طب سوزنی مثل بوتاکس
طب سوزنی روشی است که برای زیبایی پوست صورت و جوان سازی و شادابی کاربرد فراوانی دارد. برخی طب سوزنی را جایگزین مناسبی برای بوتاکس می دانند اما متخصصان پوست با این مسئله مخالفند.

طب سوزنی و فواید فوق العاده آن برای پوست..

طب سوزنی که به زبان چینی به آن جن جیو گفته می شود روشی است که با فروکردن سوزن های بسیار نازک به نقاط خاصی از بدن باعث تسکین درد و یا درمان مشکل خاصی از بیمار می شود. تاریخچه استفاده از طب سوزنی در کشور چین به عصر حجر باز می گردد ،سوزن های سنگی طب سوزنی مربوط به پنج هزار سال پیش توسط باستان شناسان در کشور چین کشف شده است.

به گفته متخصصان طب سوزنی کلاژن سازی و افزایش میزان کشش پوستی یا الاستیته پوست یکی از مهم ترین خاصیت های استفاده از طب سوزنی است که می تواند به مرور به جوانسازی و افزایش نشاط و شادابی پوست کمک کند. متخصصان این طب معتقدند با سوزن های کوچک شان می توانند دردهای شما را بدون کوچک ترین عارضه جانبی برطرف سازند اما آیا تا به حال در مورد تاثیر این طب بر زیبایی و جوانی پوست و مو چیزی شنیده اید؟! برخی از درمانگران طب سوزنی مدعی اند این روش می تواند جایگزین بوتاکس شود و از ایجاد چین و چروک های پوستی جلوگیری کند! از طرفی حتی گفته می شود این سوزن ها در حجم دهی گونه ها و برطرف سازی افتادگی و رفع جوش ها و لک های صورت موثر است اما متخصصان پوست و مو با این عقیده مخالف هستند.

در این مقاله دکتر الهام امیرآذر، پزشک عمومی و درمانگر طب سوزنی شما را با کاربردهای این طب در زیبایی آشنا می کند. در انتها نیز نظر دو نفر از متخصصان پوست، مو و زیبایی کشور را در این مورد می خوانیم. 

9 کاربرد طب سوزنی در زیبایی!

به گفته دکتر الهام امیرآذر، درمانگر طب سوزنی هر زمان که از این طب سخنی به میان می آید ذهن اغلب مردم به سمت کاهش وزن و لاغری معطوف می شود چراکه شنیده اند طب سوزنی می تواند در کاهش اشتها موثر باشد و به لاغر شدن کمک کند. از طرفی اثرات طب سوزنی در کنترل دردهای حاد و مزمن از جمله میگرن، سیاتیک، کمردرد و حتی روماتیسم مفصلی به اثبات رسیده است. اما این روش درمانی کهن کاربرد مهم دیگری نیز دارد و آن افزایش زیبایی و جوان سازی پوست صورت است. در ادامه به مهم ترین تاثیرات طب سوزنی بر زیبایی پوست و مو اشاره خواهیم کرد. 

استفاده از طب سوزنی به جای بوتاکس

تاثیر بینظیر طب سوزنی در شادابی پوست

1. جوان سازی و شادابی پوست صورت

تاثیر طب سوزنی بر زیبایی اگرچه قدمتی دیرینه دارد اما به تازگی دوباره مورد توجه همگان قرار گرفته است. شما می توانید با طب سوزنی پوستی پنج تا 10 سال جوان تر و شاداب تر داشته باشید؛ بدون اینکه عوارض داروهای شیمیایی، جراحی و تزریقات را متحمل شوید. این تغییر در همان سه جلسه اول طب سوزنی قابل مشاهده است. با ادامه درمان نیز پوست روشن تر، شاداب تر و جوان تر خواهد شد. 

2. کاهش چروک های عمقی و رفع چروک های سطحی

طب سوزنی در کاهش یا از بین بردن چروک های دور چشم، پیشانی، خط اخم، خط خنده و سایر خطوط چهره موثر است. اثرات ضد چروک آن معمولا بعد از جلسات هفتم و هشتم درمان ظاهر می شود. اما این روش از آنجایی که قادر به فلج کردن عضله نیست روی بعضی چروک ها مانند خط اخم اثرات نسبی دارد. این بدان معناست که اگر فرد عادت اخم کردن را ترک کند، طب سوزنی بسیار سودمند خواهد بود. درواقع با استفاده از طب سوزنی این چروک ها از بین می روند اما اگر عادت به اخم کردن ترک نشود، خط اخم دوباره بازمی گردد. یکی از راهکارهای سودمند در این زمینه، استفاده از چسب های ضدحساسیت بین دو ابرو در زمانی است که فرد مرتبا عادت به اخم کردن دارد؛ از جمله موقع خواب. 

