شستشوی بینی
بهترین روش پاکسازی سینوس ها شستشوی بینی می باشد که موجب نفس کشیدن بهتر و رفع کثیفی و گرد و خاک از بینی می شود.

بهترین روش شستشوی بینی و پاکسازی سینوس ها

شستشوی بینی راهی برای تمیز کردن مجاری تنفسی و حفره های سینوسی است ، این یک روش ساده است که اغلب مردم، حتی کودکان می توانند به راحتی انجامش دهند.

چگونه می توان داخل بینی را تمیز کرد؟

زمانی که بینی گرفته می شود، نفس کشیدن می تواند به سختی انجام شود.خوشبختانه می توانید با تمیز کردن بینی خود با اسپری بینی و یا شستشوی آن راحت تر نفس بکشید.با پاک کردن و تخلیه سینوس ها می توان تا حدود بالایی عوارض سینوزیت را کاهش داد. برای شستشوی بینی روش ها و وسائل مختلفی معرفی شده است اما کدامیک می تواند مناسب وضعیت شما باشد؟

شستشوی بینی

شستشوی بینی برای تنفس بهتر

فواید شستشوی بینی:

  • کاهش آلرژی از طریق حذف ذرات آلرژن.
  • از بین بردن باکتری ها و ویروس ها برای کاهش عفونت.
  • از بین بردن خلط بینی و داروهای بینی.
  • کاهش ورم بینی و افزایش جریان هوا.
  • کاهش خشکی و تحریک پذیری.

چه زمانی باید داخل بینی را تمیز کرد؟

در طول فصل آلرژی، گرده درختان، علف ها و گیاهان در هوا سنگین است. دور اول برای پیش گیری از عفونت. باکتری ها و ویروس ها در محیط های گرم و مرطوب رشد می کنند و بینی یکی از آنهاست. باید میکروب ها را بشویید تا جایی برای ماندن نداشته باشند. حداقل یک ساعت قبل از خوابیدن. این می تواند به شما کمک کند که بهتر و عمیق تر نفس بکشید.

فواید شستشوی بینی

پیشگیری از عفونت های بینی با شستشوی بینی

استفاده از شستشو دهنده بینی:

1.یک دستگاه شستشو دهنده بینی بخرید یا از محلول آب نمک استفاده کنید. چنانچه در این بخش از سلامت نمناک میخوانید در صورتی که مشکلات مزمن تنفسی و یا مشکلات سینوسی دارید، شستشو دهنده بینی برای تسکین علائم بینی خوب است.

شستن داخل بینی با محلول نمکی باعث کاهش تورم، بهبود جریان هوا و باز کردن مسیرهای سینوسی می شود. هم چنین خلط را از بینی بیرون می آورد و به تسکین هر گونه انسداد یا گرفتگی کمک می کند.

برای درست کردن محلول آب نمک:

1 لیتر آب مقطر ، 1 قاشق چای خوری نمک و نصف قاشق چای خوری جوش شیرین را در یک ظرف شیشه ای تمیز با هم ترکیب کنید. محلول را در دمای اتاق ذخیره کنید و بعد از یک هفته با آب، نمک و جوش شیرین تازه جایگزین کنید.

از آب شیر استفاده نکنید. اگر آب مقطر ندارید، می توانید با جوشاندن آن به مدت حداقل یک دقیقه به آب خوبی دست پیدا کنید و سپس اجازه دهید تا در دمای اتاق خنک شود. این کار میکروب های مضر را می کشد.

از سرنگ یک لامپ یا یک قابلمه سوپ خوری استفاده کنید. برای اینکه بینی خود را به طور موثر با محلول نمک آبکشی کنید، به یک سرنگ و یا یک نتی پات ( قوری شستشو دهنده بینی) نیاز خواهید داشت. قبل از اینکه کارتان را شروع کنید، برای جلوگیری از گسترش باکتری ها و میکروب ها، دستان خود را به خوبی بشویید.

