دلیل خون در مدفوع

8 دلیل و علت اصلی وجود خون در مدفوع

کد مطلب : 17534تعداد نظرات : 1 نظرزمان مطالعه : 5 دقیقه
وجود خون در مدفوع یک مسئله غیر عادی است که در صورت بروز این مشکل، بیماران باید حتما به پزشک مراجعه کنند، همچنین وجود خون در مدفوع چند دلیل نیز دارد.

خون در مدفوع نشانه چیست و چه دلیلی دارد؟

وجود خون در مدفوع غیر عادی بوده و ممکن است جایی از دستگاه گوارش دچار خونریزی شده باشد، بسیاری از مبتلایان به این بیماری به دلیل خجالت کشیدن، خیلی دیر اقدام به درمان این بیماری می کنند. این همیشه علتی برای نگرانی نیست، مشاهده خون در روده شما ممکن است یک تجربه بسیار استرس آور باشد.

این اتفاق بین 10٪ از بزرگسالان در هر سال بروز میکند، اما علل می تواند متفاوت باشد و اغلب اوقات به عنوان مقدار کمی خون قرمز روشن بروز میکند، به این معنی است که از پایین ترین نقطه روده آمده است. شما همیشه باید به پزشک مراجعه کنید، اما اگر مدفوع به نظر چسبناک و سیاه و یا آلو رنگ باشد، حتما باید به پزشک مراجعه کنید تا علت را بدانید؛ در این بخش از سلامت نمناک به بررسی 8 دلیل و علت اصلی وجود خون در مدفوع خواهیم پرداخت.

1. هموروئید:

هموروئید، یک بیماری بسیار رایج است که می تواند باعث درد، ناراحتی و یا خارش روده شود و اغلب پس از چند روز خود به خود از بین میروند، البته کرم های موجود است که بهبودی را سرعت می بخشد. هموروئید "رگهای تورم در راست روده است که می تواند باعث خارش و درد شود و در بعضی موارد ممکن است هموروئید را خارج از مقعد مشاهده کنید یا احساس کنید. "تحریک هموروئید یکی از شایع ترین علل خونریزی رکتوم است و بیش از نیمی از ما این را در برخی موارد تجربه می کنیم.

 دلیل خون در مدفوع

2.  شکاف مقعدی:

هر کس که یک شکاف مقعدی را تجربه کرده است، میداند که چقدر دردناک است. اغلب ناشی از یبوست و تنگ شدن، شکاف های مقعدی به راحتی تشخیص داده می شوند. 1 در 10 نفر یک شکاف مقعدی در طول عمر خود را تجربه خواهند کرد، اما بعضی از آنها به علت داشتن عضلات مقعد غیر انعطافپذیر، نسبت به دیگران بیشتر پریشان هستند.

3. وجود خون در مدفوع به دلیل دیورتیکولیت:

"دیورتیکولیت توصیف حضور دیورتیکولا است که یک ساختار کیسه مانند است که می تواند از طریق نقاط ضعف در دیواره عضلانی روده بزرگ تشکیل شده است. خونریزی از دیورتیکولیت می تواند زمانی رخ دهد که یک رگ خونی کوچک که در داخل دیورتیکولوم واقع شده است به داخل روده بزرگ خونریزی می کند. دیورتیکولیت، نامی که به التهاب این کیسه ها داده می شود، می تواند درد شدید، متناوب و همچنین تغییرات در عادات روده و حتی تب را ایجاد کند. اگرچه معمولا بدون درد است، ممکن است احساس کنید که مقدار زیادی خون در مدفوع شما دیده می شود که می تواند تکان دهنده باشد. کیسه های Diverticula دائمی هستند، اما یک رژیم غذایی با فیبر بالا، بهترین راه برای مدیریت علائم هستند.

خون مدفوع علت

4. زخم پپتیک از علائم خون در مدفوع:

این یک افسانه است که زخم ها ناشی از استرس است؛ در واقع تا 90٪ موارد از طریق یک عفونت باکتریایی (هلیکوباکتر پیلوری) ایجاد می شود و بقیه معمولا از داروهایی مانند استروئیدها یا NSAI ها ایجاد می شود. اگرچه استرس میتواند علایم را بیش از حد تقویت کند، به خصوص اگر باعث تغییر رژیم غذایی و شیوه زندگی شما (به عنوان مثال مصرف کافئین و الکل، سیگار کشیدن بیشتر) باشد.

