خواص سیب زمینی شیرین
سیب زمینی شیرین معمولا به عنوان یکی میان وعده مورد استفاده قرار می گیرد و دارای طعم خوبی هم می باشد، همچنین ویتامین ها، مواد معدنی و فواید سیب زمینی شیرین بسیار قابل توجه است.

بررسی کامل و دقیق خواص سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین بنفش اگر در شرایط گرم خورده شود بسیار خوشمزه و حتی لذیذ تر است. بعضی از مردم هنوز فکر می کنند سیب زمینی شیرین بنفش غذای "روستایی" یا غذای مردم روستاست. در حال حاضر، سیب زمینی های شیرین بنفش نه تنها می توانند در میان وعده های سنتی مورد استفاده قرار گیرند، بلکه به غذاهای مدرن تری مانند پودینگ سیب زمینی شیرین بنفش، برنج بنفش و قهوه ای سیب زمینی شیرین بنفش تبدیل می شوند.

ویتامین ها و مواد معدنی موجود در سیب زمینی شیرین

محتوای لیزین، م ، منیزیم، منگنز و پتاسیم در سیب زمینی شیرین بنفش به طور متوسط 20٪ بود. در مورد آنتوسیانین یا رنگ بنفش؛ رنگ بنفش بین گیاهان cassava با یکدیگر متفاوت است. اما از 20 میلی گرم در 100 گرم تا 600 میلی گرم در 100 گرم وزن مرطوب متغیر است.

مصرف سیب زمینی شیرین

فواید سلامتی سیب زمینی شیرین (شکر قندی)

سرشار از ویتامین B6

سیب زمینی شیرین سرشار از ویتامین B6 است که به آن پیریدوکسامین نیز معروف است. ویتامین B6 از متابولیسم بدن، تقویت سیستم ایمنی بدن، تأثیر بر فعالیت های آنزیمی ، تعادل هورمونی و حفظ عملکرد کبد مراقبت می کند. افراد دارای کمبود ویتامین B6 بسیار تحریک شده و احساس گیجی می کنند و چنانه پیش از این در مطلب عوارض کمبود ویتامین B در سلامت نمناک خواندید بدتر از آن از کم خونی، زوال عقل و بیماری آلزایمر نیز رنج می برند. ویتامین B6 همچنین از سیستم عصبی مراقبت می کند و افراد دارای کمبود آن مانند اختلالات روانپزشکی مانند تشنج و میگرن شناخته می شوند.

منبع غنی اسید اسکوربیک (ویتامین C)

سیب زمینی شیرین یک منبع غنی از اسید اسکوربیک است، که به عنوان ویتامین C شناخته می شود و برای حفظ حرکات دودی لوله گوارش بدن ما بسیار مفید است. این حرکت مقدمه هر چیزی است که از طریق حفره دهان وارد دستگاه گوارش ما می شود. کمبود ویتامین C در افرادی که تمایل به استفراغ و یبوست دارند همراه است. از ویتامین C نیز برای درمان اسکوروی استفاده می شود. همچنین تشدید علائم سرماخوردگی را به حداقل می رساند اما هیچ فایده درمانی ندارد.

منبع غنی ویتامین D

سیب زمینی شیرین منبع غنی ویتامین D است که برای رسوب و ذخیره کلسیم در بدن ما بسیار مهم است. کمبود ویتامین D باعث کاهش تراکم استخوان می شود که می توان از طریق آزمایش استخوان استخوان مورد بررسی قرار گرفت. همچنین به عنوان کاتالیزگر در پیشگیری از سرطان، دیابت نوع 1 و بیماری های مالتیپل اسکلروزیس عمل می کند. مقدار کافی ویتامین D برای جذب فسفر نیز لازم است. سیب زمینی شیرین برای افرادی که حداقل در معرض نور خورشید زندگی می کنند بسیار مهم است چرا که منابع اصلی سنتز ویتامین D در بدن ماست.

سیب زمینی شیرین

منبع خوبی از آهن است

سیب زمینی های شیرین از آهن کافی برای تشکیل هموگلوبین و تشکیل ماهیچه های قرمز خون برخوردار هستند. گلبول های قرمز خون سیستم ایمنی سالم را با محافظت در برابر عوامل بیماری زا که به بدن ما حمله می کنند، حفظ می کنند. هموگلوبین حامل اصلی اکسیژن در بدن است. آهن با اکسیژن نیز حرکت می کند و عامل اصلی رنگ قرمز خون است. کمبود آهن می تواند منجر به کم خونی شود.

