روش صحبت
بعضی از افراد برای صحبت کردن در جمع با مشکل مواجه می شوند و دائم تپق می زنند روش هایی وجود دارد که می تواند به مسلط صحبت کردن شما کمک کند.

چگونه واضح ، مسلط و بدون تپق صحبت کنیم؟

نحوه ارتباط مناسب با دیگران، صحبت کردن در جمع، توانایی در بیان خواسته‏های خود از مهارت‏های ارتباطی به شمار می روند که نیاز به آموزش دارند . بسیاری از افراد در کودکی این مهارت ها را می آموزند اما برخی دیگر در هنگام صحبت بسیار تپق می زنند به طوری که بیشتر افراد متوجه صحبت های آنها نمی شوند و از آنها می خواهند بلندتر صحبت کنند.

اگر به هر دلیلی این یادگیری در زمان کودکی محقق نشد، در نوجوانی و جوانی و حتی بزرگسالی می‏توان جبران کرد بنابراین هیچ جای نگرانی نیست. در این بخش از نمناک شما را راهنمایی می کنیم تا بتوانید واضح و رسا و بدون تپق زدن صحبت کنید و این رفتار را به شکل یک عادت در خودتان درآورید.

لحن صحبت

روش هایی برای درست صحبت کردن در جمع

یکی از مهمترین علت های تپق زدن نداشتن آمادگی و تمرین لازم و تسلط کم است . عامل بعدی استرس استکه موجب می شود در صحبتمان اشتباهات فراوان داشته باشیم . در ادامه راهکارهایی برای صحبت کردن بدون تپق زدن را آورده ایم.

به شیوه ایستادن و نشستن خود دقت کنید

برای اینکه به دیگران بفهمانید که از اعتماد به نفس بالایی برخوردار هستید باید به نحوه ایستادن خود دقت کنید بنابراین صاف بایستید تا راههای تنفس شما باز شده و بتوانید به راحتی و آرامش دم و بازدم داشته باشید. اگر نشسته اید و می خواهید صحبت کنید ، ابتدا راحت و درست بنشینید شکم را تو کشیده و قفسه سینه را بالا بدهید.

سریع صحبت نکنید و شمرده حرف بزنید

تند و سریع صحبت کردن شما عمدتا به این علت است که شما اعتماد به نفس کافی ندارید و عصبی مزاج هستید . صحبت نمودن سریع سبب می شود که در حین صحبت تپق بزنید بنابراین آرامش خود را حفظ کنید و حتی برای نرمال شدن روند صحبتتان وانمود کنید که عصبی نیستید. صحبت کردن با سرعت بالا هیچ کمکی به ادای درست کلمات و قابل فهم بودن صحبت هایتان نخواهد کرد.

شمرده تر صحبت کردن نه تنها باعث می شود که شنوندگان درک بهتری از گفته های شما داشته باشند، بلکه علائم اعتماد به نفس و خویشتن داری نیز در لحن شما نمود پیدا خواهد کرد. 

از تپق زدن نترسید

اگر هنگام صحبت کردن ، در صحبت هایتان اشتباهی رخ داد نهراسید و تنها کافی است اشتباه خود را اصلاح کنید زیرا همه اشتباه میکنند.

خوب گوش کنید

برای اینکه خودتان بتوانید در سخنوری قوی و توانا شوید لازم است که به صحبت های سخنرانان و افرادی که در سخنوری تبحر دارند مانند مجریان رادیو و تلویزیون خوب گوش کنید و به نحوه و سرعت ادای کلمات آنها توجه نمایید. 

صدای خود را ضبط کنید

با یک دستگاه ضبط صدا یا کامپیوتر و یک میکروفون صدای خود را ضبط کرده و برای پیدا کردن اشتباهاتتان به صدای ضبط شده گوش کنید تا جملات نامفهوم ونامعقول را پیدا نموده و اصلاح کنید.

لحن حرف زدن

روش صحیح صحبت کردن بدون تپق

با صدای بلند تمرین کنید

متون مختلف را با صدای رسا بخوانید و کلمات آن را به درستی و آرام تلفظ کنید.اگر شما جمله ای را آهسته و زمزمه وار ادا کرده اید دوباره جمله را صحیح ادا کنید . روزی 10 دقیقه متون مختلف را باصدای بلند بخوانید.

