خواص زیره سیاه
زیره سیاه دارای خواص و فواید فوق العاده و شگفت انگیزی است، همچنین زیره سیاه برای درمان برخی از بیماری ها و زیبایی پوست و مو بسیار مفید است.

خواص و فواید بینظیر زیره سیاه برای سلامت بدن ، درمان بیماری ها و زیبایی پوست و مو

زیره سیاه یکی از گیاهان بومی آسیا است که به خاطر عطر و مزه منحصر به فرد در انواع غذاها به کار می رود. وقتی که این گیاه خشک می شود به دانه زیره سبز شباهت دارد .ادویه این دانه ها بسیار عالی است و به همین دلیل است که در غذاهای هندی، آلمانی و روسی مورد استفاده قرار می گیرد.

ارزش های غذایی زیره آن را یک جز ضروری برای مصرف می سازد. آن شامل مواد معدنی نظیر آهن، کلسیم، روی و منیزیم است. همچنین دانه ها حاوی ویتامین های طبیعی هستند. این دانه ها را می توان در چای، به عنوان چاشنی و هم چنین به عنوان جزئی برای التیام جراحات مورد استفاده قرار داد.

خواص و فواید زیره سیاه 

در این بخش از سلامت و دنیای خواص در نمناک فواید زیره سیاه آورده شده است

1. تسکین دهنده آرام کردن شکم :

زیره سیاه حاوی کارون هستند که (برای نابود کردن کرم های انگلی استفاده می شود) این ها به کشتن کرم ها در معده کمک می کند که مشکلات زیادی را ایجاد می کند. مصرف منظم دانه های زیره سیاه به کشتن آن کرم به طور طبیعی بدون هیچ عارضه جانبی کمک می کند.

2. زیره سیاه برای مشکلات شکمی ، روده ای:

زیره سیاه خاصیت ضد نفخی دارد و به تسکین شکم و کاهش هر گونه گاز شکم کمک می کند. هم چنین توانایی تسکین از دیگر مشکلات روده ای را دارد. دانه های زیره سیاه ارزان هستند و همه می توانند به راحتی آن را استفاده کنند.

 خواص زیره سیاه

خواص و فواید بی نظیر زیره سیاه 

3.  زیره سیاه برای تسکین و درمان سرفه :

دانه های زیره برای سرکوب کردن سرفه خوب هستند . آن ها به عنوان ضد سرفه عمل می کنند و به تسکین سرفه خشک کمک می کنند. شما می توانید دانه های زیره سیاه را با فلفل ترکیب کنید و از آن برای سرفه خشک استفاده کنید.

4. ضد اسپاسم :

روغن زیره به عنوان ضد اسپاسم در نظر گرفته می شود و می تواند به طور موثر انقباض عضلانی و گرفتگی عضلات را با ممانعت از آنزیم های خاص التیام بخشد که انقباض عضلانی را تسکین می دهد. هم چنین آن مشکلات تنفسی مانند سکسکه و تنگی نفس را تسکین می دهد.

5. زیره سیاه برای سلامت قلبی :

این دانه ها به حفظ ضربان قلب کمک می کنند چون حاوی پتاسیم هستند. دانه های زیره به کم کردن انقباض سرخرگ ها و رگ ها کمک می کند و فشار خون را پایین می آورد. ویژگی دانه های زیره برای کاهش سطح کلسترول بد در بدن به حفظ سطح کلسترول مناسب در بدن کمک می کند.

 زیره سیاه برای قلب

کمک زیره سیاه به حفظ ضربان قلب 

6. زیره سیاه برای بهبود هضم :

استفاده از زیره در بهبود هضم یک روش باستانی است. مصرف این دانه ها به بهبود ترشح آنزیم های گوارشی کمک می کند و سرعت هضم را افزایش می دهد.

7. ادرار آور :

روغن دانه زیره به عنوان ادرار آور ایده آل در نظر گرفته می شود. به تکرر ادرار در افرادی کمک می کند که از مسدود شدن ادرار رنج می برند. هم چنین به کاهش وزن آب بدن کمک می کند. بسیار ادرار کردن به درمان عفونت های دستگاه ادراری کمک می کند.