محلول آب نمک

شستشوی بینی با محلول آب نمک

بهترین روش های شستشوی بینی

سپس سرنگ و یا نتی پات را با محلول نمک پر کنید.جلوی روشویی یا وان حمام بایستید. زمانی که از شستن بینی استفاده می کنید، باید بر روی یک ناحیه بایستید که آب و مخاطی که از بینی شما چکه می کند، جمع شود.

سرنگ را در سوراخ بینی چپ خود قرار دهید و به آرامی مخلوط را به سمت چپ بینی وارد کنید. هدف را به سمت پشت سر خود قرار دهید، نه بالای سرتان. حین انجام این کار تنفس نکنید. سرنگ نباید هیچ گونه آسیبی به بینی شما برساند. اگر از نتی پات استفاده می کنید، آن را در سوراخ بینی چپ خود قرار دهید و ظرف را بلند کنید تا محلول وارد بینی شما شود.

اگر محلول از ظرف بیرون نیاید، ظرف را بلندتر کنید. سعی کنید پیشانی خود را بالای چانه تان نگه دارید. سرتان را با چانه به سمت سینه خود حرکت دهید. این کار باعث می شود که محلول زیادی از بینی شما به داخل روشویی یا وان خارج شود.

شما می توانید یک پارچه را زیر چانه خود نگه دارید تا به جمع کردن آب اضافی کمک کنید. اگر به دهانتان رسید، محلول را قورت ندهید. آن را بیرون تف کنید.بعد از اینکه سوراخ بینی چپ خود را تمیز کردید، می توانید سر خود را بچرخانید تا در مقابل سینک و یا وان قرار بگیرید و به سرعت از بینی خود بیرون بکشید. این کار به بیرون آمدن خلط یا آب اضافی کمک می کند.

شما هم چنین می توانید از یک پارچه برای پاک کردن خلط و یا آب اضافی استفاده کنید.همین روند که در بخش سلامت نمناک به طور کامل توضیح داده شد را با سوراخ بینی راست خود تکرار کنید.

رفع باکتری های بینی

راه های پاکسازی سینوس ها و شستشوی بینی

آموزش کامل شستشوی بینی با محلول آب نمک

چندین بار این کار را انجام دهید. وقتی برای اولین بار از شستشو دهنده بینی استفاده می کنید، ممکن است یک احساس سوزش ملایم در بینی شما وجود داشته باشد. این یک واکنش طبیعی به نمک موجود در محلول است و با استفاده مکرر از شستشو دهنده بینی، خیلی کم تر می شود.

اگر محلول به تحریک بینی شما ادامه داد، ببینید که بیش از حد شور نباشد. محلول نمک را مزه کنید تا مشخص شود که آیا آن بیش از حد شور است یا خیر. اگر بعد از شستن بینی، سردرد داشتید، پیشانی شما ممکن است کم تر از چانه باشد و منجر به تخلیه آب در سینوس پیشانیتان شود و بعد از مدتی، آب باید به تنهایی تخلیه شود.

هر روز صبح و یا شب بینی را بشویید. اگر علائم بیماری شما جدی تر شد و یا عفونت شدیدی داشتید، مقدارمصرف را تا دو بار در روز افزایش دهید.

استفاده از شستشو دهنده بینی می تواند برای کودکان دشوار باشد. زمانی که از شستشو دهنده بینی استفاده می کنید، به کودک خود کمک کنید و مطمئن شوید که هنگام شستن بینی خود را رها نمی کند. شستن بینی در هنگام نشستن یا ایستادن کارآیی بیشتری دارد.

تمیز کردن بینی کودک

نکات مهم برای شستشوی بینی کودکان

استفاده از اسپری بینی:

به دنبال اسپری بینی در داروخانه محلی خود بگردید. اگر شما با سفتی، خارش و یا آبریزش بینی ناشی از تب یونجه یا آلرژی در حال دست و پنجه نرم کردن هستید، اسپری بینی می تواند به تسکین علائم کمک کند. شما نباید از اسپری بینی برای درمان علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا استفاده کنید، زیرا فقط باعث تسکین موقت می شود.

