شخصیت شناسی
شخصیت شناسی از روی آهنگ مورد علاقه و سبک های موسیقی مورد علاقه افراد ممکن است، تست روانشانسی آهنگ موارد بسیاری را در رابطه با شخصیت افراد می گوید.

شخصیت شما و ترجیحتان برای انتخاب آهنگ

سلیقه شما در خصوص انتخاب آهنگ چه چیزی را درباره شما بیان می ­کند؟ موسیقی، نقش مهمی را در زندگی افراد سراسر جهان ایفا می ­کند و به ­همین دلیل است که بسیاری در شگفتند که چگونه فاکتورهای فردی ممکن است بر ترجیح انتخاب آهنگ تاثیر بگذارد. آیا محتوای پلی لیست آهنگ­هایتان چیزی درباره شما می گوید؟ مردم برای بهتر شدن حالشان، برای با انگیزه ورزش کردن یا برای الهام گرفتن به موسیقی گوش می ­دهند. چه مقدار از این انتخاب ­ها متاثر از ویژگی ­های شخصیتی اساسی می ­باشند؟

ویژگی ­های شخصیتی مرتبط با سبک موسیقی:

در یک مطالعه گسترده، انجام شده توسط محققان در دانشگاه هریوت وات، 36000 نفر شرکت ­کننده از سرتاسر جهان مورد مطالعه قرار گرفتند. از شرکت ­کنندگان خواسته شد تا علاوه بر ارائه اطلاعات درباره ویژگی­ های شخصیتی­ شان، بیش از 104 سبک موسیقی مختلف را مورد ارزیابی قرار دهند.

همانطور که در بخش روانشناسی نمناک می خوانید طبق گفته پژوهش­ گر، آدریان نورث، دلیل این­ که گاهی اوقات افراد نسبت به سلیقه خود در آهنگ حالتی دفاعی می­ گیرند ممکن است مربوط به میزان ارتباط آن با شخصیت و نگرش­ ها باشد. نورث همچنین می ­گوید مردم خود را از طریق موسیقی معرفی می ­کنند و آن را به­ منظور ابزاری برای ارتباط با دیگران مورد استفاده قرار می ­دهند. تحقیقات او اشاره به ارتباطی دارد که مردم اغلب بین کسی که به ­عنوان یک فرد هستند و سلیقه موسیقایی­ شان برقرار می­ کنند.

به ­خاطر داشته باشید که این­ ها تنها نتایج منتشر شده از یک مطالعه می ­باشد و تکرار شده و اعتبارسنجی شده توسط محققان مختلف یا طرح ­های مختلف مطالعه نمی ­باشد.

شخصیت شناسی

در ادامه برخی از خصوصیات شخصیتی مطالعه شده مربوط به سبک­ های خاص موسیقی آمده است:

موسیقی پاپ :

طرفداران 40 موسیقی پاپ برتر نشان­ دادند که متمایل به برون ­گرایی، صداقت و متعارف بودن، هستند درحالی که عاشقان موسیقی پاپ سخت ­کوش هستند و خودباوری بالایی دارند. محققان می­ گویند این افراد خلاقیت کمی دارند و مضطرب می باشند.

موسیقی رپ و هیپ هاپ:

برخلاف تصور قالبی که عاشقان موسیقی رپ بیشتر عصبی و خشن هستند، محققان دریافتند که همچین رابطه ­ای وجود ندارد. طرفداران موسیقی رپ خودباوری بالایی دارند و معمولا افرادی صمیمی هستند.

موسیقی کانتری:

طرفداران موسیقی کانتری معمولا سخت­ کوش، متعارف و صمیمی هستند. درحالی که آهنگ کانتری بسیار غمناک است، افرادی که به این ژانر موسیقی گرایش پیدا می ­کنند از نظرعاطفی بسیار پایدار هستند. همچنین آن ­ها تمایل به محافظه ­کارتر بودن دارند و در ویژگی گشودگی نسبت به تجربه رتبه پایینی دارند.

