خرید لوازم خانگی
لوازم خانگی کاربردی و جدید برای آشپزخانه های امروزی ضروری است . در این نوشتار به معرفی و راهنمایی جهت خرید برخی از این محصولات می پردازیم.

فوت و فن خرید لوازم خانگی خوب به عقیده کارشناسان بازار

خرید از بازار لوازم خانگی اغلب به عنوان یکی از سخت‌ترین عملیات خرید شناخته می‌شود. در اینجا، دنیایی از برندها، مارک‌ها، اصطلاحات تخصصی و فنی، آپشن‌های گیج کننده و تقلبات عجیب و غریب وجود دارد. با این حال، برخی فروشندگان با طرح اعداد و ارقام نجومی و نسبت دادن آن به عملکرد وسیله مورد نظر، سعی در فریب مشتریان دارند. به همین دلیل، در این بخش از نمناک نکات کاربردی خرید از بازار لوازم خانگی را از دیدگاه کارشناسان و فعالان این بازار برای شما مطرح کرده‌ایم.

دقت کم مشتریان ایرانی برای خرید لوازم خانگی

به عنوان فعالان بازار، ما معتقدیم که بسیاری از مشتریان ایرانی در هنگام خرید لوازم خانگی به متراژ فضای مسکونی و نیازهای واقعی خود توجه کافی نمی‌کنند. به عبارت دیگر، آنها اغلب لوازم خانگی را براساس ظاهر و برند آنها انتخاب می‌کنند، در حالی که نیازهای واقعی خود را به خوبی بررسی نکرده‌اند. به همین دلیل، هزینه‌های اضافی به آنها تحمیل می‌شود.

ببه گفته فعالان بازار، بسیاری از مشتریان ایرانی هنگام خرید لوازم خانگی به نیازهای واقعی و متراژ فضای مسکونی خود توجه کافی نمی‌کنند، که این موضوع باعث افزایش هزینه‌های غیرضروری می‌شود. برای مثال:

  • خرید یک یخچال بزرگ و بسیار گران قیمت برای خانه‌ای با فضای کوچک و تعداد ساکنین کم، از نظر نیازهای واقعی غیرضروری است.
  • خرید لوازم خانگی با برند معروف و گران قیمت، در صورتی که کیفیت و عمر مفید آن با لوازم خانگی با برند های دیگر مشابه است، هزینه‌های اضافی و غیرضروری است.
  • خرید لوازمی که بیش از حد از نیاز واقعی شما برآورده می‌کنند، مثلاً خرید یک ماشین لباسشویی با ظرفیت بیشتر از نیاز واقعی شما، هزینه‌های غیرضروری را برای شما ایجاد می‌کند.

خرید لوازم خانگی

آپشن های گران قیمتی که به دردتان نمی خورد

وقتی می‌خواهید یک وسیله لوکس و گران قیمت بخرید، بسیاری از هزینه را برای آپشن‌هایی پرداخت می‌کنید که به ندرت یا هیچ وقت استفاده نمی‌شوند. به عنوان مثال، شستن لباس پشمی در یک لباسشویی با 36 برنامه شست و شو. آیا واقعاً برای شستن لباس پشمی از یکی از این برنامه‌ها استفاده می‌کنید؟ و آیا برای چند بار شستن لباس پشمی لازم است که لباسشویی را روشن کنید؟ در نگاه اول، این آپشن‌ها جذاب به نظر می‌رسند، اما بهتر است که نیازهای منطقی خود را در نظر بگیرید و فریب تجملات و آپشن‌های کم کاربرد را نخورید.

از فروشندگان فاکتور خرید بگیرید

ممکن است فروشنده برای فروش کالا به شما نیازمندی های خود را بیان کند و به نظر دلسوز و مشاور شما باشد، اما بعد از خرید کالا به او مراجعه کنید و ببینید که آیا هنوز هم حوصله پاسخگویی به سوالات شما را دارد یا خیر؟

اگر فروشنده ادعا می کند کالا ویژگی های منحصر به فرد و تضمین شده ای دارد، از او بخواهید تمام آن ویژگی ها را به صورت دقیق و شفاف در فاکتور خریدتان بنویسد و مهر و امضا کند. این کار به شما کمک می کند تا در صورت بروز مشکلات در آینده، مانند عدم عملکرد کالا، به راحتی از فروشنده شکایت و درخواست خسارت کنید.

اگر فروشنده حاضر به مکتوب کردن ویژگی های کالا نیست، آنگاه بدانید که احتمالا به دلیل عدم وجود ویژگی های مورد ادعایش هست یا شاید قصد دارد شما را در گول بگذارد. به خصوص در خرید لوازم خانگی بزرگ و با قیمت بالا، این روش به شما کمک می کند تا تصمیم بهتری بگیرید و از خسارات احتمالی جلوگیری کنید.

برچسب انرژی لوازم بزرگ را حتما چک کنید

توصیه می‌شود به برچسب انرژی لوازم بزرگ دقت کنید. برچسب انرژی شامل 7 فلش رنگی است که از سبز تیره تا قرمز تیره مرتب شده‌اند و هر فلش با یک حرف لاتین از A تا G مشخص شده است. فلش A به رنگ سبز تیره، مصرف انرژی کمتری و بازدهی بیشتری نسبت به فلش G که به رنگ قرمز تیره است دارد. هرچه درجه کیفیت مصرف انرژی به گزینه A نزدیک‌تر باشد، وسیله کم مصرف‌تر و کم‌هزینه‌تر است. برای لوازم برقی مانند یخچال، ماشین لباسشویی، فریزر و ماشین ظرفشویی که پرمصرف‌ترین وسایل برقی هستند، دقت به برچسب انرژی بسیار مهم است.

