علت و درمان عفونت چشم
بیماری عفونت چشم بر اثر باکتری و ویروس به وجود می آید که انواع مختلفی مانند عفونت پلک یا قرنیه چشم و ورم ملتحمه دارد و اگر عفونت کم باشد میتوانید با روش های خانگی آن را درمان کنید.

عفونت چشم از علل و علائم تا درمان های طبیعی موثر

چشم می تواند به وسیله انواع ویروس ها ، قارچ و باکتری عفونت کند هر کدام از عوامل عفونی باعث ایجاد علائم مختلفی می شود ولی علائم عمومی تحریک ، درد ، قرمزی یا خارش ، آبریزش از چشم و کاهش بینایی است .

عامل عفونت می تواند باعث عفونت یک یا هر دو چشم شود و باعث کاهش بینایی یا نابینایی نیز می گردد . رایج ترین نوع عفونت چشم ،ورم ملتحمه و عفونت آلرژیک است اگر درد یا مشکلات بینایی دارید ، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید از طرف دیگر اگر عفونت کم است ، می توانید در خانه آن را درمان کنید .

این بخش از سلامت نمناک به شما راه کار هایی نشان می دهد تا بتوانید عفونت چشم را به طور طبیعی در خانه درمان کنید ولی اول از همه باید اطلاعاتی که در زیر در مورد عفونت های چشمی آمده است را بدانید .

عفونت چشم

علت و علائم بیماری عفونت چشمی

عفونت چشم چیست ؟

عفونت چشم بیماری چشمی است که بر اثر باکتری ، ویروس یا سایر میکروارگانیسم ها به وجود می آید . این بیماری ها باعث می شود که چشم های شما قرمز و متورم گردند . عوامل عفونی می توانند هر قسمتی از حدقه چشم یا محیط اطراف آن ، شامل ، عضو دیدی به نام قرنیه ، و لایه ی نازک و نمناک بیرونی چشم و داخل پلک به نام پرده ملتحمه چشم را عفونی کنند .

عفونت های جدی تر می توانند به قسمت های عمیق تر چشم نفوذ کنند و مشکلات دیدی، مانند ؛اندوفتالمید به وجود بیاورند. با سلولیت پره ای خلفی ، عفونت در اطراف بافت نرم پلک چشم پیدا شود که نشان دهنده ی یک وضعیت اورژانسی است، زیرا اگر درمان نشده رها شود، می تواند گسترده شود .

عفونت های چشمی شامل این بیماری ها می شود

ورم ملتحمه پرده چشم

ورم ملتحمه پرده چشم رایج ترین نوع عفونت چشم است ، این بیماریِ التهاب پرده ملتحمه چشم است که لایه بیرونی حدقه چشم می باشد که با سطح داخلی پلک در ارتباط است .این بیماری معمولا به دلیل آلرژی یا با عفونت ویروسی و باکتریایی ایجاد می شود .

گل مژه

به دلیل باکتری استافیلوکوکوس که در سطح پوست زندگی می کند، به وجود می آید که باعث تشکیل نقاط قرمز بر روی پلک ها و مژه ها می شود گل مژه معمولا باعث خارش و درد می نیز گردد .

گل مژه

گل مژه از انواع عفونت چشمی

عفونت پلک چشم

عفونت پلک چشم بیماری است ،و زمانی اتفاق می افتد که غدد چربی بر روی پلک چشم مسدود می شوند و باعث عفونت پلک می گردد ،این بیماری باعث خارش مداوم می شود .

عفونت قرنیه چشم

عفونت قرنیه، بیماری چشمی است که بر اثر باکتری ، ویروس یا انگل ها به وجود می آید و می تواند به قرنیه آسیب برساند ؛هر نوع عفونتی اگر سریعا و عمیقا درمان نشود ،می تواند پیامد های جدی به دنبال داشته باشد .

