ترک عادت کودک
کودکان اگر عادت های بدی مثل ناخن جویدن و مکیدن شست پیدا کرده اند ابتدا باید به دنبال علت و ریشه آن بود و بعد اقدام به ترک دادن عادت بد کودک کرد.

ترک عادت بد کودکان با کمک و درایت والدین

ترک برخی از عادات زشتی که کودکان مدام تکرار می کنند نیاز ضروری به توجه والدین دارد. والدین از طریق مختلف روشهای تربیتی می توانند ارتباط دوستانه ای با کودک برقرار کرده و قوانین خود را اعمال کنند.

اغلب ما از پذیرش این که حداقل یکی از این عادت های بد و آزاردهنده مثل ناخن جویدن، کندن مخاط بینی و غیره را داشتیم، طفره می رویم. احتمالش هست که عادت های بد ما تقریباً به اندازه ما قدیمی باشند. این عادات ناسالم معمولاً ریشه های خود را در طول دوران کودکی پیدا می کنند و موفق به رشد و تداوم زندگی خود می شوند.

کودکان معصوم و ساده لوح هستند و به طور کلی از اعمال خود بی اطلاع هستند از این رو آن ها نسبت به توسعه عادات ناسالم بسیار آسیب پذیر هستند. همانطور که پیش از این در نمناک گفته شد اگر این روش ها در مراحل ابتدایی ادامه یابند، عادات بد و سختی برای زندگی می شوند که رها کردن آن ها دشوار خواهد شد.

این دلیل آن است که چرا به عنوان والدین وقتی می بینیم که کودکان ما در حال رشد عادات ناسالمی است، نگران می شویم و عکس العمل های فوری اتخاذ می کنیم اما خبر خوب این است که یک راه وجود دارد. ترک عادت های بد ممکن است مشکل باشند اما غیر ممکن نیستند. با کمی صبر، مراقبت، مشاوره و تلاش های آگاهانه می توانیم کودکانمان را از رفتارهای بد خلاص کنیم.

ترک عادت کودک

نکات کمک کننده برای ترک عادات بد در کودکان 

نکات مهم مشخصی که به ترک عادات بد در کودکان کمک می کنند، عبارتند از:

بی توجهی:

توجه زیاد به عادت بد و تنبیه کودک ممکن است تاثیر منفی داشته باشد. او با توجه به توجهات، تشویق خواهد شد که این رفتار را تکرار کند. از این رو در ابتدا بهتر است که از توجه به عادت آزار دهنده اجتناب کنید و اجازه دهید کودک با زمان، خودش بزرگ شود.

ستایش و جایزه دادن:

ستایش و پاداش دادن به کودکان زمانی که عادات خوب دارند و از رفتار بد آگاهانه اجتناب می کنند، یک استراتژی عالی است. این کار به آن ها نشان می دهد که رفتار خوب آن ها مورد توجه قرار گرفته است و کمک می کند تا اخلاق خود را بالا ببرند و به آن ها دلیل ترک عادت بد را می دهند.

هدیه برای کودک

آموزش:

کودک شما تنها زمانی می تواند از رفتار بد خود اجتناب کند که بخواهد. مهم است که آموزش دهید و به او بفهمانید که دلیل این عادت خاص ناسالم چیست. با بلوغ کودک نوپای شما این دلایل را درک خواهد کرد و به طور طبیعی به این عادت بد توجه خواهد کرد و آن را رها خواهد کرد.

یک بار در زمان، احتیاط:

کودکان ممکن است عادات بد زیادی را با هم داشته باشند. نباید سعی کنید همه آن ها را با هم حذف کنید، بلکه مهم ترین و آسیب زننده ترین عادات را در اولویت قرار دهید. عجله نکنید. هرگز کودک خود را در ملا عام خجالت زده نکنید. بحث کردن در مورد مشکلش با کودک باید به صورت خصوصی انجام شود.

برخورد با کودک

تشخیص ریشه ای علت:

کودکان عموماً این الگوهای رفتاری ناخواسته را تمرین می کنند، چون استرس دارند. مهم است که با بچه ها صحبت کنید، مشاهده کنید و دلیل استرس را مشخص کنید. گوش دادن به مشکل، صبور بودن، نشان دادن عشق و حمایت و کمک به آن ها برای مقابله با این تنش ها در رهایی از شر این عادات آزار دهنده حیاتی است.

