جیغ زدن کودک
فریاد کشیدن و جیغ زدن کودکان یک مشکل آزار دهنده برای والدین است، جیغ زدن کودک دلایلی دارد و البته راهکارهای مناسبی برای متوقف کردن جیغ زدن کودک وجود دارد.

چگونگی برخورد با جیغ زدن کودکان

حتما کودکانی را دور و بر خود دیده اید که سعی دارند خشم و عصبانیت خود را مدام با فریاد زدن نشان دهند. البته که بودن در کنار این کودکان کمی آزاردهنده است و باید تسط زیادی روی خودتان داشته باشید. اگر این سوال در ذهنتان است که چگونه باید با این کودکان برخورد کنید ، در این قسمت از نمناک با ما همراه باشید.

چگونگی متوقف کردن جیغ زدن کودک

فرض کنید کودک شما در پارک ، هنگام بازی ، در مغازه و یا اتوبوس و ... مدام در حال جیغ زدن می باشد و نمی دانید که چگونه باید با او برخورد کنید و او را آرام سازید.

باید بدانید که کودکان زیادی مثل کودمان شما در دنیا وجود دارند و هدف آن ها ار جیغ زدن ، جلب توجه والدین می باشد. علاوه بر آن سعی دارند که خشم و عصبانیت خود را نیز بروز دهند.

البته مواردی وجود دارد که کودکان در آن جیغ می زنند، چون به آن عادت دارند و از بین بردن این عادت برایشان سخت است.

اول از همه این که باید بفهمید علت جیغ کشیدن کودک شما چیست. باید یاد بگیرید که چگونه احساسات او را کنترل کنید. مخصوصا زمانی که کودک شما چیزی را دوست ندارد و شروع به احساس خشم می کند . علاوه بر آن جیغ زدن همچنین می تواند منجر به گریه و یا کج خلقی شود.

ممکن است که او این رفتار را برای به دست آوردن چیزی انجام دهد. در نتیجه این شما هستید که مسئول درخواست های او می باشید. اگر کودک متوجه شود که با جیغ زدن می تواند به اهدافش دست پیدا کند ، پس به انجام این کار ادامه می دهد و در نتیجه دوباره و دوباره این کار را تکرار می کند.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید ، این است که کودکان مانند اسفنجی هستند که همه چیز را به خود جذب می کنند. آن ها همه رفتارها را کپی می کنند. اگر والدین و یا خواهر یا برادرانشان بر سر یکدیگر فریاد و داد بکشند ، کودک شما نیز این کار را انجام می دهد.

جیغ زدن کودک

راه هایی که کودک برای ابراز خود استفاده می کند.

حتما باید به کودک خود نشان دهید که فریاد شکیدن راهی مناسب برای رسیدن به خواسته ها نیست و فرقی ندارد که او چه سنی دارد و چه چیزی می خواهد. پس باید برای او شفاف سازی کرده و بفهمانید که با جیغ کشیدن کار را بدتر می کند.

البته وقتی که سن کودک شما بسیار کم باشد ، با حرکات و فعالیت های شما بیشتر می آموزد تا با توضیح دادنتان و بنابراین اولین مرحله برای متوقف کردن کودک از جیغ کشیدن ، این است که خودتان سر او داد نزنید.

با این کار او می فهمد که فریاد زدن کار درستی نیست و راه های بیشتر و بهتری برای ابراز خودش وجود دارد. اگر شما هم سر او داد بزنید ، پس به یک الگوی نامناسب برای او تبدیل می شوید و در نتیجه با صحبت ها و نصایحتان برای جیغ نکشیدن ، بدتر او را گیج می کنید.

سعی کنید که همیشه بهترین خودتان باشید تا جلوی جیغ کشیدن کودک و یا حتی نوجوانان را بگیرید . خشم خودتان را کنترل کنید و اگر با همسرتان مشکل دارید، سعی کنید که آن را در یک محیط خصوصی و با آرامش حل و فصل کنید.

همچنین به این نکته توجه کنید که کوک شما نمی تواند عادت جیغ کشیدن را که چندین ماه انجام می داده را یک شبه ترک کند. کافیست که دفعه بعد که کودکتان فریاد کشید، با داد و فریاد به او پاسخ ندهید و فضا را آرام کنید.

از طرفی به او گوشزد کنید که اگر داد و فریاد کند ، به او توجه نمی کنید. او می تواند هرچقدر که می خواهد جیغ بکشد اما کمکی از شما برایش ساخته نیست. سعی کنید که در این مواقع خودتان را به کار دیگری سرگرم کنید و اجازه دهید که آرام شود و سپس اجازه دهید که با آرامش درخواست و یا احساسش را به شما بگوید.

جیغ زدن کودک

چه مدت طول می کشد تا کودک از جیغ کشیدن دست بکشد ؟

قطعا که این تغییر آسان نیست. در وهله اول ترک این کار سخت است زیرا ساکت کردن او کار آسانی نیست. هرچقدر که خودتان نیز به رفتار غلط بیشتر ادامه دهید ، این پروسه را طولانی تر می کنید.

