شستن لباس در لباسشویی
شستن لباس در لباسشویی، ساده‌ترین و بهترین روش برای شستشوی لباس ها است که باید از یک سری نکات استفاده نمود تا این شستشو به بهترین حالت ممکن شکل گیرد.

تکنیک‌ها و اصول مهم شستن لباس در ماشین لباسشویی

یادگیری طریقه شستن لباس در لباسشویی دشوار نیست. بسته به نوع پارچه، مواد شوینده و ماشین‌های لباسشویی این فرآیند کمی متفاوت انجام می‌شود، بنابراین در این بخش از رازهای خانه داری در نمناک سعی کرده ایم با ذکر نکاتی شما را بیشتر با نحوه شست و شو آشنا کنیم.

مرحله 1:جدا کردن لباس‌ها

با جدا کردن لباس‌هایی که می‌خواهید بشویید شروع کنید در این مرحله به دسته بندی‌های مختلف نیاز است.

  • سفیدها
  • رنگی ها

سپس دسته را به مواد سنگین (مانند پنبه و پشم) و دسته سبک‌تر (پلی استر و ابریشم) تقسیم کنید.

همچنین ظریف‌ها را از هم جدا کنید. لباس‌های ظریف، لباس‌هایی هستند که از پارچه‌های ظریفی که باید با دست شسته شوند ساخته شده اند.

چک کردن برچسب لباس:

برچسب‌های مراقبت لباس و ملحفه را چک کنید آنها به شما خواهند گفت که آیا یک شی را می‌توان شست یا نه، همچنین هر نوع بافت دارای ویژگی‌هایی است که مشخص می‌کند واکنش به حلال‌های گرم، آب و تمیز کردن چگونه است:

  • مراقبت از لباس پنبه ای
  • مراقبت از لباس مصنوعی
  • مراقبت از لباس پشمی

همه لباس‌هایی را که برچسب "شستشوی جداگانه" و یا "شستشوی دستی" را دارند، در دو دسته جداگانه قرار دهید. در آینده، سعی کنید از خریدن آیتم‌های ضعیف خودداری کنید اگر ترجیح می‌دهید که با مراقبت‌های ویژه لباسشویی مقابله نکنید.

مرحله 2:انتخاب دمای آب لباسشویی

برای هر دو چرخه شستشو و آبکشی، به برچسب روی لباس مراجعه کنید.

برچسب لباس

مرحله 3:انتخاب اندازه بار

بسته به این که چند مورد نیاز به شستشو دارید، باید در مورد اندازه بار تصمیم بگیرید. اگر شست و شو کمتر از 1/4 کامل است از تنظیمات ضعیف توصیه می‌شود، برای 2/4 کامل از تنظیمات متوسط استفاده کنید، و برای 3/4 کامل از تنظیمات بزرگ استفاده کنید.

مرحله 4:انتخاب نوع لباس

ماشین لباسشویی معمولا شاخص دارد که شما می‌توانید برای انتخاب بین رنگ‌های سفید و رنگی از آن استفاده کنید هر دو این تنظیمات بیشتر به وسیله وزن از سبک به سنگین تقسیم می‌شوند.

مرحله 5:شروع کار

این کار معمولا با فشار دادن دکمه یا با لمس کردن آرام صفحه که نشان دهنده نوع بار است انجام می‌شود. اجازه دهید آبکشی تا زمانی که در حدود 1/4 است انجام و سپس آن را متوقف کنید.

مرحله 6:اضافه کردن مواد شوینده ماشین لباسشویی

ابتدا درب مخزن را باز کنید، سپس مقدار مورد نظر مواد شوینده (مایع و یا پودر) را اندازه گیری کنید. اندازه بار عموما مقدار مواد شوینده مورد نیاز را تعیین می‌کند. این مقدار بر اساس مواد شوینده متفاوت استفاده می‌شود. در نهایت مواد شوینده را به مخزن اضافه کنید، لباسشویی ممکن است جایی مخصوص برای ریختن مواد شوینده داشته باشد. اجازه دهید لباسشویی در حدود 10 ثانیه کار کند تا ماده شوینده با آب مخلوط شود.

مواده شوینده

مرحله 7:اضافه کردن لباس‌ها به ماشین لباسشویی

با درب باز، به آرامی لباس‌ها را اضافه کنید تا مطمئن شوید که به هم پیچیده نیستند.

دقت کنید:

از پر کردن ماشین لباسشویی بیش از 3/4 کامل خودداری کنید. این کار به لباس‌ها اجازه می‌دهد تا در طول چرخه شستشو به سرعت حرکت کنند.

مرحله 8:اضافه کردن نرم‌کننده (اختیاری)

چنانچه بخش نکات خانه داری نمناک اشاره کرده است، همچنین می‌توانید نرم‌کننده پارچه را نیز اضافه کنید. نرم‌کننده‌های پارچه برای نرم کردن لباس ها، کاهش فشار ایستا، و حتی اضافه کردن بوی مطبوع به لباس استفاده می‌شوند.

