تمیز کردن کفش جیر
اگر کفش جیری دارید که کثیف و لکه دار شده است و تمیز کردن آن کار آسانی نیست، با ترفندهای زیر میتوانید کفش هایتان را مثل روز اول تمیز و نو کنید.

روش صحیح تمیز کردن لکه های روی کفش جیر و مخمل

کفش جیر یکی از زیباترین کفش ها است که طرفداران زیادی به خصوص در بین خانم ها دارد اما کفش جیر به گرد و غبار، خاک و پاره شدن بسیار حساس است و متاسفانه بعد از یکی یا دوبار استفاده خیلی راحت کثیف و لکه دار می شود.

تمیز کردن لکه خاک یا هر نوع لکه دیگری از روی کفش های جیر کمی مشکل است و اگر از روش های اشتباهی برای تمیز نمودن این کفش ها استفاده کنید، ممکن است به کفشتان آسیب برسانید. اگر عاشق این نوع کفش ها که ظاهر زیبایی دارند، هستید در ادامه این بخش ازسبک زندگی نمناک با روش های تمیز کردن کفش های مخمل آشنا خواهید شد.

نکته ای که قبل از تمیز کردن کفش جیر باید بدانید این است که: برای حفظ حالت اولیه کفش و اینکه هنگام تمیز کردن کفش ها شکل و فرم خودش را از دست ندهد باید درون کفش ها را روزنامه ها مچاله کرده فرو کنید.

کفش جیر

چگونه کفش های جیر و مخمل خود را تمیز کنیم؟

تمیز کردن کفش جیر با پارچه نرم

اگر کفشتان کثیف و لکه دار شده است، زمانی که خیس است آن را تمیز نکنید بلکه اجازه بدهید که کفش تان خشک شود. بعد از اینکه کفش به خوبی خشک شد با یک پارچه نرم یا برس نرم یا مسواک بلااستفاده به آرامی کفش را تمیز کنید. پارچه را آرام به سمت خواب کفش مخمل بکشید زیرا حرکت تند می تواند به مخمل آسیب بزند. با این کار کفش شما از گرد و خاک پاک می شود.

تمیز کردن کفش جیر با استفاده از اسپری

پس از تمیز کردن کفشتان اگر هنوز کفش هایتان کمی خاک دارد، اسپری های براق کننده مخصوص این کفش ها را روی کفشتان اسپری کنید. در بازار اسپرهایی پیدا می شود که می تواند به کفش شما آسیب بزند و جنس کفش تان را خراب کند پس در خرید اسپری دقت داشته باشید.

پس از خرید اسپری برای تست آن را با فاصله 15 سانتی متری به پشت کفش تان و به اندازه یک نقطه اسپری کنید و حدود یک ساعت زمان بدهید تا اگر به کفش تان آسیبی نرسید، در کل قسمت های کفش تان اسپری کنید. استفاده از اسپری می تواند به صورت روزانه صورت گیرد. قبل از پوشیدن کفش همیشه یک ساعت اجازه بدهید تا اسپری به خوبی خشک شود.

اسپری کفش جیر

کاغذ سنباده برای پاک کردن لکه رنگ کفش جیر

لکه رنگ تازه روی کفش را با استفاده از کاغذ سنباده پاک کنید. برای پاک کردن لکه رنگ روی کفش جیر یک عدد کاغذ سنباده خیلی کوچک را آرام روی لکه رنگ بمالید تا کاغذ سنباده به پارچه کفش آسیب نرساند.

تمیز کردن لکه مایع با استفاده از مایع ظرفشویی

برای از بین بردن لکه های مایع کفش خود را با کمک یک دستمال کاغذی خشک کنید تا آسیب بیشتری به کفش وارد نشود سپس با مقداری آب و مایع ظرفشویی محلولی کفی درست کنید و کف سطح محلول را روی لکه کفش قرار بدهید و کف را با یک برس نرم روی لکه بکشید تا لکه از بین برود.

اگر لکه وجود داشت می توانید این کار را چند بار دیگر انجام دهید. دقت کنید حتما در این روش از مسواک نرم استفاده کنید. بعد از برس کشیدن و از بین بردن لکه با دستمالی که رطوبت را بهتر به خود جذب می کند کفش را خشک کنید.

تمیز کردن هر روز کفش قبل از پوشیدن

اگر می خواهید کفشتان هیچ وقت به تمیز کاری اساسی نیاز نداشته باشد، با یک برس مخصوص هر بار قبل از پوشیدن کفش را تمیز کنید.

تمیز کردن کفش جیر

استفاده از الکل برای تمیز کردن کفش جیر

برای تمیز کردن لکه کفش جیر یک عدد پنبه را به الکل آغشته کنید و با آن روی لکه کفش ضربه بزنید. در صورت رنگی شدن پنبه از یک پنبه دیگر استفاده کنید. می توانید دستمال تمیزو آغشته به الکل را روی کفش بکشید اما اگر رنگ روی دستمال جذب شد دستمال را عوض کنید. پس از اینکه لکه روی کفش از بین رفت حتما با یک دستمال تمیز کفش را خشک کنید.

