فواید و خواص یونجه

فواید و خواص خارق العاده یونجه برای کم خونی + روش کاشت

کد مطلب : 47367تعداد نظرات : 1 نظرزمان مطالعه : 8 دقیقه
یونجه خواص زیادی دارد و در قدیم به عنوان دارو استفاده می شده است اما اکنون فقط برای حیوانات کشت می شود و انسان ها از آن غافل شده اند.

فواید ، خواص و عوارض یونجه ؛هرآنچه باید در مورد این غذای فوق العاده بدانید

یونجه ریشه ای بسیار عمیق درد و ریشه آن تا سه متر بداخل زمین نفوذ می کند و بنابراین منبع ویتامین ها و مواد معدنی است که از خاک می گیرد ، در این بخش از سلامت نمناک و بررسی خواص گیاهان و سبزیجات نوبت به شرح خواص یونجه رسیده است.

فواید یونجه

فواید باورنکردنی یونجه برای سلامتی بدن

گیاه یونجه چیست؟

این سوپرغذا، به ویژه در آفریقای جنوبی، استرالیا، نیوزیلند و انگلستان نامیده می شود. با این حال در آمریکای شمالی، به عنوان یونجه شناخته می شود. این یک گیاه گلدار چند ساله است که بخشی از خانواده بنشن ها است و گیاه نیز در نظر گرفته شده است. معمولا در سیلو، چمن، یونجه، پوشش محصول و کود سبز نگهداری می شود ، گیاه یونجه در سرتاسر جهان رشد می کند، اما بومی آب و هوای معتدل گرم است.یونجه را به گونه های متفاوتی همچون دم کرده، پخته و یا مربا می توان مصرف کرد.

تاریخچه یونجه:

گیاه یونجه در جنوب آسیا به وجود آمد. اولین بار در ایران باستان کشت شد سپس آن را در حدود 490 سال قبل از میلاد به یونان معرفی کرد، زمانی که پارسها به قلمرو یونان حمله کردند. در آمریکا، گیاه یونجه توسط اسپانیایی ها و پرتغالی ها معرفی شد. در سالهای 1800، بسیاری از مناطق در جنوب غربی ایالات متحده شروع به تولید این گیاه کردند. با این حال، زمان زیادی در بخش شرقی کشور پرورش داده میشد.

تاریخ یونجه

تاریخ و گذشته ی یونجه  

استفاده باستانی از گیاه یونجه ؛

طب سنتی چینی از برگ یونجه برای از بین بردن زخم ها و تحریک اشتها استفاده کرده است. داروهای آیورودای بومی از آن برای بهبود تولید سلول های خون و آرتریت، احتباس آب و زخم ها استفاده کرده است.

در قرن شانزدهم، استعمارگران اسپانیا از یونجه به عنوان غذا برای اسب خود استفاده کردند. آنها معتقد بودند که گیاه یونجه غذای بهتر از چمن است. بومیان آمریکایی از دانه های آن به عنوان یک افزودنی مواد مغذی استفاده می کنند آنها همچنین برای توقف لخته شدن خون و درمان زردی از آن استفاده کردند.

آمریکایی ها از آن برای مبارزه با مشکلات قاعدگی، مشکلات ادراری و خشکی و شوره پوستی استفاده می کردند. علاوه بر این، گیاهپزشکان سالهای 1800 از گیاه یونجه برای درمان کم خونی، سوء هاضمه و دیسپپسی استفاده می کردند.

محتوای مغذی گیاه یونجه:

یونجه با دلایلی محکم به عنوان "پادشاه تمام غذاها" نامگذاری شده است و دارای ویتامین های ضروری A، C، D، E، K می باشد. همچنین حاوی طیف کامل ویتامین B نیز می باشد و شامل مس، فولات، منگنز، تیامین، آهن و منیزیم است.

