ترکیه
ترکیه یکی از پربازدید ترین کشورهای دنیاست و هر سال مردم زیادی از کشورمان در تعطیلات نوروز به ترکیه سفر میکنند.

سفر به ترکیه هم میتواند توریستی باشد و هم بهانه ای برای خرید پوشاک. اما اگر میخواهید در تعطیلات نوروزی به ترکیه سفر کنید، بهتر است از جاذبه های توریستی آن دیدن کنید. در این مطلب ما چند جاذبه توریستی در شهر های پرطرفدار ترکیه را به شما معرفی خواهیم کرد.

استانبول | بزرگ ترین شهر ترکیه

استانبول یکی از بزرگترین شهرهای جهان است که بر روی دو قاره مختلف آسیا و اروپا قرار دارد. شهر اولیه استانبول در ناحیه قاضی کوی در قسمت آسیایی آن تاسیس شد. شهر در دوره روم و عثمانی گسترش پیدا کرد و به سمت اروپا رفت. به دلیل قدیمی و بزرگ بودن این شهر پوشیده از فرهنگ و تاریخ است. به همین دلیل از سراسر جهان مسافران زیادی برای دیدن جاهای دیدنی بلیط هواپیما استانبول را تهیه میکنند تا از این شهر زیبا دیدن کنند. جاذبه های گردشگری و توریستی استانبول فراوانند. بخش آسیایی قدیمی تر از بخش اروپایی است و قبل از دوره بیزانس تاسیس شده است. بخش اروپایی تاریخی تر از بخش آسیایی است. هر دو بخش، خیابان معروف دارند؛ خیابان استقلال در بخش اروپایی خیابان فرهنگی و تاریخی است که در کنار میدان تکسیم قرار دارد. خیابان بغداد در بخش آسیایی از خیابان های مدرن است که بین قاضی کوی و بوستانسی قرار دارد با این که خیابانی مدرن است اما از خیابان های قدیمی است که در آن کافه و رستوران های زیادی وجود دارد.

هر دو سمت برای خود مارینا دارند. مارینای آتاکوی در بخش اروپایی و و مارینای کالامیس در بخش آسیایی وجود دارد. به زودی دومین مارینا در منطقه پندیک بخش آسیایی هم باز می شود. هر دو بخش، فرودگاه بین المللی دارند. فرودگاه آتاترک در بخش اروپایی و فرودگاه صبیحا در بخش آسیایی است.اولین مسجدی که در استانبول ساخته شد مسجد عرب استانبول بوده که در منطقه کاراکوی بخش اروپایی در سال 717 ساخته شده است.اولین شهرک ترکی در استانبول، حصار آنادولو است که در بخش آسیایی قرار دارد. بر روی پل بسفر برای رفتن به بخش اروپایی لازم نیست پولی پرداخت شود اما برای رفتن به بخش آسیایی باید پول داد.دانشگاه مرمر تنها دانشگاه جهان است که در بر روی دو قاره قرار دارد و دفتر اصلی آن در بخش آسیایی است.تعداد دانشگاه های بخش اروپایی از بخش آسیایی بیشتر است. بخش آسیایی قبرستان بزرگ تری دارد که نه تنها در استانبول بلکه در همه ترکیه بزرگ ترین است.مدارس نظامی بیشتری در بخش آسیایی نسبت به بخش اروپایی وجود دارد.سه باشگاه فوتبال بخش اروپایی در لیگ ترکیه بازی می کنند که شامل بشیکتاش، گالاتاسرای و قاسم پاشا هستند. فنرباغچه تنها تیم فوتبال استانبول است که در بخش آسیایی قرار دارد و در لیگ فوتبال ترکیه بازی می کند.بخش اروپایی شب های سرزنده تری دارد.طولانی ترین خط مترو در بخش آسیایی ساخته شده است. 

بسیاری از کانال های تلویزیونی و مطبوعاتی در بخش اروپایی هستند. بخش اروپایی مراکز خرید بیشتری از بخش آسیایی دارد.مراکز ورزشی و استادیوم ها بیشتر در بخش اروپایی هستند، بخش آسیایی ورزشگاه شکری سراج اوغلو را دارد که بازی های اختصاصی فنرباغچه در آن انجام می شود. هتل های استانبول بیشتر در بخش اروپایی هستند چرا که بخش اروپایی مرکز جاذبه های تجاری و گردشگری است. نرخ جرم و جنایت در بخش آسیایی کمتر از بخش اروپایی است.خط ساحلی در بخش آسیایی زیباتر و منظم تر از بخش اروپایی است چون فضای بیشتری در بخش آسیایی برای دویدن، پیاده روی، دوچرخه سواری وجود دارد. بخش آسیایی با تپه هایی مثل آیدوس تپسی ارتفاع بیشتری از بخش اروپایی دارد.خطوط اتوبوس عمومی در بخش اروپایی دو برابر بخش آسیایی است اما خطوطقطار در بخش آسیایی 1٫5 برابر بیشتر است.بخش آسیایی سرسبزتر از بخش اروپایی است.بخش اروپایی از بخش آسیایی جمعیت بیشتری دارد. از مساجد و کاخ ها گرفته تا موزه ها و بازارهای تاریخی، در طول سال پذیرای توریست هایی از کل دنیا هستند. اکثر این جاذبه ها حول و حوش منطقه سلطان احمد واقع شده اند و منطقه هایی مانند بی اوغلو و تاکسیم هم چیزی کم از منطقه سلطان احمد ندارند. مسجد آبی (مسجد سلطان احمد) و مسجد ایا صوفیه مکان هایی هستند که هر توریستی قطعاً از آنها بازدید می کند. غذا و خورد و خوراک یکی از اجزای اصلی فرهنگ ترک هاست، پس باید منوی غذاها را با دقت نقشه خوانی بخوانید. در بازارهای استانبول حتماً سوغاتی بخرید. اگر وقت داشتید به یک حمام ترک بروید و آب تنی و ماساژ ترک را امتحان کنید. ما حمام سلیمانیه را پیشنهاد می کنیم. قیمت رزرو بلیط هواپیما استانبول نسبت به بسیاری از شهرهای توریستی بخصوص برای ایرانی ها به صرفه تر میباشد.

