مایکروفر
امروزه در آشپزخانه های استفاده بسیاری از مایکروفر می شود به همین دلیل حتما باید از ظروف مناسب در مایکروفر استفاده کنید، در غیر این صورت موجب بیماری می شود.

چگونه ظرف قابل استفاده در ماکروویو را امتحان کنیم

ماکروویو در آشپزخانه های امروزی استفاده بسیاری دارد اما باید دقت کرد که از ظروفی که مناسب استفاده در ماکروویو نیستند استفاده نشود چون ممکن است باعث بیماری شود. دلایل زیادی وجود دارد که چرا نباید ظروفی که از ایمنی آنها مطمئن نیستیم را داخل ماکروویو استفاده کنیم زیرا می توانند آسیب ببینند و بشکنند یا مواد شیمیایی را وارد غذا کنند. در این بخش از رازها و نکات خانه داری نمناک نکاتی را به شما یاد آور می شویم که بتوانید از ظروف ایمن استفاده کنید.

آموزش روش تشخیص ظروف مناسب مایکروفر

ظروف را امتحان کنید، یک فنجان آب پر کنید، می توانید یک بشقاب قابل استفاده داخل ماکروویو را زیر فنجان آب برای آزمایش قرار دهید. لیوان یا فنجانی را پیدا کنید که استفاده از آن داخل ماکروویو ایمن باشد و آن را حدود سه چهارم فنجان با آب پر کنید.

مهم است از فنجانی استفاده کنید که می دانید برای استفاده در مایکروویو مناسب است، در غیر این صورت ممکن است آزمایش کارساز نباشد.

برای اطمینان، فنجانی که دارای برچسب ایمنی مایکروویو است استفاده کنید.

ظرف در مایکروفر 

با دست امتحان کنید :

بعد از یک دقیقه لیوان آب را خارج کنید و سپس دست خود را روی بشقاب بگذارید تا متوجه میزان گرمای آن شوید. اگر بشقاب گرم باشد و آب داخل آن سرد نشان می دهد ظرف مورد نظر برای استفاده در ماکروویو ایمن نیست و گرما را به خود جذب کرده است.

نکته :وسط بشقاب جایی که لیوان را قرار داده اید گرم است.

ظروف را برچسب بزنید :

برای کسب اطمینان از اینکه کدام ظروف برای استفاده در ماکروویو ایمن است نتیجه آزمایش خود را کف ظرف با ماژیک و نشانه هایی که دوست دارید ثبت کنید مثلا برای ظروف قابل استفاده در ماکروویو صورتک خوشحال و در غیر این صورت صورتک ناراحت بکشید.

شناسایی ظروف قابل استفاده در مایکروویو:

وسایلی که برچسب قابل استفاده در ماکروویو دارد تهیه کنید :راحت ترین راه برای دانستن این که استفاده یک ظرف داخل ماکروویو ایمن است، مشاهده برچسب کف ظرف است.

بدانید اکثر ظروف سرامیکی، شیشه ای و چینی می تواند در مایکروویو استفاده شود :اکثر ظروف سرامیکی، شیشه ای، چینی برای استفاده در مایکروویو بی خطر هستند. استثنا در این میان وجود دارد که تولید کننده بیان می کند قابل استفاده نیست یا دارای رنگ یا تزئینات فلزی، مانند طلایی یا نقره ای است یا لعاب سرب دارد. نام های ظروف ایمن در مایکروویو را بشناسید :چندین کارخانه وجود دارد که وسایل آشپزی مقاوم در برابر گرما را تولید می کند که برای استفاده در مایکروویو نیز ایمن است.

ظروف مناسب مایکروفر 

بدانید می توانید برخی از محصولات کاغذی را داخل مایکروویو استفاده کنید :

استفاده از برخی محصولات کاغذی داخل مایکروویو، از جمله کاغذ پوستی و موم، و بشقاب های کاغذی سفید، دستمال سفره و حوله های کاغذی ایمن هستند. برای اینکه مطمئن شوید که هیچ جوهر یا رنگی از مواد غذایی خارج نمی شود، از محصولات کاغذی با ماده چاپی، لوگو و یا نوشته شده استفاده نکنید.

بدانید چطور و چگونه از ظروف پلاستیکی داخل ماکروویو استفاده کنید :

بعضی از ظروف و در پوشش های پلاستیکی مخصوصا برای استفاده داخل ماکروویو ایمن ساخته شده اند و حاوی پلاستی سایزر نیستند که می توانند در مواد غذایی وارد شوند. اگر می خواهید از ظرف غذای پلاستیکی استفاده کنید مطمئن شوید بی خطر هستند. زمانی که از درپوش های پلاستیکی ایمن داخل مایکروویو استفاده می کنید، مطمئن شوید به طور مستقیم به غذا ارتباط ندارد.

ظرف پلاستیکی در مایکروفر

از ظروف فلزی داخل مایکروویو استفاده نکنید :

اگر پروتکل ایمنی خیلی دقیق را رعایت می کنید، استفاده از ظروف فلزی داخل مایکروویو ایمن نیست. قرار دادن ظروف فلزی داخل مایکروویو می تواند منجر به جرقه زدن، آتش سوزی، و عملکرد نامناسب دستگاه شود. مراقب باشید :

  • بشقاب و فنجان های نقاشی شده فلزی
  • فنجان ها و ظروف با تزئینات فلزی
  • ظروف حاوی پوشش فلزی یا دسته های فلزی
  • فویل آلومینیوم

ظروف لعابی را بشناسید :

لعاب سربی در بسیاری از کشورها هنوز متداول است اما نباید از ظروف لعاب سربی برای نگهداری غذا و یا سرو آن استفاده کنید، چون سرب می تواند به غذا منتقل شود. سرب شدیدا سمی و برای سلامت انسان خطرناک است. اگر ظروف لعابی را داخل ماکروویو قرار دهید مواد سمی بیشتری می توانند وارد مواد غذایی شوند.

ظروف مناسب مایکروفر 

ظروف نگهداری غذاهای سرد را داخل ماکروویو قرار ندهید :

ظروف پلاستیکی که برای نگهداری مواد غذایی سرد ساخته می شوند، نباید حرارت داده شوند، و قطعا برای مایکروویو طراحی نشده اند. این ظروف ساخته شده برای موارد زیر است:

  • ماست
  • کره یا مارگارین
  • پنیر

محصولات کاغذی قهوه ای رنگ را داخل مایکروفر استفاده نکنید :

اداره سلامت مواد غذایی بیان می کند در حالی که استفاده محصولات کاغذی سفید داخل مایکروویو بی خطر است، اما محصولات کاغذی قهوه ای نباید استفاده شوند.

روش تشخیص ظروف قابل استفاده در ماکروویو و مایکروفر

3.558
این مطلب مفید بود ؟4117
منبع : بخش سبک زندگی نمناک/ح.ب/ن
برچسب : مایکروفر
وبگردی