مقدار زیادی منیزیم

سیب زمینی شیرین حاوی مقادیر زیادی منیزیم است که ضربان های طبیعی قلب را در بدن انسان حفظ می کند. همچنین به تنظیم قند خون کمک می کند و با متابولیسم انرژی و سنتز پروتئین همراه است. این چهارمین ماده معدنی فراوان در بدن انسان است و به عنوان یک عنصر ضد استرس نقش اساسی را ایفا می کند و به عنوان یک آرامش بخش عمل می کند. همچنین در بیش از 300 واکنش آنزیمی نقش اصلی را ایفا می کند.

سرشار از پتاسیم است

سیب زمینی شیرین سرشار از پتاسیم است که ضربان قلب، عملکرد الکترولیت و سیستم عصبی را تنظیم می کند. این سومین ماده معدنی فراوان است که در بدن انسان یافت می شود و یک عنصر بسیار حیاتی است. افراد کمبود پتاسیم دوره ناگهانی تپش قلب، کم خونی و سردرد را تجربه می کنند. مشخص شده است که پتاسیم فعالیت عصبی را تحریک می کند. پتاسیم به عنوان یک گشادکننده عروق عمل می کند و باعث می شود رگ های خونی وقتی که به مقدار معقول یافت می شوند، شل شوند. این ماد معدنی قند خون را تثبیت می کند و اختلالات عضلانی مانند گرفتگی را کاهش می دهد. سیب زمینی شیرین ترکیب مناسبی از سدیم کم و پتاسیم زیاد دارد که برای حفظ فشار خون سالم مفید است.

سیب زمینی شیرین

حاوی کولین است

سیب زمینی شیرین حاوی ماده مغذی به نام کولین است که یک عنصر همه کاره برای جنبه های بیشماری مانند خواب، یادگیری، حافظه و حرکت ماهیچه ها به شمار می رود و در کاهش التهاب بسیار مفید است. همچنین برای جذب چربی نیز مفید است. علاوه بر این، این ماده مغذی در ساختار غشای سلولی نقش دارد و در انتقال تکانه های عصبی کمک می کند. کمبود کولین می تواند به وضعیت کبد چرب غیر الکلی منجر شود.

جذب قند را به حداقل می رساند

گرچه سیب زمینی شیرین به دلیل شیرین بودنش شناخته شده است، اما هرگز مسئول حمله قند خون نیست، که در بین افرادی که رژیم غذایی با کالری بالا دارند پس از شکاف طولانی در خوردن غذا یافت می شود. این گیاه شاخص قند حدودی 17 بار دارد، در حالی که سیب زمینی معمولی که مسئول حمله قند خون شناخته شده است، شاخص قند خون آن 29 است. به نظر می رسد افراد مبتلا به قند خون با بینایی مشکل دارند و تمرکز کمتری روی یک کار دارند. سیب زمینی شیرین دارای چربی بالایی است که باعث کاهش جذب قند در بدن می شود. این باعث افزایش سطح تشنگی افرادی نمی شود که پس از یک فاصله طولانی، یک سیب زمینی شیرین خوردند.

گوارش را بهبود می بخشد

سیب زمینی شیرین به دلیل داشتن فیبر زیاد، گوارش را بهبود می بخشد. با هم افزایی منیزیم، آنها روند هضم ما را به طور طبیعی تقویت می کنند. تمام محتویات سیب زمینی شیرین برای معده و روده بسیار تسکین دهنده است. این ماده از نشاسته تشکیل شده است که افراد به راحتی می توانند آن را هضم کنند. این خطر ابتلا به یبوست را که برای یک فرد سالمندان با بیماری های قلبی عروقی مفید است، را از بین می برد.

بهبود گوارش

افزایش وزن را بهبود می دهد

سیب زمینی شیرین باعث افزایش وزن می شود زیرا حاوی نشاسته پیچیده، مواد معدنی، ویتامین ها و برخی پروتئین ها است. آنها عضله سازی را تسهیل می کنند و برای افرادی که ترجیح می دهند وزن خود را افزایش دهند، مفید می باشد. به افرادی که از بیماری گسترده مانند سل و سایر بیماری ها رنج می برند، توصیه می شود به طور مرتب سیب زمینی شیرین بخورند.

سرشار از آنتی اکسیدان ها است

مطالعات انجام شده در دانشگاه هاروارد نشان داد که سیب زمینی شیرین از نظر آنتی اکسیدان سرشار است و با زدودن چین و چروکهای پوستی به عنوان یک عنصر ضد پیری عمل می کند. نوع بنفش سیب زمینی شیرین در این مورد بیشتر از نوع سیب زمینی معمولی مفید است. در این اواخر، بسیاری از افراد مشهور در رژیم غذایی خود سیب زمینی شیرین گنجانده اند و بیان داشته اند که مخلوط سیب زمینی شیرین راز پیروز شدن آنها بر روند افزایش سن است.

