درمان آکنه و جوش پوست سر
جوش و آکنه پوست سر بشدت دردناک و خارشناک است و دلایل متفاوتی مانند استفاده از ژل مو و عرق کردن باعث جوش و آکنه پوست سر می شوند

درمان جوش سر و آکنه با راه حل های بی نظیر خانگی

آکنه پوست سر، مثل جوش یا کورک در پوست پشت سر به نظر می رسند این جوش ها می توانند خارش ناک و درد آور باشند و درست مانند سایر جوش ها در نقاط مختلف بدن، آکنه پوست سر به دلیل پر شدن منافذ یا فولیکول مو به وسیله ی سلول های مرده پوست یا سبوم که روغنی طبیعی است ،که پوست برای نرم نگه داشتن خودش استفاده می کند، به وجود می آید.
جوش در پوست سر نسبت به سایر نقاط بدن ، کمتر رایج است ولی ممکن است موجب دردسر شود ؛ منافذ بسته شده، اغلب باعث ایجاد کورک یا جوش روی پوست سر می شوند.
تمیز نگه داشتن مو و استفاده از شامپوهای درمانی به شما کمک می کند، تا این شرایط را درمان کنید در این بخش از سلامت نمناک ما به شما کمک می کنیم تا آکنه ی پوست سر ، دلایل ایجاد آن و راه های پیشگیری و درمان آن را بشناسید.

چه چیزی باعث ایجاد آکنه پوست سر می شود؟ علت جوش پوست سر چیست؟

باکتری ها، مخمرها و کرم های ریز هم می توانند به منافذ نفوذ کنند و باعث واکنش شوند ؛ عواملی که باعث ایجاد جوش پوست سر می شوند، شامل:
  • سلول های مرده پوست یا روغن که فولیکول مو را مسدود می کنند.
  • افزایش استفاده از محصولاتی مانند، ژل مو، مواد درمانی که روی سر می مانند، اسپری مو
  • شستشوی ناکافی مو به طور کامل
  • نشستن سر بلافاصله بعد از تمرین
  • عرق کردن به دلیل پوشاندن سر
درمان سریع جوش پوست سر
میکروب های خاص که موجب آکنه پوست سر شدید می شوند:
  • مخمرهای خانواده ی مالاسه زیا
  • کیوتی باکتریوم
  • استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس
  • پروپیونی باکتریوم آکنه
  • استافیلوکوکوس اورئوس
  • دمودکس فولیکولوروم
رژیم غذایی نیز می تواند به آکنه و جوش پوست سر مرتبط باشد. تحقیقی که درمورد امراض پوستی و حساسیتی منتشر شده است ، معتقد است که رژیم سرشار از کربوهیدراتهای شکری ، احتمال ابتلا به آکنه را افزایش می دهد.
لک پوست سر

انواع لک های پوست سر

دلایل زیادی وجود دارد ،که چرا جوش ها و جوش های سر سیاه روی پوست سر ظاهر می شوند و تشخیص آکنه پوست سر را مشکل می کنند.

التهاب فولیکول پوست:

سر یک شرایط معمول است، حالتی که باکتری های موجود در پوست سر باعث می شود که فولیکول های مو عفونت و ورم کنند این حالت ممکن است موجب ایجاد برآمدگی های ریز و قرمز خارش ناک شود.
التهاب فولیکول پوست

درماتیت سبورئیک:

یک حالت رایج است که موجب شوره سر می شود و پوست سر را قرمز و پوسته پوسته می کند ناخن زدن به این ناحیه موجب بروز جراحت های دیگر می شود و باعث می شود که جای آن ها مثل جوش به نظر برسد.