عفونت چشمی هیچ استثنایی ندارد بیماری می تواند باعث کاهش دید یا نابینایی در یک یا هر دو چشم شود . بنابراین به محض این که بیماری تشخیص داده شد ، درمان باید در سریع ترین زمان ممکن انجام شود در حقیقت بهتر است که از آن جلوگیری شود برای این منظور ، شما باید دلایل عفونت چشم را بشناسید .

علل رایج عفونت چشم چه هستند ؟

بیماری می تواند از طریق چشم منتقل شود :یکی از انواع رایج عفونت چشمی که ورم پرده ملتحمه چشم نام دارد، به راحتی از طریق چشم پخش می شود . بنابراین بین کودکان در مراکز نگهداری ، کلاس ها ، زمین بازی و مکان های مشابه خیلی مسری است معلم ها و مربی هایی که در این مکان ها کار می کنند، در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند .

ورم ملتحمه چشم

ورم ملتحمه رایج ترین نوع عفونت چشم

انتقال از مادر به کودک

زمانی که شما از طریق رابطه جنسی ، ویروس یا باکتری را می گیرید ، جنین نیز می تواند آلوده شود در نتیجه کودکان نیز می توانند از مادر خود عفونت چشمی بگیرند .

ویروس تبخال

متاسفانه بعضی بیماری های روده ای می تواند باعث عفونت های چشمی شوند . وقتی به ویروس تبخال مبتلا می شوید ،که معمولا علائمی ،مانند؛ تاول بر روی لب ها و اطراف دهان ، سوزش ، و خارش دارد ، خیلی احتمال دارد که به عفونت های چشمی نیز مبتلا شوید .

لنز های تماسی

استفاده نادرست از لنز های تماسی می تواند شما را در معرض عفونت های چشمی قرار دهند این ،به این دلیل است که تمیز کردن لنز های چشمی قبل و بعد از استفاده خیلی مهم است.

اگر از لنز های چشمی استفاده می کنید، که به طور مرتب تمیز نشده اند چشم های شما مستعد بیماری می شود .سپس عفونت چشم ها اجتناب ناپذیر می گردد افرادی که از لنز های چشمی استفاده می کنند، در خطر ابتلا به انگل قرار دارند که می تواند به چشم حمله کند و عفونت جدی به نام درماتیت آکانتاموبا ایجاد کند.

به همین دلیل است ، افرادی که از لنز های چشمی استفاده می کنند ،باید به قوانین خاصی مانند خودداری کردن از شنا در زمان استفاده از لنز ، پایبند بمانند . اگر در هنگام شنا یا استراحت در سونا از لنز استفاده می کنید ،حتما آن را خارج کنید و در کوتاه ترین زمان ممکن ضد عفونی کنید .

لنز

استفاده نادرست از لنز از علل عفونت چشم 

قارچ فوساریوم

عفونت های چشمی که به قارچ فوساریوم وابسته هستند ،اغلب در مواد ارگانیک یافت می شوند این قارچ از راه های مختلفی ،مانند؛ نفوذ از طریق زخمی که توسط شاخه درخت ایجاد شده است ، وارد چشم می شود .

آلرژی

آلرژی ،می تواند باعث حساسیت شدید چشم ها شود، سپس آن ها آسیب پذیر می شوند و یک عامل کوچک مانند گرد و غبار و دود می تواند باعث عفونت چشمی شود .

تماس با مواد شیمیایی

اگر شما در محیط شیمیایی کار می کنید ، باید از وسیله محافظ چشم استفاده کنید . مواد شیمیایی تاثیرات زیادی بر روی چشم دارند و درمان آن ها خیلی زمان بر است .

قرار گرفتن در معرض جسم خارجی

بعضی اوقات زمانی که در خیابان هستید ، احساس می کنید ناگهان چیزی داخل چشمتان افتاد یا پرواز کرد . بنابراین باید در کوتاه ترین زمان ممکن چشم هایتان را تمیز کنید ، زیرا در غیر این صورت خیلی مستعد عفونت چشم هستید.

