شیر دادن به نوزاد
وقتی برای اولین بار نوزاد را در آغوش می گیرید او را به سمت خود بیاورید. اهمیت این کار در ساعات اولیه تولد بسیار بالاست.

شیر دادن نوزاد با رعایت نکات و مراحلی که به عنوان آمورش استفاده می شود

ایده آل ترین حالت برای شیردادن به نوزاد این است که مادر خود به او شیر دهد. اما شیر دادن به نوزاد هم باید با اصول خود انجام شود تا بهترین سود را برای نوزاد به همراه داشته باشد. تغذیه با شیر مادر طبیعی است.

انتظار می رود که مادران به اطلاعاتی برای شیردهی بعد از تولد نیاز داشته باشند ؛ همراه با کمی مراقبت و راهنمایی, و مقدار زیادی اعتماد درباره این فرآیند و بدن, مهم است که اطلاعات خوبی در چند روز اول شیردهی به مادر داده شود.

نشانه گرسنگی

این بخش از نمناک یک مرور کلی از آنچه در طول هفته اول و ماورای شیردهی اتفاق می افتد را ارایه می دهد, اما نکاتی که باید به یاد داشته باشید، عبارتند از:

  • نزدیک نگه داشتن نوزاد  ( اتصال تن به تن با خودتان)
  • شیردهی و پرستاری هر دو ساعت یکبار نرمال است.
  • برای پیدا کردن نشانه گرسنگی نوزاد می توان انگشت به دهان و لب نوزاد زد.
  • تمیزی پوشک را بررسی کنید:به طور کلی تعویض 3 تا 5 پوشک مدفوعی نوزاد و 5 تا 6 و پوشک ادراری نوزاد در روز، نرمال است.

هفته اول شیردهی

شیر دادن به نوزاد در هفته اول تولد

آموزش مرحله های مهم شیر دادن به نوزاد در روزهای اول

در اینجا تفکیک هفته اول وجود دارد:چیزی که نرمال است و چیزی که مشکل دارد.

1. شیردهی در چند ساعت اول پس از تولد:

حفظ تماس پوست به پوست؛ تا زمانی که شما یا نوزادتان دارای مشکلات پزشکی هستید که نیازمند توجه فوری است، مهم است که چند ساعت با نوزادتان تماس پوست به پوست را داشته باشید حتی نوزادانی که از طریق سزارین متولد می شوند، می توانند پس از تولد در آغوش مادر قرار گیرند.

خواب عمیق نوزاد را به خاطر داشته باشید

نوزادان پس از چند ساعت اول به خواب عمیق فرو می روند و کم تر قادر به خوردن شیر هستند. همچنین شواهدی وجود دارد که شیردهی و مراقبت در چند ساعت اول منجر به مدت زمان طولانی مراقبت و شیردهی می شود. نوزادان به محض تولد می آموزند و به آن ها فرصت یادگیری بدهید اگر نمی توانید یا اگر مشکلی پیش آمد نگران نباشید - تقریبا تمام نوزادان می توانند با کمک بعدا یاد بگیرند.

خواب نوزاد

نکات مهم در شیر دادن به نوزاد

2. تغذیه با شیر مادر در روز 1-3

برای چند روز اول پس از تولد نوزاد باید زیاد مراقبت و شیردهی شود. هر زمان که نوزاد نیاز به خوردن شیر داشته باشد با ضربه سر، دستانی مشت و لرزیدن دهان این را نشان میدهد.

در طول سه روز اول, شما نوعی شیر به نام آغوز تولید می کنید. مقدار کمی است اما غنی از ویتامین ها, پروتئین ها, آنتی بادی و عوامل ضد ویروسی می باشد. این اولین واکسن کودکتان است. هم چنین به عنوان ملین عمل می کند و به نوزادتان کمک می کند که اولین مدفوع خود را دفع کند.

مراقب کاهش وزن نوزادتان باشید

طبیعی است که طی شیردهی در سه روز اول نوزادتان کمی وزن کم کند اما بیش از حد بودن این کاهش وزن میتواند نگران کننده باشد.

لازم نیست که مکمل به کودک خود بدهید

در واقع معده کودک شما در حال حاضر به اندازه یک تیله است, بنابراین تغذیه کردن چند اونس با بطری به احتمال زیاد باعث ایجاد ناراحتی می شود. آغوزی که بدن شما تولید می کند مقدار کمی دارد اما مقدار مناسبی برای کودکتان است.

شیر آغوز

 

چک کردن پوشک:

کمی بعد از اینکه شیر شما وارد می شود، مدفوع نوزادتان به رنگ سبز متمایل به قهوه ای تبدیل خواهد شد و خیلی زود بعد از آن به رنگ زرد خردلی خواهد رفت.

پوشک بعد شیردهی

بعد از شیر دادن به نوزاد چه کنیم؟

پس از چند روز ممکن است شروع به عادت با شیردهی خود پیدا کنید. نوزادتان به طور مرتب در حدود 10 بار در 24 ساعت شیر می خواهد.

زمانی که شیر شما در حال افزایش است و می دانید که نوزادتان وزن اضافه می کند، می توانید کمی بیشتر به او شیر دهید؛ مراقب نشانه های گرسنگی او باشید. 

برخی از کودکان برنامه تغذیه نامنظمی دارند، مایل به شیر خوردن به مدت هر چند ساعت هستند، و بعد از آن برای چند ساعت را بدون شیر خوردن سپری می کنند. همه اینها طبیعی است.

به چک کردن پوشک ادامه دهید

نوزادان بطور کلی سه تا پنج پوشک را در هر 24 ساعت کثیف می کنند. مدفوع باید حداقل اندازه یک چهارم، زرد رنگ و برخی اوقات با بافت خوبی باشد. انواع رنگ ها هم طبیعی هستند. برخی از کودکان بعد از هر بار غذا دستشویی خواهند کرد و برخی از آن ها مدفوعی سفت خواهند داشت. کثیف کاری پوشک ها متفاوت است، اما پنج تا شش پوشک خیس در هر روز عادی است.

پوشک نوزاد

این می تواند تا دو هفته طول بکشد تا یک نوزاد به وزن لحظه تولدش برگردد، و در پایان هفته اول، نوزاد باید به جای کم کردن وزن، وزن اضافه کند.اگر نوزادتان وزن زیاد نمی کند، فورا به پزشک مراجعه کنید.

شیر دادن به نوزاد پس از هفته اول:

حالا شما یک کودک دارید و بدنتان هم باید بعد از زایمان التیام یابد. نوزادتان می خواهد زیاد شیر بخورد و نزدیک شما باشد. حالا وقت آن است که برنامه خود را سبک کنید و خودتان را وقف او کنید. 

کمک بخواهید:

به خاطر داشته باشید، شما نباید همه کارها را به تنهایی انجام دهید. کمک بگیرید. همسرتان، خانواده و حتی دوستان، همه درخواست کمکتان را قبول می کنند. بگذارید دیگران خانه تان را مرتب کنند و به شما غذا دهند تا شما بتوانید استراحت کنید و پرستار خوبی باشید.

کمک برای شیردهی

 

نکات مهم شیر دادن به نوزاد پس از زایمان

4.376
این مطلب مفید بود ؟6511
منبع : بخش سبک زندگی نمناک /ن /آ
برچسب : بچه داری
وبگردی