منبع عالی ویتامین A

سیب زمینی شیرین حاوی ویتامین A به شکل کاروتن است که از بدن در مقابل سرطان مراقبت می کند و تجزیه هیستامین ها را تقویت می کند و از حملات آسماتیک جلوگیری می کند. این ویتامین احتقان موجود در مجاری هوایی ما که منجر به انسداد ریه ها می شود را کاهش می دهد. همچنین باعث کاهش بیماریهای التهابی مانند آرتروز و نقرس می شود. افراد دارای کمبود ویتامین A از قرنیه خشک رنج می برند که منجر به مشکلات چشم می شود و همچنین در دوران بارداری و شیردهی برای سنتز هورمونهای مورد نیاز مفید است.

خواص سیب زمینی شیرین

غذای مناسب برای آسم

یک مطالعه منتشر شده توسط ژورنال آمریکایی بالینی تغذیه نشان می دهد که بین رژیم های غذایی غنی از آنتی اکسیدان و نتایج آسم بالینی ارتباط مثبت وجود دارد. سیب زمینی شیرین همچنین یکی از غذاهایی است که کمترین احتمال ایجاد یک واکنش آلرژی را دارد، که این واکنش به خودی خود یک عامل شایع آسم است.

برونشیت را درمان می کند

اعتقاد بر این است که سیب زمینی های شیرین قادر به گرم کردن بدن هستند، احتمالاً به دلیل شیرینی و سایر مواد مغذی که بر دمای بدن تأثیر می گذارد. این خاصیت برای افرادی که از برونشیت رنج می برند نیز مفید است، به همراه تأثیر قدرتمندی که آن بر احتقان دارد. غلظت بالای ویتامین C، آهن و سایر مواد مغذی موجود در این گیاه به درمان برونشیت کمک می کند.

درد آرتریت را کاهش می دهد

بتاکاروتن ، منیزیم ، روی و ویتامین B مجموعه سیب زمینی شیرین را به عنوان یک منبع غذایی بسیار مهم برای مدیریت آرتروز تبدیل می کند. آب موجود در این سبزیجات غده ای شکل جوشانده نیز می تواند به صورت خارجی روی مفاصل مالیده شود تا درد همراه با آرتریت را کاهش دهد.

فواید سیب زمینی شیرین

ممکن است به جلوگیری از سرطان کمک کند

نتایج تحقیقات انجام شده بر روی موش های آزمایشگاهی در مرکز تحقیقات انجمن سرطان سرطان اوکلند، نیوزیلند عنوان داشت رژیم های غذایی غنی از سیب زمینی شیرین بنفش آنتوسیانین به کاهش و مهار رشد تومور کمک می کند. آزمایشات شیمی درمانی بر روی انسان برای درک خواص ضد سرطان سیب زمینی شیرین لازم است. علاوه بر این، یک مطالعه انجام شده توسط محققان دانشگاه ایالتی کانزاس، ایالات متحده نشان داد که سیب زمینی شیرین غنی شده با آنتوسیانین به دلیل توانایی های ضد پرولیفراتیو ممکن است در برابر سرطان روده بزرگ محافظت کند.

زخم معده را درمان می کند

تحقیقات نشان می دهد که رژیم غذایی پر فیبر و رژیم غذایی سرشار از ویتامین C خطر ابتلا به زخم معده را کاهش می دهد. اینها خبر خوبی هستند زیرا سیب زمینی شیرین سرشار از فیبر و ویتامین C است. آنها همچنین حاوی ویتامین های گروه B پتاسیم و کلسیم هستند که همه در درمان زخم معده بسیار مؤثر هستند. علاوه بر این همانطور که بخش سلامت نمناک در بحث خواص سیب زمینی شیرین عنوان کرده است استحکام حاصل از فیبر از یبوست و تشکیل اسید حاصل از آن جلوگیری می کند، در نتیجه احتمال زخم را کاهش می دهد. خاصیت ضد التهابی و تسکین دهنده آنها باعث کاهش درد و ترمیم التهاب زخم نیز می شود.

از کمبود آب بدن جلوگیری می کند

فیبر یا زبری موجود در سیب زمینی های شیرین به بدن کمک می کند تا آب را حفظ کند. این باعث حفظ تعادل آب در بدن می شود و شما را هیدراته می کند و بر عملکرد سلول های شما مؤثر است.

سیب زمینی شیرین ممکن است به بهبود بینایی و سلامت چشم کمک کند

سیب زمینی شیرین منبع قابل توجهی از ویتامین A است. در هر سیب زمینی شیرین بزرگ، حدود بیش از 1730 میکروگرم رتینول معادل ویتامین A وجود دارد، که تقریبا 200٪ از مقدار توصیه شده از آن است..