جراحات چشمی

جراحات چشمی ،شرایط مورد دلخواه ویروس و باکتری را فراهم می کند تا بتواند وارد چشم شوند و موجب عفونت چشم گردد.

علائم رایج عفونت چشمی چیست ؟

  • خارش ادامه دار در چشم ها
  • پلک های پوسته پوسته شده
  • درد چشم
  • حس ناراحتی در چشم ها
  • دید تار
  • اشک ریختن
  • تورم در چشم ها ، پلک ها و بافت اطراف
  • عفونی شدن
  • حس خشکی در چشم ها
  • حساسیت به نور

ممکن است شما علائمی داشته باشید که در این جا ذکر نشده است اگر در مورد علائم بیماری هر گونه سوالی دارید ، لطفا با پزشک مشورت کنید .

درد و خارش چشم

خارش و درد چشم از علائم مهم عفونت چشم

عوامل خطر زا عفونت چشم چه هستند ؟

هم کودکان و هم بزرگسالان می توانند به عفونت چشمی مبتلا گردند با این حال ، افرادی که به طور مرتب از لنز های چشمی استفاده می کنند یا از جراحات چشمی رنج می برند ، در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

  • جراحت چشم ، به خصوص به وسیله اجزاء گیاه مانند چوب و تیغ .
  • بیماری های چشمی مزمن وابسته به سطح چشم .
  • تماس چشم با محصولات دارویی آلوده .
  • عفونت قارچی خونی .
  • در کنار این ها افرادی که سیستم ایمنی ضعیف یا دیابت دارند یا از کورتیکواستروئید استفاده می کنند، بیشتر از سایر افراد مستعد ابتلا به عفونت چشم هستند .

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم ؟

همان گونه که در بالا ذکر شد عفونت ضعیف می تواند توسط خود شما با درمان های خانگی ، درمان شود با این حال اگر بعد از یک دوره مداوا علائم ادامه داشت باید به پزشک مراجعه کنیم .علاوه بر آن ، اگر هر گونه سوالی دارید ، لطفا با پزشک مشورت کنید .

شرایط هر فردی متفاوت است ، بنابراین باز هم تکرار میکنم، حتما با پزشک خود مشورت کنید تا مناسب ترین گزینه را انتخاب کنید . در بالا اطلاعات پایه ای در عفونت چشم آورده شده است خوشبختانه با این اطلاعات ، شناخت جامعی از این بیماری دارید . در این جا راهکار هایی ذکر می شود که می تواند کمک کند تا عفونت چشمی درمان شود و احساس راحت تری داشته باشید .

عوامل عفونت چشم

عومل خطر زا بیماری عفونت چشم

راه های مناسب برای درمان طبیعی عفونت چشم در خانه

1. کمپرس گرم یا سرد

یک حوله تمیز را در آب سرد یا گرم فرو ببرید .

حوله را بچلانید تا آب اضافه خارج شود . بعد از دو تا سه دقیقه حوله را روی چشمان قرار دهید ، این کار را دوباره انجام دهید . می توانید تا زمانی که بهتر شوید، این کار را تکرار کنید . برای انجام این کار دراز کشیده و راحت باشید . اگر به محض آگاهی از اولین علائم عفونت چشم ، از این روش استفاده کنید خیلی مفید است . می توانید این کار را چندین بار در روز و هر زمان که احساس بدی در چشمانتان داشتید ، انجام دهید .

2. استفاده از گازاستریل گرم

اگر می خواهید از گاز خشک استفاده کنید ، می توانید از دستور عمل زیر استفاده کنید :

  • برنج یا لوبیا را داخل یک جوراب بریزید و گره بزنید .
  • به مدت 30 ثانیه داخل ماکرو ویو قرار دهید، تا گرم ولی داغ نشود .
  • آن را روی چشم عفونت کرده بگذارید .

