درمان بی حوصلگی

علل و بهترین درمان بی حوصلگی ، کسالت و بی حالی بدون دارو

کد مطلب : 32448تعداد نظرات : 1 نظرزمان مطالعه : 7 دقیقه
بی حوصلگی و کسالت مشکلی است در میان کودکان و نوجوانان که باید با انجام برخی فعالیت ها این مشکل را درمان یا از خود دور کنند.

چطور بی حوصلگی و کسالت را درمان کنیم ؟

بی حوصلگی هنگامی روی می دهد که ما دیگر به اطرافیان، اشیای پیرامون خود و فعالیتهای روزمره خود علاقه مند نبوده و از آنها لذت نمی بریم. پیش از هر توصیه و پیشنهادی در این بخش از نمناک ترجیح میدهیم ابتدا به تعریف این حالات و درمان بی حوصلگی بپردازیم.

بی حوصلگی چیست؟

خستگی و ملالت، حسی رایج است. احساس عدم رضایت از یک فعالیت، یا علاقه به آن، می تواند منجر به ملالت و خستگی شود. خستگی و ملالت ممکن است زمانی رخ دهد که احساس انرژی می کنید اما هیچ جا برای هدایت انرژی خود ندارید.

همچنین ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که به سختی بر روی یک کار تمرکز می کنید. خستگی و کسالت، یک شکایت شایع در میان کودکان و نوجوانان است که در برخی موارد، آن ها ممکن است هنگام برخورد با افکار یا احساسات خود از خستگی شکایت کنند.

درمان بی حوصلگی

کسالت و کم حوصله گی نشانه چیست؟

علائم کسالت و بی حوصلگی چه هستند؟

خستگی و بی حوصلگی، احساس تهی بودن و خستگی را نشان می دهد. وقتی کسل می شوید ممکن است توجه کمتری نسبت به آنچه در اطراف شما اتفاق می افتد داشته باشید. ممکن است احساس بی تفاوتی، خستگی، اضطراب، یا عصبانیت داشته باشید.

چه چیزی باعث بی حوصلگی می شود؟

افراد خستگی را به صورت متفاوت تشخیص می دهند و تجربه می کنند. در برخی موارد، ملالت ممکن است به این دلیل اتفاق بیفتد که:

  • استراحت ناکافی و یا تغذیه نامناسب
  • سطوح پایین تحریک ذهنی
  • عدم انتخاب و یا کنترل فعالیت های روزانه تان
  • نداشتن تفریحات متنوع
  • ادراک ضعیف زمان

ممکن است شما یا کودک هنگام درگیر شدن در یک فعالیت، ملول شوید، به این خاطر:

  • از دست دادن علاقه
  • دستورالعمل های گیج کننده
  • ترس از اشتباه
  • تکرار فعالیت برای مدتی بسیار طولانی

به تعویق انداختن : کسل و بی حوصله نیستید فقط تمام کارها را پشت گوش انداخته اید و برنامه ریزی ندارید.

کمبود انرژی مفید : بی حوصلگی مانند خستگی نیست، اما زمانی اتفاق می افتد که انرژی زیادی داشته باشید اما در آن انرژی مفید کسل هستید این اتفاق زمانی می افتد که نمی توانید خود را وادار به کاری کنید اما از نظر فیزیکی احساس خستگی می کنید یک فعالیت پیدا کنید که از انرژی شما به مقدار زیادی استفاده کند. این می تواند به معنای انجام کاری فیزیکی بعد از گذراندن تمام روز باشد.

علت بی حوصلگی و کسالت

بی حوصلگی را چگونه درمان کنیم؟

چه کسی در معرض کسالت و بی حوصلگی قرار دارد؟

تقریبا همه به مرور زمان بی حوصلگی را تجربه می کنند. برخی از گروه های سنی ممکن است تجربه بیشتری نسبت به دیگران داشته باشند.

نوجوانان اغلب بی حوصلگی را تجربه می کنند. در حالی که آن ها آزادی بیشتری دارند تا با زمانی که دارند چه کنند نمی دانند این که کجا تمرکز کنند می تواند منجر به ملالت و بی حوصلگی شود

تشخیص بی حوصلگی چگونه است؟

خستگی و ملالت، یک واکنش طبیعی به برخی موقعیت ها است. در حالی که هیچ آزمایشی برای تشخیص خستگی، ملالت که برای مدت های طولانی طول می کشد و یا مکرر رخ می دهد وجود ندارد، ممکن است نشانه ای از افسردگی باشد.

کسالت و بی حوصلگی در بزرگسالان:

اگر بی حوصلگی با توانایی شما در انجام دادن وظایف لازم و یا در کیفیت زندگی شما اختلال ایجاد می کند، با پزشک صحبت کنید اگر علائم زیر را تجربه می کنید ممکن است به افسردگی مرتبط باشد:

  • احساس درماندگی
  • احساس ناراحتی
  • طفره رفتن از فرصت برای تحریک

کسالت و بی حوصلگی در کودکان:

علایم افسردگی و بی حوصلگی برخی اوقات شبیه هم هستند. یک کودک بی حوصله ممکن است بخواهد مشغول شود، و زمانی که یک چیز "سرگرمی" به آن ها پیشنهاد می کنید، به راحتی درگیر شود، در حالی که یک کودک افسرده ممکن است از آن اجتناب کند.