مکان های دیدنی استانبول :

کاخ توپ کاپی ، کاخ دولما باغچه، کاخ بیلرییی ، کاخ کوچوک سو ، عمارت ایحلامور ، عمارات ماسلاک و مسجد سلطان احمد را نیز باید به فهرست اضافه کرد که با 6 مناره زیبا درست در مقابل مسجد حاجی صوفیا قرار گرفته است مسجد باشکوه سلیمانیه نیز به همراه گنبد و چهار مناره بلند و باریکش در قسمت غربی خلیج استانبول قرار دارد.
مسجد رستم پاشا و مسجد یتی نیز از دیگر دیدنی های استانبول است. اما موزه های استانبول نیز شهرت بسیاری دارند. از جمله موزه قصر سلطنتی حاجیا صوفیا که امروزه بنام موزه ایاصوفیه شناخته می شود که یکی از معروفترین ساختمانها به شمار میرود .دژ اروپایی یا روملی حصاری ، موزه سنت ایرنه ، چینعلی کوشک ، و موزه هنرهای اسلامی ، موزه فرش ، موزه موزائیک ، موزه هنرهای زیبا ، موزه کارخانه راحمی کوچ نیز از دیگر دیدنی های استانبول است.
 

آنتالیا | پرطرفدارترین شهر ترکیه

 آنتالیا و سواحل زیبا و اقامتگاه های لوکس آن از زیباترین شهرهای ترکیه است. استان آنتالیا با مساحت 20723 کیلومتر مربع حدود 2 میلیون جمعیت دارد. استان آنتالیا یکی از 81 استان ترکیه و از شهرهای مهم ، توریستی و مرکز گردشگری و تفریحی کشور ترکیه به حساب می آید. آنتالیا دارای آب و هوای مدیترانه ای بوده و زمستان های معتدل و بارانی و تابستهای گرم و خشک دارد. زبان مردم این شهر ترکی استانبولی است و دین مردمشان اکثر اسلام است. آنتالیا یک شهر ساحلی است و در آنجا ورزش های دریایی مثل موج سواری، اسکی روی آب، قایق رانی و رافتینگ در آن بسیار معروف است و انجام می شود. همچنین این منطقه از مناطق باستانی فراوانی برخوردار است. برایبازدید از مکان های تاریخی و باستانی آنتالیا، تنها کافی است بلیط هواپیما آنتالیا را خریداری نموده و به این شهر کهن و تاریخی سفر نمایید. 
 

آنکارا | پایتخت ترکیه

آنکارا پایتخت ترکیه بعد از استانبول دومین شهر بزرگ ترکیه به حساب می آید و جمعیت این شهر حدود 4319167 نفر یعنی حدودا 5 میلیون نفر میباشد و . این شهر تابستان هایی گرم و زمستان های آن سرد و برفی دارد که سردترین ماه سال آن ژانویه میباشد .بعد از استانبول و آنتالیا، آنکارا یکی از شهرهای توریستی و پر جاذبه در ترکیه است.آنکارا که از قدیم با نام آنقره شناخته میشود، تقریبا در مرکز ترکیه قرار گرفته شده است. آنکارا قدمتش به عصر برنز برمی گردد و عموما به علت داشتن پارلمان و سران دولت، یک شهر رسمی به حساب می آید ، و مکان های جالبی مانند موزه، یک مرکز اسکی و ساختمان های باستانی در این شهر برای بازدید وجود دارد . زبان مردم آنکارا ترکی استانبولی است. در سال های اخیر این شهر تبدیل به یکی از صحنه های مهم برای کار های بین المللی شده که پیشرفت چشمگیری نیز داشته است. این از یک شهر دور افتاده آناتولی خارج شده است . کافه های زیادی برای مسافران ، دانشجویان و اهالی این منطقه در خیابان ها دیده میشود. برای بازدید از این شهر فوق العاده زیبا و آرام و همچنین تجارت، بلیط هواپیما آنکارا را رزرو و یا خریداری نموده و خود را به این منطقه برسانید.

نوروز 98 ، ترکیه برای خرید یا سفر ؟!

45
این مطلب مفید بود ؟41
برچسب : کسب و کار
نظر سنجی برای این مطلب غیر فعال شده است
وبگردی