خواص مس
مس نقش بسیار مهمی در سیستم های مختلف بدن دارد و کمبود مس می تواند موجب مشکلاتی برای سلامتی به وجود بیاورد، البته مس و ظروف مسی خواص بی نظیری برای سلامت بدن دارند.

خواص و فواید مس برای بدن انسان

مس یکی از عناصر الزامی برای سلامتی انسان است. مس نقش مهمی را در سیستم های مختلف بدن ایفا می کند و کمبود آن ممکن است به مشکلات سلامتی متعددی منجر گردد. مس به صورت طبیعی در بسیاری از غذاها مانند گوشت ها، غذاهای دریای، خشکبار، غلات، حبوبات و عدس ها یافت می شود. فراوانی مس همچنین می تواند باعث مشکلات مربوط به سلامت شود و همواره مورد سفارش است تا با پزشکان قبل از مصرف مکمل های دارای مس مشورت کنید. در بخش سلامت نمناک ابتدا از علائم کمبود مس در بدن خواهیم گفت تا به بحث های دیگر مثل خواص و .. برسیم.

علائم کمبود مس:

  • کم خونی
  • دمای پایین بدن
  • استخوان های شکننده
  • آرتروز
  • گشاد شدن سیاهرگ ها
  • تعداد کم گلبول های سفید خون
  • ضربان قلب نامنظم
  • بالا رفتن سطح کلسترول
  • مقاومت پایین در برابر عفونت ها
  • نقص های مادر زادی
  • رنگ پریدگی
  • اختلالات تیروئیدی
  • زخم
  • ادم(edema)
  • توقف رشد
  • ریزش مو
  • بی اشتهایی
  • اسهال
  • خونریزی در زیر پوست

 فواید مس

درماتیت

نکته :کمبود مس زمانی اتفاق می افتد که جذب طبیعی مس غیر ممکن است و در نوزادان پسر این کمبود ارثی می باشد. در چنین مواردی مداخله زودهنگام پزشکی ضروری است.باید بدانید مس داخل بدن تولید نمی شود ، بنابراین باید از طریق منابع خارجی وارد بدن گردد.

منابع مهم مس

این ماده در منابع غذایی متعددی همچون جگر، گوشت، غذاهای دریایی، حبوبات، غلات کامل، آرد سویا،سبوس گندم، بادام، آووکادو، جو، سیر، آجیل ها، جوی دو سر، چغندر و عدس موجود است. مس همچنین از طریق نوشیدن آب از لوله های مسی وارد بدن می شود. صدف غنی ترین منبع مس در طبیعت است. محتوای مس در غذاهایی که محتوای اسیدی بالایی دارند یا در طولانی مدت در قوطی حلبی نگهداری می شوند از دست می رود.

خواص و فواید مس

مس نقش های مهم زیادی را در تثبیت سلامت بدن بازی می کند و فواید آن شامل مواردی است که در بخش سلامت نمناک گفته شده است و شامل :

فواید مس برای آرتروز:

فواید سلامتی مس با فعالیت های ضد التهابی آن مربوط است که به کاهش علائم آرتروز کمک می کند. بازار مصرف با دستبندها و دیگر وسایل مسی پر شده است که این حالت ها را درمان می کند. مس همچنین به عنوان یک درمان خانگی برای آرتروز نیز به کار می رود.

خاصیت مس

فواید مس برای آرتروز

حصول اطمینان از رشد مناسب:

مس برای رشد طبیعی و سلامت بدن الزامی است. بنابراین بسیار اهمیت دارد که این ماده معدنی را در سطوح متعادل در برنامه غذایی منظم خود داشته باشید. مس همچنین برای حفاظت از اسکلت بدن، سیستم های عصبی و قلبی نیز مفید است. اگر شما از کمبود مس رنج می برید، رشد طبیعی و سالم اندام ها و بافت ها و همچنین تامین اکسیژن مناسب از غلظت گلبول های قرمز، غیر ممکن خواهد بود.