معمول ترین نوع اسپری بینی، اسپری بینی بدون نسخه است که در دسته ای از داروها به نام کورتیکواستروئیدها قرار دارد. کورتیکواستروئیدها مشکلات بینی را با جلوگیری از انتشار مواد طبیعی که می تواند موجب بروز علائم آلرژی شوند، بهبود می بخشند. آن ها تنها باید برای آلرژی های مزمن مورد استفاده قرار گیرند.

هم چنین می توانید از اسپری بینی که حاوی گزیلیتول، آب خالص، نمک و عصاره دانه گریپ فروت است استفاده کنید. این نوع اسپری بینی هیچ گونه عوارض جانبی ندارد و حاوی هیچ گونه مواد مخدر نیست.

هم چنین برای همه سنین ایمن است. از مقدار توصیه شده طبق برچسب اسپری بینی استفاده کنید. اگر از اسپری در دوران بزرگ سالی استفاده می کنید، باید مقدار بیشتری را بزنید.

اسپری بینی

شستشوی بینی با استفاده از اسپری بینی

آموزش مراحل استفاده از اسپرس بینی برای شستشوی بینی

روش معمول:

روزانه یک اسپری برای هر سوراخ بینی، و اگر پزشک مقدار بیشتری از علائم را در شما ببیند، توصیه می کند که یک اسپری در هر سوراخ بینی دو بار در روز (صبح و شب) انجام شود. اگر اسپری بینی را به یک کودک می دهید، درمان را با دوز کم آغاز کنید و در صورتی که علائم کودک بهتر نشد، مقدار آن را افزایش دهید.

همیشه مقدار مصرف روی برچسب اسپری را دنبال کنید و از داروساز تان بخواهید هر دستوری را که شمانمی دانید را توضیح دهد.

هرگز بیش از حد استفاده نکنید. اگر یک دوز را از دست بدهید، میزان مصرف این مقدار را دوبرابر نکنید. در عوض، تا روز بعد صبر کنید و مقدار توصیه شده برای روز بعد را انجام دهید

کودکآن زیر 4 سال نباید از اسپری بینی استفاده کنند. کودکان زیر 12 سال باید هنگام استفاده از اسپری بینی به کمک بزرگسالان این کار را انجام دهند.

فقط اسپری بینی را در بینی خود استفاده کنید. آن را در چشمان و یا دهان خود اسپری نکنید. همچنین هرگز نباید اسپری بینی خود را با فرد دیگری به اشتراک بگذارید، زیرا ممکن است میکروب ها و باکتری ها را پخش کند. قبل از استفاده از اسپری بینی، دست هایتان را به خوبی بشویید. اسپری بینی را قبل از هر استفاده تکان دهید. سپس پوشش روی اسپری را بردارید.

پمپ را طوری نگه دارید که انگشت سبابه و میانی، اپلیکاتور را بگیرد و انگشت شما روی کف بطری قرار داشته باشد.آن را طوری تنظیم کنید که اگر از صورت شما دور شود بتوانید آنرا نشان دهید.

پمپ را فشار دهید و شش ثانیه صبر کنید. اگر قبلاً از پمپ استفاده کردید، یا در هفته گذشته، دکمه را فشار دهید و پمپ را تا زمانی که اسپری پخش شود آزاد کنید.این کار را تا زمانی که سوراخ های بینی تان تمیز است، ادامه دهید. اگر بینی شما پر از آب است این کار ممکن است دشوار باشد. نهایت تلاش خود را بکنید که بینیتان را قبل از استفاده از اسپری خشک، تمیز کنید زیرا این کار باعث می شود که اسپری به درستی وارد بینی شما شود.

آموزش استفاده از اسپری بینی

چگونگی استفاده از اسپری بینی برای شستشو

شستشو و تمیز کردن بینی با اسپری بینی

جلوی یکی از سوراخ های بینی را با انگشت خود ببندید. سر خود را به جلو خم کنید و نوک بینی وسیله را در سوراخ بینی دیگر خود قرار دهید. بطری را صاف نگه دارید تا اسپری درست آزاد شود. هنوز باید اپلیکاتور را بین انگشت سبابه و انگشت وسطی خود نگه دارید.