علاوه بر این نیز دارای ریبوفلاوین، نیاسین، بیوتین، اسید فولیک، پتاسیم، فسفر و کلروفیل است.در نهایت، دارای محتوای بالایی از ترکیبات گیاهی زیستی فعال است در مقایسه با سایر گیاهان، برگ یونجه حاوی اسیدهای آمینه و همچنین پروتئین بسیار زیاد است.

خاصیت یونجه

یونجه "پادشاه تمام غذاها"

فواید و خواص یونجه:

واقعا سخت به این باور رسیده اید که این شاخه های کوچک می توانند شگفتی هایی در بدن شما انجام دهند خب، بهتر است آن را باور کنید! خواص فوق العاده ای که از گیاه یونجه دریافت می شود ،از این قرار است:

  • کمک می کند تا کلسترول کاهش یابد.
  • گیاه یونجه دارای محتوای سافین بالا است.
  • این ترکیبات گیاهی شناخته شده برای کاهش سطح کلسترول است.

چطور؟

یونجه جذب کلسترول در روده را کاهش می دهد. همچنین دفع ترکیبات مورد استفاده برای انباشتگی کلسترول را افزایش می دهند.علاوه بر این، مطالعات نشان می دهد که مصرف یونجه سطح لیپوپروتئین با چگالی بالا را افزایش می دهد.

کاهش میزان چربی در شریان ها مشاهده شد. و به عنوان یک ضد هایپرلپیدرمیک شناخته شده است. این به این معنی است که سطح چربی خون را پایین می آورد. کاهش میزان چربیها می تواند، به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی ناشی از سطح کلسترول بالا کمک کند.

فواید و خواص یونچه برای مبارزه با سرطان پستان ؛

این گیاه فوق العاده شامل فیتواستروژن و ترکیبات گیاهی است که به افزایش سطح استروژن کمک میکند ؛ مطالعات نشان می دهد که این ترکیبات خطر مرگ و عود بیماران مبتلا به سرطان پستان را کاهش می دهد و در کاهش عوارض یائسگی و خونریزی بیش از حد کمک می کند.

 یونجه برای سرطان سینه

یونجه برای سرطان سینه

کاهش علائم یائسگی با یونجه

کمبود استروژن علت اصلی یائسگی است ، از آنجایی که گیاه یونجه دارای فیتواستروژن است، برای زنان یائسه بسیار مفید می باشد. مطالعات نشان می دهد که مصرف این گیاه می تواند تعرق شبانه را حل کند و همچنین باعث از بین رفتن گرگرفتگی ها شود.

یونجه برای رفع خشگی واژن و عوارض قاعدگی

همچنین با خشکی واژن، سردرد، از دست دادن میل جنسی و تغییرات خلقی مبارزه می کند ؛ زنان مبتلا به خونریزی شدید قاعدگی، می توانند از یونجه بهره مند شوند. ویتامین K همچنین ویتامین انعقاد خون است و می تواند باعث جلوگیری از خونریزی بیش از حد شود.

جلوگیری از پوکی استخوان با یونجه:

محتوای ویتامین K بالا در یونجه مناسب سلامت استخوان است. بدن انسان نیاز به ویتامین K دارد تا از کلسیم به درستی استفاده کند.یونجه همچنین دارویی است که می تواند شما را در برابر پوکی استخوان محافظت کند.

پیشگیری از پوکی استخوان

تاثیر یونجه بر پوکی استخوان

یونجه برای دیابت:

مطالعات انجام شده توسط مجله علوم دارویی پاکستان نشان داد که گیاه یونجه توانایی کاهش میزان قند خون را دارد. کار را با افزایش آزاد سازی انسولین از پانکراس انجام می دهند.سطح قند خون تنظیم شده برای درمان دیابت ضروری است ،همچنین مصرف یونجه باعث کاهش وابستگی به انسولین میشود.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش با مصرف یونجه:

مصرف منظم گیاه یونجه به بسیاری از مشکلات گوارشی کمک می کند. شامل درد های شکمی ناشی از گاز، گاستریت، تهوع، سوء هاضمه، یبوست و تحریک اشتها است.

