خواص قارچ دنبلان
قارچ دنبالان، طعم بسیار خوب و دلپذیری دارد و از ارزش غذایی بالایی برخوردار می باشد که مصرف آن خواص بسیاری را برای سلامت بدن همراه خواهد داشت.

قارچ دنبلان چیست و چه خواصی دارد؟

دنبلان ها یک قارچ زیرزمینی از جنس توبر هستند که بسیاری از آنها به دلیل عطر و طعم قوی و کاربردهای آشپزی بسیار با ارزش هستند. اگرچه همه از قارچ لذت نمی برند، دنبلان ها طعم بی نظیری و دلپذیری دارند و به خصوص در غذاهای فرانسوی به خوبی طعم لذیذ خود را نشان می دهند. بیشتر گونه های دنبلان با انواع خاصی از درختان، از بلوط و فندق گرفته تا درختان پروان و راش رابطه ای هم زیستی برقرار می کنند. قارچ دنبلان همچنین جزو برخی از گرانترین غذاهای جهان است که صدها یا حتی هزاران دلار برای هر کیلوگرم هزینه دارد زیرا آنها پس از برداشت، حالت خوبی ندارند و کشت آنها دشوار است.

قارچ دنبلان در ایران

در برخی از مراتع شهرستان طارم استان زنجان، نادرترین قارچ های دنبلان کوهی جهان شناسایی شده اند. قارچ دنبلان کوهی در سال های پر باران و فصل پاییز و نیز از اول اسفند تا نیمه اول فروردین در مراتع شهرستان طارم رشد می کنند زیرا با گیاهان مرتعی هم زیستی دارند.

قارچ دنبلان زنجان

انواع قارچ دنبلان

دنبلان سیاه تابستانی

عطر به شدت متعادلی دارد. عطر و طعم دنبلان سیاه و سفید تابستانی دارای رایحه ای بسیار غنی از میوه های گوشتی مانند زردآلوی شیرین و دارای کیفیت خاکی معتدلی است و هیچ گونه نقطه سیاهی ندارد. لطیف و دلپذیر مانند مالت کباب شده و کمی جلبک دریایی است. نمونه های جوان آن بویی مانند بوی بادام زمینی دارند و با بالغ شدن، چوبی تر و خوشمزه تر می شوند. وقتی در یک ظرف محصور نگهداری می شود، طعم آن بهتر می شود.

دنبلان سفید

دنبلان سفید بیشتر در ایتالیا یافت می شود و شدت عطر آن بسیار قوی است. طعم دنبلان سفید زمستانی مانند شیرینی خامه ای با طعم آجیل-کاکائو است و ظاهر سیر مانند دارد که با مارچوبه و کلم خاکی مخلوط شده و دارای رایحه تندی می باشد. دنبلان سفید نافذ است و ظاهر سیر مانند داشته و غیرقابل توصیف است. رایحه دنبلان سفید زمستانی در بین دنبلان های دیگر بسیار دلپذیر و بی نظیر است. نمونه هایی که در کنار درختان بلوط رشد می کنند دارای ماندگارترین عطر (طولانی مدت) و نمونه هایی که در کنار درختان فندق رشد می کنند، شدیدترین بو را دارند.

دنبلان سیاه

شدت عطر آن متوسط است. عطر و طعم دنبلان سیاه دارای رایحه ای میوه ای مانند توت فرنگی، انگور است و عطر ملایم تر از مارچوبه و فقط طعم تندی دارد. شبیه به رنگ سیاه پاییز اما متمایز تر و پایدارتر از نوع سیاه زمستانی بوده و به اندازه آن دلپذیر نیست.

دنبلان سیاه زمستانی

دنبلان سیاه زمستانی دارای عطر بدی است و نامطبوع می باشد. شدت عطر آن بسیار قوی است و به عنوان مخلوطی از رایحه "شکلات و زمین" توصیف می شود. عطر و طعم دنبلان سیاه و سفید در زمستان مانند میوه های شیرین توت فرنگی و مغزی مانند ذرت خامه ای است. عطر آن نیز مانند قهوه و کاکائوی سوخته و مارچوبه خاکی است. دنبلان سیاه زمستانی نسبت به دنبلان سفید زمستان نرم و لطیف تر و شیرین تر و کاملاً ملایم تر است.

