روستاهای کویری ایران
روستاهای کویری ایران از جاذبه های گردشگری به حساب می آیند که در کویر گردی علاوه بر گردشگران افرادی مثل کویر نوردان و ستاره شناسان علاقه زیادی به کویر دارند.

جاذبه های گردشگری روستاهای کویری ایران

زمانی که صحبت از گردشگری و تفریح به میان می آید ناگزیر فکر همه به طبیعت سرسبز و دریاهای ساحلی کشیده می شود در حالی که سفر کردن تنها به این مکان ها ختم نشده است و جاهای دیگری همچون کویرها میتوانند یکی از مهمترین علاقه مندی های توریستها و گردشگران باشند.

از بزرگترین شگفتی های دنیا که خداوند خلق کرده کویر است . شاید در تصورتان همیشه به این فکر کنید که اقلیم کویری چهره خشک و خشن دارند اما باید بدانید مهربانی های کویر و کویر نشینان این مناطق را تبدیل به مقاصد گردشگری شگفت انگیزی با داستان های هزار و یک شب کرده است . همچنین کویر ویژگی های منحصر به فرد مانند شن های بی نهایت و عظیمی دارد که هر گردشگری را ترغیب به تجربه حتی یکروز سفر به دل خود می کند. اگر جزو افرادی هستید که علاقه مند کویرنوردی میباشید در این مطلب جذاب بخش گردشگری نمناک ما را همراهی کنید تا با چند روستای کویری شگفت انگیز آشنا شوید.

 روستا های کویری ایران

کویر مصر ایران

معرفی روستاهای کویری شگفت انگیز ایران زیبا

روستای مصر

در حاشیه کویر مرکزی ایران خور و بیابانک از جمله دیدنی ترین مناطق گردشگری محسوب می شود. این روستا یکی از دور افتاده ترین روستاهای کویری از توابع شهرستان خور و بیابانک در استان اصفهان است که در 45 کیلومتری شرق جندق و در 60 کیلومتری شمال خور قرار دارد و دارای آب و هوای گرم و خشک است. جمعیت این روستا بر طبق آخرین سرشماری 120 نفر است و مردم این روستا از طریق کشاورزی و دامداری امرار معاش می کنند.

این روستا جزو معروف ترین روستاهای کویری ایران بوده و بسیاری از گردشگران برای تماشای زیبایی های شگفت انگیز روز و شب کویر این روستا را در برنامه سفر خود قرار می دهند ، کویر نوردی در این روستای زیبا با شتر و ماشین های مخصوص کویرنوردی جذابیت صد چندان به سفر هر گردشگری می افزاید.

علت وجود نام یوسف به علت فرد سرمایه داری به نام یوسف بوده اما از آنجایی که او این نام را دوست نداشته از اهالی خواست چون نام وی «یوسف» و داستان یوسف پیامبر در مصر اتفاق افتاده بود، نام این روستا را «مصر» بگذارند.

اقامت در خانه های بوم گردی و کاروانسراهای قدیمی زیر آسمان پر ستاره و شتر سواری در این روستای کویری تجربه ای تکرار نشدنی و خاطره ساز برای هر گردشگری رقم می زند. جالب است بدانید بسیاری از گردشگران از جنبه درمانی این روستا را برای سفر و اقامت بر می گزینند چراکه تپه های شنی در دل آن خاصیت درمانی دارد.

 قلعه بیاضه

زیبایی های قلعه بیاضه

قلعه بیاضه ، دژ کویری

وجود قلعه تاریخی در روستای بیاضه این روستا سبب شده این روستا به معروفیت خاصی دست پیدا کند . قدمت این قلعه مربوط به زمان ساسانیان می باشد . این قلعه باستانی با سبک معماری ساسانی قرن ها به عنوان دژ تسخیر ناپذیر و محکم کویر مرکزی ایران با کارکرد مسکونی و دفاعی خودنمایی می کرده است و طبق روایات قدیمی و تاریخی پایگاهی برای طرفداران حسن مصباح در دوره ی اسماعیلیه بوده است.

این قلعه در طول تاریخ همچنان استوار مانده و دارای اتاقک های تو در تو وکوچک به همراه دالان های سرپوشیده است که نظر هر گردشگری را به سمت خود معطوف می کند.دور قلعه خندقی وجود دارد که تا امروز هم آثاری از آن به جا مانده است. بازسازی بخشی از این قلعه به گردشگران امکان بازدید از آن را میدهد . این قلعه با برخورداری از خندق عمیق و عریض و مجموعه خشتی به هم پیوسته و بنایی چند طبقه نمونه بارز یک دژ کویری محسوب می شود.گرمه

 گرمه کجاست

جذابیت های روستای گرمه

گرمه ، روستایی با نخلستان و چشمه های آب سرد

روستاهای دیگری نیز همچون گرمه در منطقه خور و بیابانک وجود دارد که برای هر گردشگری حائز اهمیت می باشد فاصله روستای گرمه با مصر تقریبا 85 کیلومتر میباشد. چشمه ای آبی و نخلستان از جاذبه های معروف این منطقه برای کشاورزان می باشد. در این روستا چشمه آب سردی وجود دارد که می توان گفت ویژگی منحصر به فرد روستا را به رخ می کشد که محل زندگی ماهی های سیاه کوچک می باشد ماهی هایی که به محض دیدن پای کسی دوره آن حلقه می زنند چشمه هایی که حکم درمانی برای بیماری های پوستی دارد.

صنایع دستی مردم روستای گرمه از جمله سبدهای زیبا و زیر انداز ها که با استفاده از برگهای درخت خرما یا همان نخل ساخته شدند سوغات جذابی برای گردشگران می باشد.

 روستای گرمه

نخلستان های دیدنی ده سلم

 روستای  کویری دِه سَلم 

این روستا از توابع شهرستان نهبندان در استان خراسان جنوبی محسوب می شود. ده سلم یکی از روستاهای حاشیه شهرستان نهبندان و مهمترین آبادی در راه باستانی شهداد (خبیص) به نهبندان (نه) به دلیل داشتن نخلستانی وسیع و بیش از 25 نوع خرما لقب نگین سبز بیابان لوت را از آن خود کرده است.وجود آب و قنات در روستا باعث شده که ده سلم با وجود دوری اش از شهرها، همچنان پابرجا بماند و البته همین دوربودن از هیاهوست که گردشگران را جذب خود می کند.

از دیدنی های جذاب این روستا ، دو قلعه قدیمی روستا به نام های شوره گز و بَکرآباد و منظره نخلستان های روستا است. به جز آب شیرین و قنات، یک رود شور هم در حاشیه روستا جاری است و در اطرافش بلورهای نمکی تشکیل شده است.  

روستاهای کویری ایران ؛ جاذبه گردشگری بکر و ارزان برای همه

4.315
این مطلب مفید بود ؟132
منبع : بخش سبک زندگی نمناک /ن /م.ح
وبگردی