روابط عاطفی
اگرچه اینترنت سرعت انجام کارها را بسیار بالاتر برده اما در کنار همه فواید،فضای اجتماعی تاثیر منفی بسیاری را بر روابط عاطفی و زناشویی گذاشته و گاه پای طلاق را نیز به میان می آورد.

تاثیر منفی اینترنت و فضای مجازی در روابط عاطفی

در دوران مدرن و رسانه های اجتماعی قوانین روابط تغییر کرده است. سهولت استفاده و دسترسی به فنآوری به طور فزاینده ای تاثیر زیادی در رابطه با افراد دیگر را چه از دوستان و چه از میان غریبه ها گذاشته است.بدون تردید فضای مجازی ، قوانین دوستیابی و رابطه های زناشویی را نیز تغییر داده است.

چند سالی است که طلاق عاطفی بسترسازی از طلاق های امروزی شده و آثار مخرب فردی و اجتماعی بسیار زیادی بر افراد خانواده به ویژه بر فرزندان گذاشته است.

امکانات، بالا رفتن سطح توقعات زوج ها و پیشرفت تکنولوژی نه تنها گره از مشکلات زندگی بشر باز نکرده بلکه آتش اختلاف و برخی مشکلات زندگی مانند جدایی، از بین رفتن حرمت ها و گسسته شدن روابط بین اعضای خانواده را نیز بیشتر کرده است.

در حال حاضر مشکلات اقتصادی، اعتیاد و عدم تفاهم همه از مسائلی هستند که باعث جدایی و گسسته شدن روابط عاطفی و احساسی افراد می شود که شاید ریشه اصلی آن را بتوان زندگی بی روح ، خشک، خالی از شادی و نشاط دانست که این روزها با گسترش فضای مجازی نیز بیشتر شده است.

روابط عاطفی و اینترنت

بظاهر افراد زندگی مشترک را حفظ می کنند و زیر یک سقف زندگی می کنند اما در واقع ممکن است ساعت ها با یکدیگر ارتباط کلامی نداشته و با گوشی، تبلت های خود مشغول بازی و ارتباط با دوستان مجازی خود باشند.

تکنولوژی رفته رفته جایگزین ارتباط با دوستان و اعضای خانواده می شود و افراد به جای هم صحبتی و مشاوره از یکدیگر وقت خود را با دوستان مجازی و در فضاهای مجازی می گذرانند.

بظاهر افراد زندگی مشترک را حفظ می کنند و زیر یک سقف زندگی می کنند اما در واقع ممکن است ساعت ها با یکدیگر ارتباط کلامی نداشته و با گوشی، تبلت های خود مشغول بازی و ارتباط با دوستان مجازی خود باشند

طلاق عاطفی به عنوان آسیب اجتماعی پنهان، بیشترین تبعات منفی را در خانواده ایجاد می کند که شاید در ظاهر زوجین از تاثیر این امر هم غافل باشند و از آثار مخرب آن مطلع شوند اما با گذشت زمان و بروز مشکلات اقتصادی افراد به ناچار ساعت های طولانی بیرون از خانه کار می کنند که بعداز آمدن به خانه به خاطر تنش های طول روز کمتر با یکدیگر تعامل و صحبت می کنند و همچنین وجود وسایلی مانند ماهواره و سریال های ماهواره ای خود در توسعه روابط نامشروع و خارج از چهارچوب خانواده نقش موثری داشته و باعث حاکم شدن روابط سرد بین زوج ها می شود و زمینه ایجاد توقعات غیرمعمول و برآورده شدن آن از طرف یک زوج را فراهم می کند.

حدود یک دهه از حضور موبایل در زندگی افراد می گذرد که با ورود نرم افزارهایی مانند تانگو،لاین، تلگرام که دیگر نیازی به داشتن شماره مخاطب نیست و بیشتر افراد از این طریق درگیر روابط جدیدی می شوند که نهایت خیانت هایی ناخواسته از طرف مرد یا زن رخ می دهد و فضای مجازی خلاء عاطفی بسیاری از زندگی ها را پر می کند.

یکی از مشکلات جامعه ما جایگزین کردن شبکه های مجازی به جای ارتباط و تعامل بین زوج ها است که زن و مرد ناخواسته درگیر ارتباط های پوچ و نادرست می شوند که تنها راه آن این است که زن و شوهر ارتباط خود را مدیریت کرده و با انجام تفریحات سالم و مشترک روابط بین اعضای خانواده را مستحکم و به جای این که محبت واقعی را در فضاهای مجازی پیدا کنند، با در کنارهم بودن،انجام کارها و تفریحات مشترک بزرگ کردن حسنات و نادیده گرفتن ایرادها، ارتباطات عاطفی بین اعضای خانواده را مستحکم تر کنند.

تاثیر مخرب فضای مجازی در روابط عاطفی زوج ها

4.329
این مطلب مفید بود ؟254
برگرفته از باشگاه خبرنگاران-/ف
برچسب : رابطه عاطفی
وبگردی