انواع قارچ دنبلان

ارزش غذایی دنبلان سیاه

  • 13 کالری
  • 2 میلی گرم سدیم
  • 34 میلی گرم پتاسیم
  • 3 گرم کربوهیدرات
  • 1 میلی گرم منیزیم
  • 3.2 گرم فیبر رژیم غذایی
  • 0.4 گرم پروتئین
  • 2 میلی گرم ویتامین C
  • 1 میلی گرم ویتامین A
  • 2 میلی گرم ویتامین B

طبع قارچ دنبلان چیست؟

طبیعت و مزاج قارچ دنبلان یا ترافل، گرم و خشک می باشد.

طریقه مصرف قارچ دنبلان

برای تهیه انواع غذا، سوپ، سالاد، ماکارونی و پاستا، خوراک، ساندویچ می توان از قارچ دنبلان استفاده نمود.

از قارچ دنبلان می توان به عنوان طعم دهنده انواع سس ها استفاده کرد.

چنانچه در مطلب خواص قارچ دنبلان در بخش سلامت نمناک اشاره شده است از روغن قارچ دنبلان می توان به عنوان طعم دهنده در انواع غذا و سس استفاده نمود.

طعم قارچ دنبلان

خواص قارچ دنبلان

محتوای ویتامین C زیاد

این قارچ ها سرشار از ویتامین C هستند که برای حفظ سلامت بدن مفید می باشند. بنابراین، در حفظ سلامتی و دوری از هرگونه بیماری مانند سرفه یا تب، بدن را پشتیبانی می کنند. این فواید همان فواید درمانی کامو است که دارای ویتامین C زیاد می باشد و برای سلامتی نیز مفید است.

بهبود ایمنی

مقدار ویتامین C موجود در این قارچ موجب افزایش سیستم ایمنی بدن می شود. مصرف این قارچ برای افرادی که می خواهند سیستم ایمنی بهتری داشته باشند، مفید است.

جلوگیری از بیماری ها

اگر سیستم ایمنی بدن بهتر شود، بدن نیز سلامتی بهتری خواهد داشت. به همین دلیل است که مصرف قارچ دنبلان موجب جلوگیری از هرگونه عفونت باکتری یا ویروس می شود.

سرشار از پروتئین

دنبلان سیاه سرشار از پروتئین است. بنابراین، مزایای سلامتی ترافل سیاه از جمله به عنوان منبع پروتئین موجب بهتر شدن سیستم بدن می شود.

قارچ دنبلان

بهبود عملکرد مغز

پروتئین یک پشتیبان خوب برای تقویت عصب مغز است. همچنین برای تحریک عصب مغز در عملکرد بهتر آن نیز مفید است. این همان مزایای سلامتی شاه ماهی است که می تواند مغز را بهبود بخشد و به تفکر بهتر منجر شود.

افزایش عضله سازی

یکی از فواید این پروتئین ها در بدن تقویت ماهیچه های لاغر است. این امر منجر به اضافه شدن حجم عضله و جلوگیری از جذب بیشتر چربی می شود. بنابراین، دنبلان می تواند برای ساختن عضله و حتی پوستی خوب نیز مفید باشد.

جلوگیری از دیابت

دنبلان سیاه را می توان یک گیاه با قند کم و حتی بدون قند در نظر گرفت. بنابراین، برای افرادی که مبتلا به علائم دیابت هستند مناسب است. علاوه بر این، سطح قند خون را بهتر کنترل می کند تا بتواند به طور مؤثر از علائم دیابت جلوگیری کند. این همان فواید گودوچی برای دیابت است که برای کاهش سطح قند خون و جلوگیری از احتمال ابتلا به دیابت نیز مؤثر خواهد بود.