اگر او این کار را در مکان های عمومی هم انجام می دهد ، هرگز در مورد طرز فکر دیگران و نگاه آن ها نگران نباشید و همیشه با هر رفتار درست و غلطی، افراد زیادی هستند که ناعادلانه شما را قضاوت می کنند ، پس خونسردی خود را حفظ کنید و به آن ها بی توجه باشید.

ممکن است که ندانید در یک مکان عمومی چگونه جیغ کشیدن کودک خود را در سریع ترین زمان ممکن متوقف کنید. اگر اقدامات و نکات بالا در منزل در نظر بگیرید و سعی در اجرای آن ها داشته باشید، در نتیجه قلق کودک خود را در بیرون از منزل نیز به دست می آورید ، پس تمرین کردن را از خانه آغاز کنید.

صبر، کلید و حلال این مشکل است و هیچ چیز مانند آن به شما و فرزندتان کمک نمی کند. حتما یک نفس عمیق بکشید و تا صد بشمارید و از اطرافیان خود به دلیل صدای بلند فرزندتان در کمال ادب عذرخواهی کنید.

در همان لحظه نیز هرچیزی که کودکتان می خواهد را به او ندهید. اگر نیازهای او را در زمان هایی که آرام است، برطرف کنید، درس عالی به او داده اید.

جیغ کشیدن کودک

علت جیغ و فریاد کشیدن کودکان

احساس ناتوانی در برقراری ارتباطات :

والدینی که بچه کوچک دارند ، با جیغ کشیدن آ نها آشنایی دارند. علت آن هم این است که کودکان جیغ کشیدن را یک ابزار کلیدی برای ارتباط برقرار کردن می دانند. همزمان که بزرگ تر می شوند ، می فهمند که چگونه باید صدای خود را تنظیم کرده و از آن استفاده کنند . بعد از آن می فهمند که با فریاد کشیدن می توانند چه تغییراتی را در محیط اطراف و رفتار انسان ها ایجاد کنند.

تخلیه انرژی :

چنانچه در نمناک اشاره کرده ایم کودکان دارای فکر و واژه برای ارتباط صحیح نیستند و فشار شدید احساسات و تجربه ها را از طریق فریاد زدن تخلیه می کنند. فریاد کشیدن باعث تخلیه انرژی شدید آن ها می شود و زبانی برای بیان احساساتشان می باشد.

سردرگمی:

گاهی علت جیغ زدن کودکان این است که آنها از انجام آن چه انجام می دهند ، مطمئن نیستند.

جیغ زدن کودکان

حسادت:

یکی از علت های جیغ زدن کودکان ، حسادت است. کودکان دوست ندارند که شما به فرد دیگری توجه کنید بنابراین هنگامی که شما با شخص دیگری صحبت می کنید ، شروع به جیغ زدن می کنند زیرا حس می کنند که برای شما بی اهمیت هستند.

مشکلات جسمی:

برخی از مواقع نیز علت جیغ زدن کودکان مشکل جسمی است. آنها به خاطر اینکه نمی توانند مشکل خود را بیان کنند شروع به جیغ زدن می کنند بنابراین در این مواقع به فرزند خود توجه کنید و مشکل جسمی او را برطرف نمایید.

نیازهای کودک:

کودکان شیرخوار برای بیان نیازهای خود مانند گرسنگی، خیس کردن، نیاز به خواب ، برانگیختن توجه مادر و دردهای مختلف جسمانی و... شروع به جیغ زدن می کنند و دلیل اصلی جیغ زدن آن ها عدم تکامل مهارت های زبانی و عدم بهره برداری از زبان به منظور بیان خواسته ها می باشد. عدم برخورد شدید با این رفتار و عدم پاسخ گویی سریع در هنگام جیغ کشیدن می تواند از ادامه این رفتار جلوگیری کند.

جیغ زدن نوزاد

چرا کودکان هنگام بازی کردن فریاد می کشند ؟

همانطور که پیش تر هم گفتیم ، کودکان برای نشان دادن احساسات خود شروع به فریاد زدن می کنند. زمانی که در وسط بازی ناگهان جیغ می کشند ، نشان می دهند که در حال یادگیری و پیشرفت در انجام کاری هستند. این رفتار نشان از سالم بودن آن ها است. آن ها در این برهه یاد می گیرند که چگونه از صدای خود استفاده کنند و یاد می گیرند که چگونه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و در نتیجه سعی دارند که از این راه با کودکان دیگر نیز ارتباط برقرار کنند.

اگر به بازی کردن بچه ها دقت کرده باشید ، متوجه می شوید که فریاد کشیدن یکی از فرآیندهای اصلی در حین بازی و تجربه های جدید آن ها است. کودکان در هنگام شادی ، هیجان ، خشم و ناراحتی جیغ می زنند. آن ها در مواقع خستگی ، اضطراب و نگرانی هم می توانند جیغ کشیدن را در پیش بگیرند. شناختن تن صدا و نوع جیغ کشیدن آن ها می تواند به ما کمک کند تا هر چه سریع تر به نوع احساساتشان پی ببریم.