شخصیت شناسی با آهنگ

موسیقی هوی متال/ راک:

علی ­رقم تصویر خشنی که گاهی اوقات موسیقی راک یا هوی متال نشان می ­دهند، محققان دریافتند که طرفداران این سبک از موسیقی معمولا ساکت و آرام هستند. آن ها تمایل به خلاقیت دارند اما گاها درون­ گرا هستند و ممکن است از خودباوری و اعتماد به نفس پایین رنج ببرند.

موسیقی ایندی:

طرفداران ژانر ایندی معمولا درون­ گرا، روشن ­فکر و خلاق هستند. طبق تحقیقات، آن­ ها سخت­کوش و آرام نیستند. از دیگر خصیصه­ های شخصیتی مشترک آن ­ها می ­توان به خودباوری پایین، اظطراب و بی­ارادگی اشاره کرد.

موسیقی ریتم دار:

به گفته پژوهش ­گران کسانی که موسیقی رقص را ترجیح می ­دهند معمولا صمیمی و مدعی هستند. در ویژگی گشودگی نسبت به تجربه که یکی از پنج ویژگی شخصیتی اصلی هست، رتبه بالایی دارند. افرادی که موسیقی­ های تند الکترونیکی را می­ پسندند اغلب آرام نیستند.

شخصیت شناسی از آهنگ

موسیقی کلاسیک:

عاشقان موسیقی کلاسیک معمولا درون­ گراتر هستند و با خودشان و دنیای اطرافشان احساس راحتی می ­کنند. خلاق هستند و از خودباوری خوبی برخوردارند.

آهنگ های شاد:

افرادی که آهنگ های شاد گوش می دهند اغلب دارای روحیه شاد و سرحال هستند و از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند و در زندگی به دنبال هیجان هستند و با شنیدن این نوع آهنگ ها می خواهند به هیجان برسند.

آهنگ های لایت و آرام:

اکثر کسانی که آهنگ های آرام گوش می دهند، بسیار آرام و باوقار هستند. گوش دادن به این آهنگ ها کمک می کند استرس از شما دور شود و آرام شوید. همچنین اگر کودکتان ناآرام است، توصیه می شود که در موقع خواب برای کودکان خود آهنگ های آرام بگذارید. اکثر انسان ها از این نوع سبک خوششان می آید. حتی این آهنگ ها بر روی حیوانات و گیاهان نیز اثر مثبت می گذارد.

تست روانشانسی آهنگ

آهنگ های غم انگیز:

افرادی که موسیقی غم انگیز گوش می دهند اغلب کسانی هستند که در زندگی مشکلات زیادی دارند و یا شکست روحی خورده اند و این آهنگ ها برای آنها به صورتی است که تمام ناگفته های دلشان را بازگو می کند. گوش دادن مکرر به این سبک آهنگ ها باعث افسردگی و نوعی خود درگیری روحی شده و فرد را گوشه گیرمی کند.

موسیقی جاز، بلوز و سول :

افرادی که این نوع از موسیقی ­ها را دوست دارند برون ­گراتر هستند و خودباوری بالایی دارند. همچنین آن ­ها خلاق، باهوش و با آرامش هستند.

* این تحقیق می ­گوید تعدادی از مطالعات نشان می­ دهند که سلیقه موسیقایی می ­تواند در واقع پیشگوی خوبی از ویژگی شخصیتی باشد اما هنوز تمام تحقیقات با این ایده موافقت نکردند.

شخصیت شناسی از آهنگ

پیشگویی ویژگی شخصیتی:

طبق تحقیق انجام شده توسط روانشناسان، جیسون رنت­فورد و سم گوسلینگ، شناخت نوع موسیقی که گوش می ­دهید می ­تواند در واقع به ­طور حیرت ­آوری پیش­ بینی دقیقی درباره شخصیت تان به شما ارائه دهد. محققان به این نتیجه رسیده ­اند که می ­توانید با گوش دادن به 10 آهنگ مورد علاقه یک فرد درباره سطح برون­ گرایی، خلاقیت و ذهنیت بازش قضاوت دقیقی بکنید.

