ماه شعبان
ثواب صلوات در ماه شعبان بی نهایت است و جایگاه ویژه ای در اعمال پر فضیلت ماه شعبان دارد در احادیث مختلفی ثواب این عمل ذکر شده است.

ثواب و اهمیت جاری کردن صلوات بر زبان در ماه شعبان

ماه شعبان یکی از پرفضیلت ترین ماه های قمری است که منسوب به پیامبر اکرم (ص) می باشد. در این ماه انجام برخی از اعمال فضیلت فراوانی دارد. یکی از اعمالی که انجام آن در ماه شعبان بسیار پرفضیلت است، فرستادن صلوات و درود به محمد (ص ) و خاندان اوست زیرا ماه شعبان ماه حضرت محمد رسول خدا است و صلوات نشانه محبت به حبیب خداست و موجب تقرب به خدا و رسول خدا می شود.

ذکر صلوات در ماه شعبان

ماه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله درباره ماه شعبان فرموده اند :

شَعبانُ شَهری و رَمَضانُ شَهرُ اللّه ِ فَمَن صامَ شَهری کُنتُ لَهُ شَفیعا یَومَ القِیامَةِ. ( بحار الأنوار ، ج 97 ، ص 83  )

شعبان، ماه من و رمضان ماه خداوند است. هر که ماه مرا روزه بدارد، در روز قیامت شفیع او خواهم بود.

ماه شعبان

برای نزدیک شدن به پیامبر در این ماه چه کنیم ؟

این ماه فرصت خوبی برای نزدیک شدن و برقراری ارتباط با پیامبر است. برای نزدیکی و تقرب به پیامبر فرصت را غنیمت بشمارید و قدر این ماه را بدانید و بر محمد و آل محمد درود و صلوات بفرستید.

صلوات درود برتر است و راه برتر برای اظهار ارادت به پیشگاه اهل بیت اطهار علیهم السلام است . صلوات فرستادن نشان دهنده محبت به پیامبر است و چون پیامبر حبیب خداست، صلوات سبب نزدیکی به خدا نیز خواهد شد. اگر در ماه شعبان توان روزه گرفتن و نماز مستحبی نداریم، ذکر شریف "صلوات" و مخصوصا "صلوات شعبانیه "را دریابیم.

از صلوات به عنوان برترین اعمالی یاد شده که خداوند و فرشتگان هم انجام می دهند:«إنَّ اللَّهَ وَمَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا» (سوره:الاحزاب آیه:56)

خدا و فرشتگانش بر پیامبر صلوات می فرستند ای کسانی که ایمان آورده اید، بر او صلوات فرستید و سلام کنید، سلامی نیکو.

فضیلت صلوات فرستادن

امیرالمومنین علیه السلام فرمودند:

صلوات فرستادن بر پیامبر صلی الله علیه وآله گناهان را از بین می برد، بهتر از نابود کردن آب آتش را. سلام کردن بر پیامبر صلی الله علیه و آله برتر از آزاد کردن چند برده است.

دوست داشتن رسول خدا صلی الله علیه و آله برتر از فدا کردن جانهاست . یا فرمودند:برتر از شمشیر زدن در راه خداست.(ثواب الاعمال ، ص 331 )

امام صادق علیه السلام فرمودند:

هنگامی که پیامبر صلی الله علیه و آله را یاد کردند، زیاد بر او صلوات بفرستید. زیرا همانا کسی که یک بار بر پیامبر صلی الله علیه و آله صلوات بفرستد، خداوند در هزار صف از فرشتگان هزار بار بر او صلوات می فرستد و آفریده ای از آفریدگان خدا باقی نماند، مگر این که به خاطر صلوات خدا و صلوات فرشتگانش ، بر او صلوات می فرستند. و جز نادان مغرور که خدا و رسول از او بیزارند، کسی از این ثواب رو نمی گرداند. (ثواب الاعمال ، ص 331)

قال أبو عبدِ الله أو أبو جعفر علیهما السلام:

أثقَلُ ما یوضَعُ فی المیزانِ یومَ القیامةِ، الصَّلاةُ علی مُحمَّدٍ وَ(علی) أهلِ بِیتِه.

