تبدیل هوا به آب
طراح این دستگاه می گوید: با استفاده از این وسیله و تبدیل هوا به آب، به ازای هر ساعت دوچرخه سواری نیم لیتر آب تازه می توانید داشته باشید.

تبدیل هوا به آب با فانتوس

تولید آب از درون هوا ، به نظر غیر ممکن می آید .اما ازتکنولوژی مدرن ممنونیم که این جمله را برای همه قابل لمس کرده است.فانتوس یک وسیله ی خورشیدی 100دلاری است ک میتواند با فشردن و متراکم کردن رطوبت هوا، ٱن را تبدیل به آب قابل شرب کند. فانتوس زایده خیال طراح وین ای ، به نام کریستوفر رتزار است.
فانتوس، روی قاعده ساده ای از چگالی کارمیکند. درست مثل وجودقطره های آب روی شیشه نوشابه ، زمانی ک از یخچال برمیداریم. اما فانتوس ، آب بیشتری جمع میکند،زیرا فانتوس از سرد کردن حرارت استفاده میکند. یک چالشگر در این وسیله وصل شده به تعدادی سطح هیدروفوبیک، ک آب را دفع میکند.بنابراین وقتی که در معرض هوا قرار میگیرد این سطح ها سردشده و چگالی بر جای میماند.
 
دستگاه تبدیل هوا به آب
 
رتزار می گوید:چون این سطح ها هیدروفوبیک هستند، آن ها به سرعت آب متراکم به دست آمده را دفع میکنند.بنابراین شما شاهد جاری بودن قطرات به داخل بطری خواهید بود.
و همچنین میگوید:این وسیله ، یک چگالی ساده ای از رطوبت است که در هوا وجود دارد. شما همیشه یک مقدار مشخص از رطوبت در هوا دارید، حتی در صحرا.این به این معنی که شما همیشه قادر خواهید بود که رطوبت هوا را جمع کنید .بر این اساس شما با گرفتن هوا به حالت بخار آن را به حالت مایع متراکم می کنید. حالا به طور دقیق ، چقدر طول میکشد تا فانتوس مقداری آب برای نوشیدن تولید کند؟ خب زیاد طول نمیکشد، نیم لیتر اب را دریک ساعت تولید میکند، اما اگر شرایط هوا خیلی خوب باشد یعنی دمای هوا بین 86 تا 104 درجه فارنهایت  یا بین 80 تا 90 درجه رطوبت داشته باشد.
 
دستگاه تبدیل هوا به آب
 
رتزار در واقع 30 بار تلاش کرد تا بداند برای تولید مقدار ثابت یعنی متراکم شدن یک قطره در یک دقیقه را به دقت در فانتوس بسنجد. آب به خاطرفیلتر هایی که دربالای این وسیله وجود دارد که مانع ورود گرد و خاک به آن میشود تمیز خواهد بود. اما راهی وجود ندارد تا دقیقا آب را ازالودگی ها مبرا کند. آبی که به دست می آورید  تمیز است به شرطی که هوا هم تمیز باشد.
کریستوفر رتزار همچنین ادامه می دهد:مادر حال فکر هستیم تا بتوانیم بطری ای تولید کنیم که فیلتر کربن داشته باشد. و این برای شهر ها و مناطقی که فکر میکنیدهوا الوده است کاربرد دارد.این بطری اب به نظر می اید که در طبیعت و جاهایی که هوای  تمیزی وجد ندارداستفاده بشود. 

بطری آبی که هوا را تبدیل به آب آشامیدنی می کند

4.557
این مطلب مفید بود ؟516
منبع : نمناک-/ف
وبگردی