چرا کودکان در رستوران و چنین مکان هایی جیغ می کشند ؟

ناراحتی ، اضطراب و ترس جزء دلایل رایج برای فریاد کشیدن در رستوران است. علت آن عمدتا به قرار گرفتن در یک محیط جدید با افراد جدید مربوط می شود. مکان هایی مثل رستوران معمولا جایی شلوغ و پر سر و صدا است و به آن ها مجال کودکی کردن را نمی دهد و در نتیجه اغلب اوقات برای آن ها کلافه کننده می باشد. از آن جایی که نمی توانند شفاهی با دیگران صحبت کنند ، پس شروع به فریاد کشیدن می کنند.

جیغ زدن در رستوران

راهکارهای کاربردی در مواجهه با جیغ کشیدن کودک در مکان های عمومی

همانطور که گفتیم قبل از هر چیز باید علت جیغ کشیدن او را پیدا کنید و بعد از این کار می توانید در مکان های عمومی که وقتتان کمتر است ، راهکارهای زیر را در پیش بگیرید.

به او اعتنا نکنید

اگر کودک شما برای جلب توج جیغ می زند ، به او اعتنا نکنید و اهمیت ندهید. البته در همه جا نباید این کار را انجام داد زیرا بستگی به موقعیت دارد که مادر باید آن را تشخیص دهد. زمانی که نیازهای اساسی کودک مطرح نیست و محیط هم مخاطره آمیز نمی باشد و جیغ زدن برای جلب توجه است ، به او بی اهمیت باشید.

- او را نگاه کنید.

اینکه چگونه با این مسئله مواجه می شوید ، یک رکن اساسی در این بخش است و بهتر است که در چنین مواقعی به سمت کودک خود بروید و به چشمان او نگاه کنید. با این کار او می فهمد که کسی صدای او را شنیده و نیازی به جیغ زدن ندارد و در نیتجه سعی می کند که احساسات خود را بهتر مدیریت کند. با این کار می توانید صبر خود را نیز پرورش دهید و زود از کوره در نروید.

- آرام باشید.

شما تنها کسی هستید که در این مواقع حساس می توانید به فرزندتان آموزش صحیح بدهید. پس آرامش خودتان را حفظ کنید. انتظارات او را بپرسید و او را محدود نکنید.

موقعیت را تغییر دهید

اگر کودک شما جیغ می کشد با تغییر موقعیت حواس او را به جای دیگر متمرکز کنیم. خواهید دید که او موقعیت قبلی را فراموش می کند و خیلی زود آرام می شود.

او را سرگرم کنید

هنگامی که کودکتان جیغ می کشد سعی کنید ذهن او را به سمت مسائل دیگر سوق دهید و با هر روشی که می توانید او را سرگرم کنید. برای سرگرم کردن کودکتان می توانید کتابی را برایش انتخاب کنید یا با او بازی کنید.

خواسته های او را برطرف نکنید

اگر پس از جیغ کشیدن خواسته کودک را برطرف کنید، او یاد می گیرد که برای رسیدن به خواسته هایش از جیغ استفاده کند و به سرعت به خواسته اش برسد. اگر کودکتان بیش از دو سال سن دارد هرگز پس از جیغ زدن او خواسته هایش را برطرف نکنید. اما اگر کودک در دوران شیر خوارگی قرار دارد شما باید نیازهایش را برطرف کنید زیرا در سنین شیرخوارگی کودکان بیش از هر چیز تابع خواسته های زیستی خود هستند.

- در مورد انتظاراتی که از او دارید پافشاری کنید

اگر دیدید که با در پیش گرفتن دو مورد بالا کودک شما باز هم به جیغ کشیدن ادامه می دهد ، بهتر است که مکان او را عوض کنید. مثلا اگر در رستوران هستید، او را بیرون ببرید. او را نترسانید. فقط برایش توضیح دهید که می خواهید بیرون از این جا با او صحبت کنید.

زمانی که او را بیرون بردید ، به او توضیح دهید که وقتی به رستوران برگشت باید رفتار صحیح داشته باشد وگرنه مجبورید به طور کامل آن جا را ترک کنید. گاهی اوقات کار در همین جا تمام می شود اما بعضی وقت ها باید با او کمی قدم زده و صحبت کنید.

اگر دیدید که کودک شما با صحبت کردنتان نیز هیچ جوره آرام نمی شود ، می توانید این کار را به زمان دیگری موکول کنید. یک یا دو بار این کار را امتحان کنید و بعد تصمیم نهایی را بگیرید.

مهم ترین کار این است که او را در منزل با تمرین های درست پرورش دهید تا در بیرون از منزل غافلگیر نشوید.

دلیل و چگونگی برخورد با جیغ زدن کودکان

4.5157
این مطلب مفید بود ؟14017
منبع : بخش سبک زندگی نمناک/ح.ب/ن
برچسب : تربیت کودک
وبگردی