حضرت باقر و یا حضرت صادق علیهما السلام میفرمایند:

سنگینترین عملی که روز قیامت در ترازوی اعمال قرار داده میشود، صلوات بر محمد و اهلبیت گرامی ایشان علیهم السلام است.  (بحارالأنوار (ط – بیروت)، ج‏91، ص49 )

قال الصّادقُ علیه السَّلام:

مَنْ صَلَّی عَلی النَّبی وَآلِه مَرَّةً واحِدَةً بِنِیةٍٍٍٍٍ وَ إخْلاصٍ مِنْ قَلبِهِ قَضَی اللهُ لَه مائَةَ حاجَةٍ؛ منها ثلاثونَ للدُّنیا وَسَبْعُونَ للآخِرَةِ.

حضرت صادق علیه السلام فرمودند:

کسی که یک مرتبه با نیت [پاک و پسندیده] و با اخلاص کامل صلوات بر پیامبر و خاندان گرامیشان بفرستد، خدای متعال یکصد حاجت او را برآورده میکند:سی حاجت از حوائج دنیا، و هفتاد حاجت از حوائج آخرتش را. (بحارالأنوار91:70. )

قالَ رَسولُ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَآلِهِ:

مَنْ صَلَّی عَلَیَّ کُلَّ یُومٍ ثَلاثَ مَرّاتٍ وَفِی کُلِّ لَیْلَۀٍ ثَلاثَ مَرّاتٍ حُبّاً لِی وَشُوقَاً إلَِیَّ کانَ حَقّاً عَلی اللهِ عَزَّوَجَلَّ أنْ یَغْفِرَ لَه ذُنُوبَه تِلکَ اللیلۀَ وَذلکَ الیومَ.

پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:

هر که از روی محبت و دوستی نسبت به من، هر روز سه مرتبه و هر شب سه مرتبه صلوات فرستد، خداوند بر خود لازم نموده است که از گناهان آن شب و روز او درگذرد. (  بحارالأنوار91:70. )

صلوات

اهمیت ذکر صلوات در ماه شعبان

دو دلیل برای اهمیت ذکر صلوات در ماه شعبان وجود دارد:

1. شعبان ماه رسول خداست و قرآن کریم، ما را به فرستادن صلوات بر پیامبر دعوت می کند.

2. دوم اینکه در این ماه با عظمت، امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به دنیا آمده است؛ امام زمانی که پیامبر، اسم او را شبیه اسم خودش و کنیه او را همچون کنیه خودش می داند، و خواندن صلوات شعبانیه در نیمه شعبان که تولد ایشان است، نیز وارد شده است.

ماه شعبان، تولد مردی همنام پیامبر  

نیمه شعبان، تولد امام غایب است که پیامبر اسلام در وصف او می فرماید:

لَوْ لَمْ یَبْقَ مِنَ اَلدُّنْیَا إِلاَّ یَوْمٌ وَاحِدٌ لَطَوَّلَ اَللَّهُ ذَلِکَ اَلْیَوْمَ حَتَّی یَخْرُجَ رَجُلٌ مِنْ وُلْدِی اسمه اسمی و کنیته کنیتی 

اگر از عمر دنیا یک روز باقی مانده باشد، خداوند آن روز را طولانی می کند تا مردی از فرزندان من خروج کند که اسم او مانند اسم من و کنیه او شبیه کنیه من است.(کشف النعمة ج 2 ص 472 )

صلوات شعبانیه 

در مناجات شعبانیه چندین بار ذکر صلوات آمده استکه بهتر ایت در هر روز، و شب نیمه شعبان خوانده شود پس بین ذکر شریف صلوات و مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف) رابطه تنگاتنگی وجود دارد. اگر در مناجات شعبانیه بعد از ذکر صلوات، خطاب به اهل بیت می گوییم:«الْکَهْفِ الْحَصِینِ وَ غِیَاثِ الْمُضْطَرِّ الْمُسْتَکِینِ پناهگاه محکم و فریادرس بیچارگان درمانده.» امام زمان (علیه السلام) مصداق حی و حاضر آن است. 