استفاده از طب سوزنی برای جوان سازی پوست

رفع افتادگی پوست با طب سوزنی!

3. لیفتینگ و رفع افتادگی پوست 

پوست صورت معمولا بعد از 35 سالگی شروع به افتادگی می کند و بسیاری از خانم ها به دنبال راه چاره برای درمان آن هستند. اگرچه به نظر عجیب می رسد اما اثرات طب سوزنی در لیفت صورت بسیار چشمگیر است. برای این منظور، خانم های غیرسیگاری معمولا به 10 تا 20 جلسه درمانی نیاز دارند. بعد از هفت جلسه نیز بسیاری از بیماران اظهار می کنند صورت شان سفت تر شده است. علاوه بر لیفت گونه ها و صورت، لیفتینگ پلک و ابرو نیز امکان پذیر است اما به دلیل حساسیت کار، این شیوه درمانی از جلسات پنجم به بعد انجام می شود. افرادی که مدام سرشان را پایین می اندازند و در حال مطالعه و کارهای کامپیوتری هستند، ممکن است صورت شان زودتر از زمان معمول افتادگی پیدا کند. در این مورد شاید اثرات لیفت رضایت بخش نباشد. 

4. رفع کک و مک، لک صورت و روشن کردن پوست

طب سوزنی شاید از کارآمد ترین روش های درمانی برای از بین بردن لک های پوستی باشد حتی لک های مقاوم نیز تا حدود زیادی به این روش درمانی پاسخ مثبت می دهند. گاه بیمارانی را می بینیم که برای از بین بردن لک های پوستی شان هر نوع درمانی را انجام داده اند و طب سوزنی برای بسیاری از آنها آخرین و بهترین درمان بوده است. روشن شدن پوست از همان جلسات اولیه درمان شروع می شود. طی این جلسات ابتدا پایه یا زمینه پوست روشن می شود بنابراین گاهی لکه ها بیشتر خود را نشان می دهند اما پس از گذشت جلسات متعدد بیمار متوجه روشن شدن لک و حتی از بین رفتن کک و مک ها می شود. 

رفع سیاهی دور چشم با طب سوزنی

درمان تیرگی دور چشم با استفاده از طب سوزنی

5. رفع تیرگی دور چشم

تیرگی دور چشم به دو دسته وراثتی (فیزیولوژیک) یا اکتسابی (پاتولوژیک) تقسیم می شود. در گروه اول معمولا تیرگی دور چشم ثابت است و کم و زیاد نمی شود. اغلب این افراد در اعضای خانواده شان نیز این مشکل را دارند. این گروه ممکن است به طب سوزنی پاسخ دهند اما امکان برگشت مشکل شان وجود دارد و باید جلسات نگهدارنده (ماهانه) را برای مدت طولانی انجام دهند اما در گروه دوم، تیرگی دور چشم بسته به وضعیت خواب، بیداری، استرس، نوع تغذیه، زمان عادت ماهانه، سردرد، وضعیت سینوس ها و. . . تغییر می یابد. این افراد معمولا پاسخ خوبی به طب سوزنی می دهند البته در این گروه باید حتما مشکل زمینه ای را برطرف کرد. 

6. رفع پف زیر چشم

پف زیر چشم نیز مانند تیرگی دور چشم می تواند به صورت ارثی و ژنتیکی (فیزیولوژیک) باشد. همچنین ممکن است بر اثر عوامل متعددی از جمله نفخ شکم به‏وجود آید که در این صورت به آن نوع پاتولوژیک گفته می شود. در نوع پاتولوژیک افراد معمولا اظهار می کنند که گاهی پف زیر چشم شان زیادتر و گاهی کمتر می شود. در معاینه دقیق این بیماران می توان سرنخ هایی از اختلال کارکرد دستگاه گوارش به دست آورد. معاینه زبان آنها نیز معمولا جای دندانه دندانه دور زبان را نشان می دهد. بدیهی است در این صورت درمان با رفع علت زمینه ای مقدور است اما در نوع فیزیولوژیک، طب سوزنی کمک چندانی نمی کند. 

