وسواس

حکم شرعی وسواس نجسی و پاکی چیست ؟

کد مطلب : 42305زمان مطالعه : 4 دقیقه
از نظر اسلام وسواس حرام است. لذا هر وقت احتمال می دهید که شک شما در طهارت یک شیی و یا بدنتان ناشی از وسواس است، به شک خود اعتنا نکنید.

روشهای غلبه بر وسواس نجسی و پاکی

وسواس یک بیماری روحی است مثل بیماری بداخلاقی و می توان آنرا درمان کرد. وسواس انواع مختلفی دارد .وسواس فکری، وسواس تمیزی، وسواس پاکی و نجسی و... هر کدام راه حل متفاوتی می تواند داشته باشد. اما کسی که در مورد پاکی و نجسی حساس شده باید بداند، طهارت و نجاست از احکام الهی است.

وسواس نجسی و پاکی یکی از انواع شایع وسواس است. واز انجا که مساله نجسی و پاکی با مسایل شرعی مثل نماز و رو ضه همراهی دارد نمی توانیم بدون در نظر گرفتن احکام شرعی برای درمان این نوع وسواس اقدام کنیم.

همان گونه که می دانید مشکل وسواس , موجب اختلال در بسیاری از کارهای انسان می شود. در ابتدا به بعضی از اثرات و پیامدهای وسواس در زندگی انفرادی و اجتماعی اشاره می شود:

1- یکی از ضررهای جبران ناپذیر وسواس ، اتلاف وقت و از دست دادن سرمایه ارزشمند عمر است و این خسارت بزرگی است . زیرا بازیابی زمان از دست رفته امکان پذیر نیست .

2- اسراف در مصرف آب یا چیزهای دیگر .

3- صرف انرژی زیاد برای انجام کارهای تکراری .

4- بازماندن از انجام کارهای مهم زندگی .

5- از دست دادن تمرکز فکری .

6- منزوی شدن و کم رنگ گشتن هویت و شخصیت اجتماعی .

7- روبه رو شدن با تمسخر و استهزای دیگران .

8- ایجاد مشکل در خانواده و آزار و اذیت برای آنها و یا کسانی که به نحوی با شخص ارتباط دارند.

چند نکته اساسی درباره وسواس:

- از نظر اسلام وسواس حرام است. لذا هر وقت احتمال می دهید که شک شما در طهارت یک شیی و یا بدنتان ناشی از وسواس است، به شک خود اعتنا نکنید؛ چرا که شاید دچار عمل حرام وسواس شده باشید.

وسواس نجسی و پاکی

از نظر دین اسلام وسواس حرام است

کسانی که دارای حساسیت نفسانی شدیدی در مورد نجاست هستند حتی اگر گاهی یقین شخصی به نجاست چیزی پیدا کردند، باید حکم به عدم نجاست کنند مگر آن که دیگران هم نظر او را تأیید نمایند.
استمرار اجرای این حکم در مورد افراد مزبور تا زمانی است که این حساسیت به طور کلی از بین برود.

- از نظر شرع مقدس در طهارت و نجاست، اصل بر طهارت اشیاء است. یعنی در هر موردی که تردید در نجس بودن یا نجس شدن چیزی برای شما حاصل شد، لازم است حکم به عدم نجاست کنید؛ والا ممکن است دچار فعل حرام وسواس شده باشید.

- هر شی یا عضوی که نجس می شود، برای تطهیر آن، یکبار شستن با آب لوله کشی بعد از زوال عین نجاست کافی است. تکرار در شستن یا فرو بردن آن در آب لازم نیست، و اگر شی نجس از قبیل پارچه و مانند آن باشد، باید به مقدار متعارف فشار داده شود تا آب از آن خارج گردد. همین و بس.
اگر احساس می کنید که به اصطلاح به دل شما نمی چسبد، به آن اعتنا نکنید. همین عدم اعتنای شما برای شما ثواب و اجر الهی خواهد داشت.

- در مورد رعایت طهارت و نجاست از سوی دیگران، اسلام اصل را بر صحت می داند. یعنی به ما می گوید درباره اعمال دیگران حمل به صحت کنید.
به عبارت دیگر اگر نمی دانیم آنها احکام طهارت و نجاست را به درستی به جای آورده اند یا نه، می بایست بگوییم:آنها مسلمانند و حتما به وظیفه اسلامی خود آگاهند و به آن عمل می کنند. در غیر این صورت به وظیفه شرعی خود مبنی بر حسن ظن به مسلمانان عمل نکرده ایم.

امام صادق علیه السلام می فرمایند که، هر گاه به وسوسه مبتلا شدید سه بار بگویید :اعوذ بالله من الشیطان الرجیم الرجس النجس الخبیث المخبث.

از نظر اسلام وسواس حرام است. لذا هر وقت احتمال می دهید که شک شما در طهارت یک شیی و یا بدنتان ناشی از وسواس است، به شک خود اعتنا نکنید؛ چرا که شاید دچار عمل حرام وسواس شده باشید.

 - دین اسلام دارای احکام سهل و آسان و منطبق با فطرت بشری است، لذا آنرا بر خود مشکل نکنید و با این کار باعث وارد شدن ضرر و اذیت به جسم و روحتان نگردید. حالت دلهره و اضطراب در این موارد زندگی را بر شما تلخ می کند و خداوند راضی به رنج و عذاب شما و کسانی که با شما ارتباط دارند نیست. شکر گزار نعمت دین آسان باشید و شکر این نعمت، عمل بر اساس تعلیمات خداوند تبارک و تعالی است.

- این حالت یک وضعیت گذرا و قابل علاج است. افراد بسیاری بعد از ابتلا به آن، با روش مذکور از آن نجات یافته اند. به خداوند توکل نمایید و نفس خود را با همت و ارداه آرامش ببخشید.

-در پایان امام صادق علیه السلام می فرمایند که، هر گاه به وسوسه مبتلا شدید سه بار بگویید :اعوذ بالله من الشیطان الرجیم الرجس النجس الخبیث المخبث.

حکم شرعی وسواس نجسی و پاکی چیست ؟

4.5208
این مطلب مفید بود ؟18820
برگرفته از تبیان / م.ف
برچسب : وسواس
وبگردی