اگر می خواهید ،از گاز مرطوب استفاده کنید می توانید از روشی که در مرحله اول آمده ، استفاده کنید :

هم چنین می توانید از چای کیسه ای به جای گاز مرطوب استفاده کنید . برخی چای های گیاهی مانند چای گل داوودی ، گل عینک ، گل آفتاب گردان ، انگور اورگان حاوی ترکیبات ضده التهابی هستند ، که می توانند چشم ها را آرام کنند اگر چه هیچ شواهد علمی وجود ندارد که ثابت کند که چای های کیسه ای از انواع دیگر گاز ها موثر تر هستند ، ولی ممکن است عطر گیاه برای شما دلپذیر باشد برای استفاده از آن ها ، می توانید از این مراحل پیروی کنید :

  • دو عدد چای کیسه ای را داخل یک ماهیتابه گذاشته و آب جوش روی آن بریزید .
  • برای 5 دقیقه یا تا زمانی که آب هنوز گرم است ، چای را در آب بخیسانید .
  • چای های کیسه ای را فشار دهید و روی چشم هایتان بگذارید .
  • تکیه دهید و آرام باشید .
  • زمانی که کاملا خنک شدند ،آن ها را از روی چشم هایتان بردارید .
  • می توانید این کار ها را هر چند بار که می خواهید تکرار کنید .

چای کیسه ای برای چشم

استفاده از چای کیسه ای از روش درمان خانگی عفونت چشم

3. چای سیاه

یک چای کیسه ای را داخل آب جوش قرار دهید و اجازه دهید سرد شود و روی چشم بگذارید این روش را سه تا چهار بار در روز تا زمانی که عفونت از بین برود تکرار کنید .

نکته : همیشه هنگام استفاده از چای کیسه ای بر روی چشم ها دقت کنید ، زیرا اطراف چشم خیلی حساس است قبل از درمان دست و صورت خود را بشویید و از استفاده از چای های کیسه ای داغ خودداری کنید همچنین قبل از درمان آرایش خود را پاک کنید .

4. چای بابونه

دو فنجان آب را داخل ماهیتابه بریزید و تا حدودی بجوشانید ؛ دو چای بابونه کیسه ای ، دو قاشق غذا خوری شکوفه گل همیشه بهار خشک ، دو قاشق غذا خوری تخم رازیانه خرد شده به ماهیتابه اضافه کنید . اجازه دهید برای 10 دقیقه خیس بخورد بعد از خنک شدن آب اضافی چای کیسه ای را بگیرید و آن ها را در دو پارچه توری قرار دهید و به هر دو طرف آن عسل بریزید .

برای درست کردن زماد ، گاز یا پارچه توری را بپیچانید و روی چشم هایتان قرار دهید ، به دلیل این که عفونت می تواند پخش شود ،حتما باید این کار برای هر دو چشم انجام دهید . بعد از گذاشتن زماد بر روی چشم ، 10 دقیقه صبر کنید این روش را دو بار در روز انجام دهید .

نکته : برخی از افراد به بابونه آلرژی دارند بنابراین اگر مشکل ورم ملتحمه آلرژیک دارید ، از این روش استفاده نکنید .

چا کیسه ای بابونه

درمان عفونت چشم با چای کیسه ای بابونه

5. درمان با اسید بوریک

اسید بوریک به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده برای درمان بیماری های خفیف شناخته شده است . طبیعت معتدل آن می تواند به درمان عفونت چشم کمک کند . هم چنین می تواند به عنوان قطره چشم برای درمان شبکیه چشم استفاده شود .

6. درمان با گل یاسمن

یکی دیگر از راه های درمان استفاده از گل یاسمن است خاصیت دارویی آن می تواند خارش و تحریک ایجاد شده را کاهش دهد .

