لیزر درمانی پوست
لیزر درمانی پوست روشی است که انواع مشکلاتی پوستی اعم ازرفع چین و چروک رفع موهای زائد ... را حل می کند که امروزه ترویج یافته است.

5 نوع روش لیزر درمانی پوست و فواید و عوارض آن ها 

پوست بزرگ ترین و مشخص ترین قسمت بدن ماست . اجرای بسیاری از عملکرد ها، که از حس تا حمایت، از هرج و مرج محیطی ، استفاده از محصولات خشن و بسیاری از آزارهای خارجی و داخلی را تحمل می کند. هر مشکلی، در هر بخش از بدن، به طور حتم پوست را تحت تاثیر قرار خواهد داد و سن عامل دیگری است که بر پوست تاثیر می گذارد . دلیل یا مشکل هر چیزی که باشد، پوست آن را به خصوص بر روی صورت نشان می دهد .

مشکلات پوست شامل لکه ها ، آکنه ، چین و چروک و غیره است و این لیست هرگز به پایان نمی رسد. پیری باعث سیاهی زیر چشم ، شل شدگی پوست ، چین و چروک و غیره می شود که محصولات ضد پیری ، دارو ها و غیره را به همراه می آورد و همه اینها وعده جبران این مشکلات پوستی را می دهد اما اغلب این وعده ها تحقق نیافته است ! این زمانی است که مردم به درمان لیزر متوسل می شوند . 

لیزر درمانی برای پوست چیست؟

پرتوی لیزر می تواند به آرامی تبخیر شود و یا بافت های پوستی را برای درمان چین و چروک ها، زخم ها و جوش ها، بستن رگ های خونی یا برش بافت پوست، برش دهد . طیف گسترده ای از نور شدید پالس (IPL) توانایی درمان خاصی برای رگ های خونی و رنگدانه ها را دارد و این روش، پرتو های پالس کوتاه و متمرکز از نور را در پوست نا منظم هدایت می کند، دقیقاً پوست را لایه لایه از بین می برد . 

لیزر درمانی برای درمان بیماری ها و مشکلات پوستی و ناخوشی های مختلف استفاده می شود ، که عبارتند از :

  •  رفع مو های زائد
  •  پاک کردن تتو
  •  جای آکنه
  •  مشکلات پیری پوستی، مانند لکه های پیری، خطوط ظریف و چین و چروک بر روی صورت
  •  ماه گرفتگی
  •  رگ های عنکبوتی
  •  افتادگی پلک و تیرگی زیر چشم
  •  بهبود چروک پنجه کلاغی در اطراف چشم ها
  •  رفع چین و چروک و خط اخم
  •  درمان خال های قهوه ای و رنگ غیر یکنواخت پوست
  •  درمان جای زخم
  •  تن رنگ و بافت ناهموار پوست
  •  رفع خط ایجاد شده از کشیدن سیگار
  •  ضایعات عروقی
  •  سفت کردن پوست 

با پیشرفت فن آوری های جدید، بسیاری از مشکلات و بیماری های پوستی را می توان با استفاده از روش لیزر درمانی تحت درمان قرار داد. چندین نوع لیزر درمانی وجود دارد که مورد استفاده قرار می گیرند . پیک های طول موج نور لیزر، مدت زمان پالس و این که چطور بافت پوست را هدف قرار دهد، کاربردهای بالینی انواع لیزر را تعیین می کند.

لیزر درمانی

لیزر درمانی پوست

دو نوع گسترده لیز درمانی پوست عبارتند از: 

_ لیزر ابلاتیو:

در این روش، یک طول موج شدید از نور روی پوست تابیده می شود که لایه های بیرونی پوست آسیب دیده به وسیله پیری یا خورشید را از بین می برد. لیزر پوست زیرین را تحریک می کند و منجر به تشکیل کلاژن و بهبود چین و چروک خواهد شد.و بعد از لیزر درمانی، پماد مرطوب کننده و پانسمان روی پوست اعمال می شود. وقتی پوست بعد از درمان التیام پیدا کند، پوست جدیدی شکل می گیرد که صاف تر و محکم تر است که لیزر ابلاتیو هم دو نوع است: 

1. لیزر کربن دی اکسید (Co2):

اولین بار در اواخر دهه 60 معرفی شد و هنوز برای جوان شدن پوست مورد استفاده قرار می گیرد. به خاطر اثرات جانبی اش، تا حد زیادی با لیزر درمانی کاهنده جایگزین شده است که عوارض جانبی کمتری دارد و سریع تر درمان می شود و این لیزر برای رنگ پوست تیره مناسب نیست . 