برون­ گراها تمایل به خواستن آهنگ­ هایی با خط بیس سنگین دارند و کسانی­که سبک­ های پیچیده ­تر مانند جاز و کلاسیک را می­ پسندند آی کیو بالاتری دارند و خلاق ­تر هستند. رنت­فورد و گوسلینگ مطالعات خود را برای پیدا کردن رویه­ های مختلفی از موسیقی که می ­تواند با ترجیحات مرتبط باشند را گسترش دادند.

موسیقی و سبک شناختی :

یک تحقیق دیگر می ­گوید نوع موسیقی که شما از آن لذت می ­برید ممکن است با روشی که مغز شما اطلاعات را بررسی می ­کند مرتبط باشد. محققان می ­گویند دو روش برای پاسخ دادن به جهان وجود دارد:

همدلی شامل این می ­شود تا براساس نشانه­ های اجتماعی به جهان پاسخ داد درحالی که سیستم سازی شامل تعامل براساس برداشت­ های از پیش تعیین شده از چگونگی فکر مردم برای پاسخگویی است.

در یک تحقیق، محققان دریافتند امکان لذت بردن از موسیقی­ های نرم اما پراحساس معاصر همچون موسیقی ایندی راک تا فولک و کانتری در افراد همدل بیشتر است اما در سیستم­ سازها احتمال بالاتری وجود دارد که موسیقی­ های پیچیده، شدید و انرژی­ زا را که شاد و مثبت بودند را ترجیح دهند.

سیستم سازها که محققان می ­گویند متمایل به انتخاب مسیرهای شغلی علوم و ریاضی هستند بیشتر جذب پیچیدگی ساختار موسیقی مثل کلاسیک، جاز و موسیقی جهانی شدند.

در همدلان که بیشتر جذب مشاغل خلاق یا آن­هایی که شامل کار کردن با افراد دیگر هست می ­شوند امکان بالایی وجود دارد تا موسیقی نرم که واکنش­ های عاطفی شدیدی را برمی­ انگیزد را ترجیح دهند.

تمامی تحقیقات از این ایده که ویژگی­ های شخصیتی در تعیین ترجیحات موسیقیایی نقش مهمی دارند حمایت نمی­ کنند. یک فراتحلیل در سال 2017 نشان داد که ویژگی­ های شخصیتی نقش خیلی کمی در این باره ایفا می کند.

فاکتورهای دیگر نیز نقشی ایفا می کنند:

طبق آنچه در نمناک اشاره کرده ایم متخصصان می ­گویند ویژگی­ های شخصیتی به تنهایی برای ترجیحات موسیقیایی به ­حساب نمی ­آیند. درحالی که موسیقی اغلب نقش مهمی برای بیان هویت شخصی را بیان می ­کند اما تحقیقات نشان می ­دهند که افراد به منظورهای مختلفی به موسیقی گوش می ­دهند.

یک مطالعه نشان داد برخی از کارکرد های اصلی روانشناختی که موسیقی در آن صورت می ­گیرد شامل بهبود عملکرد، تحریک کنجکاوی و تخیل و تقویت روحیه یا احساسات خاص است.

عوامل دیگری مثل جنسیت، سن، طبقه اجتماعی و پیشینه فرهنگی نیز نقش مهمی را در سلیقه موسیقیایی ایفا می ­کنند.

شخصیت شناسی با آهنگ

کلام آخر:

دفعه بعدی که یک لیستی از آهنگ را برای گوش دادن در طول سفر یا ورزش کردنتان آماده می ­کنید در نظر بگیرید که چگونه شخصیت تان در آهنگ­ هایی که انتخاب کردید منعکس می ­شود.

همچنین ممکن است بخواهید به سبک آهنگ­ هایی که معمولا ترجیشان نمی ­دادید گوش کنید.

تحقیقات می ­گویند این روش درواقع می­ تواند تاثیری ماندگار بر سیستم مغز داشته باشد. 

تست روانشناسی : آهنگ شاد دوست داری یا غمگین ؟

3.8194
این مطلب مفید بود ؟14846
منبع : بخش سبک زندگی نمناک/ح.ب/ن
وبگردی