7. گل عینک

یکی از روش های مفید برای درمان عفونت چشم به طور طبیعی استفاده از گل عینک است . گل عینک که به عنوان یوگراسیا نیز شناخته می شود به صورت سنتی برای درمان عفونت چشم استفاده می شود .این، هم چنین هم زمان با جلوگیری از مشکلات دیدی از قدرت بینایی چشم نیز حمایت می کند .

شما می توانید سه قطره از گل عینکی را سه بار در روز استفاده کنید تا عفونت چشمی را کاهش دهید .

هم چنین به دلیل خاصیت ضد میکروبی اش توانایی کشتن انواع باکتری را که موجب عفونت چشم می شوند، دارد .

برای دستیابی به بهترین نتیجه بهتر است از قطره های چشمی هموپاتیِ یوگراسیا استفاده کنید .

گل عینک

درمان سنتی عفونت چشم با گل عینک

8. نقره کلوئیدی

به عنوان یک روش کمتر شناخته شده برای درمان عفونت چشم ، نقره کلوئیدی ذرات کوچکی از نقره را دارد که خواص اگر بر روی پوست انسان استفاده شود خواص ضد باکتریایی دارد . قطره چشمی که نقره کلوئیدی در آن دارد می تواند عفونت را از بین ببرد و از التهاب مرده ملتحمه جلوگیری کند .

یک یا دو قطره داخل چشم بچکانید و خوب پلک بزنید، تا مایع به خوبی پخش شود .

این روش را دو بار در روز تکرار کنید، تا زمانی که به نتیجه خوبی برسید .

در صورتی که به دلیل عفونت چشم خفیف اطراف چشم ورم کرده و خارش دارد ، برای درمان از کرم نقره کلوئیدی استفاده کنید .

9. ریحان

ریحان مقدس به خاطر فواید درمانی اش شناخته شده است و به دلیل خواص آرام بخشی و ضد تحریکی می تواند از چشمان شما در مقابل رادیکال های آزاد و آسیب های محیطی محافظت کند هم چنین به دلیل قدرت مبارزه با عفونت های باکتریایی ، ویروسی و قارچی ریحان مقدس یک روش ارزشمند در این لیست ما است .

کاری که باید انجام دهید این است که برگ های ریحان را به مدت 10 دقیقه در آب جوش بخیسانید سپس ، چشم هایتان را با این مایع بشویید و یا یک پد نخی را در این آب خیس کرده و به عنوان کمپرس گرم از آن استفاده کنید .

ریحان

ریحان برای از بین بردن ویروس ها از چشم

10. داشتن بهداشت شخصی خوب

اگر می خواهید یک بار برای همیشه از عفونت چشم نجات پیدا کنید ، رعایت بهداشت فردی یک ضرورت است .هر کسی می تواند به عفونت چشم مخصوصا ورم پرده ملتحمه چشم مبتلا شود . حتی اگر چشم هایتان عفونت کرد ، چیز خجالت آوری نیست . مهم ترین چیزی جلوگیری از انتشار بیماری و به وجود آمدن دوباره آن است . برای انجام این کار باید یک سری کارها را انجام دهید :

  • دست هایتان را همیشه با آب گرم و صابون بشویید این کار مخصوصا قبل از تماس با صورت و چشم ها مهم است . لوازم آرایشی و حوله شخصی را با کسی شریک نشوید .
  • لوازم آرایشی که با چشمان آلوده در تماس بوده اند را استفاده نکنید .
  • زمانی که عفونت چشمی دارید پتو و بالش را که با پوست تماس دارند بشویید .

11. اضافه کردن اسید های چرب امگا3 به رژیم غذایی

یک روش دیگر استفاده از فواید اسید های چرب امگا3 است . افزایش اسید های چرب امگا3 می تواند به افزایش تولید غده های چربی زا کمک کند تا علائم عفونت چشم را کاهش دهد . همه ما می دانیم که امگا3 برای چشم و مغز خوب است زیرا حاوی مواد مغذی مانند ویتامین ,A , DHA , EPA ، تائورین و کلسیم است .

