خوردن شلغم

فواید خوردن شلغم و بهترین روش مصرف آن+معجون سرماخوردگی

کد مطلب : 9435تعداد نظرات : 25 نظرزمان مطالعه : 5 دقیقه
خوردن شلغم در دوران بارداری باعث می شود که کودک زودتر به حرف زدن و راه رفتن بیافتد همچنین آب شلغم برای جلوگیری از سرطان بسیار مفید است.

بهترین طریقه مصرف و خوردن شلغم برای حفظ خواص و فواید آن

شلغم یکی از سبزیجات مفید و پر خاصیت است که به عنوان آنتی بیوتیک کاربرد دارد و برای درمان سرما خوردگی و بسیاری از بیماری ها ی دیگر بسیار مفید است. شلغم موجب بهبود سرفه می شود و نوشیدن آب آن قند خون را پایین می آورد، همچنین شلغم به طور فوق العاده ای ضعف جنسی را درمان کرده و اسپرم را زیاد می کند و اگر تخم آن را سرخ کرده و بخورید برای ضعف جنسی موثر است.

همچنین شلغم برای درمان یبوست، تقویت بینایی و بهبود التهاب های مجاری تنفسی توصیه می شود. اما آیا می دانید چگونه باید آن را مصرف نمود تا از اثرات آن بیشترین استفاده را ببریم.

خوردن شلغم

بهترین روش خوردن شلغم

به روش های مختلفی می توان از شلغم ها استفاده کرد (هم به صورت خام و هم به صورت پخته). آنها براساس اندازه ای که دارند و روش طبخ مورد نظر شما می توانند خرد و ریزریز شوند، به قطعات نازک بریده شوند یا به شکل کامل به کار روند.

روش های طبخ آنها نیز متنوع است، مانند پختن، جوشاندن، تفت دادن یا بخارپز کردن. به یاد داشته باشید که برای حفظ بافت ترد شلغم ها نباید آنها را بیش ازحد یا به مدت طولانی بپزید.

نگهداری شلغم

بخارپز کردن شلغم

بهترین شیوه برای تهیه شلغم بخار پز کردن آن است زیرا با این روش تمام ویتامین و خواص درمانی شلغم حفظ می شود. این روش در مقایسه با آب پز شدن شلغم بهتر است زیرا در این روش آب شلغم که دارای مواد مفیدی برای جلوگیری از سرطان است حفظ می شود ولی هنگام آب پز شدن بخشی از خواص درمانی شلغم که مانع از ابتلای مصرف کننده به سرطان می شود از شلغم خارج می گردد.

پختن شلغم

استفاده ها از شلغم و نحوه تهیه شلغم و عسل برای سرماخوردگی

طرز تهیه معجون شلغم و عسل برای سرماخوردگی

خوردن معجون شلغم و عسل کمک می کند تا سرماخوردگی و سرفه و گلودرد خود را بدون نیاز به داروهای شیمیایی بهبود ببخشید.

برای تهیه شلغم و عسل یا معجون عسل در شلغم، ابتدا شلغم ها را شسته و پوست بگیرید. سپس داخل شلغم ها را با قاشق خالی کنید. داخل هریک از شلغم ها را با یک قاشق مرباخوری عسل پر کنید البته دقت کنید که لب به لب پر نکنید.

حالا شلغم ها را داخل یک ظرف مناسب مثل ظرف پیرکس که حمل حرارت داشته باشد یا قابلمه ای با دیواره بلند قرار دهید. درب ظرف را ببندید.حالا یک ظرف دیگر مثل قابلمه را تا نیمه آب کنید و ظرف حاوی شلغم ها را داخل آن قرار دهید.

