سریال معمای شاه
سریال معمای شاه به کارگردانی محمدرضا ورزی که در آن 160 بازیگر اصلی و 254 بازیگر نقش فرعی به ایفای نقش پرداخته اند به دوران حکومت طاغوت می پردازد. در این گزارش نگاهی به بازیگران اصلی سریال معمای شاه قبل و بعد از گریم می پردازیم.

گریم بازیگران اصلی سریال معمای شاه

سریال معمای شاه به کارگردانی محمدرضا ورزی مدتی است از شبکه اول سیما به روی آنتن می رود در ادامه عکسهای بازیگران اصلی این سریال را قبل و بعد از گریم ببینید.

معمای شاه با همراهی بیش از 560 نفر از عوامل سینما، تئا تر و تلویزیون در مسئولیت های پشت صحنه تولیدشده و 160 بازیگر اصلی در کنار 254 بازیگر نقش فرعی که تاکنون در آن حضور داشته اند؛ آماده می شود.

مراحل تحقیق و پژوهش این سریال تاریخی از اواخر سال 1389 زیر نظر موسی حقانی به عنوان مشاور پژوهشی و تاریخی آغاز شد. سریال از دی ماه 1391 مقابل دوربین فرشاد خالقی رفته و تصویربرداری آن همچنان ادامه دارد. کاخ سعد آباد، کاخ نیاوران، دکورهای اختصاصی ساخته شده در شهرک غزالی، کاخ موزه گلستان، موزه عبرت، بناهای تاریخی شهر تهران و... برخی از لوکیشن های این سریال است.

رضا پهلوی

رضا پهلوی؛ که با القاب رضاخان، میرپنج، سردارسپه و پس از آن رضاشاه، معروف است. در واپسین روزهای سلطنت قاجار بر ایران؛ حکومت را به دست گرفت. او در سال 1304 حکومت پهلوی را بنیان گذاشت و تا سال 1320 سلطنت کرد. رضا شاه در سال 1323 در ژوهانسبورگ (آفریقای جنوبی) درگذشت. از خصایص رضاخان که جعفر دهقان در «معمای شاه» نقشش را ایفا می کند، سختگیری است که حتی فرزندانش را از نزدیک شدن به او باز می دارد.


محمدرضا پهلوی

محمدرضا پهلوی

محمدرضا شاه پهلوی؛ دومین پادشاه دودمان پهلوی و آخرین پادشاه ایران بود. او از 25 شهریور 1320 تا 22 بهمن 1357 بر ایران حکومت کرد. محمدرضاشاه اولین بار در پی اشغال ایران در جنگ جهانی دوم و دومین بار با کودتای 28 مرداد به قدرت رسید و با انقلاب 1357 از حکومت برکنار شد و در مرداد 1359 در قاهره در گذشت. در این سریالن حسین نورعلی؛ نقش جوانی و میانسالی محمدرضا شاه را بازی می کند و امیرمهدی کیا در نقش پیری او ایفای نقش می کند.


گیتی ساعت چی

نیم تاج خانم تاج الملوک آیرُملو معروف به «ملکه مادر»، دومین همسر رضاشاه از چهار همسر او بود. تاج الملوک پس از به سلطنت رسیدن رضاشاه پهلوی، به علت اینکه مادر ولیعهد محسوب می شد از اعتبار و نفوذ ویژه ای برخوردار شد که آن را در دوران سلطنت پسرش نیز حفظ کرد. گیتی ساعت چی در این سریال ایفاگر نقش مادر شاه ایران است.


اشرف پهلوی

اشرف پهلوی، خواهر دوقلوی محمدرضاشاه پهلوی، یکی از چهره های تأثیرگذار دربار پهلوی بود. از عمده ترین اقدامات اشرف سلسله فعالیت های اجتماعی بود، که در قالب آن به امور سیاسی و کسب درآمد می پرداخت.


فوزیه

فوزیه؛ خواهر ملک فاروق پادشاه مصر و نخستین همسر محمدرضا پهلوی بود. او سال 1317 در قاهره به عقد ولیعهد درآمد این زندگی دوامی کمتر از یک دهه داشت و حاصل آن دختری به نام شهناز بود.


ثریا اسفندیاری بختیاری

ثریا اسفندیاری بختیاری؛ ملقب به پرنسس چشم زمردین، دومین همسر محمدرضا پهلوی بود زندگی او با شاه دوامی هفت ساله داشت. شاه عاشق ثریا بود و اگر ثریا می توانست برای او جانشینی بیاورد، آنان هیچ گاه از هم جدا نمی شدند.