در دعای فرج امام زمان (علیه السلام) نیز از خدا می خواهیم که بر محمد و آلش درود فرستد (ذکر صلوات) و ما را به حق ایشان گشایش دهد، وابتدا به پیامبر و وصی او پناه می بریم و سپس به مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف). « یا مُحَمَّدُ یا عَلِی یا عَلِی یا مُحَمَّد اِکفِیانِی فَإِنَّکمَا کافِیانِ وَ انْصُرَانِی فَإِنَّکمَا نَاصِرَانِ یا مَوْلانَا یا صَاحِبَ الزَّمَانِ اَلْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ ای محمد ای علی ای علی ای محمد(صلوات الله علیهما اجمعین) یاریم دهید که به حقیقت شمائید یاور من و کفایتم کنید که براستی شمائید کفایت کننده من، ای مولای من ای صاحب الزمان به فریادم برس به فریادم برس به فریادم برس.»

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ شَجَرَةِ النُّبُوَّةِ وَ مَوْضِعَ الرِّسَالَةِ وَ مُخْتَلَفِ الْمَلَائِکَةِ وَ مَعْدِنِ الْعِلْمِ وَ أَهْلِ بَیْتِ الْوَحْیِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدِ الْفُلْکِ الْجَارِیَةِ فِی اللُّجَجِ الْغَامِرَةِ یَأْمَنُ مَنْ رَکِبَهَا وَ یَغْرَقُ مَنْ تَرَکَهَا الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مَارِقٌ وَ الْمُتَأَخِّرُ عَنْهُمْ زَاهِقٌ وَ اللَّازِمُ لَهُمْ لَاحِقٌ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدِ- الْکَهْفِ الْحَصِینِ وَ غِیَاثِ الْمُضْطَرِّ الْمُسْتَکِینِ وَ مَلْجَإِ الْهَارِبِینَ وَ عِصْمَةِ الْمُعْتَصِمِینَ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَاةً کَثِیرَةً تَکُونُ لَهُمْ رِضًا وَ لِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أَدَاءً وَ قَضَاءً بِحَوْلٍ مِنْکَ وَ قُوَّةٍ یَا رَبَّ الْعَالَمِینَ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الطَّیِّبِینَ- الْأَبْرَارِ الْأَخْیَارِ الَّذِینَ أَوْجَبْتَ حُقُوقَهُمْ وَ فَرَضْتَ طَاعَتَهُمْ وَ وَلَایَتَهُمْ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اعْمُرْ قَلْبِی بِطَاعَتِکَ وَ لَا تُخْزِنِی بِمَعْصِیَتِکَ وَ ارْزُقْنِی مُوَاسَاةَ مَنْ قَتَّرْتَ عَلَیْهِ مِنْ رِزْقِکَ بِمَا وَسَّعْتَ عَلَیَّ مِنْ فَضْلِکَ وَ نَشَرْتَ عَلَیَّ مِنْ عَدْلِکَ وَ أَحْیِنِی تَحْتَ ظِلِّکَ وَ هَذَا شَهْرُ نَبِیِّکَ سَیِّدِ رُسُلِکَ شَعْبَانُ الَّذِی حَفَفْتَهُ مِنْکَ بِالرَّحْمَةِ وَ الرِّضْوَانِ الَّذِی کَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ یَدْأَبُ فِی صِیَامِهِ وَ قِیَامِهِ فِی لَیَالِیهِ وَ أَیَّامِهِ بُخُوعاً لَکَ فِی إِکْرَامِهِ وَ إِعْظَامِهِ إِلَی مَحَلِّ حِمَامِهِ اللَّهُمَّ فَأَعِنَّا عَلَی الِاسْتِنَانِ بِسُنَّتِهِ فِیهِ وَ نَیْلِ الشَّفَاعَةِ لَدَیْهِ اللَّهُمَّ وَ اجْعَلْهُ لِی شَفِیعاً مُشَفَّعاً وَ طَرِیقاً إِلَیْکَ مَهْیَعاً وَ اجْعَلْنِی لَهُ مُتَّبِعاً حَتَّی أَلْقَاهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ عَنِّی رَاضِیاً وَ عَنْ ذُنُوبِی غَاضِیاً قَدْ أَوْجَبْتَ لِی مِنْکَ الرَّحْمَةَ وَ الرِّضْوَانَ وَ أَنْزَلْتَنِی دَارَ الْقَرَارِ وَ مَحَلَّ الْأَخْیَار