می توانید شلغم ها را مستقیم داخل آب قرار دهید. قابلمه آب را روی حرارت قرار دهید و شعله را خیلی کم کنید. حدود 2 ساعت بعد، شعله را خاموش کرده و اجازه دهید شلغم ها خنک شوند. وقتی شلغم ها خنک شدند، مایع داخل آن ها را درون لیوان بریزید. این معجون را روزی 3 وعده میل کنید تا سرفه و سرما خوردگیتان بهبود یابد.

خواص شلغم و عسل

استفاده از شلغم در غذا ها :

اضافه کردن شلغم به غذایتان به شما کمک می کند از تمام مزایای اصلی آن بهره مند شوید. شما می توانید از شلغم و برگ هایش در پخت انواع سوپ ها و خوراک ها استفاده کنید بدین صورت که شلغم ها را به شکل مکعبی برش دهید و به خوراک سبزیجات شامل سیب زمینی، هویج، موسیر و کلم قمری و خوراک مرغ، گوشت گاو و بره اضافه کنید.

استفاده از شلغم در سالادها:

شلغم های جوان یا کوچک را که در مراحل اولیه برداشت می شوند و دارای طعم شیرین و ظریفی هستند به صورت خام به همراه کلم، هویج و چغندر به سالاد سبزیجات اضافه کنید. شلغم های بزرگ تر طعمی شبیه به چوب پیدا می کنند و برای استفاده در سالاد مناسب نیستند.

سالاد شلغم

استفاده از شلغم در ترشی:

بسیاری از مردم ایران، با شلغم و هویج، تربچه و فلفل قرمز ترشی درست می کنند.

استفاده از شلغم در انواع دیپ:

شلغم را به شکل خلال های نازک ببرید و از آن در انواع دیپ و یا کولسلو استفاده کنید.

سوپ شلغم

یکی از موثرترین راه های استفاده از این سبزی، تهیه سوپ شلغم است و اگر این سوپ را از ترکیب جو، هویج، شلغم، پیاز و گشنیز تهیه کنید، درمان کننده فوق العاده سرماخوردگی محسوب می شود.

نحوه ی انتخاب و نگهداری شلغم

در هنگام انتخاب شلغم، شلغم های کوچک تر که پوستی سفت و بدون لکه های قهوه ای دارند و برگ هایشان سبز و شاداب است انتخاب کنید.

برای نگهداری از شلغم آنها را در کیسه های پلاستیکی بریزید و تا یک هفته و گاهی اوقات بیشتر از یک هفته در یخچال نگهداری کنید.

قبل از طبخ یا سرو کردن شلغم، آن را تمیز بشویید و پوستش را برس بکشید تا هرگونه کثیفی و باقی مانده ی آفت کش ها از روی آن پاک شود یا می توانید شلغم را پوست بگیرید و برگ های آن را جدا کنید.

طرز پخت شلغم با نمک

شلغم را با چه چیزی بخوریم؟

شلغم نفاخ و دیر هضم است پس بهتر است آن را با مصلح آویشن یا زیره مصرف کرد.

خواص عالی شلغم و فواید آن برای زنان باردار

فواید خوردن شلغم برای زن باردار

خوردن شلغم در بارداری سبب زود حرف زدن و راه افتادن کودک بعد از به دنیا آمدنش می شود و او را در برابر امراض مختلف مقاوم می کند.

شلغم در بارداری

ابو علی سینا درباره خواص شلغم در کتاب قانون می گوید :

شلغم یا شلجم بیابانی و کاشتنی دارد. شلغم کاشتنی از بیابانی کم غذاتر است. طبیعت هر دو نوع مرطوب و گرم است. شلجم پخته با گوشت چرب، سینه و گلو را نرم می کند. شلغم در معده زیاد ماندگار است. گویند خوردن شلغم خام و پخته به نفع چشم است. آبش ادرار آور است. شلغم قوای جنسی را زیاد می کند و تخم آن نیز همین خاصیت را دارد.