محتوای فیبر بالا

دنبلان سیاه همانند بسیاری از گیاهان دیگر، حاوی مقداری فیبر است. حتی می تواند به عنوان مقدار بالای فیبر طبقه‌بندی شود. علاوه بر این، فیبر زیاد باعث می شود تا سیستم گوارشی سالم حفظ شود.

خواص قارچ دنبلان

بهبود گوارش

فیبر موجود در دنبلان سیاه باعث می شود عملکرد روده بهبود پیدا کند. بنابراین باعث تقویت دستگاه گوارش شده و منجر به هضم سریع می شود. این همان مزایای سلامتی نخود ارغوانی است که قادر به بهبود سیستم گوارش نیز خواهد بود. بنابراین، دنبلان می تواند به جلوگیری از بروز مشکلات گوارشی از جمله جلوگیری از بروز اسهال و سوزش قلب کمک کند.

بهبود سوخت و ساز

هضم بهتر، معمولا منجر به بهبود سوخت و ساز نیز می شود. بنابراین این فرآیند باعث تبدیل مواد غذایی به انرژی مورد نیاز می شود. علاوه بر این، می تواند جذب مواد مغذی بدن را بهینه کرده و از جذب و ذخیره چربی بیشتر جلوگیری کند. به همین دلیل هضم و سوخت و ساز بدن بهترین روش برای مدیریت وزن است.

ضد پیری

به عنوان یک قارچ، دنبلان های سفید مملو از اسیدهای آمینه هستند که حاوی خاصیت ضد التهابی و ضد پیری هستند. این گنج سفید، حاوی آنزیم ویژه ای به نام "سوپراکسید دیسموتاز" است که به طور فعال پوست را ترمیم می کند و از بروز چین و چروک جلوگیری می کند.

پشتیبان پوست حساس

سرامیدها که در دنبلان ها یافت می شوند، چربی هایی هستند که پوست را تقویت و رطوبت را حفظ می کنند. مراقبت از پوست با سرامید برای هر شخصی که نگران پوست حساس خود است خبر بسیار خوبی است.

درخشان ساختن پوست

دنبلان دارای ویتامین C است و به روشن‌تر کردن پوست و رهایی از لکه های تیره کمک می کند.

پوست درخشان

ترمیم پوست

این قارچ های ارزشمند برای ترمیم پوست مؤثر هستند زیرا انواع ویتامین B را در خود نگه می دارند. آنها حاوی ویتامین B3 هستند که خاصیت ترمیم پوست، ویتامین B6 به دلیل خاصیت آبرسانی و ویتامین B12 که برای جلوگیری از افزایش فشار خون مشهور است، عالی هستند.

خاصیت ضد باکتریایی

علاوه بر مشخصات مواد مغذی آنها، دنبلان ها همچنین می توانند دارای خاصیت ضد میکروبی باشند که می توانند به کاهش رشد گونه های خاص باکتری کمک کنند. مطالعات نشان داده است که عصاره حاصل از دنبلان های بیابانی 66٪ رشد استافیلوکوکوس اورئوس را مهار می کند. این باکتری می تواند طیف گسترده ای از بیماری ها را در انسان ایجاد کند.

کمک به نابودی سلول های سرطانی

مطالعه نشان داده است که ترکیبات استخراج شده از انواع مختلفی از دنبلان ها باعث انسداد رشد تومور سلول های کبدی، ریه، روده بزرگ و روده کوچک می شوند. دنبلان سیاه و گونه های سفید اثرات ضد سرطانی بر سلول های سرطانی رحم، پستان و روده بزرگ از خود نشان داده اند.

کاهش التهاب

التهاب بخش مهمی از عملکرد سیستم ایمنی بدن شماست که به دفاع از بدن در برابر عفونت و بیماری کمک می کند. با این حال، پایدار بودن سطح بالای التهاب در طولانی مدت باعث می شود که به پیشرفت بیماری مزمن کمک کند.