خداوندا بر محمد و خاندان محمد درود فرست [کسانی که] درخت نبوت و جایگاه رسالت و محل رفت و آمد فرشتگان و منشا و سرچشمه دانش و خاندان وحی [می باشند] خداوندا بر محمد و خاندان محمد درود فرست [کسانی که] کشتی روان در گرداب های خطرناک [می باشند] کسی که سوارش شد امان می یابد و کسی که آن را رها نمود غرق می شود. آن کس که از ایشان جلو افتاد، از دین جدا شود و آن کس که از ایشان عقب افتاد، نابود است و کسی که همراه آنان شد [به منزل مقصود] رسید. خدایا! بر محمد و آل محمد درود فرست، [کسانی که] پناهگاه محکم و فریادرس انسان بیچاره و خوار و پناه فرار کنندگان و پناه پناهندگان [می باشند] و خدایا! بر محمد و آل محمد درود فرست درودی فراوان که به توان و نیرویی از جانب خودت، برای ایشان سبب خشنودی و انجام حقوق محمد و خاندان محمد (ص) باشد. خدایا! بر محمد و آل محمد درود فرست و دلم را به اطاعت خود آباد کن و مرا به معصیت خود رسوا مکن و همدردی با کسی که از روزیت برای او تنگ گرفته ای روزیم کن که بر من از فضل خود وسعت رزق دادی و از عدالتت بر من منتشر کردی و مرا در زیر سایه ات زنده کردی و این ماه پیغمبر تو، سرور رسولانت است و این شعبانی است که آن را با رحمت و خشنودی خویش آکنده ساختی که رسول خدا که درود خدا بر او و خاندانش باد آن را روزه داشت و شب زنده داری می کرد برای تواضع به تو در اکرام و گرامیداشت آن، و به همین حال تا هنگام مرگش بود. خدایا! ما را در این ماه در پیروی روشش و رسیدن به شفاعت او یاری کن بارخدایا! ‍ او را برای ما شفیعی پذیرفته شده و راهی مستقیم به سوی خودت قرار بده ، و مرا پیرو او بگردان تا اینکه تو را در روز قیامت ملاقات کنم و از من راضی باشی و از گناهانم چشم بپوشی و برایم از طرف خودت رحمت و خشنودی واجب و لازم دانسته باشی و مرا در دارالقرار و جایگاه خوبان فرود آوری. (مصباح المتهجد ،شیخ طوسی ص828 ؛ اقبال الاعمال ،سیدبن طاووس ص688 )

صلوات شعبانیه

چگونه صلوات بفرستیم؟

«عبدالله‏ بن مسعود»فرمود:ای بندگان خدا! هرگاه به پیامبرش درود فرستادید، درودی شایسته و نیکو نثارش سازید؛ چرا که نیک می‏دانید که این درود شما به حضور آن حضرت رسانده می شود؛

گفتند:به ما بیاموز که چگونه درود و صلوات بر او نثار کنیم؟

او گفت:دو دست خود را نیایشگرانه به بارگاه خدا بردارید و بگویید:

اللّهم اجعل صلواتک و رحمتک و برکاتک علی سیّد المرسلین و امام المتّقین و خاتم النّبیین محمد عبدک و رسولک امام الدّین و قائدالخیر و رسول الرحمة.

اللّهم البعثه مقاماً محموداً یغبط به الالون والاخرون؛ اللهم صل علی محمد و آل محمد، کما صلیت علی ابراهیم و آل ابراهیم انک حمید مجید. ( ترجمه تفسیر مجمع البیان ذیل آیه 56 سوره احزاب)

«بارخدایا، درود و سلام و رحمت و مهر و لطف و برکاتت را بر سالار فرستاده‏شدگان، پیشوای پرواپیشگان و پایان‏بخش پیام‏آورانت محمد(صلی الله علیه و آله)، آن بنده برگزیده، پیامبر گرانمایه، پیشوای دین حق، راهنمای هر نیکی و شایستگی و رسول رحمت و بخشایش قرار ده! خداوندا! او را بر مقام و موقعیت والا و پرشکوهی برانگیز که پیشینان و پسینیان بر عظمت او در بارگاه تو حسرت خورند.

بارخدایا! بر محمد و خاندانش درود فرست، همان گونه که بر ابراهیم و خاندانش درود فرستادی، چرا که تویی که در خور ستایش و بزرگی هستی». 

ثواب ذکر صلوات در ماه شعبان و منفعت آن

4.841
این مطلب مفید بود ؟392
منبع : بخش دین و مذهب نمناک/ن/م.ح
وبگردی