تنظیم ترشح ملانین:

مس یکی از اجزای حیاتی رنگدانه های طبیعی تیره یا همان ملانین است که در رنگ دهی به پوست، مو و چشم ها شرکت دارد. ملانین توسط ملانوسیت ها و تنها در حضور آنزیم مس دار به نام تیروسیناز تولید می شود. مس همچنین رنگ چشم های شما را تثبیت می کند و در کنار روی (زینک) رنگ چشم های شما را در دوران پیری حفظ می کند.

مس یک محرک مغز:

مس به صورت گسترده ای به عنوان محرک مغز شناخته می شود که به همین خاطر غذاهایی که سرشار از این عنصر هستند را اغلب در گروه غذاهای مغز به شمار می آورند. گرچه محتوای مس در رژیم غذایی باید نسبت کافی داشته باشد، چرا که مثلا زیاد آن برای مغز خوب نیست. مس یک عملکرد کنترلی در در مغز دارد، بنابراین مقدار مکمل های آن باید در تعادل باشد.

واکنش های کوآنزیمی:

مس هم یک عنصر وهم یک عامل همراه است، که در حدود 50 آنزیم مختلف که در واکنش های مختلف بیولوژیکی در بدن نقش دارند، شرکت می کند. این آنزیم ها می توانند صرفا در حضور مس عملکرد مناسب داشته باشند. بدون واکنش های آنزیمی در سیستم های مختلف بدن ما، متابولیسم کامل ما کندتر خواهد شد و شبکه واکنش های بدن ما بهم می ریزد و مسیرهای متابولیکی نیز آهنگ عملکردی خود را متوقف خواهند کرد. این موضوع اهمیت ویژه ای در مسیرهای مغزی دارد به خصوص آنهایی که شامل دوپامین و گالاکتوز نیز می شوند.

مس برای حفاظت از پوست:

مس یک ماده مغذی مهمی است که نقش فوق العاده ای در سنتز هموگلوبین، میلین، ملانین و کلاژن بازی می کند. مس به حافظت از غلاف میلین که رشته های عصبی را پوشانده، کمک می کند و نقش فعالی در تولید الاستین؛ ماده ای که بافت ها را به هم پیوند می دهد و پوست را منعطف می سازد، شرکت دارد. همچنین مس از پیر تر به نظر رسیدن پوست، به وسیله منعطف ساختن آن و کمتر خم شدگی و چروک شدن آن؛ جلوگیری می کند.

فواید ظروف مسی

حفاظت از پوست با مس

مس برای جذب آهن و قند:

مس به جذب آهن از دستگاه گوارشی کمک می کند و آن را به صورت ذخیره در کبد آزاد می کند. مس همچنین به کاربرد شکر در بدن کمک می کند. با کمک به جذب آهن از غذا و دیگر منابع مکملی، مس تعداد سالم گلبول های قرمز و مقدار اکسیژن رسانی مناسب به اندام های مختلف بدن را تضمین می کند. بدن تامین میزان مناسب آهن، افراد از کم خونی و آنچه که از آن با فقر آهن یاد می شود، رنج خواهند برد که می تواند حالت خطرناکی مانند خستگی مفرط، درد شدید ماهیچه، مشکلات گوارشی و ضعف عمومی را ایجاد کند.

مس برای جلوگیری از پیری زود رس:

مس یک آنتی اکسیدان قوی است که در صورت وجود آنزیم آنتی اکسیدان سوپراکساید دیسموتاز کار می کند تا از غشای سلول در برابر رادیکال های آزاد مراقبت کند. سوپراکساید دیسموتاز یکی از قوتی ترین آنتی اکسیدان هایی است که در داخل بدن علیه رادیکال های آزاد مقابله می کند. رادیکال های آزاد قسمت های مختلف بدن را مورد حمله قرار می دهند اما در این مورد تاثیرشان بر روی پیری زودرس مانند چین و چروک، لکه های پوستی، چندین نوع سرطان، انحطاط و سوء عملکرد کلیه مورد مطالعه است. داشتن مس به مقدار کافی در رژیم غذایی روزانه خود می تواند به جوان تر به نظر رسیدن هر چه بیشتر شما کمک کند.