فرح دیبا

فرح دیبا؛ سومین همسر محمدرضا شاه پهلوی و شهبانویایران از 29 آذر 1338 تا 26 دی 1357 بود او تا آاخرین روزهای زندگی محمرضا شاه کنار او ماند و پس از آن در فرانسه و امریکا زندگی کرد.


 پروین غفاری

 پروین غفاری؛ در فیلم هایی چون موطلایی شهر ما و طوفان در شهر ما نقش اصلی را ایفا کرده و براساس آن چه در تاریخ آمده معشوقه محمدرضا شاه قبل از ازدواجش با فرح بوده است.


محمد مصدق

محمد مصدق؛ رهبر نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران شناخته می شود، تا پیش از آن نفت ایران زیر سلطهٔ دولت بریتانیا اداره می شد.


سیدمحمود علائی طالقانی

سیدمحمود علائی طالقانی؛ از طرفداران دکتر مصدق و از اعضای جبهه ملی بود. او جز مخالفان فعال حکومت پهلوی بود که چندین بار دستگیر و روانه زندان شد.


سیدابوالقاسم کاشانی

سیدابوالقاسم کاشانی؛ مجتهد و مرجع تقلید شیعه و سیاست مدار ایرانی و رهبر مذهبی-سیاسی دوران بحرانی 1328 تا 1332 بود.


مرتضی مطهری

مرتضی مطهری؛ از نظریه پردازان نظام جمهوری اسلامی ایران بود. او در 11 اردیبهشت1358به همراه گروهی از رجال سیاسی انقلابی، هدف گلوله یکی از افراد گروه ضاله فرقان قرار گرفت و به فیض شهادت نائل آمد.


سیّدروح الله مصطفوی موسوی خمینی

سیّدروح الله مصطفوی موسوی خمینی؛ اولین رهبر و اولین ولی فقیه جمهوری اسلامی ایران بود. او از مراجع تقلید شیعه بود که انقلاب 1357 ایران را رهبری کرد و نظام جمهوری اسلامی ایران را بنیان گذاشت.


علی شریعتی مَزینانی

علی شریعتی مَزینانی، مشهور به دکتر علی شریعتی، از مبارزان و فعالان مذهبی و سیاسی ایران بود، که در 44سالگی به صورت مشکوکی در انگلستان درگذشت.


حسام نواب صفوی در نقش سیدمجتبی میرلوحی

سیدمجتبی میرلوحی؛ معروف به نواب صفوی طلبه بنیان گذار فدائیان اسلام بود که در اول آذر 1334 بازداشت و در 27 دی اعدام شد.


امیر عباس هویدا

امیر عباس هویدا؛ زمان حکومت پهلوی دوم 13 سال نخست وزیر بود که این طولانی ترین ریاست بر دولت در طول تاریخ ایران بوده است.


جعفر شریف امامی

جعفر شریف امامی؛ در طی دو دوره، نخست وزیر ایران و به مدت 15 سال، رئیس مجلس سنای ایران بود.


شاپور بختیار

شاپور بختیار؛ سیاست مدار ایرانی، دبیرکل حزب ایران، عضو جبهه ملی ایران، از بنیان گذاران نهضت مقاومت ملی پس از کودتای 28 مرداد 1332 و آخرین نخست وزیر ایران، پیش از انقلاب 1357 بود.


فضل الله زاهدی

فضل الله زاهدی سناتور همدان در مجلس سنا و نخست وزیر ایران در سال های 1332 و 1333 هجری شمسی بوده است. او برای دو حادثه سرشناس تر است:نخست سرکوب و دستگیری شیخ خزعل در آغاز دوران رضاشاه و دوم کودتای 28 مرداد 1332 که در جریان آن، او جای دکتر محمد مصدق را به عنوان نخست وزیر گرفت.


تیمور بختیار

تیمور بختیار؛ نظامی، سیاستمدار و از بنیانگذارانِ ساواک و نخستین رئیس ساواک در حکومت پهلوی بود. در سال 1349، توسط مامورانِ ساواک به قتل رسید.


سپهبد رزم

سپهبد رزم آرا نخست وزیر ایران در سال 1329 بود. نخست وزیری رزم آرا با جنجال نفت همراه بود و او ناگزیر شد لایحهٔ قرارداد گس-گلشائیان را که دولت محمد ساعد به مجلس داده بود پس بگیرد.