کیست های پیلار:

برآمدگی های سختی هستند، که در نزدیکی ریشه مو با کراتین پر شده اند. بر خلاف آکنه های پوست سر ، این برآمدگی ها سر سفید نیستند ، در سایر موارد، این برآمدگی ها در پوست سر ممکن است نشانه ی سلول های سرطانی مانند سرطان سلول سنگفرشی باشد.
جلوگیری از جوش سر

پیشگیری از بروز جوش و لک روی پوست سر

نظافت پوست سر نقش خیلی مهمی در جلوگیری از بسته شدن منافذ ایجاد کند. یک قانون کلی خوب این است، که هر زمان که احساس می کنید مو چرب است و بعد از هر تمرین سر را بشویید ؛ برای درمان جوش پوست سر و پیش گیری از عود کردن های احتمالی ، این کارها را امتحان کنید:
  •  پوشیدن کلاه های گشادتر به منظور تنفس پوست سر
  • شسشتن مو سریع بعد از ورزش
  • استفاده از محصولات مویی طبیعی و غیر حساسیت زا
  • عدم استفاده زیاد از محصولات مویی مانند اسپری مو و ژل
  • دریافت میزان کافی ویتامین A,D و E برای داشتن پوست سالم
  • یادداشت برداری از غذایی که در طول روز خورده می شود، برای اینکه متوجه شویم غذاهای خاصی باعث عود کردن بیماری می شود یا خیر. (اگر غذا به عنوان یک عامل شناخته شده باشد. )
  • در یک سری افراد نشستن مو به میزان کافی ،موجب بروز جوش پوست سر می شود .
برای دیگر افراد، شستشوی بیش از حد، ممکن است موجب این شود که سبوم پوست از بین برود که احتمال دارد آلوگی های دیگر را افزایش دهد. برای فهمیدن بهترین روتین مراقبت از مو با یک متخصص امراض پوستی مشورت کنید.
 درمان خانگی جوش پوست سر

راه های درمان دارویی برای رفع سریع جوش پوست سر

در بیشتر موارد، پزشک شامپوهای درمانی یا درمان پوست سر را پیشنهاد می دهد ، این شامپو ها ،چربی بیش از حد و هرگونه آلودگی را تمیز می کند و از بازگشت جوش پوست سر جلوگیری می کند. شامپوهای درمانی برای جوش پوست سر، می تواند بدون نسخه و آنلاین خریداری شود ؛ مواد معمول استفاده شده در این محصولات، شامل:روغن درخت چای، روغن های ضروری که ممکن است به از بین رفتن باکتری پوست سر کمک کند.

سالیسیک اسید ، که کمک میکند سلول های مرده پوست از بین بروند.

گلیکولیک اسید ، که باعث پوسته شدن پوست سر می شود و باکتری و سبوم و سلول های مرده را از پوست جدا می کند .

کتو کنازول ، یک عامل ضد قارچ که قرمزی و پوسته ها را بهبود می بخشد.

سیکلوپیروس ، یک ضد قارچ که برای مقابله با عفونت ها است و اغلب به شامپوهای ضد شوره اضافه می شود.

بنزیل پروکسید که باکتری ها را محو می کند.

پروپیونی باکتریوم آکنه ، که ممکن است در آکنه های سخت در پوست سر موجود باشد.

پیشگیری از بروز جوش روی پوست سر

پزشک ممکن است برای آکنه پوست سر پایدار و علائم وابسته به آن مانند ریزش مو و یا تورم ،درمان های زیر را تجویز کند:

  • پماد آنتی بیوتیک موضعی
  • تزریقات استروئیدی
  • آنتی بیوتیک خوراکی
  • آنتی هیستامین برای واکنش های حساسیتی
  • نور درمانی که به اشعه درمانی نیز شناخته می شود
  • داروهای خاص برای آکنه های پوست سر شدید مانند ایزوترتینونین.

فردی که مشکل آکنه پوست سر دارد باید فقط از یک روش درمان استفاده کند ،مگر اینکه توسط پزشک انجام شود. با این راه راحت تر میتوان اثرگذاری یک درمان را پیگیری کرد.

