنید.

نحوه برخورد با کودک ترسو

برخی از کودکان از مسائل مختلفی مانند تاریکی، اسباب بازی های مرتفع در شهربازی، تنهایی، دکتر و آمپول، سگ بزرگ یا هیولا و ... می ترسند . برخی ترس ها در کودکان طبیعی هستند و به مرور زمان از بین می روند اما برخی از ترس ها غیر معمولند و نیاز به درمان و توجه والدین دارند.

علت ایجاد ترس در کودکان مختلف است و اهمیت بسیار زیادی دارد . در این بخش از نمناک به بررسی علت های ایجاد ترس در کودکان و طرز صحیح رفتار با کودکان ترسو پرداخته ایم ، با این بخش از نمناک همراه شوید.

علل ترس در کودکان و ترسو شدن کودک

برخی کودکان بی باک تر و بعضی دیگر محافظه کارتر هستند اما هیچ کودکی ترسو به دنیا نمی آید . ترس در کودک علت های مختلفی دارد که عبارتند از :

عوامل زیستی ، عوامل روان شناختی، عوامل خانوادگی و سایر عوامل سبب ایجاد ترس در کودک می شود.

الگوبرداری از والدین

برخی از ترس ها در کودکان به علت الگوبرداری از والدین صورت می گیرد مثلا مادری که از عنکبوت می ترسد این ترس خود را به کودک منتقل می کند زیرا والدین الگو و سرمشق کودکان هستند و کودکان با مشاهده رفتار و حالات والدین و خانواده خود شروع به شناسائی محیط ها و موقعیت های امن از ناامن می نمایند.

کودک ترسو

شیوه های زیستی غلط والدین

یکی از علت های ایجاد ترس در کودک ، شیوه های زیستی غلط والدین است. برخی از والدین متاسفانه برای ساکت کردن فرزند و برای وادار کردن کودک به انجام کاری او را تهدید می کنند و یا از چیزی می ترسانند و فشار روانی زیادی را به کودکان خود وارد می کنند.

عدم احساس امنیت

یکی از علت های ایجاد ترس در کودکان ،عدم احساس امنیت است. وقتی به علل مختلف کودک احساس امنیت نمی کند ، دچار ترس خواهد شد مثلاً وقتی که کودک به دلیل شاغل بودن مادر ، باید در جای دیگر روز خود را بگذراند دچار عدم امنیت می شود و ترس هایی در او به وجود می آید.

وابستگی شدید

یکی از علت های ایجاد ترس در کودکان وابستگی شدید به والدین است . به همین علت کودک زمانی که از والدین خود به دلایلی جدا می شود دچار ترس و اضطراب می گردد.

دیدن فیلم های ترسناک

کودکان قوه تخیل قوی دارند و با تماشای فیلم های ترسناک و وحشت انگیز دچار ترس می شوند زیرا این ترس ها روی قدرت تخیل کودک اثر می گذارد و ترس و وحشت زیادی را در کودک ایجاد می کند.

فیلم ترسناک دیدن کودک

تغییرات مکانی

برخی از کودکان به علت تغییرات نیز دچار ترس می شوند . این دسته از کودکان با عوض کردن محل زندگی خود به علت عدم آشنایی با جاهای مختلف خانه ، دچار ترس می شوند. تغییر در شیوه زندگی مثل تغییر محل سکونت ، جدا شدن از والدین و... به صورت ترس از تاریکی ، ترس از حیوانات و غیره خود را نشان می دهد.

تجربیات واقعی

بعضی از ترس ها هم به دلیل تجربیات واقعی مثل تصادف کردن، گم شدن، آُسیب دیدن و... در کودک به وجود می آیند.

چه نوع ترس ها به توجه و درمان نیاز دارند؟

برخی از ترس ها در کودکان طبیعی هستند و همه ترس های کودکان نگران کننده نیستند . توجه کنید که ترس های ایجاد شده در کودک شما نباید بیش از دو سال تداوم یابد و در صورت تداوم زیاد باید این ترس درمان شود. یک ترس عادی بدون نیاز به مداخلات درمانی کاهش یافته و از بین می رود.