این ویتامین A سیب زمینی شیرین از مقدار قابل توجهی کاروتنوئیدها (34592 IU) موجود در آنها ناشی می شود. در حالی که کاروتنوئیدها فراتر از دسترس ویتامین A نیستند، آنها می توانند در بدن به رتینول (قابل هضم ترین شکل) تبدیل شوند و سیب زمینی شیرین حاوی مقدار زیادی از آنها است.

سیب زمینی شیرین از شاخص قند خون نسبتاً کم (GI) برخوردار است

شاخص گلیسمی سیستمی است که با هدف تأثیرگذاری بر سطح قند خون، برای اندازه گیری و درجه بندی قند غذاها طراحی شده است.

غذاهایی که بیشترین تأثیر را دارند دارای نمره نزدیک به 100 هستند، در حالی که غذاهایی که کمترین تأثیر ممکن را دارند نزدیک به 1 هستند.

در مقایسه با غذاهای اصلی مبتنی بر کربوهیدرات مانند گندم، برنج و سیب زمینی معمول ، سیب زمینی شیرین از شاخص گلیسمی بسیار پایینی برخوردار است.

بهبود بینایی

قلب شما را سالم نگه می دارد

سیب زمینی بنفش شیرین حاوی مواد آنتوسیانین است که به عنوان آنتی اکسیدان ها برای بدن ما مفید هستند و بدن ما را از آسیب کبد محافظت می کنند، مانع از حمله قلبی و سکته مغزی می شوند. این نوع گیاه به سلامت قلب مانند مزایای سلامتی سیر یا مزایای سلامتی عسل به قلب شما کمک می کند.

گردش خون روشن راحت

آن چیزی که در این گیاه در گردش خون در بدن نقش ایفا می کند، یک رنگدانه بنفش موجود در رنگدانه های آن است. رنگدانه رنگ بنفش که به رنگ سیب زمینی شیرین بنفش می بخشد، آنتوسیانین نام دارد.

همانطور که قبلاً بحث شد، آنتوسیانین ها به عنوان آنتی اکسیدان هایی عمل می کنند که می توانند آلودگی هوا را جذب کنند. بنابراین لخته شدن خون اتفاق نخواهد افتاد و گردش خون در بدن ما صاف می شود.

به پاک کردن سیستم گوارشی کمک می کند

محتویات موجود در سیب زمینی شیرین بنفش چیست که می تواند باعث هضم شود؟ پاسخ، وجود فیبر و پکتین است. هردو در حفظ فرآیند گوارش نقش دارند و برای روند موجود در دستگاه گوارش خوب است. بنابراین ما از بیماری های مختلف گوارشی مانند بواسیر، یبوست، حتی تا سرطان در امان خواهیم بود.

برای بیماران دیابتی مفید است

از آنجا که می دانیم افراد دیابتی باید مصرف مواد غذایی را حفظ کنند، از خوردن غذاهای شیرین نیز پرهیز کنید، از جمله این باعث می شود مصرف برنج نیز محدود شود. درعوض، افراد دیابتی می توانند از این سیب زمینی شیرین بنفش استفاده کنند. طعم کمی شیرین، هنوز هم به عنوان جایگزین برنج بسیار خوشمزه است.

سیب زمینی بنفش یا زرد شیرین برای افراد دیابتی مناسب است زیرا سیب زمینی های شیرین از شاخص گلیسمی یا GI کمتری نسبت به نان یا برنج دارند. شماره GI نشان دهنده سرعت یک ماده غذایی در افزایش غلظت قند خون در بدن است. از آنجا که تأثیر آن بر قند خون بسیار ناچیز است، پس این سیب زمینی شیرین بنفش بهترین انتخاب برای افرادی است که به دیابت مبتلا هستند.

عوارض جانبی و آلرژی های سیب زمینی شیرین (شکر قندی)

سیب زمینی شیرین به طور کلی هیچ عارضه جانبی به جز در مصرف مقادیر بیش از حد ندارد. سیب زمینی شیرین سرشار از اگزالات است و مقدار زیادی از مصرف آن برای تولید سنگ کلیه اگزالات کلسیم مضر است. آنها همچنین با برخی از مشکلات پوستی همراه هستند زیرا مصرف بیش از حد ویتامین A در بدن ما می تواند باعث ایجاد نارنجی رنگی در پوست و ناخن ما شود. همچنین در افرادی که به مواد غذایی حساس هستند، باعث ایجاد نفخ معده، درد و اسهال می شوند.

سیب زمینی شیرین بنفش و همه خواص مهم آن + عوارض

4.242
این مطلب مفید بود ؟357
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : dailyhealthseries / organicfacts / lybrate / nutritionadvance / drhealthbenefits / بخش بهداشت و سلامت نمناک/ح.ب/ن
برچسب : سیب زمینی
وبگردی