خواص ماهی
هدف از این همه دقت در تغذیه چیست ؟ واضح است که سلامتی ، زیبایی و افزایش طول عمر ، نکاتی هستند که تمام آن ها را می توانید در میان “خواص ماهی” و فواید روغن آن بیابید.

تمام خواص ماهی و فواید روغن ماهی برای سلامتی بدن

ماهی دارای ارزش تغذیه ای بسیار بالایی است و مواد مغذی مفید و ضروری در خود دارد. نوع چربی موجود در ماهی سبب شده که این ماده غذایی در بین سایر مواد غذایی اهمیت بیشتری داشته باشد. ماهی حاوی پروتئین با کیفیت بالا، ید، ویتامین های مختلف، مواد معدنی، چربی و کلسترول کم است. ماهی و آبزیان بهترین منبع اسیدهای چرب امگا-3 هستند و اثرات بسیار مهمی در سلامت انسان به عهده دارد و از بسیاری از بیماریها پیشگیری می کند. در این بخش از بهداشت و سلامت نمناک شما را با مهمترین خواص ماهی برای آشنا می کنیم.

خواص ماهی سالمون

فواید و خواص خوردن ماهی برای تمام اعضای بدن:

متخصصان تغذیه تاکید می کنند که همه افراد هفته ای دوبار از ماهی استفاده کنند. امگا3 و ترکیبات مفید موجود در ماهی سبب افزایش سلامتی و تقویت اعضای بدن می شود.

بالاترین امگا3 در بین خواص کدام ماهی است؟

ماهیان چرب مثل سالمون، قزل آلا و شاه ماهی (هرینگ) بالاترین مقدار اسیدهای چرب امگا3 را دارا هستند. در ادامه شما را با فواید و خواص خوردن ماهی آشنا می کنیم.

تقویت و سلامت چشم:

اسیدهای چرب امگا3 سبب خنثی شدن رادیکال های آزاد در چشم و کاهش التهاب چشم می شود. ماهی به دلیل وجود امگا3 خطر نوعی مشکل خاص چشمی که منجر به کوری می شود را کاهش می دهد. این مشکل در افرادی که 2 بار در هفته ماهی می خورند 36 درصد کمتر از دیگران است. مصرف منظم ماهی سبب کاهش خطر 42% ابتلا به زوال قرنیه در زنان می شود.

خواص انواع ماهی

کمک به درمان صرع و تشنج :

تحقیقات نشان داده است امگا 3 موجود در ماهی سبب کاهش فرکانس تشنج بیماران مبتلا به صرع می شود. بیماران مبتلا به صرع می توانند در حملات تشنج با مصرف روزانه دوز کم امگا 3 روغن ماهی عوارض بیماری را کاهش دهند.

درمان بیخوابی:

محققان معتقدند کمبود ویتامینD سبب افزایش اختلالات خواب می شود. مصرف ماهی که منبع خوبی از این ویتامین است موجب بهبود خواب و عملکرد روزانه می شود.

فواید ماهی

کاهش فشار خون:

محققان آمریکایی دریافتند اسیدهای چرب امگا3 سبب کاهش خطر مرگ های ناگهانی و بی نظم، کاهش تصلب شرایین، کاهش سطح تری گلیسرید، کاهش تشکیل لخته خون در عروق و کاهش فشار خون می شود.

پیشگیری از بیماری ام اس :

افراد مبتلا به ام اس بهتر است هر روز در برنامه غذایی خود مصرف ماهی را بگنجانند. مصرف به اندازه ماهی سبب افزایش سلامت مغز شده و علائم و نشانه های این بیماری را کمتر بروز می دهد.

خواص ماهی برای پوست

کاهش خطر بیماری های خودایمنی :

مصرف ماهی می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع یک و بسیاری از بیماری های خودایمنی دیگر را کاهش دهد. هنگامی که دستگاه ایمنی بدن به اشتباه بافت های سالم را مورد تهاجم و تخریب قرارمی دهد بیماری خود ایمنی ایجاد می شود .دیابت نوع یک ، بیماری خود ایمنی است که در آن، دستگاه ایمنی به سلول های انسولین ساز لوزالمعده حمله ور می شود. اسیدهای چرب امگا-3 و ویتامین D موجود در ماهی خطر روماتیسم مفصلی و ام اس را نیز کاهش می دهند.

کاهش ابتلا به سرطان :

پژوهشگران دانشگاه هاروارد به این نتیجه دست یافته اند اگر افراد هفته ای 2 مرتبه آن را در برنامه غذایی شان قرار دهند، شانس مرگ ومیر ناشی از ابتلا به سرطان یا بیماری های التهابی مانند آرتریت روماتویید در آنها تاحدود 17 درصد کاهش می یابد.