دقت کنید:

از نرم‌کننده‌ها در موارد زیر خودداری کنید:

  • لباس‌های دوخته شده ازمیکرو فایبرها
  • لباس‌های ورزشکاران
  • لباس‌های آتش نشانی
  • دستمال ها

مرحله 9:انتخاب دما برای خشک کردن

دمای خشک کن معمولا توسط نوع بافت مشخص می‌شود؛ پنبه باید معمولا بر روی حرارت بالا تنظیم شود، لباس‌های مراقبت آسان (پلی استر) معمولا باید بر روی حرارت متوسط تنظیم شود، لباس‌های ظریف باید بر روی حرارت کم تنظیم شود. برخی خشک کن‌ها نیز به لباس‌ها اجازه نرم شدن بدون استفاده از گرما را می‌دهند.

مرحله 10:انتخاب زمان خشک کن

همانند دمای خشک کردن، زمان خشک کردن نیز با نوع بافت مشخص می‌شود. اغلب خشک کن‌ها دارای چندین تنظیمات در نوع بافت هستند. اغلب خشک کن‌ها شامل یک چرخه خشک سازی زمان دار، این امکان خشک کردن لباس‌ها را فراهم می‌کند که به دلایلی کاملا خشک نشده و یا فقط به مقدار کمی زمان خشک کردن نیاز دارند.

مرحله 11:تمیز کردن فتیله

از این مرحله صرف نظر نکنید. بسیار مهم است که فتیله را تمیز کنید زیرا برای جمع‌آوری کرک‌های لباس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که خشک شده اند، فتیله معمولا داخل ماشین خشک کن کنار درب است.

مرحله 12:اضافه کردن لباس‌ها به خشک کن

برای اضافه کردن لباس‌ها به خشک کن باید زمانی را صرف کنید تا لباس‌ها را جدا کنید تا درهم گیر نکنند. گیر کردن لباس‌ها ممکن است بیشتر زمان ببرند تا خشک شوند.

مرحله 13:اضافه کردن برگه خشک کن (اختیاری)

اگر از نرم‌کننده پارچه در طول چرخه شستشو استفاده کردید، نیازی به اضافه کردن یک برگه خشک کن ندارید. یک ورق خشک کن، مانند نرم‌کننده پارچه، به جلوگیری از چسبیدن کمک می‌کند و همچنین می‌تواند بوی عطر را به لباس هایتان بدهد.

مرحله 14:راه‌اندازی خشک کن

بعد از اینکه هر دو درجه حرارت خشک کن و زمان خشک کردن را انتخاب کردید درب ماشین را ببندید و ماشین را روشن کنید. بعضی از مدل‌ها یک دکمه را نشان می‌دهند که نیاز به فشرده شدن دارد، ممکن است صفحه مدرج داشته باشد.

دقت کنید:

لطفا در هنگام خشک کردن، لباس‌ها را بدون نظارت رها نکنید. اگر خشک کن به درستی نگهداری نشود یا به طور نامناسب استفاده شود احتمال خطر آتش‌سوزی وجود دارد.

خشک کن

مرحله 15:بیرون آوردن لباس ها

بعضی از لباس‌ها ممکن است به کل چرخه خشک شدن نیاز نداشته باشند. مواردی را که خشک هستند را بیرون آورید و هر کدام از آنها که هنوز مرطوب هستند بمانند، تا چرخه خشک کردن را قبل از راه‌اندازی مجدد به پایان برسانید. ممکن است بخواهید لباس‌هایی را آویزان کنید که بیشتر در معرض چین و چروک قرار دارند (مانند پیراهن و یا لباس‌های رسمی و مجلل). بقیه را ممکن است به شیوه‌ای که به آن عادت دارید، تا کنید.

مرحله 16:اتو لباس (اختیاری)

پس از اتمام یک چرخه خشک کردن، بعضی از انواع موارد ممکن است به اتو کردن نیاز داشته باشد. برای این کار باید اتو و میز اتو داشته باشید؛ اتو کردن فرایندی است که برای باز کردن چروک از لباس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که شما دوست دارید تمیز به نظر برسد (مثل پیراهن و لباس) مطمئن شوید که یک بطری اسپری آب دم دست دارید، دستگاه اتو را نزدیک یک پریز برق قرار دهید.

  • اتو را روشن کنید.
  • سپس آن را روی میز قرار دهید تا صورت اتو عمود با تخته اتو باشد.
  • بیشتر اتوها یک صفحه مدرج دارند که متناسب با پارچه دما را تنظیم می‌کند.
  • اجازه دهید دمای اتو بالا برود.
  • مواردی را که می‌خواهید بر روی میز اتو قرار دهید قرار دهید.

آویزان و تا کردن لباس ها:

به محض اینکه لباس‌ها خشک شدند، هر تکه‌ای را که از خشک کن در می‌آورید، برای جلوگیری از چین و چروک شدن، جمع کرده و تا کنید البته، اتو هم اگر لازم باشد. به محض اینکه توانستید لباس‌ها و ملحفه‌ها را به کمد و کشو مناسب برگردانید.

اتو لباس

نکات پایانی

لکه‌های خونی روی لباس را قبل از شست و شو با ماشین پاک کنید.

شست و شو لباس کار دشواری نیست اگر این کار را به طور مرتب انجام دهید؛ اگر بگذارید کوهی از لباس‌های کثیف جمع شود، می‌تواند خسته کننده باشد.

ترفندهای اصلی شستن لباس در ماشین لباسشویی

3.355
این مطلب مفید بود ؟3619
منبع : thespruce / instructables / بخش سبک زندگی نمناک/ن/م.ح
وبگردی