12. استفاده لنز های تماسی به طور صحیح

همان گونه که در بالا نیز ذکر کردیم ، استفاده نادرست از لنز های تماسی یکی از دلایل مهم عفونت های چشمی است . برای اجتناب از این مشکل از این دستورات پیروی کنید . قبل از استفاده از لنز ، دست ها را کامل با صابون بشویید و خشک کنید . باکتری ها پس از فعالیت روزانه به راحتی در دستان شما جمع می شود ، بنابراین قبل از گذاشتن و برداشتن لنز ها دستاهایتان را کاملا بشویید تا از عفونت چشم جلوگیری کنید .

  • لنز ها را مطابق با دستور کارخانه یا دستور پزشک بشویید .
  • از محلول های ضد عفونی کننده مخصوص برای این کار استفاده کنید . از محلول دوباره استفاده نکنید .
  • هرگز از نمک های محلول برای ضد عفونی کردن لنز ها استفاده نکنید .
  • لنز ها را در جای مخصوص قرار دهید .
  • لنز ها باید حتما با محلول ضد عفونی کننده شسته شوند نه آب و بعد از شست شو اجازه دهید خود به خود خشک شوند .
  • هر سه ماه یکبار محفظه را عوض کنید .
  • هرگز با لنز نخوابید .
  • استفاده از لنز، خطر ابتلا به عفونت چشم و خراش و آسیب قرنیه ای را افزایش می دهد .
  • هم چنین بهتر است شب ها به دلیل این که باعث التهاب چشم می شود ، آن ها خارج کنید .
  • از شنا و حمام کردن ، زمانی که لنز در چشم دارید خودداری کنید .
  • باکتری ها می توانند در آب و یا دوش آب وجود داشته باشند که می توانند باعث التهاب پوست و چشم ها شوند ، بنابراین ، زمان حمام کردن لنز ها را خارج کنید . اگر مجبورید هنگام حمام از لنز استفاده کنید ، از عینک شنا استفاده کنید و بعد از استفاده سریعا ضد عفونی کنید .

استفاده از لنز

نحوه استفاده صحیح از لنز برای جلوگیری از عفونت چشم

14. خارج کردن خاک و آلودگی از چشم ها

بدون شک این روش قطعا یک روش ابتدایی برای درمان عفونت چشم در خانه است . خاک عاملی است که می تواند موجب عفونت چشم شود . شما می توانید بدون تلاش زیاد خاک را از چشمان خود خارج کنید.

وقتی که خاک داخل چشمانتان رفت ، چند بار پلک بزنید . پلک زدن باعث می شود مژه ها و پلک هایتان اشک تولید کنند و باکتری و آلودگی از چشمانتان پاک شود . اگر پلک زدن کمک نکرد باید پلک بالایی و پایینی را بکشید و سپس مرتبا پلک بزنید . این عمل باعث می شود که پلک پایینی خاک را از چشم خارج کند .

15. شست و شوی چشم ها

شستن چشم ها را فراموش نکنید . اگر پلک زدن و استفاده از پنبه نخی به پاک کردن آلودگی کمک نکرد ، باید چشم هایتان را تمیز کنید . برای پاک کردن خاک از چشم می توانید از قطره های چشم استفاده کنید یا آب را به وسیله فنجان داخل چشم هایتان بریزید .

در حالی که چشم هایتان به مدت 15 دقیقه باز است آب را به طور مداوم روی چشم هایتان بریزید . حتی اگر آلودگی از چشم هایتان پاک شد باید این کار را ادامه دهید تا هر چیزی که در چشمتان باقی مانده را تمیز کنید .

16. حفاظت از چشم ها

  • با استفاده از عینک از چشم هایتان در برابر نور فرابنفش یا نور زیاد محافظت کنید ،بدون مشورت با پزشک، از لنز استفاده نکنید .
  • از تماس با چشم ها خودداری کنید و بعد از تماس با اطراف چشم دست هایتان را سریع بشویید .
  • اگر علائم پیشرفت کردند یا درد بیش از حد تحمل شما بود به متخصص چشم مراجعه کنید .
  • اگر احساس خارش داشتید یا ناراحتی چشم شما بدتر شد باید به پزشک مراجعه کنید .