درمان آکنه با استفاده از طب سوزنی

تاثیر بینظیر طب سوزنی در رفع آکنه

7. رفع آکنه و جای جوش

یکی از علل آکنه و جوش صورت از دیدگاه طب چینی، وجود آتش و بلغم در کانال های کبد و معده است بنابراین برای رفع آکنه نیازمند درمان زمینه ای بیماری از طریق طب سوزنی بدن و صورت هستیم. علاوه بر این باید وضعیت هورمون ها، قاعدگی، تغذیه، استرس و خواب بیمار بررسی و اصلاح شود. از دیگر فواید طب سوزنی اثر آن بر کنترل چربی پوست است. این تاثیر بعد از دو تا سه جلسه مشهود می شود به نحوی که ترشح چربی از غدد سباسه به حالت طبیعی درمی آید و به طور غیر مستقیم باعث کنترل آکنه و حتی بسته شدن منافذ باز پوست می شود. برای درمان اسکار آکنه (جای جوش) نیز می توان از طب سوزنی و میکرونیدلینگ استفاده کرد. در این مورد براساس عمق اسکار نیاز به 10 تا 20 جلسه درمان طب سوزنی وجود دارد. اثرات درمانی نیز بعد از جلسات هفتم و هشتم مشخص می شود. 

8. رفع استریا و خطوط ناشی از بارداری

استریا یا ترک های پوستی ضایعاتی است که اغلب در نواحی تحت فشار مانند ران، باسن، شکم و سینه ها به دلیل نازک شدن لایه درم و اپیدرم پوست به شکل بریدگی ایجاد می شود. علت ایجاد آن نیز کشیده شدن پوست یک قسمت در فاصله زمانی کوتاه (مثل بارداری یا سن بلوغ) است. استرایاها ابتدا قرمز و صورتی رنگ هستند و بعد از شش ماه تا یک سال به رنگ سفید و حتی نقره ای درمی آیند. هرچه استریا حادتر باشد درمان آن سریع تر انجام می شود. در مقابل، استریاهای مزمن معمولا درمان طولانی مدت لازم دارند. جالب است بدانید در طول جلسات متعدد، استریای مزمن که سفیدرنگ است کم کم به رنگ صورتی درمی آید. 

این موضوع نشانگر فعال شدن بافت کلاژن پوستی برای ترمیم استریاست. برای این منظور 24 جلسه طب سوزنی لازم است. جلسات اولیه نیز به فاصله یک روز در میان انجام می شود. لازم به ذکر است که درمان استریا در طب کلاسیک با موفقیت همراه نیست و هنوز کرم یا دارو یا روش موثری برای رفع آن تولید نشده است اما درمان در طب سوزنی با 70 تا 80 درصد موفقیت همراه است. برای رفع استریا علاوه بر طب سوزنی می توان از میکرونیدلینگ و میکرودرم ابریشن نیز استفاده کرد. 

9. درمان ریزش مو و کمک به رویش مجدد آن

اگر از ریزش مو رنج می برید باید طب سوزنی را امتحان کنید. 90 درصد افراد بعد از چهار تا پنج جلسه درمان متوجه کاهش تعداد موهای ریخته شده می شوند. طبیعی شدن حالت موها و به اصطلاح بلند شدن موها از حالت خواب و بهبود رنگ کف سر نیز در همان جلسات اولیه طب سوزنی مشهود می شود. برای درمان ریزش مو معمولا 12 جلسه طب سوزنی لازم است. برای رشد مجدد موها نیز به دو تا سه ماه درمان نیازمندیم. البته فواصل درمان در جلسات اولیه فشرده تر است و بعد از 20 جلسه هر هفته یا هر ماه یک بار انجام می شود. 

سوزن های شفابخش زیبای تان می کنند؟!

طب سوزنی از چه طریق باعث افزایش زیبایی و جوان سازی پوست می شود؟ دکتر الهام امیرآذر می گوید برای درک این موضوع لازم است که با سه مکانیسم مهم طب سوزنی آشنا شوید: 

1. طب سوزنی باعث افزایش گردش خون موضعی و جریان انرژی در ناحیه می شود. درواقع بسیاری از اثرات درمانی آن به وسیله این مکانیسم توجیه می شود. 