مشکلات پوست:

در سرطان پوست، اثرات آکنه، چروک های بسیار عمیق، ماه گرفتگی ها، جای زگیل ها، خال ها، لکه های پوستی و شلی پوست ( تولید کلاژن برای سفت شدن پوست ) ، میخچه پا و آسیب های خورشیدی نیز استفاده می شود. 

عوارض جانبی:

برای بهبود رنگدانه ای، درد، خارش و احساس سوزش، قرمزی پوست و زخم زمان بسیار طولانی لازم است. 

2.لیزر اربیوم یتریوم -  آلومینیوم - لیزر گارنت (Er:yag):

این ماده به از بین بردن خطوط و چروک های سطح عمیق و متوسط و چروک روی صورت، دست ها، گردن یا قفسه سینه با حداقل سوزش بافت های اطراف کمک می کند و با داشتن عوارض کمتری، سریع تر از درمان با لیزر CO2 مشکلات بهبود می یابند. 

اربیوم لیزر

لیزر آلومینیوم

مشکلات پوست:

برای درمان مشکلات رنگدانه ای چون جای آکنه، آسیب خورشیدی ، خطوط ریز ، چین های کوچک تا متوسط و خال ها استفاده می شود . 

عوارض جانبی:

ممکن است باعث قرمزی، ورم و کبودی شود که به مدت 1 تا 2 هفته طول می کشد . 

- لیزر غیر ابلاتیو:

بر خلاف فن آوری های ابلاتیو که گرم می شوند و بافت بالای پوست را از بین می برند، لیزر غیر ابلاتیو ( یا بدون زخم ) در زیر لایه سطح پوست فعالیت می کند و رشد کلاژن را تحریک می کند و پوست زیرین را سفت می کند تا شکل و سفتی پوست را بهبود بخشد و همچنین خطوط ریز و آسیب های پوستی خفیف تا متوسط را از بین می برد. 

درمان های لیزر غیر ابلاتیو شامل انواع زیر هستند:

1. لیزر رنگی پالسی:

چنانچه در بخش سلامت پوست نمناک گفته ایم با هدف قرار دادن رگ های خونی مستقیماً آن ها را کوچک می کند و پوست را کم ت ر قرمز می کند. حسش مثل یک گیره پلاستیکی است و می تواند در هر جایی روی صورت و بدن مورد استفاده قرار گیرد و به حدود 3 تا 5 جلسه درمان نیاز دارد و نتایج ثابت هستند و زمان درمان فقط حدود 2 ساعت طول می کشد، که در طی آن سرخی فروکش می کند. 

مشکلات پوست:

برای درمان رگ های عنکبوتی، ماه گرفتگی، روزاسه، مویرگ های شکسته ، اثرات کششی پوست، ضایعات عروقی و خطوط ریز اطراف چشم ها استفاده می شود . 

عوارض جانبی:

رنگدانه موقت و کمی کبودی معمولاً گزارش می شود . 

2 . لیزر Nd yag:

نودیمیوم - گارنت آلومینیوم یتریوم، کریستالی است که به عنوان لیزری برای حالت جامد استفاده می شود. اینها طول موج نور شدید انرژی ساطع می کنند که وقتی روی یک شرایط خاص پوست تمرکز می شوند گرما ایجاد می کنند و سلول های بیمار را نابود خواهند کرد . 

لیزر nd yag

لیزر درمانی Nd yag

مشکلات پوست:

در درمان آسیب های عروقی، ضایعات رنگدانه، مشکلات رنگدانه های پوستی، رگ های عنکبوتی، برداشتن خالکوبی و رفع موی زائد مفید است. 

عوارض جانبی:

میزان موفقیت پایینی دارد. در رابطه با ضایعات عروقی، حتمال زیادی وجود دارد که مشکل دوباره برگردد و در طول درمان درد می تواند وجود داشته باشد. قرمزی، تورم و خارش ممکن است تا چند روز پس از درمان افزایش یابد . 