مس برای تقویت تولید انرژی:

مس یک الزام برای سنتز آدنوزین تری فسفات است، که یک انرژی ذخیره ای در بدن انسان است. کوپروآنزیم، سیتوکروم اکساید بر روی تولید انرژی بین سلولی تاثیر می گذارند. مس مانند یک کاتالیزور در کاهش مولکولی اکسیژن به آب عمل می کند. در حین اینکه آنزیم یک شیب الکتریکی را به وسیله میتوکندری برای سنتز مولکول حیاتی دارای انرژی مولکولی (آدنوزین تری فسفات) ایجاد نی کند.

مس برای جلوگیری از رشد باکتری اشیرشیا کلای:

مطالعات نشان داده اند که مس می تواند رشد نژاد هایی از باکتری ها مانند ای کلای را از بین برده یا مهار کند. مس همچنین سیستم ایمنی بدن را ارتقا می بخشد و مانع از صرف انرژی بسیار در نبرد با عفونت ها می شود.

مس برای بهبود سلامتی تیروئید:

مس نقش مهمی را در حضور اطمینان از عملکرد مناسب غده تیروئید ایفا می کند. اگر چه همانطور که در بخش سلامت نمناک گفته ایم مقدار زیاد مس نیز یک عامل بزرگ در سوء عملکرد تیروئید است؛ پس شما به یک مقدار بسیار متعادل از مس را در خون نیاز دارید در غیر این صورت، فعالیت های هورمونی تعادل خود را از دست خواهند داد و شما دچار علائم کم کاری یا پرکاری تیروئید خواهید شد.

ویتامین مس

فواید استفاده از مس برای بدن

مس برای ارتقای استحکام گلبول قرمز خون:

مس یک ضرورت برای تولید گلبول قرمز خون، هموگلوبین و استخوان به حساب می آید. این مسئله به این خاطر است که مس تا حدودی مسئول جذب مناسب آهن از مواد غذایی است.

مس برای کاهش آکنه:

بعضی از تحقیقات اولیه پیشنهاد می کنند که مصرف محصولات دارای مس و دیگر مواد ممکن است نوع شدید آکنه را کاهش دهند.

محلول حاوی مس برای جرم دندان:

تحقیقات اولیه پیشنهاد می کنند که شستشوی دهان با محلول حاوی مس جرم و مواد اضافی دندان را کاهش می دهد.

مس برای سلامتی قلب:

مس برای تشکیل رگ های خونی جدید بسیار ضروری است. خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آن نقش مهمی در سلامتی قلب و عروق دارد. گرچه مطالعات اخیر نیز بیماری های قلبی را با سطح بسیار بالای مس در خون مرتبط دانسته اند.

مس برای کاهش کلسترول:

مس به تعدیل سطح کلسترول کمک می کند و می تواند سطح کلسترول بد خون را کاهش دهد و به افزایش کلسترول خوب خون کمک نماید.

مس برای پوست

فواید مس برای کاهش کلسترول

مس برای سیستم ایمنی بدن:

مس برای درمان زخم ها و کم خونی بسیار ضروری است و به عنوان یک سازنده ایمنی خوب عمل می کند ، همین امر سبب می شود تا بدن سریع تر و بهتر با بیماری ها مقابله کند و فرایند درمان تسریع یابد.

خواص آنتی باکتریایی مس :

مس به نابودی و توقف رشد باکتری ها کمک کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و از تلف شدن انرژی برای مبارزه با عفونت ها جلوگیری می کند.

بافت های همبند:

مس نقش بسیار مهمی در سنتر هموگلوبین، میلین، ملانین و کلاژن دارد و از غلاف میلین اطراف اعصاب محافظت می کند ونقش مهمی در تولید الاستین که عنصری بکار رفته در بافت های همبند است و به انعطاف پذیری پوست کمک می کند ، دارد.

