جاذبه های گردشگری سبلان
کوه سبلان جز یکی از دیدنی های بسیار جذاب و زیبا کشور ایران است و دارای جاذبه های گردشگری فراوانی می باشد.

آشنایی کامل با جاذبه های گردشگری کوه سبلان مقدس ترین کوه ایران

یکی از دیدنی های زیبا و جذاب کشورمان کوه سبلان است که سومین قله بلند ایران محسوب می شود و جاذبه های گردشگری فراوانی دارد. این کوه در گذشته آتشفشان بوده است اما امروزه غیر فعال شده و گردشگران زیادی را به خصوص در فصل تابستان به علت هوای خنک و طبیعت بی نظیرش به خود جذب نموده است.

سبلان را مقدس ترین کوه ایران می نامند زیرا محلی ها معتقدند زرتشت در قله سبلان، زیر تخته سنگی کنار دریاچه آرمیده است و برخی از نوشته ها هم حاکی از آن است که سبلان محل عبادت زرتشت بوده است . در گذشته بسیاری از مردم کوهپایه نشین سبلان برای زیارت به کوه سبلان می رفتند و هنگام بازگشت ، خویشان و همسایگان و آشنایان به دیدنشان می رفتند و زیارت قبولی می گفتند و هدیه ای نیز از زایر دریافت می کردند.

وجود مزارهای مقدس، زیارت گاه ها و پیکره های مقدس و باورهای کهن و اعتقادات دینی درباره عوارض طبیعی در بخش هایی از کوه سبب شده که سبلان در نزد مردم کوه مقدسی باشد. بر مبنای همین اعتقادات عشایر شاهسون و محلی ها همچنان به سبلان سوگند می خورند و این کوه را مقدس می دانند و باور دارند که وقتی نام سبلان برده می شود به ویژه وقتی به آن سوگند یاد می کنند، مار از شکارش دست می کشد.در ادامه این بخش از گردشگری نمناک به مناطق دیدنی سبلان اشاره خواهیم کرد.

سبلان در کجا قرار دارد؟

کوه سبلان در 25 کیلومتری جنوب شرقی مشگین شهر و در فاصله حدود 40 کیلومتری شهر اردبیل قرار دارد. کوه سبلان بر سه شهر اردبیل ، اهر و مشکین شهر مشرف است.

ارتفاع سبلان

کوه سبلان مقدس ترین کوه ایران

ارتفاع و وسعت سبلان

طول سبلان حدود 60 کیلومتر، پهنای آن 45 کیلومتر و بلندی آن 4811 متر ثبت شده است و از دره قره سو در شمال غرب شهر اردبیل شروع شده و در جهت شرقی- غربی تا کوه قوشه داغ در جنوب اهر امتداد می یابد و به وسیله این کوه به ارتفاعات قره داغ متصل می شود.بلندترین قله آن به نام «سلطان ساوالان» نام دارد که در جبهه غربی آن و در کنار جان پناه ، سنگی به شکل عقاب وجود دارد که به نماد کوه سبلان تبدیل شده است.

دریاچه سبلان

دریاچه سبلان در دهانه آتشفانی کوه قرار دارد و بیضی شکل است و آب آن 25 متر پایین تر از لبه های مخروط آتشفشانی قرار گرفته است. آب این دریاچه آبی مایل به سبز است و از بارش برف تامین می شود. آب و هوای دریاچه خنک است و برای فصل گرم سال مناسب است. در بیشتر ماه های سال این دریاچه یخ زده است و تنها در مرداد و شهریور ذوب می شود.

پیست اسکی آلوراس

به علت اینکه همه قلل سبلان در ایام سال پوشیده از یخ و برف های دائمی هستند ، در این منطقه یک پیست اسکی به نام «الوارس» وجود دارد که مورد توجه گردشگران است. پیست اسکی آلوارس در 12 کیلومتری روستای آلوارس واقع شده و دارای بالابر و تله سیژ است. پیست اسکی آلوراس حدود هشت ماه از سال پوشیده از برف است.

پیست اسکی سبلان

پیست اسکی آلوراس سبلان

قلل سبلان

سبلان 3 قله مشهور دارد. بزرگ ترین قله ، سلطان شهره و دو قله ی دیگر نیز هرم و کسری نامیده می شوند.

مسیرهای صعود به قله سبلان

1. مسیر شمال شرقی است که از آب گرم شابیل آغاز می شود که تا رسیدن به پناهگاه، ماشین رو است. این مسیر کاملا پاکوب است و پرچم های راهنما نیز در آن دارد.

2. مسیر غربی است که از دریاچه قره گل آغاز می شود و از هرم چال و یخچال بزرگ می گذرد.

3. مسیر جنوبی که دشوارترین راه رسیدن به قله سبلان است و از پیست اسکی آلوارس و یال شرقی می گذردو درآن پناهگاهی وجود ندارد.

جاذبه های نزدیک سبلان

چندین چشمه آب گرم در دامنه کوه قرار دارد که معروف ترین آنها چشمه شابیل است که می توان از فواید آب درمانی، آن استفاده نمود.

از دیگر جاذبه های نزدیک سبلان چنانچه در بخش گردشگری نمناک اشاره کرده ایم دریاچه آت گولو در شیروان دره و چشمه آب گرم قینرچه هستند.

پل معلق مشکین شهر که طولانی ترین پل معلق خاورمیانه نام دارد در فاصله 58 کیلومتری کوه سبلان و در ارتفاع 80 متری واقع شده است.

دیدنی های سبلان

آشنایی با جاذبه های گردشگری کوه سبلان

گیاهان و حیوانات سبلان

مراتع سبلان از بهترین مراتع طبیعی ایران است. دامنه های سبلاندارای خاک نرم و حاصلخیز است و علف های مرغوب و پرارزشی در آن رشد می کنند. در دامنه سبلان گیاهانی مانند انواع زرشک، سیر، میخک، گل سرخ، روناس، گل گاو زبان و آلاله، زنبق و لاله می رویند. درکوه سبلان حیواناتی مانند خرس قهوه ای، راسو، روباه، شغال، خرگوش، قرقی، جغذ، هدهد، چکاوک، پرستو، چلچله، کلاغ، عقاب طلایی و گراز زندگی می کنند.

بهترین فصل سفر به سبلان

بهترین زمان سفر به سبلان برای علاقمندان به اسکی، زمستان است. اما برای گردش در طبیعت و کوهنوردی تابستان راهی سبلان شوید. بهترین زمان صعود به سبلان در ماه های خرداد و تیر تا پایان شهریور که دمای هوا بالاتر و شرایط جوی مناسب تر است ، می باشد. حتما هنگام سفر به سبلان کفش مناسب پیاده روی، لباس گرم اضافه، کلاه، عینک، ضدآفتاب، عصای کوهنوردی، جعبه کمک های اولیه، آب و غذای سبک همراهتان باشد.

 

دیدنی های کوه سبلان و دریاچه های آن + جاذبه های گردشگری

4.846
این مطلب مفید بود ؟442
منبع : بخش سبک زندگی نمناک/ح.ب /ن
وبگردی