به این دلیل است که گیاه حاوی هشت آنزیم است که هضم کلی را ترمیم می کنند همچنین، از آنجایی که به خانواده بنشن تعلق دارد، محتوای فیبر آن به طور طبیعی سیستم گوارش را تسهیل می کند.

با این حال، به منظور کمک به هضم، باید آنرا به عنوان جوانه، دانه، آب، و یا به عنوان برگ های خشک شده در چای، قرص و یا بصورت پودر فرم گرفته شده اضافه کرد.

یونجه برای کلیه

بهبود گوارش با یونجه 

یونجه برای کمک به مشکلات کلیه:

میزان مصرف یونجه می تواند برای کسانی که در معرض شرایط سخت کلیوی هستند مفید باشد. همچنین کلیه های کم کار با استفاده منظم از یونجه بهبود می یابند. که موجب کاهش سطح اوره خون می شود. علاوه بر این، باعث تسکین کراتینین می شود. این باعث می شود تا آب بدن ذخیره شود ؛ علاوه بر این، گیاه یونجه نیز می تواند از سنگ کلیه خلاصتان کند..

یونجه ، پوستی سالم و بی نقص به شما ارمغان می دهد:

یونجه ترکیباتی دارد که در برداشتن علائم کشش پوست موثر هستند ؛ همچنین، مصرف منظم یونجه نیز در کمال شگفتی با بیماری های پوستی مبارزه می کند. این جوانه در درمان اگزما و پسوریازیس بسیار موثر است. برای کسانی که در حال مبارزه با خشکی پوست هستند، مصرف کمی یونجه کمک بزرگی خواهد بود محتوای کلروفیل و محتوای ویتامین A، پوست را نرم و مطمئن می سازد که پوست به خوبی مرطوب شود.

یونجه برای پوست

پوستی صاف با یونجه 

یونجه ، شرایط مو را بهبود می بخشد و از ریزش آن جلوگیری می کند:

ویتامین ها و هورمون های تشکیل دهنده گیاه یونجه گردش خون را افزایش می دهد و آنتی اکسیدان ها را برای فولیکول های مو فراهم می کند. و محکم و سالم بودن مو را تضمین می کند. مواد مغذی دیگر نیز در بهبود و درمان ریزش مو بسیار عالی هستند یکی دیگر از مواد مغذی مفید موجود در یونجه، سیلیس است که باعث رشد موهای سالمتر می شود.

روش پرورش گیاه یونجه

خودتان یونجه پرورش دهید:

برای اطمینان از این که جوانه یونجه هایی که مصرف میکنید کاملا طبیعی و ایمن هستند، چرا خودتان تهیه نمی کنید؟ بله! امکان پذیر است! برای این کار نیاز به یک کوزه بزرگ گِلی، کمی پارچه، یک تکه صافی، و البته کمی بذر یونجه است. اطمینان حاصل کنید که دانه های خود را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید.

پرورش گیاه یونجه

نحوه کاشتن گیاه یونجه  

حالا شروع کنیم:

اول، 2 قاشق غذاخوری از دانه های یونجه را برروی کوزه بریزید. روی آنها چند اینچ آب سرد بریزید بعد، بالای شیشه یا کوزه را با پارچه صافی بپوشانید. و با کش لاستیکی ببندید.

اطمینان حاصل کنید که بذر کاملا به مدت یک شب خیس میخورد. همچنین، مطمئن شوید که شیشه را در یک مکان دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید. صبح روز بعد، آب را تخلیه کنید.

برای چند روز آینده، بیشتر یا کمتر همین فرایند را ادامه دهید. بذر را در صبح و عصر با پر کردن شیشه با آب سرد مرطوب کنید، و آب اضافه را تخلیه کنید.

