فروش خودرو

امکان برنده شدن برای کدام خودرو بیشتر است؟

تاریخ انتشار : 18 شهریور 1401کد مطلب : 35708زمان مطالعه : 3 دقیقه
وزارت صمت محصولات سه خودروساز را به صورت فروش فوق العاده در سامانه یکپارچه در دسترس متقاضیان قرار داده است.

اقتصادنیوز:بررسی محصولات عرضه شده در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو نشان می دهد هشت محصول شرکت های خودروساز به صورت فروش فوق العاده عرضه شده است. اما امکان برنده شدن برای کدام خودرو بیشتر است؟

ایران خودرویی ها با عرضه 6 محصول خود در این طرح فروش دست بالا را دارند. آبی های جاده مخصوص دنا پلاس با موتور توربو شارژ و گیربکس اتوماتیک، سمند سورن پلاس (جدید)، رانا پلاس با سقف پانوراما (شیشه ای) را در دسترس متقاضیان قرار داده است. ایران خودرویی ها همچنین سه محصول خود با برند پژو یعنی پژو پارس سال، پژو پارس با موتور TU5 و پژو 206 تیپ دو را در این دور از عرضه در سامانه یکپارچه به خط کردند. سایپایی ها تنها با ساینا S و لاماری نیز تنها محصول خود یعنی ایما را به صورت فروش فوق العاده (فوری) در تیرس متقاضیان قرار داده است.

براساس اطلاعات به دست آمده در دو مرحله ای که محصولات شرکت های خودروساز در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو عرضه شده است آن بخش خودروها که فاصله قیمتی بیشتری میان قیمت کارخانه و بازار آنها وجود دارد از اقبال بیشتری برخوردار هستند.

در میان هشت خودروی عرضه شده در فروش فوق العاده پژو پارس با موتور TU5 در سر لیست شکاف قیمت میان کارخانه و بازار قرار دارد. این خودروی سدان (صندوق دار) در شرایطی در کارخانه با قیمت حدود 177 میلیون تومان در دسترس متقاضیان قرار دارد که آنها باید برای همین خودرو از بازار حساب های خود را حول و حوش 370 میلیون تومان شارژ کنند. با این حساب پژو پارس با موتور TU5 یک فاصله قیمتی حدود 193 میلیون تومانی را این روزها تجربه می کند. بعد از این خودرو دیگر محصول ایران خودرو با برند پژو یعنی پژو 206 تیپ دو قرار دارد. این خودروی هاچ بک (بدون صندوق) در حالی با قیمت حدود 150 میلیون و 500 هزار تومان در قرعه کشی حضور دارد که همین خودرو در بازار از سوی فروشندگان با قیمتی حول و حوش 296 میلیون تومان عرضه می شود. بنابراین پژو 206 تیپ دو نیز شکاف قیمتی بیش از 145 میلیون تومانی را به خود می بیند. پارس سال جایگاه سوم را در جدول بیشتر فاصله قیمتی میان بازار و کارخانه تصاحب می کند. ایران خودرویی ها این محصول خود را با قیمتی حوالی 165 میلیون و 800 هزار تومان در دسترس متقاضیان قرار داده اند. قیمت بازاری این خودرو این روزها حول و حوش 303 میلیون تومان است. این قیمت بازاری باعث می شود تا پژو پارس سال فاصله قیمتی نزدیک به 137 میلیون تومان را تجربه کند. اگر شانس خرید دنا پلاس با موتور توربو شارژ و گیربکس اتوماتیک را از سامانه یکپارچه تخصیص خودرو پیدا کنید با توجه به قیمت حدود 503 میلیون تومانی که این محصول اتوماتیک ایران خودرو در بازار داد و ستد می شود می توانیم حوالی 104 میلیون تومان سود به حساب خود واریز کنید. فاصله قیمتی کارخانه و بازار رانا پلاس با سقف پانوراما (شیشه ای ) نیز چندان از دنا با موتور توربو شارژ و گیربکس اتوماتیک دور نیست. این خودروی سدان (صندوق دار) ایران خودرو نیز فاصله قیمتی حول و حوش 103 میلیون تومانی را در کارنامه خود ثبت کرده است. قیمت این خودرو در کارخانه حدود 228 میلیون و 500 هزار تومان است اما در بازار اتکت 332 میلیون تومانی روی ان نسبت شده است. اما تنها محصول سایپا یعنی ساینا S در قعر جدول قرار دارد. ساینا S در بازار با قیمت حول و حوش 212 میلیون تومان حاضر است اما در کارخانه با قیمت حدود 170 میلیون تومان قابل خریداری است بنابراین فاصله قیمتی 42 میلیون تومانی را به خود دیده است. سمند سورن جدید ایران خودرو هنوز در بازار عرضه نشده و اولین فروش خود را در سومین عرضه از مسیر سامانه صمت تجربه می کند. بنابراین قیمت بازاری ان نامشخص است و باید منتظر ماند و دید بعد از عرضه با چه قیمتی در بازار خرید و فروش می شود. ایما محصول لاماری نیز وضعیتی مشابه دارد. این خودرو در فروش سامانه یکپارچه حدود یک میلیارد و 100 میلیون تومان قیمت دارد اما قیمت بازاری آن هنوز از سوی فعالان بازار شناسایی نشده است. با توجه به بررسی انجام شده متقاضیان خرید ساینا S بیشترین شانس را برای در اختیار گرفتن خودرو از مسیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو دارند و خریداران پژو پارس با موتور TU5 باید برای در اختیار گرفتن این خودرو با رقبای بیشتری رقابت کنند.

انتهای پیام/م

امکان برنده شدن برای کدام خودرو بیشتر است؟

51
این مطلب مفید بود ؟10
برچسب : بازار خودرو
وبگردی