دلیل بی خوابی
از نوزاد تا سالمند حتما یکبار در طول عمرشان بی خوابی را تجربه کرده اند که منجر به بیحالی و خواب آلودگی در طول روز می شود. حال دلیل این بی خوابی چیست؟

دلیل و علت بی خوابی شبانه چیست؟

بی خوابی مشکلی است که سراغ همه می رود. از نوزاد تا سالمند حتما یکبار در طول عمرشان بیخوابی را تجربه می کنند که منجر به بیحالی و خواب آلودگی در طول روز می شود. اگر نمی توانید بخوابید یا خواب راحتی ندارید، احتمالا دلیلی پزشکی پشت این موضع وجود دارد. در این بخش از سلامت نمناک و در بحث علل بی خوابی به رایج ترین علت های این مشکل اشاره می کنیم.

بی خوابی شبانه

1. تکرر ادرار

تکرر ادرار و مدام دستشویی رفتن در بین خانم ها رایج تر از آقایان می باشد و بسیاری از انسان ها شب ها با این مشکل مواجه می شوند که این موضوع روی کیفیت خواب آن ها تاثیرگزار است . در چنین مواقعی باید چند نکته را رعایت کنید.

از مصرف نوشیدنی دو سه ساعت قبل خواب پرهیز کنید.

کافئین نخورید زیرا کافئین عمکلرد ادرار را تحریک می کند و باعث می شود که شب خواب خوبی نداشته باشید. 

2. میگرن

سردرد شما را از به خواب رفتن باز می دارد و گاهی اوقات از خواب بیدارتان می کند.

بسیاری از افراد مبتلا به سردرد های میگرنی با این مشکل مواجه هستند و از خواب مناسب شب محروم می باشند . پزشکان در این موارد به شما پیشنهاد می کنند که قبل از هر چیز بدن خود را مرطوب و هیدراته نگه دارید و به اندازه کافی آب بنوشید.

استفاده از مواد غذایی مناسب و مصرف آب به اندازه کافی می تواند به کاهش درد های میگرنی کمک کند و باعث شود که بهتر بخوابید.

دلیل بی خوابی 

3. کمبود منیزیم

مطالعات نشان می دهد که منیزیم می تواند روی روحیه فرد، کاهش اضطراب و خشم تاثیرگزار باشد. در نتیجه کیفیت خواب فرد را بالا می برد.

بسیاری از افراد در سراسر دنیا به این ماده توجه ندارند و به همین دلیل با کمبود آن مواجه هستند. کمبود منیزیم نیز باعث افزایش گرفتگی عضلات، مشکلات عصبی، قند ، کاهش تولید سروتونین و درد ماهیچه ها می شود و تمام این علائم خواب شما را بهم می ریزد ، پس بهتر است که پودر منیزیم را با آب سرد یا گرم مخلوط کنید و در طول روز مصرف کنید. 

4. به هم خوردن ریتم شبانه روزی بدن

هر اتفاق و پروسه ای در بدن ما بستگی به ریتم 24 ساعته آن دارد که این ریتم از طریق زمانی تعیین می شود و بدن ما در معرض نور قرار می گیرد که امروزه این نور از طریق کامپیوتر و موبایل است. حال این ساعت حتی ممکن است 10 شب باشد که بدن آن را با نور خورشید مجزا نمی داند ، پس خودش را برای خواب آماده نمی کند و اصلا هم فرقی ندارد که چقدر خسته باشید.

علل بی خوابی

پس اگر شب ها بی خواب هستید و صبح ها خوابتان می آید، حتما ریتم شبانه روزی بدن شما به هم خورده است و راه حل ممکن دوری از کاقئین است.

همچنین باید تا سه چهار ساعت قبل خواب این لوازم الکترونیکی را از خودتان دور کنید. 

5. داروهای محرک

داروهایی هستند که به شدت باعث بد خوابی فرد می شوند. این داروها در بین افراد رایج می باشند و معمولا حاوی استروئید هستند، مثل پردنیزون.

دارو های ضد افسردگی مثل بوپروپیون و ونلافاکسین نیز باعث بی خوابی فرد می شود ، پس اگر در حال مصرف چنین داروهایی هستید ، از پزشک متخصص بخواهید که جایگزین های مناسب تری را به شما معرفی کند.

مصرف دارو محرک

6.COPD یا انسداد ریه

بیماری مزمن انسداد ریه می تواند خواب شما را به هم بریزد و در حیقیقت این بیماران از کم خوابی، تنگی نفس هنگام خواب و افسردگی رنج می برند. داروهای درمانی این بیماری نیز روی کمبود خواب تاثیرگزار است و در این حالت باید خودتان برای تنظیم ساعات خواب دست به کار شوید و عومل حواس پرت کننده را از خود دور کنید. 

7. مشکلات مربوط به بینی

بسیاری از افراد به دلیل مشکلات سینوسی و بینی نمی توانند خواب راحتی در شب داشته باشند . یک فرد در حالت ایده آل باید بتواند از بینی تنفس کند که بسیاری از افراد بینی گرفته دارند و نمی توانند تنفسی غیر از راه دهان داشته باشند و این موضع باعث پایین آمدن کیفیت خواب و سخت خوابیدن در آن ها می شود که این مشکل ممکن است ژنتیکی یا به دلیل آسیب دیدگی هایی باشد.

گاهی اوقات این افراد با مصرف داروهای ضد آلرژی درمان می شوند اما در موارد شدید تر نیاز به جراحی دارند. 

8. اضطراب و افسردگی

یکی از نشانه های افسردگی به هم خوردن الگوی خواب فرد می باشد. بسیاری از افراد افسرده در خوابیدن دچار مشکل می شوند یا شب ها را کاملا بیدار هستند. اگر علت کم خوابی شما افسردگی باشد، احتمالا نشانه های دیگری از جمله افزایش وزن نا خواسته، کمبود هیجان، فکر خودکشی در شما ظاهر می شود که در این حالت تنها راه حل ممکن مراجعه به یک روانپزشک می باشد.

اضطراب و بیخوابی

 9. یائسگی

یائسگی باعث به هم ریختن هورمون ها، تغییرات روحی و جسمی در خانم ها می شود. معمولا خانم ها در دوران قبل و بعد از یائسگی مشکلاتی مثل کم خوابی را گزارش می کنند. نشانه های دیگری مثل گر گرفتن، تغییر حالات روحی، بی خوابی و تنگی نفس در خواب نیز برای این افراد رخ می دهد.

درمان با استروژن یا پروژستررون می تواند به بهبود علائم یائسگی کمک کند.

10. سندروم پای بیقرار

هرگونه حرکتی در خواب مثل حرکات مربوط به سندروم پای بیقرار می تواند روی کیفیت خواب شما تاثیرگزار باشد. این وضعیت همراه با احساساتی مثل سوزش، گزیدگی و ضعف همراه است که معمولا قبل از خواب افزایش پیدا می کند و در چنین حالتی باید علائم خود را کاملا دقیق به پزشک گزارش دهید تا درمان برای شما اعمال شود.

اصلی ترین دلیل بی خوابی و کلافه شدن شما در شب

3.9250
این مطلب مفید بود ؟19654
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : thehealthy / بخش بهداشت و سلامت نمناک /ن /م.ح
وبگردی