8. محرک هستند :

روغن زیره به تحریک تمام عملکردها و چرخه های بدن کمک می کند. هم چنین به منظم کردن خون در بدن کمک می کند و افسردگی ، خستگی را با کمک به مغز برای هوشیاری و بیداری کاهش می دهد.

 زیره سیاه برای پوست

فواید استفاده از زیره سیاه 

9. زیره سیاه برای  افزایش اشتها :

زیره به افزایش اشتها با سرعت بخشیدن به فرآیند گوارش به تسکین یبوست کمک می کند.

10. زیره سیاه مفید دربرابر آسیب ها :

روغن ساخته شده از زیره یک ضد عفونی کننده خوب است. به التیام زخم ها با جلوگیری از هر گونه باکتری و یا قارچ در نزدیکی زخم کمک می کند که می تواند منجر به عفونت های بیشتر شود. این خاصیت زیره به عفونت های مختلف مثل عفونت دستگاه تنفسی، دفع فضولات سیستم و عفونت های دیگر بدن کمک می کند.

11. زیره سیاه برای کاهش پف و التهاب پوست :

روغن زیره التهاب و پف را کاهش می دهد. هم چنین توانایی کنترل پوست سوخته را با رشد سریع سلول های پوست در منطقه آسیب دیده دارد.

 زیره سیاه برای لاغری

کاهش التهاب پوست با استفاده از زیره سیاه 

12. زیره سیاه عامل مبارزه با پیری پوست :

برای کاهش تشکیل چین و چروک و پاک کردن نقاط پیری پوست مورد استفاده قرار می گیرد و سلامتی پوست را بهبود می دهد و باعث می شود پوست جوان و شاداب به نظر برسد.

13. زیره سیاه برای از بین بردن عفونت پوست سر :

چنانچه در این بخش از سلامت نمناک می خوانید زیره سیاه قابلیت خلاص شدن از عفونت پوست سر و حفاظت از مو در برابر شپش را دارد. استفاده منظم از دانه های زیره می تواند مو را در پاک کردن شپش و شوره سر که باعث ریزش مو و خارش پوست سر می شود، کمک کند. همچنین تار مو را بهبود می بخشد.

14. دانه های زیره برای بهبود متابولیسم :

دانه های زیره مقدار زیادی منگنز دارد که به بهبود متابولیسم بدن کمک می کند. مصرف منظم دانه های فرآیند تولید انرژی را در بدن افزایش خواهد داد.

 دانه های زیره سیاه

فواید مصرف زیره سیاه 

15. زیره سیاه برای بهبود خواب و رفع بی خوابی :

محتوای بالای منیزیم به داشتن خواب سالم کمک می کند. منیزیم ماده معدنی است که مستقیما مسئول بهبود خواب است. مصرف دانه های زیره برای بی خوابی خوب است. زیره دارای چندین روغن اسانس و چندین آنتی اکسیدان فلاونوئید مثل لوتئین، کاروتوئن،کریپتوکسانتین است. این ها رادیکال های آزاد مضر را از بدن دفع می کنند و ما را در برابر سرطان، پیری و بیماری های عصبی مثل پارکینسون محافظت می کنند.

ارزش غذایی و مواد معدنی موجود در زیره سیاه

ادویه زیره نیز منبع عالی مواد معدنی نظیر آهن، مس، کلسیم، پتاسیم، منگنز، سلنیوم، روی و منیزیم است. مس و آهن در تولید گلبول های قرمز خون مورد نیاز هستند. روی به کار کردن چندین آنزیم کمک می کند که رشد و توسعه، تولید اسپرم و گوارش را در بدن تنظیم می کنند در حالی که پتاسیم به کنترل ضربان قلب و فشار خون کمک می کند.

همچنین این دانه ها حاوی ویتامین های حیاتی بسیاری مثل آ، ایی، ث و نیز تعدادی از ویتامین های مختلط ب هستند.

دانه های زیره نیز منبع غنی فیبر رژیمی هستند. طبق نظر متخصصان تغذیه فقط 100 گرم، مصرف توصیه شده از فیبر را تامین می کند. فیبر، همان طور که می دانیم برای سلامت هاضمه حیاتی است و مانع یبوست می شود. این کار با افزایش قابل ملاحظه حرکت غذا در دل و روده انجام می شود. فیبر در دانه های زیره ، نقش ضد سرطان زا را ایفا می کند. علاوه بر این، فیبرها همچنین سطح کلسترول بد را پایین می آورند.