درمان گیاهی آکنه پوست سر

8 راه درمان خانگی  برای درمان جوش و آکنه پوست سر

1. آب دانه چریش

چریش خاصیت آنتی باکتریایی و آنتی قارچی دارد که برای درمان آکنه پوست سر خیلی کارآمد است. برگ چریش را در آب بجوشانید و اجازه دهید که محصول خنک شود. آب را صاف کنید و بر روی پوست سر بریزید و یک ساعت صبر کنید. از این محلول برای رقیق کردن شامپو و آبکشی مو استفاده کنید.

2. برگ شنبلیله

دو قاشق برگ شنبلیله خرد شده را با آب مخلوط کنید . خمیر حاصل شده را روی پوست سر بمالید و 15 دقیقه صبر کنید . سپس با آب ولرم بشویید.

برگ شنبلیله

3. آب لیمو

آب یک لیمو را بگیرید و با یک قاشق آب رقیق کنید. روی سر بریزید و بعد از 15 دقیقه با شامپو بشویید. برای سرعت بخشیدن به تمیزی خیلی زیاد پوست سر و درمان جوش های پوست سر موثر است.

4. حبه های سیر

حبه ی سیر له شده را روی پوست سر بمالید . این روش همان قدر که به کاهش درد کمک می کند ، جوش های روی پوست سر را نیز از بین می برد. ولی اگر از بوی سیر بیزار هستید ممکن است این روش درمان کمی برای شما سخت باشد.

حبه های سیر

5. درمان با روغن درخت چای و زیتون

روغن درخت چای خاصیت آنتی باکتریایی دارد که برای درمان جوش پوست سر موثر است. برای درمان خانگی، به طور مساوی روغن درخت چای و روغن زیتون را باهم مخلوط کنید و روی سر ماساژ دهید وبعد از دو ساعت شستشو دهید.

6. شیر جوز هندی

جوز هندی را پودر کنید و 4 قاشق شیر به آن اضافه کنید. خمیر را روی ناحیه آکنه بمالید و یک ساعت صبر کنید سپس با شامپوی ملایم بشویید.

7. روغن اسطوخودوس و روغن درخت چای

یک قاشق از روغن اسطوخودوس را با 4 قاشق روغن درخت چای ترکیب کنید و دو قاشق روغن زیتون اضافه کنید و به خوبی با هم مخلوط کنید، سپس این معجون را روی پوست سر بمالید.

روغن اسطوخودوس

8. عسل و دارچین

دو قاشق عسل و دو قاشق دارچین را باهم مخلوط کنید . خمیر را روی پوست سر بمالید و نیم ساعت صبر کنید و سپس پوست سر را بشویید.خاصیت ضد التهابی و تحریک کنندگی دارچین و خاصیت ضد میکروبی عسل در درمان جوش پوست سر موثر هستند.

چند توصیه کلی در رابطه با جوش های پوست سر

  • جوش های پوست سر نسبتا رایج هستند و مانند جوش ، در سایر نقاط بدن درمان می شوند.
  • جوش های پوست سر، گاهی اوقات نشانه ی مشکلات جدی تری هستند.
  • زمانی که جوش به درمان های معمول جواب نمی دهد، فرد باید با دکتر، برای پیدا کردن بهترین روش درمان مشورت کند.
  • متخصص بیماری های پوستی، معمولا برای درمان جوش پوستی، در ابتدا از یک شامپوی درمانی روزانه استفاده می کند اگر موثر نبود از درمان های موثر تر استفاده می شود.
  • ممکن است مدت زمانی طول بکشد، تا آکنه پوست سر از بین برود. از ناخن زدن و کندن آکنه ها اجتناب کنید تا باکتری ها پخش نشوند و جای زخم عمیق باقی نماند.
  • اقدامات پیش گیری کننده، آکنه های پوست سر را در بسیاری از موارد متوقف می کند.

درمان جوش سر با قطعی ترین روش ها و علل و راه های پیشگیری

4.2355
این مطلب مفید بود ؟30154
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک /آ /ن
وبگردی