ماهی برای زن باردار

جلوگیری از ابتلا به آلزایمر:

یکی از پیامدهای افزایش سن، کاهش عملکرد مغز است که با عنوان زوال شناختی مرتبط با سن خوانده می شود. کاهش عملکرد مغز در برخی افراد ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد. تحقیقات نشان داده ماهی ماده ی خاکستری مغز را افزایش می دهد و سرعت کاهش قدرت شناختی را در افراد مصرف کننده ماهی کاهش می دهد. ماده ی خاکستری بافت عملکردی اصلی در مغز است، که حاوی عصب هایی است که اطلاعات را پردازش و آنها را ذخیره می کنند. افرادی که به شکل مرتب ماهی می خورند، مغزشان دارای ماده ی خاکستری بیش تری است.

درمان و پیشگیری از افسردگی:

ماهی به پیشگیری و درمان افسردگی کمک می کند. در بخش سلامت روان در نمناک خواندید که افسردگی یک اختلال روانی جدی و شایع است که باعث ایجاد غم و اندوه، کاهش انرژی و از دست دادن علاقه به زندگی و فعالیت ها می شود. اسیدهای چرب امگا 3 در برابر افسردگی مفید هستند و باعث افزایش اثربخشی داروهای ضد افسردگی می شوند. ماهی و اسیدهای چرب امگا3، به بهبود اختلالات روانی مانند اختلال دو قطبی کمک خواهند نمود.

خواص ماهی برای کودکان

پیشگیری از حملات قلبی و سکته:

حملات قلبی و سکته دو نمونه از شایع ترین علل مرگ زودرس در جهان هستند. مصرف ماهی سبب کاهش خطر ابتلا به حملات قلبی و سکته شده و این ماده غذایی برای داشتن یک قلب سالم مفید است. نوع چرب ماهی ها به دلیل سرشار بودن از اسیدهای چرب امگا-3 برای سلامت قلب مفیدترند.

مفید برای مادران باردار :

ماهی سرشار از مواد مغذی و اسیدهای چرب امگا-3 است که برای رشد و نمو بسیار ضروری هستند. به همین دلیل به مادران باردار و شیرده توصیه می شود به اندازه ی کافی از اسیدهای چرب امگا-3 مصرف کنند خانم های باردار بهتر است هفته ای 340 گرم ماهی بخورند .برخی ماهی ها حاوی مقادیر زیادی جیوه هستند، که باعث ایجاد مشکل در مغز کودکان در حال رشد می شوند پس خانم های باردار باید ماهی هایی مصرف کنند که جیوه ی کم تری در زنجیره ی غذایی شان وجود دارد. زنان باردار باید از مصرف ماهی خام و نپخته به دلیل وجود ریزاندامگانی (میکروارگانیسم) در آن اجتناب کنند.

خواص ماهی

درمان آسم:

مطالعات نشان می دهد که مصرف ماهی به طور منظم 24٪ خطر ابتلا به آسم را در کودکان کاهش می دهد، اما اثر قابل توجهی در بزرگسالان ندارد.

تامین ویتامین D :

ویتامین D جزء مهم ترین مواد مغذی است که 40 درصد از افراد دچار کمبود آن هستند. ماهی منبع غذایی خوب برای تامین ویتامین D است. ماهی های چرب مانند سالمون و هرینگ سرشار از این ویتامین هستند. این ویتامین مانند هورمون استروئید در بدن عمل می کند. اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین D موجود در ماهی و روغن ماهی خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید و اسکلروز چندگانه را کاهش می دهد.

خاصیت ماهی

نرمی پوست :

یکی از رازهای مهم در زیبایی و جوانی پوست و مو استفاده از مواد غذایی سرشار از امگا 3 است زیرا ترکیبات موجود در ماهی سبب حفظ نرمی و لطافت پوست می شود.

کاهش وزن و افزایش قد:

تناسب اندام یکی از دغدغه های افراد در دنیای امروز می باشد. مصرف ماهی وزن را کنترل کرده و روغن ماهی چربی های مضر را کاهش داده و با کالری اندکی که دارد برای رژیم غذایی بسیار مناسب می باشد. ماهی با داشتن امگا3 به رشد سلول های بدن سرعت بخشیده و در قد کشیدن نیز تاثیر دارد.

