واکسن آنفلوانزا

چرا باید واکسن آنفلوانزا بزنیم

تاریخ انتشار : 20 شهریور 1402کد مطلب : 3284تعداد نظرات : 2 نظر
اولین گزارش هفتگی وزارت بهداشت از وضعیت کووید در کشور، نشان می‌دهد که باید به فکر مقابله با شیوع بیماری های ویروسی در آستانه فصل پاییز باشیم.

مهر:در آستانه شروع فصل پاییز و سرد شدن هوا، زنگ خطر شیوع بیماری‌های ویروسی به گوش می‌رسد و به نظر می‌رسد با تزریق واکسن آنفلوانزا، علاوه بر افزایش ایمنی در برابر ویروس آنفلوانزا، ایمنی زایی بدن خود را در مقابل سایر بیماری‌های ویروسی نیز تقویت کنیم.

فرهاد مددنژاد پزشک و پژوهشگر حوزه دارو، گفت:آنفلوانزا یک بیماری حاد دستگاه تنفسی است که به وسیله تیپ‌های مختلف ویروس آنفلوانزا ایجاد می‌شود. ویروس آنفلوانزا می‌تواند منجر به بیماری متوسط تا شدید در افراد شود. این بیماری حتی می‌تواند برای برخی از افراد بسیار کشنده باشد. ویروس آنفلوانزا در افرادی که بیماری زمینه‌ای و یا سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند، بیماری شدیدتری را ایجاد می‌کند.

وی افزود:تزریق واکسن آنفلوانزا بهترین و مؤثرترین راه پیشگیری از ابتلاء به آنفلوانزا و خطرات بالقوه ناشی از این بیماری است.

مددنژاد گفت:کمیته واکسیناسیون کشوری آمریکا، واکسیناسیون سالانه را به عنوان مؤثرترین راه پیشگیری از آنفلوانزا برای تمام افراد بالای 6 ماه توصیه می‌کند. بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا، دهم شهریور تا دهم آبان است؛ اگر واکسیناسیون در این بازه زمانی امکان پذیر نبود توصیه می‌شود که تا پایان دی ماه حتماً تزریق صورت گیرد.

وی افزود:تزریق واکسن آنفلوانزا در گروه‌های پرخطر از جمله بیماران دیابتی، آسم، بیماری‌های انسدادی ریه COPD، بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیوی، بیماران سرطانی، بیماران مبتلا به اختلالات قلبی عروقی و افراد مبتلا به اختلالات خودایمنی؛ ضروری است. کودکان، زنان باردار و افراد سالمند به ویژه بالای 65 سال از دیگر گروه‌های پرخطر کاندید ضروری دریافت واکسن آنفلوانزا هستند.

مددنژاد با اشاره به تولید واکسن آنفلوانزا در داخل کشور، گفت:واکسن تولید شده توسط متخصص دانش بنیان کشورمان یک واکسن نوترکیب چهار ظرفیتی حاوی ذرات پروتئینی ویروسی است که در برابر بیماری‌های ناشی از ویروس‌های زیرگروه A و B آنفلوانزا به صورت فعال، ایمنی زایی ایجاد می‌کند که بر اساس سویه های اعلامی سازمان بهداشت جهانی برای امسال تولید شده است.

وی افزود:واکسن نوترکیب تولید داخل فاقد هر گونه پروتئین با منشأ تخم مرغ، آنتی بیوتیک و یا مواد نگهدارنده است. این واکسن به دلیل فرایند تولید نوترکیب با فناوری بالا، حساسیت زایی کمتری نسبت به واکسن‌های تولید شده بر پایه تخم مرغی موجود در ایران دارد. از دیگر مزایای مهم این واکسن نوترکیب می‌توان به خلوص 95 درصدی، محافظت 30 درصد بیشتر در برابر ویروس آنفلوانزا، استفاده از پروتئین‌های ویروسی و عدم استفاده از تخم مرغ و تولید با فناوری جدید و به روز دنیا اشاره کرد.

در همین حال، محمدامین قبادی عضو هیأت مدیره انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران، با عنوان این مطلب که درمان گران‌ترین بخش سلامت است و سهم بزرگی از بودجه سلامت را به خود اختصاص می‌دهد، گفت:در این میان دارو یکی از ارکان و پایه‌های اصلی مسیر درمان است که برای تولید یا واردات آن حجم بالایی ارز و نقدینگی صرف خواهد شد.

وی افزود:ایران از حدود سه دهه پیش یعنی اوایل دهه هفتاد وارد صنعت داروهای بیوتکنولوژی شد و خیلی زود توانستیم این دانش را در کشور بومی سازی کنیم و حالا ایران چهارمین کشور در آسیا است که از نظر نوع دارو و تکنولوژی تولید توانسته جایگاه خاصی پیدا کند و در جهان نیز در ردیف 20 کشور برتر تولید کنندگان موفق دنیا هستیم.

قبادی با اشاره به جایگاه ایران در تولید داروهایی با فناوری بالا، گفت:متأسفانه واردات برنامه ریزی شده برخی داروها و واکسن‌های خارجی کمر تولید کننده داخلی را خم کرد و شکست. امروز صنعت بیوتکنولوژی در ایران آماده تولید انواع دارو و واکسن است، اما به شرطی که جلوی واردات هدفمند همین داروهایی که در کشور تولید می‌شود، گرفته شود.

وی افزود:تولید واکسن آنفلوانزا در کشور جز مهم‌ترین اولویت‌های دولت هایی که طی دو دهه اخیر تصدی امور را عهده دار بودند، محسوب می‌شد. لطف خداوند و همت جوانان دانش آموخته در کشورمان باعث شد تا بتوانیم در سال 1400 واکسن آنفلوانزا را در مجموعه دانش بنیان تولید و عرضه کنیم و امسال سومین سال تولید موفق این واکسن در کشور است اما از حمایت جدی خبری نیست.

قبادی ادامه داد:وقتی وزارت بهداشت به تولید کننده درخواست 1.2 میلیون دوز واکسن آنفلوانزا می‌دهد اما ناگهان اعلام می‌کند که فقط نیمی از این درخواست را می‌خواهد و برای 500 هزار دوز واکسن آنفلوانزا بودجه و توان مالی جهت خرید دارد، چه سرنوشتی برای این حجم زحمات و سرمایه ملی پیش خواهد آمد.

انتهای پیام/م

چرا باید واکسن آنفلوانزا بزنیم

51
این مطلب مفید بود ؟10
2 نظر به ثبت رسیده است
وبگردی