مختصری از فواید بینظیر شلغم

  • اگر گلو درد دارید آب پخته شلغم را قرقره کنید.
  • آب شلغم درمان کننده جوش صورت است.
  • شلغم شب کوری را درمان می کند
  • شلغم حافظه را تقویت می کند.
  • شلغم به دلیل داشتن ویتامین B1 علاج کم خونی است.
  • شلغم برای رشد و نمو استخوانها مفید است.
  • شلغم آرام بخش و ترمیم کننده سریع زخم ها بوده و برای تقویت کبد مفید است.
  • شلغم به علت داشتن فیبر، پاک کننده قوی روده هاست.
  • شلغم، یک داروی طبیعی خواب آوربرای کسانی است که از بی خوابی رنج می برند.
  • برای بهبودی شقاق، شستشوی ناحیه مبتلا با آب جوشانده شلغم مفید است.

فواید خوردن شلغم و بهترین روش مصرف آن+معجون سرماخوردگی

4.61534
این مطلب مفید بود ؟1406128
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک /ن /آ/ح.ب
برچسب : شلغم
25 نظر به ثبت رسیده است
Elham1399-09-10
شلغم بسیارمفیدوپرازخاصیت هستش.مخصوصأآنتی بیوتیک طبیعیه یعنی مث آمپول پنی سیلین عمل میکنه.ازصدتاداروی شیمیایی بهتره وبی دردسرتره
241
بهرام1397-09-05
من خیلی شلغم دوست دارم نظر هیچکی هم برام مهم نیست والسلام
6811
زیبا1397-09-03
به نظر من هم شلغم معجزه میکنه واسه سرماخوردگی
326
افشین 1397-08-22
عزیزان فارغ از نظریه علمی ،تجربه نشون داده شلغم بسیار مفیده بخصوص برای سرماخوردگی، گلودرد ، گرفتگی صدا .بنده چندین بار تجربه کردم واقعا عالیه .بخصوص آب شلغم که خیلی عالیه .البته بهتره با پوست آب پز بشه و‌پوستش گرفته نشه و بعد آبش میل بشه .
333
فرشته1397-07-29
خداوند هر چیزی را در فصل خاصی آفریده ..ونیاز مارا دراون فصل میدونسته
404
حجت 1397-07-28
از قدیم گفتن غم مخور شلغم بخور
426
اکبر1397-07-17
باسلام خدمت دوستان من اب شلغم با اب هویج رو مخلوط کرده مصرف میکنم نتیجه اون فوق العاده است
195
فرشته1396-10-29
شلغم برای درمان یبوست فوق العاده است
347
علی1396-09-13
نظر منفی احمدآقا در مورد شلغم قبول ندارم. بنده در روستا بزرگ شده ام ، پیش صبحانه روستاییان در فصل زمستان شلغم است و آثار زیادی هم در سرماخوردگی دارد .
462
Somayeh1396-08-14
شلغمو داخلش يه سوراخ ايجاد كنيد و داخل اون سوراخ عسل پر كنيد و بذاريد داخل يه قابلمه و با اب كم بخار پزش كنيد بعد ميلش كنيد مرده رو زنده ميكنه
3712
saleh1396-08-03
با شعله ی کم بپزید تا آخر سر اندازه یک لیوان آب غلیظ مث شربت بمونه. شلغم رو بخوریئد آخر سر هم اون آب رو میل کنید....صبح ها و شب ها.... مفیده. اگه تعداد شلغم بیشتری بذارین شربت خوشمزه تری تولید میشه .
237
ندا1396-07-27
خواص شلغم تعجب برانگیزه واقعا مشکل من رو که یبوست دارم رفع کرده
457
سمانه1396-07-16
شلغم واقعا فوق العاده است برای سرماخوردگی من بارهاامتحانش کردم وهمیشه نتیجه مثبت گرفتم
485
مریم1396-02-06