بازی تلفظ کلمات دشوار را انجام دهید

بازی تلفظ کلمات دشوار را انجام دهید و کلماتی را که اشتباه تلفظ کرده اید یادداشت نموده و مدام تمرین کنید تا تلفظ صحیح آن را بیاموزید.

با دهان باز صحبت کنید

بیش از زمانی که صحبت می کنید دهانتان را باز کنید تا لبها و دندانهایتان از حالت بسته بودن خارج شوند و بیان کلمات صحیح تر انجام شود و صدایتان بلندتر شود. 

فرق بین ادای حروف صدادار و بی صدا را بدانید

شما باید فرق بین ادای حروف صدادار و بی صدا را بدانید . چنانچه نمناک اشاره داشته است برای ادای حروف بی صدا مانند (ب) و (ت) لحظه ای هوا را در گلو حبس کنید و حروف را به صورت ازادکردن ناگهانی هوا از حنجره ادا کنید.

نفس عمیق بکشید

شما باید بتوانید که بلند صحبت کنید بنابراین قبل از صحبت چند نفس عمیق بکشید تا در موقع صحبت کردن نفس کم نیاورید این کار سبب می شود سرعت ادای کلمات پایین آید و بیان بهتر گردد.

در هنگام صحبت کردن انعطاف داشته باشید 

انتهای جملات معمولی باید افتان بوده و به ارامی بیان شود اما آهنگ ادای اخر جملات پرسشی باید خیزان بوده و با صدای بلندتر ادا شود. دقت کنید هجا ها و کلمات مختلف تاکید های مختلفی دارند.

مسلط حرف زدن

روش های صحبت کردن بدون نقص

از دیافراگم خود کمک بگیرید 

برای کنترل تنفستان در هنگام صحبت کردن از ماهیچه های شکم خود استفاده کنید تا در صورت بالا نبردن صدایتان ، حتی کلمات را به درستی ادا کنید. 

آواز بخوانید

زمانی که تنها هستید ، آواز بخوانید زیرا آواز خواندن به صدایتان تمرین می دهد و کمک می کند که بتوانید کلمات را بهتر ادا کنید و فن بیانتان قوی تر شود.

کنترل تن صدا

شما می توانید میزان هوا را در هنگام داد زدن کنترل کنید پس تناژ طبیعی صدای خودتان را حفظ کنید و تا می توانید بلند صحبت کنید. از تمارین خوبی که می توانید برای کنترل تن صدا انجام دهید ، تشویق کردن یک رویداد ورزشی یا صحبت کردن در زمان پخش یک موزیک با صدای بلند است.

جلوی آینه تمرین کنید

برای بهتر شناختن نقاط ضعف و قوت خود جلوی آینه به تمرین صحبت کردن بپردازید و یا به وسیله ی یک دوربین تصویر خود را ضبط کنید .

واژه هایی را به کار ببرید که با آنها آشنایی دارید

هنگام صحبت کردن از کلماتی که آموخته اید؛ استفاده کنید زیرا استفاده ی نابه جا از کلمات سنگین و زیاد موجب تپق زدن شما می شود اما همیشه سعی کنید در یادگیری کلمات جدید بکوشید.

مطالعه تان را بیشتر کنید

کتاب خواندن دایره ی لغات شما را گسترده تر می کند و درک مطلب تان را بهبود می بخشد.

اداب صحبت در جمع

روش صحبت کردن مسلط و بدون هیچ ایرادی

از گزافه گویی بپرهیزید

هنگام صحبت کردن زیاد از کلمات و آواهایی مانند «پس، مانند و بله و امثال اینها» دربین کلمات اصلی گفتار برای پر کردن سکوت و مکث ها، استفاده نکنید.

با کلمات ربط و صفات آشنا شوید

یکی از مشکلاتی که مردم کلمات را ناتمام می گذارند و مکث غیرمنتظره ای در صحبت شان ایجاد می کنند آشنا نبودن با کلمات ربط و صفات است . پس برای غلبه بر این مشکل، کلمات ربط دهنده و صفات را بیاموزید تا اگر صحبت خود را فراموش نمودید، از آنها کمک بگیرید. 

راه و روش علمی صحبت کردن مسلط بدون تپق زدن

4.7521
این مطلب مفید بود ؟48536
منبع : بخش سبک زندگی نمناک /ن /آ
وبگردی