خوردن روغن دانه زیره برای خلاص شدن از شر تنفس بد بو و بیماری های لثه، مفید است.

زیره به شروع قاعدگی و افزایش تولید شیر در مادران شیرده کمک می کند.

روش درست استفاده از روغن ضروری زیره :نباید مستقیما روی پوست اعمال شود و باید با روغنی مثل روغن زیتون ترکیب شود. روغن سالم است اما می تواند موجب آزردگی در هنگام استفاده از آن شود، بنابراین بهتر است دستورالعمل را دنبال کنید.

 ارزش غذایی زیره سیاه

مواد معدنی و ارزش غذایی زیره سیاه 

عوارض جانبی زیره:

طبق نظر متخصصان، زیره در صورتی که در مقادیر کم مصرف شود، ایمن است. می توانید از آن به طور ایمن 8 هفته استفاده کنید.

هشدارها و افرادی که باید با احتیاط زیره سیاه مصرف کنند:

زنان باردار باید از زیره بسیار کم استفاده کنند چون می تواند باعث سقط جنین شود.

زیره می تواند قند خون را کاهش دهد، دیابتی ها نباید بدون کنترل قند خون خود از آن استفاده کنند.

اگر قرار است جراحی انجام دهید، حداقل دو روز پیش از جراحی استفاده کنید چون ممکن است با کنترل قند خون در طول و پس از عمل جراحی تداخل داشته باشد.

امروزه، به جای دارو به عنوان ادویه و چاشنی برای غذا استفاده می شود. اما اکنون زمان آن رسیده است که مصرف دارویی آن را احیا کنیم زیرا فواید سلامتی بسیاری دارد.

سوزش معده :

فیبر رژیمی که در دانه زیره وجود دارد، به عنوان ملین طبیعی عمل می کند، حرکت روده را بهبود می بخشد و دفع مواد زائد را از سیستم ما تضمین می کند و در نتیجه از یبوست و دیگر مشکلات هاضمه مثل درد شکمی، گوارش، نفخ شکم، سندروم روده تحریک پذیر، گاز روده و غیره کمک می کند. اگرچه دانه ها در کنترل دفع گاز اضافی در دستگاه گوارش ما موثر هستند، اما بهتر است آن ها را به طور متوسط مصرف کنیم. این به این دلیل است که خوردن بیش از حد دانه زیره می تواند موجب ناراحتی شکم شود که ممکن است منجر به گاز روده و سوزش معده شود.

 سوزش معده

مصرف بیش از حد زیره سیاه می تواند باعث سوزش معده شود

احتمال آروغ زدن با مصرف زیاد زیره سیاه آروغ زدن :

با این حال، هنگام مصرف بیش از حد، می تواند باعث آروغ زدن شود . این به خاطر بیرون آوردن گاز اضافی از شکم و مجرای روده از طریق دهان است. آن حتی ممکن است با صدای مشخصه و بوی بد شناسایی شود.

ممکن است خطر کبد و آسیب های کلیوی را افزایش دهید

روغن اسانس به دست آمده از دانه های زیره وقتی که به طور متوسط مصرف می شود برای ما بسیار مفید است. با این حال، مصرف روغن زیره در دوزهای زیاد برای مدت طولانی می تواند خطر آسیب کلیه و کبد را افزایش دهد. همچنین مشخص شده است که مصرف بیش از حد روغن زیره نیز می تواند انقباض عضلانی را کاهش دهد.

زیره سیاه نامناسب برای مادران باردار و شیرده :

بارداری یک مرحله مهم در زندگی هر زن است . برای ما مهم است که از رژیم غذایی سالم لذت ببریم اما در مرحله بارداری این موضوع حتی مهم تر هم می شود چون آنچه مادر می خورد یا می نوشد نه تنها سلامتی او را تعیین می کند بلکه سلامت جنین را نیز که در رحم رشد می کند مشخص می کند.

اگرچه دانه های زیره منبع خوبی از بسیاری از مواد مغذی مثل ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها، ، فلاونئوید و غیره هستند اما بهتر است از دانه های زیره در دوران بارداری اجتناب کنید. این به این دلیل است که دانه های دارای ویژگی های هستند که ممکن است موجب سقط جنین شوند یا ریسک زایمان زودرس را افزایش دهند.در مادران شیرده هم موجب نفخ و بادشکم کودکشان می شود.