من یک ماهه باردارم بدجوووووور زکام گرفتم و چون نمیتونم دارو مصرف کنم شنیده بودم بالای شلغم رو با قاشق خالی کنیم و عسل بریزیم و زیرش لیوان بذاریم عسل آب شلغم رو میکشه با خودش پایین و مخلوطش برا سرماخوردگی خوبه ولی من گفتم چه کاریه آب یه دونه شلغم رو با آبمیوه گیر گرفتم و با یه قاشق عسل خوردم درجا اثر کرد ازین رو به اون رو شدم. امتحان کنین زود اثر میکنه
6610
موسوی1395-11-24
من خودم به شخصه اثر تمام خواص شلغمو تجربه کردم.اینکه فوق العاده عفونت رو از بدن خارج میکنه و اینکه چقدر هموگلوبین خون رو میبره بالا..من خواص خامشو بیشتر توسیه میکنم.
534
رز1397-07-19
درسته شلغم خیلی عالیه
495
نادر1395-11-24
احمد آقا به نظر بنده اگر آدم چیزی را نمی داند بهتر است هیچی نگوید. شلغم واقعا یک داروی ضد سرما خوردگی در زمستان است. شما مطمئن باشید هر آنچه را که خداوند آفریده است برای انسان دارای منافعی می باشد.
10016
محمود بلوچ1395-11-20
والا بنظر بنده که تمامی خواص که در مورد شلغم ذکر شده صحت کامل دارند زیرا بنده خودم شخصا تجربه کردم و واقعا شلغم بی نظیر و معجزه اسا است
935
علی1397-08-16
دوست عزیز اگه اطلاعاتی نداری مجبور نیستی حرف بزنی.
786
آقای احمد هر سبزی ه1397-08-04
با سبزیها بیشتر آشنا باشید . خواص آنها در مصرف طولانی مدت آشکار می شود ، نیاکان ما امراض جدی خود را از این راه معالجه میکردند
513
احمد1396-09-27
باسلام اتفاقا من برای بهبود یبوست ازشلغم استفاده کردم واقعا معجزه کرد خداوندباری تعالی هیچ چیزی را بی فایده نیافریده
1008
سید1396-07-01
احتمالا مطول سایت امسال شلغم کاری داشته و خواسته روی دستش نمونه پس از قدیم و جدید همه در مورد خواص شلغم گفتن شما به چه استنادی اینطور قاطع میگی
3041
محمد1395-12-05
جناب این موارد به روشهای علمی ثابت شده اند.نیازی به نظر من و تو نیست.
20722
احمد1395-10-13
شلغم فقط یک نوع دیگر غذای گیاهی است و هیچگونه خاصیت اضافی از بقیه سبزیجات ندارد، مخصوصا اگر پخته شود ،چه با بخار چه غیره، درست مثل بقیه سبزیجات مواد غذایی اش را از دست میدهد. شلغم خام هم چون بی مزه است فقط اندکی مواد غذایی دارد و کلیه توصیفاتی که در بالا ذکر شده صحت ندارند و فقط تبلیغ بی جا برای فروش شلغم هست...... بزرگترین منبع مواد غذایی میوه‌های شیرین و سبزیجات خوشمزه خام می‌باشند....
55553
علی1400-11-01
من چند روزه کرونای اومیکرون گرفتم. خلط زیاد پشت حلق دارم و مدام سرفه میکنم با چرک ریه، سردرد و ریزش آب بینی و گوشهام کیپ شدن. از دیروز شلغم مصرف کردم در کنار داروهایی که دکتر داده بود ولی داروها نتیجه ش خیلی ملموس و سریع نبود انا از دیروز که شلغم روزی دو بار بتعداد هر دفعه 7 عدد خوردم منو زیر و رو کرد و ظردردم خوب ریزش آب بینی قطع، خلط سینه هم کم شده نمیگم معجزه کرده فقط کاملا مشخصه که سرعت درمان در کنار داروها رو ده برابر کرد. واقعا شلغم بینظیره
50
وبگردی