درمان بد خلقی
درمان بد خلقی و به اصطلاح بی اعصابی رابطه ای نزدیک با تغذیه و عادات غذایی روزانه دارد، در یکی از توصیه های پیامبر اسلام درباره سلامتی، یکی از مواد غذایی به عنوان آرامش بخش اعصاب معرفی شده است.

درمان بد خلقی با تغذیه به توصیه ی معصومین

دین اسلام و پیشوایان دینی همواره پیروان خود را از عصبانیت و بد خلقی دور نگاه می دارند و آنها را پیوسته به حُسن خلق و نرم خویی و مهربانی در گفتار و رفتار فرا می خوانند. یکی از خصوصیات پیامبر گرامی اسلام و همه ائمه و امامان اخلاق خوب و نیک بوده است، آنها هرگز در راه دعوت مردم به اسلام عصبانی نشده و با آنان با ملایمت رفتار می کردند. در این بخش از بهداشت و سلامت نمناک فرمایشات و توصیه های این بزرگواران را برای رفع بدخلقی آورده ایم.

آثار بد اخلاقی بر زندگی فرد

امام جعفر صادق (ع) می فرمایند:

بدخویی کردار را تباه می سازد هم چنان که سرکه عسل را از بین می برد.

درمان بد خلقی

علی( ع) می فرماید:

( من ساء خلقه ضاق رزقه؛ کسی که بدخو باشد، روزیش تنگ می شود).

پیامبر اکرم( ص) می فرماید:

إِنَّ الْعَبْدَ لَیَبْلُغُ مِنْ سُوءِ خُلْقِهِ اءَسْفَلَ دَرَکِ جَهَنَّمَ

همانابنده به سبب بدخلقی خویش به پائین ترین درجه جهنم می رسد.

علی(ع) می فرماید:

بدخویی، زندگانی را دشوار می کند و موجب رنج و عذاب نفس است.

تغذیه برای اعصاب

رسول اکرم(ص) می فرماید:

(ما یوضع فی میزان امرئ یوم القیامة افضل من حسن الخلق؛ در روز قیامت در ترازوی عمل انسان، چیزی بهتر از اخلاق پسندیده گذارده نمی شود.)

رسول اکرم(ص) می فرماید:

برای صاحب اخلاق پسندیده مانند اجر روزه داری که شب ها به عبادت سر کرده، پاداش مقرر شده است.

امام صادق علیه السلام می فرماید:

لو علم سیء الخلق انه یعذب نفسه، لتسمح فی خلقه؛ اگر بداخلاق می دانست که خود را می آزارد، در اخلاق خود آسان می گرفت. نزهه الناظر، ح5، ص106.

درمان بد خلقی

رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم می فرماید :

شرارکم اسوأکم خلقا، و اشده مؤنة، و اثقله علی اهله؛ بدترین شما کسی است که بداخلاق تر، پرهزینه تر، و برای خانواده اش گران بارتر باشد. الفردوس، ج2، ص370.

امام علی علیه السلام می فرمایند:

من ضاق خلقه مله اهله؛ کسی که بداخلاق است، خانواده اش از او خسته و بیزار می شوند. کلینی، اصول کافی، ج8، ص23.

بد اخلاقی

درمان بد خلقی با تغذیه

در دین اسلام به خوراک انسان ها توجه ویژه ای شده است. بر اساس فرمایشات امامان و پیامبر اسلام (ص) برای رفع بدخلقی توجه به تغذیه اهمیت فراوان دارد. در ادامه توصیه هایی از طب اسلامی برای رفع بدخلقی را آورده ایم.

خداوند متعال به پیامبران دستور داده تا از غذای طیب بخورند و عمل صالح انجام دهند. مال حرام اگر تبدیل به خوراک شود و انسان آن را مصرف کند آثار منفی در اخلاق او بر جای می گذارد.

افراط در خوردن موجب بدخلقی و خوردن متعادل آن موجب خوش خلقی است، خوردن بعضی از گوشت ها عصبانیت را کم می کند و خوردن بعضی غذاها موجب رقت قلب، نشاط در عبادت و رسیدن به مقام قرب الهی و بعضی نیز فراموشی، بی حوصلگی و قساوت قلب می شود.

امام صادق (ع) به روایت از پیامبر اکرم (ص) فرموده اند:

«بر شما باد خوردن گوشت، چون گوشت گوشت می‏آورد. هر کس چهل روز بر او بگذرد و در آن فاصله گوشت نخورده باشد، بدخُلق خواهد شد. و هر کس بدخُلق شد، به او گوشت بخورانید.»

تغذیه مناسب بد خلقی

امام صادق (ع) می فرمایند:

«آقای خوراک دنیا و آخرت گوشت است و آقای نوشابه ‏های دنیا و آخرت آب‏.»

امام صادق (ع) از امیرمومنان علی (ع) روایت کرده اند:

«چون مسلمانی سست و ضعیف شود، لازم است گوشت و شیر بخورد، که خدای بزرگ نیرو را در آنها آفریده است.»

موسی بن بکر می‏گوید:

ابوالحسن (امام کاظم) (ع) به من فرمود:«چرا رنگت زرد شده است؟» عرض کردم:گرفتار بیماری شده ‏ام. فرمودند:«گوشت بخور!»، گوشت خوردم و چون پس از یک هفته مرا دیدند و من به همان حال پیشین زردگونه بودم، به من فرمودند:«مگر به تو دستور نداده بودم که گوشت بخوری؟» عرض کردم:از آن روز که مرا فرمان دادی جز گوشت چیزی نخورده ‏ام. فرمودند:«آن را چگونه می‏خوری؟» عرض کردم:آب پز. فرمودند:«نه، آن را بریان بخور.» پس به خوردن آن پرداختم و پس از یک هفته کسی را فرستادند و مرا به نزد خود فرا خواندند و خون به چهره من بازگشته بود، (چون مرا دیدند) فرمودند:«حالا درست شد.»

بد اخلاقی

امام صادق (ع) می فرمایند:

«... (گوشت) باید هر سه روز یک بار خورده شود که در ماه می ‏شود 10 بار، نه بیش از این.»

پیامبر فرمودند:

«هر کس چهل روز پیاپی گوشت بخورد، سختدل خواهد شد.»

در حدیثی از رسول خدا صلی الله علیه و آله می خوانیم:

«علیکم بالزیت فانه یکشف المرة ... و یحسن الخلق؛ بر شما لازم است که از زیت (زیت به معنی روغن زیتون یا هرگونه روغن مایع است) استفاده کنید، زیرا صفرا را از بین می برد... و اخلاق انسان را نیکو می کند! » وسائل الشیعه، جلد17

توصیه پیامبر (ص) برای درمان بد خلقی

4.7116
این مطلب مفید بود ؟1097
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش دین و مذهب نمناک/ح.ب/ن
وبگردی