عینک

با استفاده از عینک از چشم هایتان محافظت کنید

17. کارهایی که وضعیت را بدتر می کند، انجام ندهید

در خیلی از موارد ، چشمان شما در معرض جراحت قرار دارند کارهای زیادی است که وقتی مشکلات چشمی دارید ، باید از آن ها اجتناب کنید . آن ها می توانند باعث ایجاد جراحات چشمی و چشم درد شدید شوند.

  • خارج کردن تکه ی فلزی که در خانه در چشم شما گیر کرده است ، چه بزرگ باشد چه کوچک .
  • اعمال فشار بر روی چشم برای خارج کردن آلودگی .
  • استفاده از موچین ، خلال دندان یا هر چیز سخت دیگری برای خارج کردن آلودگی . اگر چشمان شما تحت تاثیر چیزی جدی تر از آلودگی است ، باید دنبال کمک های پزشکی باشید . هرگز از این روش برای خارج کردن اسید یا هر مایع ساینده از چشم ، استفاده نکنید .

18. با قانون 20-20 به طور منظم به چشم هایتان استراحت دهید

این یکی دیگر از روش هایی است که حتما باید استفاده کنید ، بر طبق قانون 20 -20 -20 در طول درمان عفونت چشم باید به چشم های خود استراحت دهید .

هر 20 دقیقه با نگاه کردن به چیزی که حداقل 6 متر با شما فاصله دارد برای 20 ثانیه به چشم هایتان استراحت بدهید .

زل زدن به صفحه کامپیوتر برای مدت طولانی بدون استراحت می تواند موجب دردچشم ،سر درد و حتی درد ماهیچه ای شود این کار فقط علائم عفونت چشم را وخیم تر می کند .

قانون 20 20

زل زدن طولانی به صفحه کامپیوتر عفونت چشم را افزایش می دهد

19. نوشیدن آب به میزان کافی

ننوشیدن آب به میزان کافی، می تواند باعث احساس خشکی ، خارش و درد در چشم ها شود .اگر بدن شما کم آب باشد، نمی تواند به اندازه کافی اشک برای رطوبت چشم تولید کند این مسئله شما را مستعد عفونت چشم می کند .یک مرد باید حداقل 13 لیوان آب در روز و یک زن حداقل 9 فنجان آب در روز بنوشد .

20. لوازم آرایشی استفاده کنید که باعث تحریک چشم نمی شود

این روش به آزمایش و خطا احتیاج دارد . حتی محصولاتی که برچسب ضد آلرژی دارند نیز می توانند باعث تحریک چشم شوند . شما باید مقدار کمی از انواع مختلف لوازم آرایش برای چشم های حساس را امتحان کنید تا بهترین نوعی را که به بدن شما می سازد پیدا کنید .

اگر هنوز با لوازم آرایش مشکل چشمی دارید ، باید با متخصص پوست و مو مشورت کنید . او محصولات آرایشی که چشم های شما را تحریک نکند را به شما پیشنهاد می دهد . 

21. آرایش چشم هایتان را پاک کنید

پاک کردن آرایش چشم یک مرحله مهم برای درمان عفونت چشم در خانه است . لوازم آرایش می تواند غدد چربی زا چشم را مسدود کرده و باعث تحریک و حتی التهاب می شود . بنابراین حتما قبل از خواب آرایش خود را کاملا پاک کنید .

شما می توانید از شامپو بچه و یا پاک کننده های آرایشی مخصوص چشم استفاده کنید . مهم تر از همه حتما هر روز لوازم آرایش خود را تمیز کنید . اگر در حال درمان عفونت چشم هستید نباید آرایش کنید .