جوانه ها معمولا در 3 یا 4 روز ظاهر می شوند.

روند " شستشو، تخلیه، تکرار" را تا زمانی که شما شروع به مشاهده سبزینه از جوانه های به طور کامل رشد یافته نکرده اید ادامه دهید.جوانه های اضافه را برای استفاده بعدی در یخچال نگهداری کنید.

به خاطر داشته باشید که شما باید جوانه های یونجه را از 3 تا 4 روز پس از ذخیره سازی آنها مصرف کنید.

اثرات جانبی و ایمنی یونجه:

برگ های یونجه برای بسیاری از بزرگسالان احتمالا امن هستند ؛ با این حال، در نظر گرفتن طولانی مدت دانه های یونجه، به احتمال زیاد خیلی خوب نیست. محصولات دانه یونجه ممکن است واکنشی مشابه با بیماری های خودایمنی به نام لوپوس اریتماتوز ،داشته باشند.

یونجه ممکن است پوست برخی افراد را نیز نسبت به خورشید بسیار حساس کند. از کرم ضد آفتاب استفاده کنید، مخصوصا اگر پوستی روشن دارید.

یونجه برای مو

اثر جانبی یونجه بر بدن

هشدارهای ویژه:چه کسانی بدون مشورت با پزشک نباید گیاه یونجه مصرف کنند؟

  • بارداری یا تغذیه با شیر مادر:استفاده از یونجه در مقادیر بیش از آنچه که معمولا در یک وعده غذایی باید مصرف شود، احتمالا در طول بارداری و شیردهی، بدون ریسک نیست. شواهدی وجود دارد که یونجه ممکن است مانند منبع استروژن عمل کند و این بر روی بارداری تاثیر می گذارد.
  • در مورد بیماری های سیستم ایمنی بدن مانند مولتیپل اسکلروز (MS)، لوپوس (لوپوس اریتماتوز سیستمیک، SLE)، آرتریت روماتوئید (RA) یا سایر شرایط:یونجه ممکن است سبب شود که سیستم ایمنی بدن فعال تر شود و این می تواند علائم را افزایش دهد.
  • از بیماری های ایمنی بدن. دو مورد گزارش شده از بیماران مبتلا به SLE وجود دارد که پس از مصرف محصولات یونجه طولانی مدت در معرض بیماری قرار دارند. اگر یک نقص سیستم ایمنی دارید، بهتر است از مصرف یونجه جلوگیری کنید تا زمانی که بیشتر در مورد آن پرس وجو کنید.
  • بیماری های حساس به هورمون، مانند سرطان پستان، سرطان رحم، سرطان تخمدان، اندومتریوز یا فیبروئید رحم:یونجه ممکن است اثرات مشابهی با استروژن هورمون زنانه داشته باشد. اگر شرایطی دارید که با قرار گرفتن در معرض استروژن ممکن است بدتر شود، از یونجه استفاده نکنید.

دیابت:

یونجه ممکن است سطح قند خون خود را کاهش دهد.اگر دچار دیابت هستید و یونجه مصرف می کنید، سطح قند خون خود را دقیقا کنترل کنید.

پیوند کلیه:

یک گزارش از رد پیوند کلیه پس از استفاده 3 ماهه از مکمل حاوی یونجه و کوهوش سیاه وجود دارد. این نتیجه ،به علت خواص یونجه نسبت به Cohosh سیاه است، شواهدی وجود دارد که یونجه می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و این ممکن است سایکلساپرین را خنثی کند.

یونجه برای سرطان پستان

نبایدهای یونجه برای بدن

 

فواید و خواص خارق العاده یونجه برای کم خونی + روش کاشت

4.6324
این مطلب مفید بود ؟30024
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک /ن /آ
1 نظر به ثبت رسیده است
منصور حسین پور1397-07-27
با تشکر از گزارشات مفیدتان
405
وبگردی