خرید خانه

دور موتور ماشین لباسشویی، اصلا طلایی است

برای خرید یک ماشین لباسشویی، به دور موتور و حجم آن توجه کنید. تعداد دور موتور میتواند بین 600 تا 1600 دور بر دقیقه باشد و لباسشویی هایی با دور موتور بالاتر، برای شستشو و خشک شدن بهتر هستند. همچنین، حجم ماشین لباسشویی نیز بسیار مهم است، چون حجم اضافی باعث مصرف انرژی بیشتر می‌شود.

ماشین ظرفشویی خیلی گران نخرید

برای خرید ماشین ظرفشویی، بهتر است به مقاومت بدنه و کیفیت عملکرد دستگاه توجه شود و برای گزینه ها، تنها به بازوی آبپاش، چرخه دمای بالا، گرمکن آب داخلی و قابلیت دفع مواد غذایی توجه شود. بهترین دمای چرخه شستشو بین 55 تا 70 درجه سانتیگراد است. ماشین های ظرفشویی با ظرفیت کمتر نمی توانند با ظرفیت نیمه پر کار کنند، اما ماشین های با ظرفیت بزرگتر، در صورت تکمیل ظرفیت، همچنان قابلیت ارایه عملکرد قابل قبول را دارند.

جاروبرقی خیلی قوی نخرید

کارشناسان بازار لوازم خانگی برای خرید جاروبرقی، به توان جاروبرقی نگاه نمی‌کنند. آن‌ها برای مساحت خانه فرمول خاصی قائلند. بر اساس این فرمول، برای خانه‌های زیر 60 متر، جاروبرقی با توان 1300 وات، برای مساحت 60 تا 90 متر توان 1500 وات و برای خانه‌های بزرگتر از 120 متر، جاروبرقی با توان 2000 و 2200 وات مناسب است. توان جاروبرقی بیشتر منجر به فرسایش بافت فرش و مبلمان سریع‌تر می‌شود.

اجاق گاز ایرانی بخرید

اجاق گازهای ایرانی با توجه به کیفیت بالایی که دارند، از دو نظر برای خریداران مناسب هستند. اولا، اجاق گازهای ایرانی عموما قیمت پایین تری نسبت به برندهای خارجی دارند و همچنین قطعات و تعمیرات آنها برای مصرف کنندگان به راحتی در دسترس هستند. دوما، اجاق گازهای ایرانی با توجه به شرایط آب و هوایی و ساختار آشپزخانه های ایرانی طراحی شده اند و بهترین عملکرد را در شرایط محیطی ایران دارند.

خرید جهیزیه

مشخصات یخچال فریزر خوب را بشناسید

درست است، موقع خرید یخچال-فریزر باید به مصرف انرژی آن دقت کرد. یخچال-فریزرهایی که فریزر آنها در قسمت پایین قرار دارد، عموماً مصرف انرژی کمتری نسبت به سایدبای سایدها دارند. همچنین، همانطور که اشاره کردید، داشتن یک یخچال با آبریز روی در می‌تواند به کاهش مصرف انرژی و افزایش عمر یخچال کمک کند.

همچنین، ویژگی‌هایی مانند قابلیت تنظیم ارتفاع قفسه‌ها برای جاسازی ظروف بزرگتر و محفظه کنترل رطوبت هم می‌توانند بسیار مفید باشند. در مورد قفسه‌های فریزر، داشتن سبدهای متحرک هم می‌تواند کمک کند تا بهتر و سریع‌تر به مواد غذایی دسترسی داشته باشید.

در کل، باید به این نکته توجه کرد که هر چه یخچال-فریزر بزرگتر باشد، بیشتر انرژی مصرف می‌کند. بنابراین، برای کاهش مصرف انرژی، بهتر است یخچال-فریزری را انتخاب کنید که برای نیازهای خانواده شما مناسب است و بیش از حد بزرگ نیست.

چه کسانی بهترین مشاوران خرید لوازم خانگی هستند؟

به شعارهای تبلیغاتی اعتماد نکنید. شرکت های تبلیغاتی از صاحبان کالا پول می گیرند تا شما را به خرید یک کالا تشویق کنند، اما این به معنای این نیست که تمام حقیقت درباره آن کالا به شما اعلام شده است. پیش از اینکه به فریب تبلیغاتی نیفتید، درباره آن کالا و معایبش تحقیق کنید و در اینترنت جستجو کنید.

همچنین رقبای آن کالا را در برندهای دیگر نیز بررسی کنید تا تصمیم بهتری بگیرید. بهترین راهنمای خرید شما، نه فروشندگان و نه تبلیغات است. بهترین راهنمایان خودتان، سایر خریداران هستند. برای خرید یک کالای خاص، نظر سایر خریداران را جویا شوید؛ آنها ممکن است در بین اعضای خانواده، همسایه و همکاران شما باشند.

نکات کاربردی در خرید لوازم خانگی که خیلی ها نمیدونن

511
این مطلب مفید بود ؟110
منبع : بخش سبک زندگی نمناک/ن/ن.ح
برچسب : لوازم خانگی
وبگردی