3 . لیزر الکساندرایت:

این لیزرنوری با طول موجی از انرژی بالا که به انرژی گرما تبدیل می شود را ساطع می کند و به قسمت هدف خاص آسیب می رساند. این لیزر از فرآیند فوتوترمولیز استفاده می کند، به معنای استفاده از نور (عکس) برای گرم کردن (ترمو) منطقه انتخابی برای تخریب (لیز). لیزرهای الکساندریت باعث تخریب بسیار دقیق بافت ضایعه می شوند و به بافت محیط اطراف آسیبی نمی رساند . 

 لیزر الکساندرایت

لیزر درمانی الکساندریت

مشکلات پوست:

برای درمان خال های قهوه ای به خاطر آسیب های خورشیدی، ماه گرفتگی ها، رنگدانه ها و ضایعات رنگدانه ای به کار می رود و همچنین برای از بین بردن موهای زائد ، برداشتن خال کوبی و رگ های پا مفید است . 

عوارض جانبی:

درد در طول درمان رایج است . قرمزی، تورم و خارش ممکن است چند روز طول بکشد و هم چنین ممکن است باعث ایجاد تغییراتی در رنگ دانه ها شود . 

درمان های مبتنی بر نور 

درمان های مبتنی بر نور هم برای درمان مشکلات پوستی به کار می روند، اگرچه آن ها دقیقاً درمان های لیزری نیستند اما از نظر هدف، روش و نتایج مشابه خواهند بود . 

برخی از درمان های مبتنی بر نور، عبارتند از:

  •  نور پالس شدید
  •  مروارید توسط کواترا
  •  فوتو فیشال
  •  پرتره
  •  لیزرهای پالس رنگ
  •  فرکانس رادیو
  •  تصویربرداری با سونوگرافی 

نتایج و بازیابی لیزر درمانی پوست:

نتایج درمان لیزری و نوری بسته به تکنولوژی و درمان متفاوت است و هنگامی که به درستی انجام شو د، درمان ها با لیزر و نور می توانند شرایط و مشکلات پوستی را بهبود بخشند و همچنین باعث جوانسازی پوست می شوند .

بهبودی نیز بسته به نوع رویه مورد استفاده متفاوت است و درمان های خفیف، مانند مواردی که لیزرهای کم قدرت دارند، معمولاً زمان ریکاوری بسیار سریع تری دارند و به طور کلی چند روز تا یک هفته طول می کشند. این نوع درمان منجر به لایه برداری سنگین، از بین رفتن یا پوسته پوسته شدن پوست نمی شود و درمان های تهاجمی با لیزر به دوره بهبودی طولانی تری نیاز دارند و به طور معمول، پوست به مدت یک هفته مراحل مختلف قرمزی ، کبره بستن و لایه برداری را طی می کند و پس از آن، ممکن است پوست تا دو هفته دیگر صورتی باقی بماند . 

آیا لیزر درمانی پوست روش امنی است؟

لیزر یک عمل جراحی است و خطرات کلیه روند های جراحی را نیز به همراه دارد .

درمان های لیزر ابلاتیو و لیزر مبتنی بر نور می تواند منجر به عفونت ، زخم، میلیلا (کیست های کوچک و سفیدی روی سطح سفید پوست) ، تیرگی پوست (به ویژه اگر بعد از عمل در معرض آفتاب باشد) یا کیست شود . 

تکنیک های ابلاتیو می توانند باعث افزایش رنگدانه ای موقت (تیره شدن پوست)، تاول و آسیب چشم ها برای در معرض لیزر بودن، شوند . 

بخش سلامت پوست نمناک خاطرنشان می سازد که با پیشرفت تکنولوژی، انواع جدیدی از لیزرها بوجود آمده اند که برای مشکلات پوستی مختلف و انواع پوست معرفی می شوند و با وجود انواع مختلفی از درمان های پوستی با لیزر، صفر بودن تاثیرات جانبی و درست مشخص کردن نوع لیزر برای شما دشوار است . بنابراین برای نهایی کردن برنامه درمانی که بصورت اختصاصی برای شما ساخته شده است، با یک متخصص پوست و مو با تجربه مشورت کنید .

5 نوع اصلی لیزر درمانی پوست + فواید و عوارض هر کدام

410
این مطلب مفید بود ؟82
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک /ن /م.ح
وبگردی