پاک کردن آرایش چشم

جلوگیری از عفونت چشمی با پاک کردن آرایش چشم ها

22. در زمان کار عادات خوب بسازید

ساختن عادت های خوب کاری به شما کمک می کند مسیر طولانی را در حفاظت از چشم های سالم طی کنید . حالت بدنی صحیح هنگام کار می تواند از مشکلات چشمی مانند عفونت چشم جلوگیری کند . خم شدن روی میز کامپیوتر نه تنها چشم های شما را به زحمت می اندازد بلکه باعث چشم درد و سرگیجه نیز می شود .

  • حداقل در فاصله 50 تا 60 سانتی متری از صفحه کامپیوتر بنشینید .
  • کامپیوتر را در ارتفاع مناسب قرار دهید ،تا مجبور نشوید چشم هایتان را بالا یا پایین ببرید .
  • از محافظ صفحه کامپیوتر استفاده کنید و در صورت امکان نور شرکت را تغییر دهید . لامپ های فلورسنت قدیمی باعث به زحمت افتادن چشم و سر درد می شوند .
  • لامپ های فلورسنت فشرده راه حل این مشکل هستند . به خاطر داشته باشید برای درمان عفونت چشم یا جلوگیری از آن باید سلامت چشم خود را بهبود ببخشید .

23. از سیگار یا سایر محرک ها استفاده نکنید

این آخرین روش درمانی در لیست ما است . اگر چشمان شما عفونت می کند ، ممکن است به چیزی در محیط اطراف واکنش نشان دهد . مواد آلرژی زا معمولی شامل دود سیگار ، هوای آلوده به دود و غبار و موی حیوانات خانگی است . بنابراین اگر نمی خواهید شرایط بدتر شود . باید تماس چشم ها با این عوامل را محدود کنید .

در مراحل اولیه عفونت می توانید به چشم خود شیر بپاشید، زیرا ایمونوگلوبولین A سبب تنظیم رشد باکتری ها است و همچنین از حمله باکتری ها به غشاء چشم جلوگیری می کند. تا زمانی که قرمزی چشم تان برطرف شود، سه بار در روز این کار را انجام دهید.

سیگار

دود سیگار موجب ایجاد عفونت چشم می شود

24. از برگ اقاقیا استفاده کنید

برای درمان عفونت چشم برگ اقاقیا را به مدت 5 دقیقه بجوشانید و برای چشم ورم کرده خود یک کمپرس داغ تهیه کنید.

25. با زردچوبه قطره چشم درست کنید

یک قاشق چایخوری زردچوبه را در یک لیوان آب بریزید و از این مخلوط به عنوان قطره چشم استفاده کنید تا ورم چشم شما محو شود.

اقدامات حفاظت کننده از عفونت چشم

اگر نزدیک شخصی با عفونت چشم زندگی می کنید از تماس با چشم قبل از اینکه دست هایتان را با دقت بشویید خودداری کنید . ریسک ابتلا به عفونت های ویروسی یا باکتریایی را با استفاده مداوم از پاک کننده های ضد عفونی کننده در مراکز عمومی مانند کلاس ها و مراکز نگهداری ، پایین بیاورید . بهداشت چشم را رعایت کنید . هنگام درمان عفونت چشم ، حتما قبل و بعد از درمان دست های خود را بشویید .

از حوله و بالش دیگران استفاده نکنید . به وسیله عینک از چشم های خود در مقابل مواد شیمیایی ، گرد و غبار و سایر محرک ها حفاظت کنید . اگر از لنز استفاده می کنید قبل از خواب آن ها را از چشم ها خارج کنید .

 

علل ، علائم و درمان طبیعی عفونت چشم با 25 نسخه طب سنتی

4.1327
این مطلب مفید بود ؟26562
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
برگرفته از بخش بهداشت و سلامت/ن/ز.ت
برچسب : مشکلات چشم
وبگردی