مادران پرمشغله
در این مطلب لیستی برای مادران پرمشغله ،آنهایی که همیشه سرشان شلوغ است تهیه کرده ایم تا بتواند وقت بیشتری برای خود بگذارند.

توصیه های مفیدخانه داری برای مادران پرمشغله

فرقی نمی کند که چند فرزند دارید، خانه دار هستید و یا بیرون از خانه کار می کنید، هیچگاه وقت ندارید. درست است؟ در این مطلب ترفندهای کوتاه و ساده ای به مادران پرمشغله معرفی می کنیم که کمک می کند از زمان خود نهایت استفاده را بکنند و حتی وقت اضافه داشته باشند!

7 ترفند برای خانه داری مادران پرمشغله

منظم بودن

مادران پرمشغله وقت کافی برای گشتن به دنبال وسایلی که هر روز به آن نیاز پیدا می کنند، ندارند. چیزهایی مثل قیچی، خودکار، دستمال مرطوب بچه و برس مو را دم دست بگذارید تا برای پیدا کردن آنها لازم نباشد زمان زیادی صرف کنید.
از یک جعبه برای جمع آوری و نگهداری کاغذها و بروشورها و منو غذاها استفاده کنید تا از گم شدن و دور ریخته شدن در امان بمانند. یا برای جلوگیری از تولید کاغذ زیاد سعی کنید از امکانات موبایل و کامپیوتر استفاده کنید. اگر صورت حساب ها، قبض ها و … را به صورت اینترنتی پرداخت کنید دیگر نیازی به جمع کردن کاغذها نیست.
هنگام چک کردن ایمیل ها هم ایمیل های اضافی و به دردنخور را دور بریزید. به هر یک از اعضای خانواده جعبه مخصوص خودشان را بدهید. در پایان هر روز هر یک باید کاغذهایش را در جعبه خود قرار دهد. شب هنگام از همه بخواهید جعبه هایشان را تحویل دهند و کاغذها را در جای خودش بگذارند.
یک روز در هفته همه کارهای خانه را بر اساس لیست کارها انجام دهید. وقت دکتر و دیگر وقت ملاقات ها را برای زمان صبح برنامه ریزی کنید تا کمتر وقت تلف شود.

جمع و جور کردن

همه چیز را در جعبه ها و قفسه بندی های جدا و مشخص و نامگذاری شده، جدا و مرتب کنید. بدین صورت راحتتر می توانید دی وی دی ها، بازی های کامپیوتری، اسباب بازی ها و کفش ها را پیدا کنید. برای هر فصل یک سطل یا جعبه جداگانه داشته باشید تا وسایل مربوط به هر فصل را داخل آن قرار دهید. مثلا بازی های ساحلی و حوله های شنا یکجا باشد.
وقتی لباس های بچه ها را در کشو و کمد خودشان قرار می دهید، دیگر نیازی نیست برای پیدا کردن هر لباس اتاق را زیر و رو کنید (توصیه هایی برای مرتب کردن اتاق کودک را بخوانید).
کنار در ورودی یک قفسه برای کفش ها و یک سبد جوراب قرار دهید تا صبح ها برای خروج از خانه در زمان صرفه جویی شود. برای آنکه زود به زود بتوانید روتختی را عوض کنید، ملحفه ها و روبالشی ها را داخل یک روبالشی درباز جا دهید و در کمد بگذارید تا از به هم ریختگی و شلوغی هم جلوگیری شود. برچسب و لیبل را همه جا استفاده کنید. در کمد، قفسه ها، گنجه، زیرزمین و … .

 مادران پرمشغله

خانه داری مادران پرمشغله

تمیز کردن

پس از شام همه اعضای خانواده را به کار بگیرید تا در جمع کردن و تمیز کردن ظروف به شما کمک کنند. میز صبحانه را از شب قبل آماده کنید تا صبح کمتر استرس داشته باشید. کاسه ها، ظروف، میوه و نان را بیرون بگذارید. از شب قبل نهار یا عصرانه بچه ها را هم درست کرده و بسته بندی کنید.
مواد شستشو دهنده و ضدعفونی کننده را در سرویس بهداشتی قرار دهید تا تمیز کردن توالت، سینک و آینه ها زودتر انجام شود. در مدتی که بچه ها در حمام هستند، توالت و لگن را ضدعفونی کنید (هنگام شستشوی حمام و سرویس بهداشتی این نکات را رعایت کنید).

آماده سازی

ساعاتی را در آخرهفته به خرید اختصاص دهید و مواد لازم برای تهیه غذا در یک هفته پیش رو را خریداری کنید.

سبزیجات را خرد کنید

حبوبات موردنیاز برای سالاد و سوپ ها را بپزید. مرغ را تکه کرده و بپزید تا برای استفاده در غذاهای مختلف آماده باشد. چند مدل غذا درست کنید و در بسته بندی هایی در فریزر نگه دارید برای مواقعی که وقت کافی برای آشپزی ندارید.

خرید کردن

خریدهای دقیقه نود را فراموش کنید. هر زمان توانستید هدایای تولد، سالگرد ازدواج و کادوهای خود را بخرید و کناری بگذارید تا در زمان خود هدیه بدهید. هر زمان یک اسباب بازی در حراجی دیدید بخرید و برای جشن تولد بعدی فرزند خود هدیه بدهید.
وسایل روزمره خود را مانند خمیر دندان، شامپو، دستمال توالت و …را در تخفیف خریداری کنید بدین صورت در پول صرفه جویی خواهد شد. با کودکان خود به فروشگاه نروید. یا اینترنتی خرید کنید یا عصرها زمانی که کودک خواب است به خرید بروید.

اولویت بندی

کارهای هفتگی خود را یادداشت کنید و ببینید هر یک چقدر وقت می برند. هر کاری از شستن لباس ها گرفته تا آوردن بچه ها از مدرسه به خانه. وقتی لیست را یادداشت کردید، دوباره از ابتدا بخوانید و ببینید از کدامیک می توانید صرف نظر کنید.
از نه گفتن نترسید. اگر وقت و حتی گرایش انجام کارهای داوطلبانه در مدرسه کودک خود را ندارید، مودبانه آن را رد کنید و از این بابت احساس گناه نداشته باشید.
حتما در طول روز زمان هایی را به مراقبت از خود اختصاص دهید. ممکن است تنها 15 دقیقه زمان ببرد اما فواید آن را خواهید دید. موبایل و کامپیوتر خود را خاموش کنید و کاری که از آن لذت می برید را انجام دهید. پیاده روی کنید، مجله ای بخوانید یا فقط بنشینید و از خوردن یک فنجان چای لذت ببرید.

روش های ساده خانه داری به مادران پرمشغله

4.715
این مطلب مفید بود ؟141
برگرفته از کاویاب -/ ر
وبگردی