 زیره سیاه در بارداری

استفاده از زیره سیاه در بارداری مضر است؟

زیره سیاه برای سلامتی دستگاه گوارش خوب نیست:

اگرچه فیبرهای غذایی موجود در دانه های زیره برای شکم ما خوب هستند، اما بهتر است آن ها را به طور متوسط مصرف کنیم. این به خاطر این است که مصرف فیبر رژیمی می تواند باعث سندروم روده تحریک پذیر، گاز روده، انسداد روده ای، انقباض شکم و غیره شود.

زیره سیاه ممکن است باعث افت فشارخون شود :

فشار خون بالا نگرانی عمده بسیاری از افراد است که بر میلیونها نفر در سراسر جهان تاثیر می گذارد. مشخص شده است که مصرف منظم و متوسط زیره برای تسکین از فشار خون بالا بسیار مفید است.

اگرچه زیره برای کنترل فشار خون بسیار موثر هستند، اما بهتر است آن ها را در حد اعتدال بخورید این به این دلیل است که خوردن بیش از حد آن می تواند سطح پتاسیم موجود در بدن را افزایش دهد ممکن است ریسک یا فشار خون پایین را افزایش دهد. افت فشار خون شرایطی است که فشار خون ما به سطح بسیار پایین کاهش می یابد و با علایم خستگی، سرگیجه، تهوع، پوست مرطوب، افسردگی، تاری دید و غیره مشخص می شود (علاوه بر این، اگر شما هم اکنون برای کنترل فشار خون بالا دارو مصرف می کنید، پس از زیره که ممکن است با دارو تداخل پیدا کند اجتناب کنید.)

افت قند خون با مصرف زیاد زیره:

مصرف زیره بطور منظم و متوسط برای بیماران دیابتی و یا کسانی که در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارند بسیار مفید است. این فواید بذر عمدتا به خاطر شاخص پایین آن است. شاخص قند زیره پایین است به این معنی است که شکر را با سرعت کم به جریان خون تزریق می کند در نتیجه به حفظ قند خون تحت کنترل کمک می کند.

مصرف زیره بیش از اندازه می تواند قند خون را به سطحی خطرناک کاهش دهد و ممکن است افت قند خون را افزایش دهد.نشانه هایی مانند ضربان قلب سریع، تاری دید، تغییر حالت ناگهانی، پوست رنگ پریده، سردرد،دارد.

 مضرات زیره سیاه

مصرف بیش از حد زیره سیاه باعث افت قند خون می شود 

ایجاد واکنش آلرژیک در برخی افراد:

زیره در طبیعت آنتی هیستامین است یعنی آن ها در مبارزه با آلرژی های فصلی مختلف و علایم مرتبط مانند سرفه و غیره بسیار موثر هستند. با این حال، ممکن است برای افرادی مناسب نباشند و باعث واکنش های آلرژیک در مصرف کنندگان شود. مشخص شده افرادی که نسبت به کنجد حساسیت دارند، به احتمال زیاد به دانه های زیره حساسیت دارند و این افراد باید ازخوردن زیره اجتناب کنند.

آنتی اکسیدان زیاد بد است :

براساس مطالعه ای که در ژورنال موسسه سرطان در سال 1996 منتشر شد، مشخص شد که سیگاری ها که بتاکاروتوئن را در دوزهای بالا مصرف کرده اند، بیشتر احتمال ابتلا به سرطان ریه را در مقایسه با آن هایی که نخورده اند را داشتند. مشخص شد مصرف بیش از حد ویتامین ایی در یک دوره طولانی می تواند خطر سکته خون آور را افزایش دهد و گاهی ممکن است منجر به مرگ شود. این اثر منفی آنتی اکسیدان ها به خاطر این واقعیت است که در دوزهای زیاد، آنتی اکسیدان ها نه تنها سلول های سرطانی را نابود می کنند بلکه سلول های سالم بدن ما را نیز نابود می کنند.

 

خواص و فواید درمانی و زیبایی زیره سیاه + عوارض زیره سیاه

4.7480
این مطلب مفید بود ؟45327
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : goodhealthall / healthmagazine / stylecraze / بخش بهداشت و سلامت نمناک/ح.ب /ن
وبگردی