هواشناسی

هشدار بارش‌های سیل‌‌آسا در 8 استان

تاریخ انتشار : 14 مرداد 1402کد مطلب : 31498زمان مطالعه : 3 دقیقه
سازمان هواشناسی با صدور هشدار فعالیت سامانه بارشی در 8 استان از احتمال آب‌گرفتگی، سیلاب ناگهانی، برخورد صاعقه و شکستن درختان کهنسال خبر داد.

تسنیم:بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی طی 2 روز آینده در شمال استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی،‌برخی مناطق اردبیل، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی،‌ سمنان و ارتفاعات استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی رگبار،‌رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی و در مناطق مستعد گردوخاک پیش‌بینی شده است.

از روز دوشنبه تا چهارشنبه این وضعیت در شمال غرب، دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز مرکزی، برخی مناطق سمنان،‌ اصفهان و استان‌های واقع در دامنه‌های زاگرس مرکزی روی می‌دهد.

طی 3 روز آینده در ساعات بعدازظهر و اوایل شب در شمال و شرق هرمزگان، جنوب کرمان،‌ جنوب و جنوب شرق فارس رگبار،‌ رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

سه‌شنبه این وضعیت علاوه بر مناطق مذکور برای غرب یزد و شمال فارس پیش‌بینی شده است. طی 5 روز آینده در برخی مناطق شمال شرق و شرق به‌ویژه زابل،‌ بخش‌هایی از مرکز و دامنه‌های جنوبی البرز در برخی ساعات وزش باد شدید گاهی همراه با گردوخاک پیش‌بینی می‌شود. شرق دریای عمان طی 5 روز آینده مواج است.

توصیف سامانه:افزایش گرادیان فشار سطح زمین

زمان پایان:یکشنبه 1402/05/15

نوع مخاطره:وزش باد شدید، گردوخاک، در نواحی مستعد طوفان شن

منطقه اثر:

شنبه 1402/05/14:شمال سیستان و بلوچستان، شرق خراسان جنوبی.

یکشنبه 1402/05/15:شمال سیستان و بلوچستان، شرق خراسان جنوبی، جنوب و شرق سمنان.

اثر مخاطره:در مناطق مستعد توفان گردوخاک و شن، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، اختلال در ناوگان حمل و نقل، خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها، دکل‌های برق و سازه‌های موقت، سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه:اجتناب از رفت وآمد های غیر ضروری برای افراد سالمند و بیمارهای تنفسی و قلبی، پرهیز از فعالیت کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، اجتناب در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهنسال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی.

توصیف سامانه:رشد ابرهای همرفتی و سامانه بارشی

زمان پایان:یکشنبه 1402/05/15

نوع مخاطره:رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت در مناطق مستعد خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

شنبه 1402/05/14:شمال آذربایجان غربی، شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، خراسان شمالی، دامنه و ارتفاعات در استان‌های مازندران و گلستان، جنوب و شرق فارس، ارتفاعات هرمزگان.

یکشنبه 1402/05/15:خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، دامنه و ارتفاعات در استانهای گلستان، مازندران، سمنان، تهران و البرز، جنوب شرق فارس، ارتفاعات هرمزگان.

اثر مخاطره:احتمال آب‌گرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال سیلاب و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، صاعقه، وزش باد، در نواحی مستعد خیزش گردوخاک، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و احتمال شکستن درختان کهنسال.

توصیه:احتیاط و اجتناب از تردد و توقف در حاشیه رودخانه ها و مسیل‌ها، اجتناب از اتراق در حاشیه و بستر رودخانه ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری بویژه در اطراف رودخانه‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها.

توصیف سامانه:افزایش گرادیان فشار سطح

زمان پایان:یکشنبه 1402/05/15

نوع مخاطره:وزش باد شدید، در نواحی مستعد خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

شنبه 1402/05/14:جنوب و شرق خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شرق و جنوب سمنان، قم، جنوب تهران، شمال اصفهان.

یکشنبه 1402/05/15:جنوب و شرق خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، شمال و شرق اصفهان، قم، شرق کرمان.

اثر مخاطره:در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال

 

توصیه:احتیاط و اجتناب از رفت وآمد های غیر ضروری برای افراد سالمند و بیمارهای تنفسی و قلبی، پرهیز از فعالیت کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی.

انتهای پیام/م

هشدار بارش‌های سیل‌‌آسا در 8 استان

51
این مطلب مفید بود ؟10
برچسب : هواشناسی
وبگردی