2. طب سوزنی می تواند باعث افزایش تولید کلاژن شود. فرض کنید ناحیه ای از بدن تان زخم می شود؛ چه اتفاقی می افتد؟ ابتدا جریان خون در آن ناحیه شروع به افزایش می کند و باعث گرما و سرخی در منطقه می شود سپس فرآیند ترمیم آغاز می شود و پس از گذشت چند روز (برای مثال 20 روز) پوست نو و سالم در آن ناحیه تشکیل می شود. حال فرض کنید در پوست شما ده ها سوزن فرورود و این کار هفته ای دو تا سه بار تکرار شود. به این ترتیب است که پوست تان جوان و شاداب می شود. لازم به ذکر است که این سوزن ها بسیار نازک و مویی شکل هستند و در موقع ورود به پوست یک زخم میکروسکوپی ایجاد می کنند که غالبا دردناک نیست. 

3. طب سوزنی با ترشح موادی مانند سروتونین باعث ایجاد آرامش و نشاط می شود که خود از علل مهم زیبایی و شادابی پوست به شمار می آید. در واقع چینی ها معتقدند که زیبایی از درون نشات می گیرد. 

میکرونیدلینگ چیست؟

میکرونیدلینگ یکی دیگر از روش های موثر در رفع اسکار آکنه است. درواقع برای وصول به بهترین نتیجه درمانی باید طب سوزنی و میکرونیدلینگ را با هم تلفیق کرد. در این روش از وسیله ای استفاده می شود که سر آن تعدادی سوزن ریز تعبیه شده است. این وسیله روی پوست می چرخد و خراش های ریز ایجاد می کند. درمان با میکرونیدلینگ براساس عمق نفوذ به سه دسته تقسیم می شود:نوع خفیف، متوسط و شدید. نوع شدید آن مانند لیزر فرکشنال عمل می کند و همراه با خونریزی مختصر از پوست است. در نوع متوسط هم پوست فقط کمی صورتی می شود و تا چند روز پوسته ریزی مختصر دارد. تعداد جلسات درمانی لازم با میکرونیدلینگ بین پنج تا هفت جلسه (هر شش هفته یک بار) است. 

آیا طب سوزنی جایگزین بوتاکس می شود ؟

بهترین راه زیبایی پوست

طب سوزنی، بوتاکس یا جراحی؟!

متخصصان طب سوزنی معتقدند این روش بر سایر درمان های زیبایی ارجح است زیرا: 

1. بدون عارضه است و فقط در بعضی افراد ممکن است باعث ایجاد کبودی (هماتوم) مختصر شود. 

2. در 20 تا 24 جلسه می تواند کل مشکلات صورت از جمله چین و چروک ها، خط اخم و خنده، خط پیشانی، افتادگی صورت، لک، کک و مک، غبغب، تیرگی و پف دور چشم و افتادگی پلک و ابرو را درمان کند. در حالی که روش های دیگر مانند بوتاکس فقط در پاره ای از نازیبایی های صورت کمک کننده هستند و نمی توانند روی تمام مشکلات همزمان با هم اثر بگذارند. 

3. درمانی مقرون به صرفه است. 

4. به دلیل وجود کانال های انرژی در صورت، حتی وقتی فقط روی صورت و برای زیبایی کار می شود اثرات درمانی آن در کل بدن نیز ظاهر می شود. 

5. به صورت زیبایی طبیعی می دهد زیرا روشی تعادلی محسوب می شود و تهاجمی به بافت صورت ندارد. این روش با بدن سازگار است و باعث ایجاد حالت عجیب و غریب و غیر طبیعی در صورت نمی شود. 

6. اثرات آن سریع است و از همان جلسات اولیه آغاز می شود. ماندگاری آن نیز بسیار بیشتر از روش های رایج است. 

چند جلسه طب سوزنی لازم داریم؟

تعداد جلسات لازم برای طب سوزنی بسته به سن فرد و کیفیت پوست او، بین 15 تا 24 جلسه متفاوت است. در 10 جلسه اول معمولا فرد باید هفته ای دو تا سه بار به پزشک مراجعه کند. بعد از آن هم هفته ای یک بار درمان کافی است. همچنین برای بیمارانی که مایل باشند، می توان ماهی یک بار درمان نگهدارنده انجام داد. لازم به ذکر است که تاثیر طب سوزنی تا حدی به تکنیک و درمانگر بستگی دارد و هر درمانگر ممکن است روش خاص خود را داشته باشد. 

شروع زودتر؛ چروک کمتر!

