اختلال هراس
افراد مبتلا به اختلال هراس بی دلیل و به صورت مکرر و طولانی دچار ترس و اضطراب میشوند, اختلال هراس در روابط همسران چه تاثیری دارد؟

تاثیر اختلال هراس در روابط همسران

اختلال هراس و اضطراب ، یک بیماری جدی است که بدون دلیل و یا علایم هشداردهنده، حملات خود را آغاز می کند.به این دلیل این ترس را اختلال می گوییم که هیچ خطر واقعی و یا علت مشخصی برای ترس وجود ندارد.

زندگی زناشویی تنش، اختلاف و مشکلات ویژه خودش را دارد. بسیاری از این تنش ها طبیعی، قابل کنترل و رفع و رجوع هستند اما اگر متوجه شوید همسرتان دچار اختلال اضطراب است چه می کنید؟

اختلال هراس

اختلال هراس چگونه است؟

اختلال اضطراب و همچنین اختلال هراس با ترس و نگرانی شدید و غیر قابل کنترل تعریف می شوند. کسی که دچار مشکل است و نشانه ها و عوارض اختلال اضطراب را در خودش تشخیص می دهد علاوه بر مشکلاتی که این بیماری برایش ایجاد می کند دچار استرس و نگرانی های ناشی از تنش های یک رابطه نیز می شود. بسیاری اوقات برقراری یک رابطه درست و درک طرف مقابل در این شرایط دشوار است. اختلال اضطراب و هراس این ظرفیت را دارند تا یک رابطه خوب را خراب کنند.

اگر شما در رابطه با فردی هستید که دچار اختلال هراس است حتما متوجه این مساله شده اید که چطور همه رابطه شما تحت تاثیر این ترس ها و نگرانی های شدید است و اگر هم خودتان کسی هستید که دچار اختلال است به خوبی متوجه تاثیر رفتارتان بر فرد مقابل هستید.
همانقدر که این اختلال روانی می تواند تاثیر منفی ایجاد کند، بودن و ماندن در رابطه سالمی که هر دو نفر با درک این شرایط ویژه به هم کمک می کنند، می تواند به درمان کسی که دچار اختلال است کمک کند.

همه چیز محدود به بیماری او نیست
کسی که با فرد دچار اختلال هراس در رابطه است فکر می کند اگر همه تلاش و تمرکز فردی اش را برای برآوردن نیازهای دیگری بگذارد موثرترین و بهترین کار را کرده است اما اولین چیزی که باید به عنوان شریک زندگی یک بیمار اختلال هراس به آن توجه کنید مراقبت از خودتان است. این یعنی صرف نظر از اینکه همسرتان یا دوست تان چه مشکلی دارد کار و زندگی خودتان را داشته باشید. روابط اجتماعی تان را محدود نکنید و به خودتان بپردازید.

این اصلا خودخواهی نیست که به نیازهای فردی تان توجه کنید. هرچقدر بیشتر از خودتان مراقبت کنید برای همسرتان موثرتر هستید. رفتارهای همسر و تنش هایی که چنین فردی برای رابطه درست می کند باعث می شود به مرور زمان خسته و ناتوان شوید. پس از حالا صرف نظر از اینکه همسر یا دوست تان چه مشکلی دارد به علاقمندی های خودتان اهمیت بدهید؛ ورزش کنید و نیازهای طبیعی تان را برآورده کنید، تکنیک های آرام شدن را یاد بگیرید و به فکر حمایت های اجتماعی و کمک از دیگران باشید.

همه چیز بر عهده شما نیست
آیا به این توجه کرده اید که خیلی وقت ها، شما سعی می کنید مسئولیت های شریک و دوست تان را بر عهده بگیرید؟ یک دلیل مهم این است که فکر می کنید این روش می تواند مفید باشد. اما در واقع زمانی که شما خودتان را جایگزین همسرتان می کنید، به او اجازه نمی دهید تا راه مدیریت و کنترل ترس ها و نگرانی هایش را یاد بگیرد. این وظیفه اوست که بتواند با شرایط خودش کنار بیاید و آن را کنترل و درمان کند.

وظیفه همسرتان را به عهده نگیرید. اگر او تلاش نمی کند تا این وضعیت را تغییر بدهد و از شما انتظار دارد مسئولیت هایش را برای پیشگیری از دردسرهایی که هر بار با اضطراب و نگرانی اش ایجاد می کند، به عهده بگیرید باید این نکته را به خود او یادآوری کنید. شما به همسرتان کمک بزرگی می کنید اگر اجازه بدهید با مشکل خودش روبه رو شود و برای درمان تلاش کند.

