روزنامه دیواری
یکی از کارهایی که دانش آموزان و مربیان به مناسبت ایام دهه فجر و 22 بهمن انجام می دهند درست کردن روزنامه دیواری با ایده های جالب و خلاقانه است.

روزنامه دیواری دهه فجر و ایام دیگر برای دانش آموزان

ماه بهمن همیشه از یک ابهت خاصی برخوردار است چرا که این ماه یادآور بهترین خاطرات برای همه مردم کشور ما بوده است ماهی که در آن سرنوشت یک کشور و یک ملت رقم خورده است و حق بر باطل چیره گشته است از قدیم الایام دانش آموزان با آمدن این ماه به تدارک جشنها و مراسماتی در مدرسه اقدام میکردند.

یکی از این کارهای جالب ساخت روزنامه دیواری است که سعی می کنند با خلاقیت های شگفت انگیز بهترین و زیباترین روزنامه دیواری را درست کنند در این بخش شما همراهان عزیز را با ساخت روزنامه دیواری جالب در رابطه با موضوع دهه ی مبارک فجر و ایام الله بیست و دوم بهمن آشنا می کنیم.

اگر دانش آموز بوده اید قطعا برای یک بار هم که شده درست کردن روزنامه دیواری را امتحان کرده اید در ایام پر فروغ دهه فجر و بیست و دوم بهمن مدارس همیشه برنامه های متنوعی برای دانش آموزان در نظر میگیرند از جمله درست کردن روزنانه دیواری که بچه ها به صورت انفرادی و گروهی و با کمک مربیان میتوانند با ایجاد خلاقیت اقدام به درست کردن آن کنند.

روزنامه دیواری چیست؟

روزنامه دیواری در واقع شامل یک صفحه مقوایی است که در مورد یک موضوع خاص گزارش ها و مطالبی در آن مورد را گردآوری کرده و بر روی مقوا نوشته می شود و بعد هر کس با توجه به سلیقه و استعداش طرح و خلاقیت در آن ایجاد میکند که میتوان برای زیباتر کردن آن از نقاشی های زیبا استفاده کرد یا برای تزیین از چسبهای رنگی ، البته همه ی اینها سلیقه ای است بعد از اتمام هم بر روی دیوار کلاس یا سالن مدرسه نصب می شود روزنامه دیواری در واقع زیر شاخه ی کوچکی از مطبوعات می باشد چرا که دانش آموز شروع به گردآوری مطالبی خاص در مورد یک موضوع خاصی می کند این کار بیشتر به صورت گروهی انجام می گردد و دانش آموزان با انجام آن به صورت گروهی اولا با انجام یک کار عملی آشنا میگردند دوما روحیه همکاری و تفاهم در دانش آموزان به نحو احسن تقویت می گردد.

روزنامه دیواری دهه فجر

انواع روزنامه دیواری

چنانچه در نمناک گفته شده است روزنامه دیواری ها براساس موضوعات و مناسبات خاص نوشته می شود ؛مثلا روزنامه دیواری هایی در ارتباط با روز معلم ، روز پزشک ،روز دانش آموز و یا دهه فجر ...و یا یک موضوع متفاوت دیگر مانند موضوع علمی ،اجتماعی ، ورزشی، فرهنگی ، اقتصادی ، و... که دانش آموزان با توجه به این موضوعات شروع به جمع آوری اطلاعات کرده و با ایده و طرحهای منحصر به فرد اقدام به درست کردن آن می کنند.

روزنامه دیواری ها همانند سایر نشریه های دارای وظایفی هستند از جمله :

  1. خبر رسانی و فان و سرگرمی
  2. ایجاد حس همکاری و تقویت کارهای گروهی
  3. ایجاد یک رقابت سالم در محیط فرهنگی در کلاس درس و مدرسه و حتی در منطقه و کشور
  4. و کارها و وظایفی دیگر که معلم در کلاس درس به دانش آموزان بازگو می کند.

درست کردن روزنامه دیواری

سوالات قبل از تهیه روزنامه دیواری

برای انجام دادن هرکاری باید در ابتدا بدانیم که از انجام آن کار چه توقع و انتظاری داریم و بعد به این پرسشها جواب داد :

  • روزنامه دیواری در مورد چه موضوعی باید نوشته شود ؟
  • در جمع آوری اطلاعات باید با چه کسی یا چه کسانی همکاری کرد؟
  • برای گردآوری مطالب از چه منبعی باید کمک گرفت ؟

چهار قالب برای گردآوری مطالب روزنامه دیواری

  1. خبر
  2. مقاله
  3. گزارش
  4. مصاحبه

در ابتدا وظایف را در بین اعضای گروه تقسیم بندی کنید

اگر در انجام روزنامه دیواری به صورت گروهی کار می کنید مسئولیت ها و وظایف را تقسیم بندی کنید یعنی به هر کدام از اعضای گروه مسئولیتی بدهید به طور مثال :یک نفر مسئول گردآوری و جمع آوری اطلاعات از اینترنت یا کتاب و روزنامه ها باشد ،یک نفر به سراغ مقاله ها و مجله ها برای تهیه گزارش باشد و نفر دیگر به مصاحبه با معلم یا مدیر مدرسه باشد و ...

روزنامه دیواری 22 بهمن

مطالب به طور جداگانه بر روی کاغذهای جدا نوشته شود

مطالب تهیه شده بر روی کاغذهایی به عرض 9 سانتیمتر نوشته شود ولی طول کاغذ به تعداد کلمه های آن بستگی دارد و اگر مطالب زیاد شد آنها را در دوستون باید نوشت.

اندازه ی ایده آل روزنامه دیواری

  • برای نوشتن روز نامه دیواری می توان از کاغذ مقوایی 100*70 استفاده کرد.
  • طول مقوا را به ده قسمت ده سانتیمتری تقسیم کنید.
  • اسم نشریه را در قسمت بالایی کاغذ دیواری بنویسید و در قسمت پایین در سمت چپ هم شناسنامه و اسم کسانیکه در تهیه ی کاغذ دیواری همکاری داشتند را بنویسید.

صفحه آرایی

مطالبی که قبلا بر روی کاغذ نوشته اید را دوباره مطالعه کنید و با توجه به درجه اهمیت هر کدام را دسته بندی نمایید و سپس مطالب را روی مقوا قرار دهید و تست کنید که آیا مطالب بر روی کاغذ اندازه است یا نه.

و اگر مشاهده کردید که همه چیز مرتب است می توانید کاغذها را چسب زده و با دقت بر روی مقوا بچسبانید.

و در آخر با خودکار و یا ماژیک های رنگی حاشیه ها و اطراف مطالب را خط کشی کنید و در انتخاب رنگهای ماژیکها باید دقت کنید چرا که رنگها نشان دهنده ی شخصیت انسانها هستند.

اگر شما هم برای دهه فجر یا هر مناسبت دیگری خواهان درست کردن روز نامه دیواری هستید حتما به روز نامه دیواری های دیگر هم توجه کنید چرا که آنها می توانند در دیدگاه شما ایده های جدید و نو برای انجام یک کاغذ دیواری به وجود آورند در ادامه شما را با طرحهای جدید کاغذ دیواری آشنا می کنیم.

صفرتا صد درست کردن روزنامه دیواری برای دهه فجر و ایام دیگر

3.1593
این مطلب مفید بود ؟372221
منبع : بخش سبک زندگی نمناک/ن/ز.ت
برچسب : دهه فجر
وبگردی