برخی از کودکان نمی توانند به اندازه کافی احساسات خود را توصیف کنند. صحبت کردن با یک متخصص بهداشت روانی و همچنین پرسیدن سوالات ممکن است سرنخ هایی به شما بدهد.

درمان بی حالی کودکان

درمان بی حوصلگی و کسالت کودکان

راه کارهایی برای درمان بی حوصلگی و کسالت

در ادامه نمناک راهکارهایی بسیار ساده با تاثیری فوق العاده به شما پیشنهاد می کند تا بدون صرف هزینه ی خاصی بر کسالت و بی حوصلگی خود غالب شوید.

کارهایی که می خواهید انجام دهید را ترسیم کنید :خستگی اغلب نمی گذارد فعالیت هایی را که می خواهید را انجام دهید، انگار چیزی جلوی شما را می گیرد. می تواند زمانی اتفاق بیفتد که می خواهید برنامه تلویزیونی مورد علاقه خود را تماشا کنید، اما کسالت نمی گذارد اولین قدم برای رفع ملالت، تشخیص فعالیتی است که واقعا می خواهید انجام دهید.

اجتماعی باشید : بیرون بروید و با برخی از دوستانتان ملاقات کنید، یا دوستان جدیدی پیدا کنید. ملالت و بی حوصلگی اغلب می تواند انرژی شما را کم کند.

بی حوصلگی را کنار بگذارید: نگاهی به لیست کارهای خود بیاندازید. می خواهید قبل از اینکه کاری انجام دهید، تنها یک کار کوچک از این لیست را انجام دهید. چند دقیقه خستگی خود را کنار بگذارید

چیز جدیدی یاد بگیرید: شاید چیزی که نیاز دارید یک محرک ذهنی باشد. در اینجا چند چیز وجود دارد که می توانید انجام دهید تا چیز جدیدی یاد بگیرید:

یک کتاب بخوانید

درباره موضوعی تحقیق کنید که به آن علاقه دارید

برنامه خود را پر کنید : وقت زیاد داشتن خیلی بدتر از زمانی است که اصلا وقت نداریم زمانی که شما خلا زمانی دارید، ممکن است با بی حوصله شوید. به همین منظور برنامه خود را طبق زمان بندی تنظیم کنید

مدیتیشن انجام دهید : یوگا و مدیتیشن هم جز مواردی به شمار می رود که هنگام خستگی و بی حوصلگی کارآمدند .

خلاق باشید: اگر بی حوصله هستید چون در خانه مانده اید، صنایع دستی زیادی وجود دارند که می توانید با اشیا اطراف خانه درست کنید این می تواند به بهبود بی حوصلگی کمک کند بدون اینکه شما را مجبور به خرج کردن پول بیشتر و یا یک سفر اضافی کند.

مهارت جدید یاد بگیرید:خودتان را به یک سرگرمی جدید عادت دهید این کار هم به شما انگیزه و روحیه و بی حوصلگی شما را بهبود می دهد.

اگر شما خیلی هنری نیستید، یاد بگیرید که چطور نقاشی کنید می توانید برنامه های آموزشی بسیاری را به صورت آنلاین پیدا کنید هم چنین می توانید یک هنر را به عنوان بافندگی یاد بگیرید.

روزانه ورزش انجام دهید: فعال نگه داشتن بدن به شما کمک خواهد کرد که ذهن را فعال نگه دارید. این کار ممکن است به بهبود بی حوصلگی کمک کند مجبور نیستید فعالیت شدید انجام دهید، مانند بسکتبال بازی کردن، به منظور فعال شدن این می تواند به سادگی پیاده روی باشد. اگر حوصله تان سر می رود و بیشتر اوقات را با ورزش کردن سپری می کنید می توانید کمک کنید.

درمان تنبلی و کسالت

ورزش روزانه بهترین درمان بی حوصلگی و کسالت

باغبانی را شروع کنید : اگر احساس بی حوصلگی می کنید، باغبانی را امتحان کنید اینکار می تواند برای بهبود فیزیکی و عاطفی شما خوب باشد چون شما بیرون می روید و به طور منظم با طبیعت سر و کار پیدا می کنید

برنامه هایی برای سفرها و رویدادهای آینده تهیه کنید: اگر کاری برای انجام دادن ندارید، می توانید از قبل برنامه ریزی کنید. زمانی که خود را خسته می کنید، برای سفر و رویدادهای آینده برنامه ریزی کنید.