کاهش کلاژن سازی پوست و پیر شدن آن معمولا از 35 سالگی شروع می شود اما امروزه به دلیل افزایش آلودگی هوا، استرس، مصرف قلیان و دخانیات، تغذیه نامناسب و از همه مهم تر پایین آمدن سن آرایش در خانم ها، پوست افراد زودتر دچار پیری می شود بنابراین برای پیشگیری از پیری زودرس پوست بهتر است درمان با طب سوزنی را از سنین پایین تر و حدود 22 سالگی آغاز کنید. البته برای انجام طب سوزنی سن خاصی مطرح نیست و چون بدون عارضه است می توان در تمام سنین از آن استفاده کرد. 

این نکات را به خاطر بسپارید:

- طب سوزنی فقط می تواند تعادل را به شما بازگرداند. برای مثال اگر قبلا گونه داشته اید و اکنون برجستگی آن کاهش پیدا کرده است، طب سوزنی می تواند با افزایش حجم عضلات و لیفت صورت آن را به شما برگرداند اما افزایش حجم لب ها و گونه گذاری در همه افراد با این روش امکان پذیر نیست. 

- علاوه بر موارد زیبایی؛ طب سوزنی در رفع خارش، کهیر، لیکن پلان، پسوریازیس، اگزما و سایر مشکلات پوستی نیز تا حدودی کمک کننده است. 

- در طب سوزنی از سوزن های مویی استفاده می شود و پروسه انجام آن دردناک نیست. 

- خانم های باردار، افراد مبتلا به بیماری های بدخیم هستند و کسانی که از داروهای ضد انعقاد استفاده می کنند، بهتر است از طب سوزنی استفاده نکنند. 

متخصصان پوست چه نظری دارند؟!

دکتر خلیل صداقت پیشه، متخصص پوست و مو معتقد است طب سوزنی مطلقا نمی تواند بر چین و چروک های پوستی تاثیر بگذارد.

به گفته وی این طب سنتی چینی خیلی پشتوانه علمی ندارد و تحقیقات کافی درمورد آن انجام نشده است. در واقع تاثیرات این روش بیشتر جنبه روانی دارد. دکتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص بیماری های پوست، مو و زیبایی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز نظری مشابه دارد. او تاکید می کند طب سوزنی هیچ گاه نمی تواند جایگزین بوتاکس شود. درواقع تزریق بوتاکس بهترین راه برای رفع چروک هایی است که بر اثر استفاده زیاد از عضلات صورت ایجاد می شوند. او در ادامه توضیح می دهد بوتاکس از سم بوتولیسم گرفته می شود.

این سم حدود دو تا سه دهه است که دردرمان مشکلات درمانی و زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد. بوتاکس بیشتر برای قسمت فوقانی صورت و چروک های پیشانی، خط اخم و دور چشم مصرف دارد و حتما باید توسط پزشک تزریق شود. بهترین پزشکان برای این منظور متخصصان پوست هستند. لازم به ذکر است که تزریق نادرست و بیش از اندازه بوتاکس می تواند باعث عوارض ناخواسته ای از جمله افتادگی پلک شود. 

نه کرم و نه طب سوزنی جای بوتاکس را نمی گیرند!

فرآورده های بوتاکس انواع مختلفی دارند و اغلب به صورت پودر هستند. دکتر احسانی توضیح می دهد این پودر معمولا با سرم رقیق می شود و ظرف حداکثر چند روز باید تزریق شود. بوتاکس معمولا بین چهار تا شش ماه ماندگار است. با این حال میزان ماندگاری آن در افراد مختلف، متفاوت است و ممکن است در بعضی افراد تا هفت ماه نیز موثر بماند. تزریق این فرآورده سن خاصی ندارد اما بهتر است از 20 سالگی به بعد شروع شود. 

درواقع هرچه تزریق زودتر آغاز شود، اثر درمانی و پیشگیری کننده آن نیز بیشتر می شود. درمورد چین های عمیق هم که با بوتاکس به تنهایی از بین نمی روند، می توان از تزریق ژل استفاده کرد. درواقع بوتاکس فرآورده ای است که عضله را بی حس می کند اما ژل یک ماده پرکننده است. کرم های موضعی بوتاکس نیز تاکنون نتوانسته اند خیلی موثر باشند.

نکته : هزینه هر جلسه طب سوزنی درناحیه صورت حدودی از 40 تا 200 هزار تومان و هربار تزریق بوتاکس از 250 تا 500 هزار تومان متغیر است. توجه داشته باشید این قیمت ها حدودی هستند و دستمزد پزشکان مختلف با یکدیگر متفاوت است.

آیا طب سوزنی مثل بوتاکس عمل می کند؟

4.274
این مطلب مفید بود ؟6212
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
برگرفته از برترین ها -/ ن.م
وبگردی