ترس های غیر عادی هستند که بیش از دو سال در کودک ادامه یابد و کودک در مواجهه با این ترس ها ، وحشت زده شود و رفتارهایی نشان دهد که خارج از کنترل دیگران است.

ترس هایی که باید آنها را در کودک تان جدی بگیرید:

  1. اگر کودکتان 6 ساله است و نمی توانید مدت کوتاهی او را در خانه تنها بگذارید و به نانوایی روید ، به فکر باشید.
  2. اگر فرزند شما برای مدتی طولانی دچار ترس خاصی شده است ، بهتر است یک روانشناس را ملاقات کنید.
  3. اگر ترس فرزندتان شدید است مثلا اگر او از تنها خوابیدن می ترسد و هر چند ساعت یکبار به علت ترس بیدار شده و حضور شما را چک می کند لازم است این ترس درمان شود.
  4. اگر ترس فرزندتان سبب محروم شدن او از برخی موقعیت های مفید مانند رفتن به مهد، بازی کردن با اسباب بازی های شهربازی و ... می شود باید این ترس را درمان کنید.

انواع ترس در کودکان

طرز برخورد با کودک ترسو

اصرار نکنید

کودکتان را مجبور نکنید کاری را انجام دهد که از آن می ترسد زیرا این کار شما موجب وارد شدن صدمه روانی به او می شود.

کودک را تحقیر و سرزنش نکنید

کودکتان را به علت ترسی که دارد سرزنش نکنید بلکه به جای سرزنش کردن و تحقیر کردن او با او همدلی کنید و بگویید شما هم در کودکی تان از مسائل مختلف می ترسیدید اما کم کم این ترس ها در شما از بین رفت.

احساس امنیت در او ایجاد کنید

در مواقعی که کودکتان احساس ترس و خطر می کند دراو احساس امنیت ایجاد نمایید مثلا کنارش باشید و او را مطمئن کنید که مراقبش هستید . در صورتی که نمی توانید در مواقع مواجهه با ترس کنارش باشید ، به او ابزاری مثل یک شی ء کوچک برای احساس امنیت بدهید.

عامل ترس را رفع کنید

با مراجعه به روانشناس و کمک گرفتن از او سعی کنید ترس کودکتان را اگر از نوع نگران کننده است را رفع کنید.

صبور باشید

صبر داشته باشید زیرا ترس کم کم کاهش می یابد اما یک دفعه از بین نمی رود.

با کودک خود بازی کنید و به او قصه بگویید

برای کاهش ترس کودکتان از بازی، فیلم و گفتن قصه به او کمک بگیرید زیرا کودکان از بازی و قصه نکات زیادی را یاد می گیرند.

قصه گفتن برای کودک

بر ترس هایتان غلبه کنید

همانطور که گفتیم والدین الگوی کودکان هستند پس بر ترس هایتان غلبه کنید و شجاع باشید.

در مورد ترسها صحبت کنید

در باره ترس کودکتان با او صحبت کنید کلمات گاهی قادرند احساسات منفی را از چیزی بیرون بکشند و ترس را کاهش دهند.

عامل تشدید ترس در فرزندتان نشوید

با مراقبت و توجه با کودکتان رفتار کنید تا بتواند با آن موقعیت ترس آور روبه رو شود و هیچگاه اسباب ترس را برای فرزندانتان فراهم نکنید مثلا اگر فرزندتان از سگ می ترسد هیچگاه طوری از خیابان رد نشوید که با آن سگ روبه رو نشوید.

در کودکتان حس استقلال به وجود بیاورید

سعی کنید کودکتان را مستقل بار بیاورید زیرا کودکان وابسته بیشتر از دیگر کودکان دچار ترس می شوند.

کودکتان را با دیگران مقایسه نکنید

اگر به کودکتان بگوید مثلان فلانی از تو کوچکتر است اما از هیچ چیز نمی ترسد با این کار نه تنها ترس را در او کاهش نداده اید بلکه با مقایسه او با همسالانش، عزت نفسش رااز بین برده اید.

چگونه کودک ترسو را شجاع کنیم ؟ راه حل درست

4.5195
این مطلب مفید بود ؟17619
منبع : بخش سبک زندگی نمناک/ن/ز.ت
برچسب : تربیت کودک
وبگردی