مرتب کردن : کار دیگری که می توانید هنگام بی حوصلگی انجام دهید مرتب کردن کشو لباس ها و به طور کلی منزل است نیاز به تخصص و هزینه هم ندارد و بیشتر اوقات می توانید انجام دهید

شیرینی بپزید : اگر می خواهید کاری انجام دهید که حال و هوایتان تغییر کند به سراغ کابینت بروید احتمالا مقداری آرد و شکر دارید ببینید چه چیزی را می توانید تهیه کنید یک دستورالعمل را پیدا که به راحتی می توانید تهیه کنید. انجام برخی از پخت و پز ها می تواند یک روش سرگرم کننده و سازنده برای گذر زمان باشد.

اگر کسی که یک روز تولد داشته باشد، می توانید برای آن ها چیزی درست کنید

عکس های قدیمی را نگاه کنید : عکس های قدیمی می توانند سرگرم کننده باشند. مثالا ممکن است شگفت زده شوید وقتی می ببینید که از کلاس اول چقدر تغییر کرده اید. ممکن است بخندید چون از این که سبک شما چقدر متفاوت است شگفت زده خواهید شد.

فضای کار را ساکت کنید : اگر عادت دارید که در سکوت مطلق کار انجام دهید و تلویزیون هم خاموش کنید زودتر خسته و بی حوصله می شوید بنابراین در حین کار انجام دادن برخی صداها را هم بشنوید

قند خون خود را تنظیم کنید : وقتی سطح قند خون افت می کند، متوجه خواهید شد که توجه به کارتان به طور فزاینده ای دشوار است. میان وعده های سالم مثل میوه یا آجیل در محل کار خود نگه دارید تا مغز شما در بالاترین سطح خود عمل کند. برای به پایان رساندن تکالیف بسیار دشوار و یا مجموعه ای از یادداشت ها در اداره به خود پاداش دهید.

کنجکاو باشید: بگذارید نیروی تخیل شما اوج بگیرد کنجکاوی طبیعی شما را از محدودیت های تحمیلی آزاد می کند سوال بپرسید به دنبال پاسخ ها بروید. می خواهید بدانید، درک کنید، یاد بگیرید.

افراد کنجکاو چه شکلی به نظر می رسند؟ آن ها افرادی هستند که کتاب می خرند، کتابخانه شخصی دارند، در سمینارها شرکت می کنند، وبلاگ مشهور می خوانند، فیلم های مستند می بینند، برنامه های مستند تماشا می کنند

اقدام کنید: در برخی موارد، باید کتاب را کنار بگذارید و آنچه می دانید را امتحان کنید محتویات را اعمال کنید. ایده ها را به آزمایش بگذارید. کلمات را به عمل درآوریدافراد هنگام عمل به ندرت کسل می شوند.

سازگار باشید : اگر آنچه را که در تلویزیون نشان می دهد را دوست ندارید تلویزیون را خاموش کنید اگر برنامه های شما عملی نشده، کار دیگری انجام دهید. یک مسیر جدید پیدا کنید و قالب را بشکنید.

جلوگیری از بی حوصلگی و کسالت :

  • گزارشی از شرایطی که در آن شما و یا کودک تان از آن بی حوصله می شوید را تهیه کنید. به زمان روز، مکان و فعالیت های قبل از بی حوصلگی توجه داشته باشید تا بتوانید از آن شرایط اجتناب کنید
  • کارهای روتین را با افزودن یک عنصر منحصر به فرد جالب تر کنید :مثالا، زمانی را شروع کنید که ببینید چقدر سریع می توانید آن ها را انجام دهید.
  • چندین کار تکراری را با هم ترکیب کنید تا بتوانند با هم انجام شوند.
  • وظایف بزرگ را به بخش های کوچک تر تقسیم کنید، و برنامه های خود را به نقاط عطف اصلی تقسیم کنید.
  • لیستی از فعالیت ها ایجاد کنید تا زمانی که احساس خستگی می کنید، تلاش کنید. اگر کودک احساس کسالت می کند، این لیست را با هم خلق کنید.
  • یک منطقه ویژه را مشخص کنید که در آن شما یا کودک می توانید فعالیت هایی را که برای مبارزه با کسالت حفظ شده اند را نگه دارید.

 

 

علل و بهترین درمان بی حوصلگی ، کسالت و بی حالی بدون دارو

3.6522
این مطلب مفید بود ؟373149
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : meanttobehappy / wikihow / scotthyoung / healthline / بخش بهداشت و سلامت نمناک/ن/ز.ت
1 نظر به ثبت رسیده است
ناشناس1401-02-15
ممنونم از ساست خوبتون ، واقعا بی حوصلگی . کسالت منو روانی کرده حتی انگیزه برا کوچکترین کار هان ندارم خعلی سعی کردم ک اون چیزی ک مربوط ، مسئولیت های خودمه در قبلا خودم انجام بدم اما مثلا بخشی ک مربوط ب خانواده میشه رو عاجزم مثلا مشکلات خانوادگی و بی تفاوتی خانواده نسبت ب ما و تنش های گذشته ، تغذیه نامنظم ، تمامش دست ب دست هم داده ، واقعا نیاز به یک تحول قوی دارم :(
321
وبگردی