زوج درمانی یک پیشنهاد جدی است
کسی که دچار اختلال هراس و اضطراب است معمولا از دریافت کمک و درمان امتناع می کند. بسیاری از این افراد اصلا نمی پذیرند که دچار مشکل هستند. این برای شریک و همراه بسیار ناامید کننده و آزاردهنده است و بعید است در این وضعیت رابطه سالمی وجود داشته باشد. اگر فکر می کنید به هر دلیلی همسرتان حاضر نیست مشکل فردی خودش را بپذیرد خوب است به او پیشنهاد مشاوره خانواده یا زوج درمانی را بدهید.

مشاور می تواند با ملاحظه شرایط ویژه از او بخواهد تا برای بهبود رابطه، پیشنهادهای او برای درمان را بپذیرد. اگر همسرتان زوج درمانی را هم قبول ندارد اکنون زمانی است که خودتان باید کمک بخواهید. مشاور می تواند راهکارهای موثر برای کنار آمدن با این شرایط خاص را توصیه کند.

تمرین فراموشی
این که یاد بگیرید چطور همسرتان را ببخشید یکی از راه های کنار آمدن با چنین مشکلاتی در رابطه است. باید قبول کنید که همسرتان یک بیمار است و زمانی که در موقع خشم یا اضطراب بدرفتاری می کند در واقع در کنترل رفتار ناتوان است. او به هیچ وجه نمی خواهد شما را آزار بدهد. چنین افرادی معمولا به دیگران غر می زنند که چرا با آنها مدارا نمی کنند و یا چرا کسی شرایط شان را درک نمی کند. خیلی وقت ها برای اینکه بتوانید یک قدم مثبت و موثر بردارید لازم است که ابتدا اشتباهاتش را ببخشید. این به ویژه زمانی که او تلاش می کند تا رفتارش را کنترل کند و خودش را درمان کند ضروری تر است. بخشیدن یک راه موثر برای حل بسیاری از مشکلات در چنین رابطه ای است اگر واقعا می خواهید به همسر یا دوست تان کمک کنید او را ببخشید و انگیزه او را برای تغییر بیشتر کنید.

همراه باشید
شما با کسی زندگی می کنید که دچار اختلال هراس است. از او انتظار نداشته باشید به تنهایی با این شرایط کنار بیاید و برای تغییر تلاش کند. شما مهم ترین فرد در سیستم حمایتی او هستید.
کسانی که دچار اختلال هراس هستند اغلب احساس تنهایی و انزوا می کنند به همین دلیل ایجاد یک سیستم حمایتی برای آنها مهم است.
همراه و حامی بودن یعنی بتوانید در بخشی از این رابطه به درمان بیماری او توجه کنید. امکانات و روش های درمانی زیادی برای این افراد وجود دارد. روان درمانی، دارو درمانی و مشاوره متناسب با شدت اختلال موثر هستند. او را در مسیر درمان همراهی و تشویق کنید و نشان بدهید که چقدر متوجه و مراقب هستید. سعی نکنید درباره کاری که باید بکند یا نکند اظهار نظر کنید؛ اجازه بدهید بدون ترس و هراس اضافه مشکل اش را با شما در میان بگذارد.

استرس و مشکلاتی که به دنبال آن ایجاد می شود مهم ترین مشکل زندگی شما است. راه درمان و مقابله با استرس این است که همسرتان یاد بگیرد چطور باید روزانه با شرایط نگران کننده و اضطراب آور زندگی اش کنار بیاید بدون اینکه تنش های شدید ایجاد کند. او باید تکنیک های کنترل استرس را یاد بگیرد و فعالیت هایی انجام بدهد که به آرامش بیشتر و کاهش اضطراب و نگرانی کمک کند. شما به عنوان نزدیک ترین فرد به چنین کسی می توانید در یادگرفتن و تمرین این مهارت ها به او کمک کنید. تمرین های ریلکسیشن مهم ترین روش برای کنترل استرس است و برای تخلیه فشار و ناراحتی مفید هستند. رایج ترین مهارت ها تمرین های نفس عمیق و تمرکز و آرام کردن بدن است. همچنین ورزش و پرداختن به فعالیت های مورد علاقه و برقراری روابط صمیمی با دوستان و خانواده برای تخلیه انرژی ضروری هستند. در پرداختن به همه این فعالیت ها شما می توانید همسرتان را همراهی کنید و با مداخله در آنها و شریک شدن در این فعالیت ها انگیزه بیشتری برای بهبود ایجاد کنید.

همسرتان را با ترس هایش رها نکنید. نه طوری رفتار کنید که گویا این نگرانی ها طبیعی و واقعی هستند و نه آنها را انکار کنید. او باید با ترس هایش مواجه شود و برای مقابله با آنها راهی پیدا کند و شما کسی هستید که حمایت می کنید.

اختلال هراس با زندگی زناشویی چه میکند؟

4.26
این مطلب مفید بود ؟51
برگرفته از اطلاعات -/ح
وبگردی