خواص و فواید نوشیدن آب در ظروف مسی بیش از حد تصور شماست

شکل های بسیار خاصی از ظروف آشپزی مسی هستند که بسیار برای سلامتی شما مهم هستند که شامل :
مس خواص ضد التهابی دارد که مانع از درد، گرفتگی ها و مشکلات التهابی می شود که در بدن وجود دارند. همچنین آب مس در مهار مشکلات آرتروزی بسیار مفید است. مس به صورت مستقیم با کمبود مس در بدن سر و کار دارد و از شما در برابر عوامل بیماری زای باکتری حفاظت می کند.
نوشیدن آب نگهداری شده در مخزن های مسی موجب مشکلی در پوست شما نمی شود. مس اجازه نمی داد تا پوست شما ورم کند، جوش بزند یا بیماری های دیگری پوستی بگیرد.
مس پوست شما را پاک و درخشان جلوه می دهد. آبی که در مخزن های مسی نگهداری می شود به عنوان آب تصفیه شده نگریسته می شود. این آب تمامی باکتری هایی که موجب اسهال، یرقان، اسهال خونی و دیگر انواع امراض می شوند را از بین می برد.
آب مس گوارش را تقویت کرده و به گوارش هرچه بهتر کمک می کند. هنگام شب اگر شما آب را در مخزن مسی نگه داشته و صبح هنگام بنوشید، گوارش شما بهبود می یابد. جدای از این، همچنین این آب به کاهش چربی زیاد کمک می کند.
مس شروع سرطان را متوقف می کند چرا که مس اجزای ضد سرطانی دارد که ما را از تومورهای بدخیم به دور نگه می دارد.
نوشیدن آب نگه داری شده در این مخازن همچنین برای مشکلات ناشی از کم خونی نیز مفید است. مس به راحتی آهن را از غذا جذب ی کند چیزی که در ارتباط با کم خونی بسیار مهم است.
آب مس به شدت برای تمامی مشکلات معده مفید است. استفاده روزانه از ان، شما را از تمامی مشکلات مانند معده درد، نفخ، اسیدی شدن و یبوست خلاص می کند.
آب مس برای پاک سازی درون بدن نیز موثر است. جدای از این، این آب کبد و کلیه را سالم نگه داشته و آب موجود در ظروف مسی بسیار برای هر گونه عفونت مفید است.
همچنین کلسترول بد را توسط کنترل فشار خون و سالم نگه داشتن قلب، کاهش می دهد. علاوه بر این، همچنین احتمال حمله قلبی را کاهش می دهد. همچنین باعث کمک به خلاص شدن از سرفه و سرماخوردگی می شود.
فواید ظروف مسی

فواید و خواص استفاده از ظروف مسی

چرا باید مردم از وسایل آشپزی مسی استفاده کنند؟

فواید:
مس رسانای گرما است و چنانچه همه ی شما نمناکی ها می دانید زمانی که دمای بالای اجاق تغییر می کند، گرمای ظروف مسی نیز فورا تغییر می کند. این خاصیت برای روش های پخت و پز از جمله غذاهای پختنی مفید است.
مس این اجازه را به ظروف آشپزی می دهد تا به صورت مساوی گرم شوند. این خاصیت کمک می کند تا از ایجاد نقاط داغ در قابلمه ها و ماهیتابه ها جلوگیری کند و به صورت مساوی غذا پخته شود. این ماده ی مداوم و ماندگار می تواند گران باشد. گرچه برخی افراد ماندگاری ظروف آشپزی را بیش از قیمتش اهمیت می دهند. ماهیتابه ها و قابلمه های مسی به صورت ایمن دوی اجاق قرار می گیرند و زمانی که به اندازه کافی داغ شد؛ آب یا غذا سرریز می شود.

راهنمایی برای استفاده از ظروف آشپزی مسی

اگر شما واقعا توسط ظروف آشپزی مسی غافلگیر شدید، پس توجه داشته باشید که ظرف مسی تهیه کنید که کف آن مسی باشد و توسط لایه ای از استیل پوشانده شده باشد. این لایه از شسته شدن مس درون غذا هنگام داغ شدن ظرف جلوگیری می کند.

 

فواید شگفت انگیز و خواص مس و ظروف مسی برای درمان و سلامت

4.590
این مطلب مفید بود ؟819
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : organicfacts / zerbos / webmd / steemit / nontoxicliving / بخش بهداشت و سلامت نمناک/ح.ب /ن
وبگردی