خواص ماهی

ماهی های پرمصرف در ایران:

میزان امگا3 موجود در انواع دریایی و پرورشی ماهی ها چندان تفاوتی با هم ندارد. برخی ماهی ها دارای امگا3 کمتری هستند و تولید آنها به شکل پرورشی باعث پایین تر آمدن این مقدار از امگا3 در بدنشان هم می شود. مثلا ماهی تیلاپیای پرورشی بر پایه ذرت است و امگا3 کمی دارد. این ماهی ها در ایران بیشتر مصرف می شوند :

ماهی ازون برون

ازون برون تنها ماهی فیله ای شمال است که برای کباب کردن بی نظیر است . از تخم های موجود در شکم ازون برون ماده، خاویار به دست می آید. خاویار یکی از گرانترین مواد غذایی موجود در جهان است.

کپور

این ماهی پر مصرف در ایران حاوی چربی، مواد معدنی، ویتامین و پروتئین ها بوده که برای سلامتی بسیار ضروری می باشد. گوشت ماهی کپور بوی قوی تری نسبت به انواع دیگر دارد و فلس آن مایل به قرمز و درشت و بدنش پرگوشت است. مصرف ماهی به دلیل امگا3 بالایی که دارد بسیار توصیه شده زیرا باعث تقویت حافظه شده و نیاز بدن به این ماده را تامین می نماید. برای از بین بردن بوی ماهی کپور پس از پاک کردن و پیش از مصرف آن را نیم ساعت در محلولی شامل یک لیترآب سرد و چند قاشق سرکه سفید بخوابانید.

ویتامین ماهی

ماهی سفید

ماهی یکی از خوشمزه ترین مواد غذایی در جهان است. ماهی سفید یکی از مرغوب ترین و پرطرفدارترین ماهی های شمال است که دارای گوشت سفید و پنبه مانند و بدون بو و طعم است. ماهی سفید تیغ های فراوانی دارد و خوردن آن کمی دشوار است.

ماهی آزاد

ماهی آزاد که نام فرنگی آن سالمون یا سمون هم است سرشار از کلسیم، منیزیم، زینک(روی)، آهن، پتاسیم، فسفر، مس، سلنیوم و ... می باشد. رنگ نارنجی گوشت و بافت محکم آن مناسب همه نوع طبخ مانند کباب کردن روی آتش، پخت در فر و تهیه استیک است. ماهی آزاد معمولا کم صید می شود و اکثر ماهی آزادهای موجود در بازار پرورشی است. بهترین روش این است که هر هفته دو مرتبه ماهی آزاد میل کنید تا تمام این مواد معدنی مورد نیاز بدن را به راحتی جذب کنید.

خواص ماهی

ماهی سالم و تازه را چگونه تشخیص دهیم ؟

ماهی را بو کنید :

برای شناختن ماهی تازه، ماهی را بو کنید. ماهی تازه دریایی بویی شبیه به آب و گیاهان دریایی دارد و ماهی تازه پرورشی بویی شبیه آب آکواریوم می دهد. ماهی های مانده و فاسد، بوی تند و ترش، شبیه گندیدگی دارند.

به بدن ماهی توجه کنید :

بدن ماهی تازه سفت صاف است و شل و افتاده نمی شود. پولک های ماهی تازه، کاملا به سطح بدنش چسبیده اند اما ماهی هایی که پولکشان کم وبیش از روی پوست جدا شده اند، تازه نیستند.

پوست ماهی تازه، لیز است. ماهی های مانده و کهنه پوستشان حالت چسبندگی داشته و ترشحات لزج و چسبناکی روی بدنشان وجود دارد. آبشش ماهی تازه قرمز و کمی مرطوب بوده و اگر آبشش خاکستری رنگ و خشک باشد ماهی مانده است.

ماهی را دور از تابش نور خورشید نگهداری کنید:

ماهی هایی را که در خارج از مغازه درون یخدان های پر از یخ نگهداری می شوند، را نخرید. ماهی ها باید درون مغازه و یخچال و دور از تابش نور خورشید نگهداری شود.

خواص ماهی

خواص ماهی و فایده های بیشمار روغن ماهی

  • درمان بیماری های قلبی و افزایش سلامت قلب
  • افزایش قدرت ذهنی و IQ (ضریب هوشی) نوزاد
  • درمان بیماری های تنفسی
  • تقویت سیستم ایمنی
  • کاهش مقدار تری گلیسیرید خون
  • افزایش عملکرد سلول های خون رسان
  • تنظیم ضربان قلب
  • افزایش کلسترول خوب ( HDL )
  • کاهش فشار خون
  • درمان دردهای کمر و گردن  

 

خواص ماهی ، خواص انواع ماهی و فواید روغن ماهی

2364
این مطلب مفید بود ؟143221
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : seafood / doh.wa.gov / learninghealthyhabits / بخش بهداشت و سلامت نمناک/ح.ب/ن
برچسب : روغن ماهی
وبگردی