تمیز کردن کفش جیر با پاک کن

برای تمیز کردن کفش جیر پاک کنی را به آرامی روی لکه رنگی روی کفش بمالید تا کاملا تمیز شود.

تمیز کردن کفش جیر با استفاده از سرکه سفید

برای تمیز کردن لکه کفش جیر یک عدد دستمال سفید تمیز را به سرکه سفید آغشته کنید و به آرامی با دستمال روی لکه ضربه بزنید تا لکه کاملا از بین برود. برای این کار از سرکه سفید طبیعی استفاده کنید. اگر لکه به دستمال برگشت از طرف دیگر دستمال استفاده کنید. استفاده از سرکه برای پاک کردن لکه جوهر مفید است.

کفش جیر و سرکه

از بین بردن لکه کفش جیر با سیم ظرفشویی

با سیم ظرفشویی لکه های خشک روی کفش را برس بزنید. البته ممکن است بعد از پاک شدن لکه در نگاه اول آن قسمت از کفش کمی قرمز رنگ به نظر برسد.

تمیز کردن کفش جیر با سوهان ناخن

برای تمیز کردن کفش جیر در صورت نداشتن برس ابتدا یک سوهان ناخن روی کفش بکشید و سپس با یک کتری آب یا اتو کفش را بخار بدهید تا حرارت آب باعث باز شدن منافذ جیر و تمیز شدن کفش جیر شود.

از بین بردن انواع لکه از روی کفش جیر و مخمل

تمیز کردن لکه روغن از روی کفش جیر:

برای تمیز کردن لکه های روغن و چربی کفش جیر ابتدا لکه را با یک دستمال کهنه نرم و سفید رنگ تمیز کرده و سپس روی لکه پودر تالک یا آرد ذرت بپاشید و اجازه دهید یک شب روی آن بماند. سپس با جارو برقی آرد ذرت را از روی کفش تمیز کنید.

رفع لکه کفش جیر

تمیز کردن لکه آدامس از روی کفش جیر:

برای تمیز کردن لکه آدامس از روی کفش جیر، کفش را چند ساعت داخل فریزر بگذارید تا آدامس کاملا سفت شود. بعد از جدا کردن تکه های بزرگ آدامس کفش را برس بکشید.

از بین بردن لکه های خون از روی کفش جیر:

برای از بین بردن لکه های خون از روی کفش جیر با یک تکه پنبه آغشته به پراکسید به آرامی و تا از بین رفتن کامل لکه روی آن ضربه بزنید.

تمیز کردن گِل از روی کفش جیر:

اگر کفش تان گِلی شد، گِل اضافی روی کفش را بدون اینکه به جیر آسیب برسد، بردارید و سپس اجازه دهید کفشتان کاملا خشک شود و بعد با استفاده از برس باقی مانده ی گِل اضافی روی کفش را خوب برس بکشید.

تمیز کردن کفش جیر با برس

از بین بردن لکه ی جوهر از روی کفش جیر:

برای از بین بردن لکه ی جوهر از روی کفش جیر یک دستمال کاغذی بردارید و روی جوهر بگذارید. در صورت نفوذ جوهر به با کاغذ خشک کن کفش را برس بزنیدو با استفاده از پنبه ی آغشته به الکل کفش جیر را تمیز کنید.

نکات مهم تمیز کردن کفش جیر

  1. اگر پس از تمیز کردن کفشتان پرزهای آن خوابیده اند، با استفاده از یک کتری آب جوش، کفش جیرتان را بخار دهید تا پرزها بلند شوند.
  2. بعد از تمیز کردن کفش با یک برس نرم پرز پارچه کفش را به حالت اولیه برگردانید.
  3. پس از تمیز کردن کفش جیر حتما آن را خشک کنید. تا خشک شدن کامل کفش صبر کنید و اجازه بدهید آب اضافی آن به طور کامل تبخیر شود.
  4. اگر شما برای تمیز کردن کفش جیر آب زیادی استفاده کرده اید، کاغذ خشک کن را داخل کفش قرار بدهید تا به جذب آب اضافی کفش کمک کند.
  5. از شستشوی بیش از حد و استفاده زیاد از برس خودداری کنید.
  6. زمانی که کفشتان را تازه خریده اید، بر روی آن یک لایه اسپری محافظ کفش بزنید تا کفش تان دیرتر کثیف شود.

آموزش کامل تمیز کردن کفش جیر و مخمل و رفع لک آنها

4.139
این مطلب مفید بود ؟327
منبع : بخش دنیای مد نمناک/ن/ز.ت
وبگردی