از طریق بینی نفس بکشید. همان طور که نفس می کشید، از انگشت سبابه و میانی خود برای فشار بر روی اپلیکاتوور استفاده کنید و اسپری را به داخل بینیتان بزنید. زمانی که اسپری می کنید، از طریق دهان نفس بکشید.

اگر پزشک تجویز کرده که دو شاخه اسپری را در سوراخ بینی خود بزنید، دوباره این مراحل را روی سوراخ بینی خود تکرار کنید. اگر تنها از یک اسپری در سوراخ بینی استفاده می کنید، دوباره این مراحل را در سوراخ دیگر بینی تکرار کنید.

اپلیکاتور را با یک پارچه تمیز پاک کنید. مهم است که آن را تمیز نگه دارید تا در هنگام استفاده از اسپری، میکروب ها و باکتری ها را در بینی خود گسترش ندهید. شما هم چنین باید درب اسپری بینی را بگذارید تا از ورود ذرات کوچک به اسپری جلوگیری کنید. اسپری بینی را در یک جای خشک در دمای اتاق نگه دارید، نه در حمام که هوا مرطوب است.

اگر اپلیکاتور مسدود شود، می توانید آن را در آب گرم بخیسانید و با آب سرد آبکشی کنید و آن را خشک کنید و خوب نگه دارید. از سنجاق و یا یک وسیله تیز برای برداشتن انسداد بینی استفاده نکنید زیرا این می تواند اسپری بینی را آلوده کند.

از اثرات جانبی اسپری بینی آگاه باشید. همیشه برچسب اسپری بینی را چک کنید. اگر فکر می کنید که ممکن است نسبت به فلوتیکسون و یا هر مواد دیگری در اسپری آلرژی داشته باشید، با پزشک یا داروسازتان صحبت کنید. اگر شما داروهای ضد قارچی و یا داروهای استروئیدی مصرف می کنید، باید به پزشک یا داروساز بگویید.

از بین بردن عفونت های بینی

عوارض جانبی استفاده از اسپری بینی

عوارضی که ممکن است با استفاده از اسپری بینی ایجاد شوند

شما ممکن است نیاز داشته باشید که دوز مصرفی خود را تنظیم کرده یا مراقب عوارض جانبی اسپری باشید. اگر هر یک از عوارض جانبی زیر را تجربه کردید، باید دست از اسپری بینی بردارید و فوراً پزشک خود را ببینید.

  • سردرد، سرگیجه، تهوع، اسهال و یا استفراغ.
  • خشکی، سوزش، یا تحریک پذیری در بینی شما.
  • خلط خونی در بینی، خونریزی از بینی و یا ترشحات شدید بینی.
  • مشکلات بینایی یا درد شدید در صورت.
  • تب، لرز، سرفه، گلو درد و یا علایم دیگر عفونت ها.
  • کهیر، جوش و خارش شدید.
  • صدای سوت مانندی از بینیتان که به گوشتان می رسد.
  • ورم صورت، گلو، لب ها، چشم ها، زبان، دست ها، پاها، مچ های پا و یا پاهای پایین تر.
  • خشونت در صدا، خس خس کردن، یا دشواری در تنفس یا بلعیدن.

اگر در ماه گذشته بینی خود را عمل کرده اید و یا مجروح شده، باید پیش از استفاده از اسپری بینی به پزشک خود مراجعه کنید. همچنین، اگر شما در بینیتان زخم و یا هر گونه مشکل دیگری دارید، باید پیش از استفاده از هر نوع دارو برای بینیتان با پزشک خود صحبت کنید.

 

آموزش کامل بهترین روشهای شستشوی بینی + فواید

484
این مطلب مفید بود ؟6717
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک/ن/ز.ت
برچسب : گرفتگی بینی
وبگردی