مهرداد پهلبد

مهرداد پهلبد؛ هنرمند و دولت مرد ایرانی است. او از 1343 تا 1357 اولین وزیر فرهنگ و هنر ایران و همسر شاهدخت شمس پهلوی بود.


اردشیر زاهدی

اردشیر زاهدی؛ وزیر خارجه ایران و آخرین سفیر ایران در آمریکا در دورهٔ محمدرضا شاه پهلوی بود.


 اسدالله علم

اسدالله خان عَلَم امیر قاینات مشهور به اسدالله علم؛ از مهم ترین چهره های سیاسی دوران محمدرضاشاه پهلوی، بود. او نخست وزیر ایران از سال 1341 تا 1342 و وزیر دربار از سال 1345 تا 56 بود. او در اواخر وزارتش درباره اوضاع نامساعد کشور به شاه هشدار داده بود. علم در روز جمعه 25 فروردین 1357 درگذشت.


ارنست پرون

ارنست پرون؛ یکی از نزدیک ترین و صمیمی ترین دوستان محمدرضا شاه پهلوی اهل سوئیس بود و در دوران ولیعهدی با وی به ایران آمد و تا پایان عمر (25 سال) در کنار او ماند. و چه در زمان ولیعهدی و چه پادشاهی محمدرضا انجام برخی ماموریت های شخصی و غیررسمی را برای شاه برعهده داشت.


ژوزف استالین

ژوزف استالین؛ رهبر و سیاست مدار کمونیست شوروی بود که از اواسط دهه 20 تا مرگش در 1953 رهبر عملی حزب کمونیست اتحاد شوروی بود.


سِر وینستون لئونارد اسپنسر چرچیل

سِر وینستون لئونارد اسپنسر چرچیل؛ سیاست مدار و نویسندهٔ بریتانیایی نخست وزیر بریتانیا بود.او در سال 1943 به همراه رزولت و استالین در کنفرانس تهران که هدف کلّی اش توافق در مورد چهرهٔ جهان پس از پایان جنگ جهانی دوم بود شرکت کرد.


روح الله خالقی

روح الله خالقی آهنگساز سرود معروف و پرافتخار «ای ایران ای مرز پرُگهر»


عبدالکریم ایادی ارتشبد

عبدالکریم ایادی ارتشبد؛ از دوستان نزدیک محمدرضا شاه پهلوی و پزشک مخصوص دربار بود.


شعبان جعفری

شعبان جعفری؛ مشهور به «شعبون بی مخ» یکی از نام های جنجالی تاریخ معاصر ایران و از بازیگران اصلی کودتای 28 مرداد بود.


کریم پاشا بهادری

کریم پاشا بهادری؛ نامزد فرح بود که پس از مطرح شدن ازدواج او با محمدرضا نامزدیشان بهم خورد. بهادری ارتباطش را با دربار حفظ کرد و در سال 46 رییس دفتر فرح پهلوی شد و به دلیل روابط ویژه اش با فرح، در سیاست ایران نقش موثری داشت.

سریال معمای شاه ، عکس بازیگران سریال معمای شاه

4.5246
این مطلب مفید بود ؟22125
برگرفته از سینماپرس - / ک
6 نظر به ثبت رسیده است
مریم1395-10-13
گریم ها عالين.. واقعا زحمت کشيدين
56
aligangi142879@emai1395-09-28
فیلم بسیار قشنگی مخصوصا در ایفای نقش ها و گریم
519
آوا1395-09-11
سلام واقعا خیلی ممنون شما هستم با این فیلم میشه نقش آدمایی که توی سر نوشت کشورمون دخالت داشتندرو شناخت
822
Eng1395-05-11
فیلم معمای شاه بسیار شایسته و انتخاب بازیگران عالی است. دست مریزاد به زحمت کشان این فیلم ماندگار.
2560
فاطمه1395-02-02
گریم سعیدداخ درنقش دکترشریعتی عالیه ایشون هنرمند خوبی هستندموفق باشید آقای داخ عزیز
207
نفس 1394-12-09
بازی آرام جعفری برای نقش غفاری ( معشوقه شاه ) ضعیف است ،هم قیافه اش شبیه نیست و هم این که آرام جعفری همیشه ضعیف و ناشیانه بازی می کند و همچنین بازی و قیافه مهراوه هم متضاد ثریا است ، با این انتخابهای نا به جا برای سریال به این مهمی یعنی معمای شاه مردم را ناراضی و جون به سر کردید ، به جای این بازیگرها چند تا بازیگر درست و حسابی می آوردید تا به سریال لطمه نخورد . واقعا متاسفیم .
4015
وبگردی