زخم معده دردی است که می تواند بر روی پوشش معده و یا دوازدهه که قسمت اول روده کوچک است شکل بگیرد. خونریزی از زخم ها می تواند سبب بروز مدفوع سیاه و تیره شود زیرا اسید معده سبب بروز خون می شود. " یکی از بهترین چیزهایی که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به زخم معده انجام دهید این است که سیگار را ترک کنید. البته سیگار کشیدن به تعدادی از مشکلات سلامتی مرتبط است و ممکن است بر میزان چربی بدن شما تاثیر بگذارد.

5. وجود خون در مدفوع از علل گاستروانتریت:

20 درصد از جمعیت انگلستان هر سال گاستروانتریت را تجربه می کنند، اغلب با علائم کلاسیک "اشکال شکم" مواجه می شوند. ممکن است دفع مدفوع بسیار آهسته شود و حاوی مخاط و رگه های خونی باشد. "گاستروانتریت عفونت روده است و می تواند از یک ویروس، باکتری یا مسمومیت غذایی حاصل شود.علائم اصلی اسهال است و همچنین می تواند شامل استفراغ، درد شکمی، اسهال، کم آبی و خون، سردرد و درد مفاصل باشد. "

اگر زیاد به توالت میروید گاهی اوقات پوست اطراف مقعد می تواند پاره شود. به این معنی است که خون واقعا در مدفوع شما نیست و یا از داخل دستگاه گوارش شما نیست، بلکه علتی بیرونی دارد.

 گاستروانتریت

6. خون در مدفوع از نشانه های IBD:

بیماری التهابی روده (IBD) همانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS) نیست. تخمین زده می شود حدود 300 هزار نفر مبتلا به بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو، دو نوع اصلی IBD هستند."بیماری التهابی روده (IBD) یک بیماری مزمن است که در آن بخشی از روده ملتهب است.

دو نوع اصلی IBD وجود دارد:کولیت اولسراتیو که بر روده بزرگ و بیماری کرون اثر می کند و می تواند بر روی هر بخشی از روده، از جمله روده بزرگ تاثیر بگذارد. هر دو معمولا باعث اسهال، درد، خستگی، کاهش وزن می شوند. خون در مدفوع معمولا زمانی رخ می دهد که روده بزرگ تحت تاثیر قرار می گیرد. "

در حالی که هیچ درمان برای این بیماری وجود ندارد، می توان از طریق دارو و در بعضی موارد جراحی کنترل شود.

7. سرطان کولورکتال از دلایل خون در مدفوع:

سرطان غالبا اولین چیزی است که ابتدا به علت خونریزی در مدفوع به سر مردم می رسد، اما احتمال این علت در واقع بسیار کم است. سرطان کولورکتال، همچنین به عنوان سرطان روده شناخته می شود، چهارمین شایع ترین سرطان در انگلستان است و بیش از 90 درصد موارد در افراد بالای 50 سال تشخیص داده می شود.

سرطان کولورکتال سرطانی است که روی روده بزرگ یا راست روده تاثیر می گذارد. سرطان کولورکتال ممکن است در ابتدا نشانه ای از علائم نداشته باشد. وقتی علایم ایجاد می کند، ممکن است شامل درد شکمی، تغییر در حرکات روده مانند اسهال یا یبوست، خون در مدفوع، خستگی باشد ". با در نظر گرفتن سرطان، اضطراب و استرس غیر ضروری ایجاد می شود، پس قبل از هرگونه نتیجه گیری، با پزشک خود مشورت کنید.

 سرطان کولورکتال

8. آسیب رادیویی از علائم خون در مدفوع:

عوارض جانبی رادیوتراپی اغلب در عرض چند روز وجود دارد و می تواند تا دو هفته پس از پایان درمان ادامه یابد. "علم پزشکی برای این بیماری پروتکوپاتیزاسیون تابش یا پروستیت است. در نتیجه رادیوتراپی که برای درمان سرطان رحم، تخمدانها، پروستات یا رکتوم استفاده می شود آسیب به رکتوم است. علائم شامل خون قرمز روشن در مدفوع و / یا نیاز فوری برای رفتن به توالت است. " بعید به نظر می رسد عوارض جانبی طولانی مدت باشد، اما قبل از شروع درمان، در مورد همه آنها با شما بحث خواهد شد.

8 دلیل و علت اصلی وجود خون در مدفوع

4.31065
این مطلب مفید بود ؟917148
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک/ح.ب/ن
1 نظر به ثبت رسیده است
وبگردی