درک علل همچنین به پیدا کردن جایگزین های خلاقانه کمک می کند و در نتیجه به منحرف کردن ذهن کودک کمک می کند.تعیین قوانین مهم است. فهماندن پیامدهای تخطی از قوانین را به آنها بفهمانید. محکم بودن و سازگار بودن با کودکان، در حالی که هنوز حمایتی هستند، بسیار مهم است.

تقویت روحیه:

ایجاد حس اعتماد به کودک، حمایت و دوست داشتن او با صبور بودن و حساسیت به ثبات احساسی مهم است. به کودک خود فرصت تصمیم گیری را بدهید، این به توسعه مهارت های او و اعتماد و تصمیم گیری کمک می کند.

درک این که چه چیزی درست است و چه چیزی اشتباه است، خوب و بد بودن در کودکان از روزهای اولیه شان به آن ها کمک می کند تا ارزش های مناسب، عادت ها و رفتار خود را توسعه دهند. تلاش های صبورانه از شما به عنوان والد، به شکستن عادات بد کودکان کمک می کند. این شعار ایده آل برای رشد کودک است.

محبت به کودک

رفتار را درک کنید:

اول، درک کنید که این رفتارها از کجا می آید. به طور کلی، عادت های بد به دو دسته تقسیم می شوند:خود - تسکین دهنده (تکان دادن، چرخاندن مو/ لباس/ انگشت) یا پاسخ به ناراحتی. در مورد کندن مخاط بینی، کودکان یک لایه مخاط را در بینی خود می گیرند.

اما این یک چرخه ای است و باعث می شود که پوسته از هم باز شود و تبدیل به یک وسواس برای تمیز کردن بینی شود. آن ها فقط از خودشان مراقبت می کنند - ما کسانی هستیم که وحشت می کنیم.

با کودک خود کار کنید تا این عادت را متوقف کنید:

سپس، با کودک خود کار کنید تا این عادت را متوقف کنید. البته اگر کودک شما انگیزه داشته باشد، آن ها معمولاً به جایی می رسند که می خواهند. ناخن های خود را درست می کنند، یا آن ها از ادرار در خواب خود خجالت می کشند و انگشت شست خود را نمی خورند چون فکر می کنند همه خواهند دانست.

رفتار با کودک

برای ترک عادتهای بد کودکان چه کنیم؟

این مراحل انجام این کار را آسان تر می کند:

چقدر بد است؟

اول، نگاهی به این عادت به صورت عینی داشته باشید. آیا فقط آزار دهنده است یا از نظر فیزیکی هم مضر است؟ اگر کودک شما به این عادت ادامه دهد، آیا باعث می شود که او در چشمان دیگران فردی عجیب و غریب به نظر برسد؟ زمانی که فهمیدید این عادت چقدر بزرگ هستند، مراحل زیر را انجام دهید.

چه چیزی پشت آن است؟

آیا کودکتان وقتی تکالیفش را انجام می دهد شروع به جویدن ناخن هایش می کند؟ ایا وقتی خسته شده باشد به دنبال شستش خواهد رفت؟ آیا وقتی هیجان زده می شود ناخن می خورد؟

صمیمیت با کودک

از یادآور دهنده های آرام استفاده کنید:

زمانی که با کودک خود درباره ترک عادتش صحبت کردید، سعی کنید نق نزنید. در عوض، اگر دیدید که عادتشان را انجام می دهند، با یک سیگنال زیرکانه به آن ها مراجعه کنید تا گزینه جایگزینی برای عادت بدشان را به آن ها یادآوری کنید.

زیاده روی نکنید:

کتک زدن و یا فریاد زدن به کودک برای ترک عادات بدشان، احتمالاً جواب نخواهد داد. سعی کنید صبور باشید و در طی فرآیند با هم کار کنید.

چگونگی ترک عادت بد کودکان با کمک والدین

4.354
این مطلب مفید بود ؟468
منبع : momjunction / imom / بخش سبک زندگی نمناک/ن/آ/س
وبگردی