دنبلان برای افسردگی

مشخص شده است که به کارگیری دنبلان ها در تولید داروهای افسردگی مفید هستند. یک گلیکوزید استرول پلی هیدروکسی جدید که به عنوان توبروساید شناخته می شود از این دنبلان ها به همراه چهار ارگوستان بدست آمده است. این ترکیبات به عنوان پیشروهای هورمون های استروئیدی یا عناصر ساختاری غشای سلولی در نظر گرفته می شوند.

خواص قارچ دنبلان

دنبلان ها کم چرب هستند

مواد مغذی موجود در دنبلان بسیار سالم هستند زیرا از نظر محتوا، چربی بسیار کمی دارند. این یک گزینه غذایی ایده آل برای افرادی است که نگران مصرف چربی هستند. مواد مفید چربی آن حتی از نظر چربی (دو تا هشت درصد) نیز کم است، که بیشتر آنها از ترکیب چربی های خام و ترکیبات چربی مانند گلیسیرید فسفولیپیدها، استرول ها، لینولئیک اسید و سایر اسیدهای چرب تشکیل شده است.

دنبلان ها فاقد کلسترول

یکی از مهمترین فواید سلامتی خوردن دنبلان ها این است که آنها کاملاً عاری از کلسترول هستند. کلسترول به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل بیماری های قلبی و بسیاری از بیماری های دیگر در نظر گرفته شده است. برای افرادی که در معرض خطر بالای حمله قلبی یا سکته مغزی قرار دارند، بهتر است غذاهایی مانند دنبلان ها را مصرف کنند که هیچ کلسترولی ندارند. این به کاهش کلسترول کل و محافظت در برابر مشکلات ناشی از تجمع کلسترول در جریان خون کمک خواهد کرد.

دنبلان ها، منبع خوبی از کربوهیدرات ها

اگرچه ترافل ها در مقایسه با سایر سبزیجات حاوی مقادیر زیادی کربوهیدرات نیستند، اما در عین حال مقدار متوسطی از کربوهیدرات ها را فراهم می کنند. قارچ های دنبلان به طور عمده از کربوهیدرات هایی تشکیل شده اند که حاوی سلولز قارچ معروف به گلیکوژن و کیتین هستند. دنبلان ها غذاهایی با شاخص قند کم هستند، به این معنی که باعث افزایش ناگهانی قابل توجهی در سطح قند خون نمی شوند. به همین ترتیب، آنها برای افراد مبتلا به دیابت بی خطر هستند.

جایگزین گوشت برای گیاهخواران

قارچ دنبلان حاوی پروتئین بوده و از آن می توان به حالت بخارپز و خام استفاده نمود. افراد گیاهخوار می توانند از این قارچ به جای گوشت و برای تامین مواد پروتئینی بدن خود استفاده کنند.

احتیاط ها و توصیه ها درباره دنبلان سیاه

به عنوان یکی از قارچ های گران‌قیمت، دنبلان سیاه نیز عوارض جانبی بسیاری دارد. بنابراین، پیشنهاد می شود قبل از برنامه ریزی برای مصرف قارچ دنبلان، توصیه های زیر را رعایت کنید.

ترکیبات موجود در دنبلان از نظر آلرژیکی پتانسیل زیادی دارند. بنابراین، در صورت بروز خارش، بثورات یا قرمزی پوست، مصرف دنبلان را متوقف کنید.

به عنوان یکی از خانواده های قارچ ها، دنبلان ممکن است سمی باشد. بنابراین، برای جلوگیری از اثر مسمومیت ناخواسته آن، مطمئن شوید که یک دنبلان خوب را انتخاب کنید.

یک زن باردار برای جلوگیری از هرگونه اثر ناخواسته روی جنین، باید از مصرف دنبلان جلوگیری کند.

معرفی انواع قارچ دنبالان، خواص قارچ دنبلان سفید و سیاه + عوارض

4.330
این مطلب مفید بود ؟264
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : drhealthbenefits / organicfacts / blogspot / thebelleclub / healthline / plantshospital / valuefood / بخش بهداشت و سلامت نمناک/ح.ب/ن
وبگردی