عرقیات در بارداری

نوشیدن این عرقیات گیاهی در دوران بارداری ممنوع!!!

کد مطلب : 24863تعداد نظرات : 1 نظرزمان مطالعه : 6 دقیقه
خانم های باردار در طول مدت زمان بارداری می توانند برخی از عرقیات را استفاده کنند و این در حالی است برخی عرقیات ممنوع هستند و نباید استفاده کنند.

عرقیات گیاهی مفید و مضر در دوران بارداری

دوران بارداری یکی از مهم ترین دوران زندگی مادر و جنین است بنابراین مادر باردار باید از خود و کودکی که در بطن دارد، مراقبت نماید زیرا کوچکترین بی احتیاطی موجب آسیب به جنین شده و عواقب جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.

بسیاری از پزشکان توصیه می کنند خانم های باردار در این دوران، دور داروهای شیمیایی را خط بکشند به همین دلیل ممکن است این خانم ها برای کاهش درد خود سراغ داروهای گیاهی بروند و فکر کنند این داروها هیچ گونه عواقبی برای آنها در پی ندارند اما گیاهان دارویی بسیار قوی در طب سنتی وجود دارد که به مثابه سم عمل کرده و حتی می تواند موجب سقط جنین در زنان باردار شود و در مقابل نیز عرقیاتی در طب سنتی وجود دارد که می تواند به تکامل جنین کمک کند.

عرقیات بارداری

بنابراین در این دوران به هیچ وجه نباید دارویی گیاهی را بدون مشاوره با پزشک مصرف کنید زیرا همه داروهای گیاهی کاملاً بی خطر نیستند. در این بخش از نکات و تغذیه دوران بارداری در نمناک عرقیاتی که مادر باردار بهتر است مصرف نکند و عرقیاتی که با مشورت متخصص می تواند مصرف نماید را آورده ایم.

عرقیات ممنوع در دوران بارداری

شرایط دوران بارداری، شرایطی است که به دقت باید باید نبایدها را رعایت کرد. یکی از این باید نبایدها مربوط به مصرف عرقیات گیاهی است که مصرف برخی از آنها در حاملگی توصیه نمیشود، مثل :

عرق زیره

زیره ضدچاقی، ضدنفخ، بادشکن، تقویت اعصاب، کاهش چربی خون و... است اما مصرف آن برای همه خانم ها مخصوصا خانم های باردار توصیه نمی شود زیرا مصرف عرق زیره در ماه های آخر بارداری، احتمال ابتلای زردی در نوزاد را بالا می برد و پوست نوزاد را تیره می کند.

عرق زیره

عرق گیاهی سنبل الطیب

مصرف عرق سنبل الطیب در دوران بارداری توصیه نمی شود زیرا برای کلیه ها مضر است اما مصرف اندک این عرق مشکلی ایجاد نمی کند. 

عرق گیاهی رازیانه

مصرف عرق رازیانه به علت تقویت هورمون های زنانه در دوران بارداری توصیه نمی شود زیرا از نظر هورمونی روی جنین چه دختر و چه پسر اثرات سوء می گذارد.

عرق گیاهی شیرین بیان

عرق شیرین بیان به علت بالا بردن فشار خون افراد برای خانم های بارداری که به فشار خون مبتلا هستند، توصیه نمی شود.

عرق شیرین بیان

عرق گیاهی نعناع

یکی از مشکلاتی که برخی خانم های باردار به آن مبتلا هستند، ریفلاکس یا ترش کردن معده است. این خانم ها ممکن است برای رفع این حالات خود، عرق نعناع مصرف کنند اما مصرف این عرق به دلیل افزایش یبوست، ابتلا به ریفلاکس و ترش کردن معده توصیه نمی شود پس بهتر است این دسته از خانم ها برای درمان نفخ شکم به سمت عرق نعناع نروند. و به جای آن از عرق زنیان استفاده کنند.

برای درمان میگرن در دوران بارداری و رفع کسالت و خستگی می توانید از این عرق استفاده کنید به این صورت که آن را روی حوله یا کلاه نخی بریزید و روی سرتان بگذارید. گذاشتن برگ تازه نعناع روی دندان خراب برای تسکین دردهای دندانی مفید است.

چای سبز

خانم های بارداری که دچار کم خونی هستند و فشار پایینی دارند بهتر است در بارداری دمکرده چای سبز مصرف نکنند زیرا فشار را پایین می آورد و باعث کاهش قند، کلسترول و چربی می شود.

دم کرده گل گاوزبان

مصرف دم کرده گل گاوزبان در بارداری خطر سقط جنین را به همراه دارد بنابراین توصیه می شود در دوران بارداری گل گاوزبان مصرف نشود.

دم کرده گل گاوزبان

نکته مهم

  • زنان باردار در سه ماهه اول بارداری به هیچ وجه نباید، زعفران و زرشک استفاده کنند زیرا خطرات جبران ناپذیری دارد و سقط جنین یا زایمان زودرس را به دنبال دارد.
  • مصرف بیش از 2 گرم گلپر در روز در دوران بارداری به خصوص 3 ماهه اول جایز نیست زیرا باعث سقط جنین می شود.
  • زنان باردار باید از خوردن گیاهانی مانند پوست ریشه زرشک، بابونه گاوی، افسنطین، پونه معطر، سداب، فلوس، کدو تلخ، جعفری فرنگی، سنبل چینی، نعناع کوهی و مینا پرهیز کنند.
  • مصرف کرفس در بارداری سبب افزایش ناراحتی های عصبی، مخصوصاً حملات شبه صرع در جنین می گردد.
  • خانم های باردار نباید سیاه دانه مصرف کنند زیرا قاعده آور و سقط کننده جنین است.
  • زنان باردار بهتر است از خوردن گیاه بولاغ اوتی خودداری نمایند چون ممکن است باعث سقط جنین شود.

عرقیات مفید و مجاز برای دوران بارداری

برخلاف آنچه در لیست ابتدایی این بخش از نمناک خواندید، مصرف برخی از عرقیات گیاهی در دوران حاملگی بی خطر و مفید است. عرقیاتی مثل : 

عرق گیاهی بهار نارنج

برخی از مادران باردار در این دوران دچار سردرد های میگرنی می شوند اما نمی توانند داروهای شیمیایی مصرف کنند به همین دلیل برای کاهش این سردرد ها بهتر است آنها عرق بهار نارنج را جایگزین داروهای مسکن شیمیایی نمایند.

مصرف یک سوم لیوان عرق بهارنارنج همراه با عسل برای درمان حمله عصبی یا همان میگرن شدید مفید است. نوشیدن یک سوم لیوان عرق بهارنارنج قبل از شام برای رفع بی خوابی میسر است.

بهار نارنج

عرق گیاهی بادرنجبویه

برخی از خانم ها در بارداری ویارهای شدید دارند و به علت تهوع قادر به خوردن هر مواد غذایی نیستند. خوردن عرق بادرنجبویه همراه آب انار طبیعی و کمی عرق نعناع برای این دسته از مادران باردار مفید و موثر است. همچنین مصرف این عرق برای رفع کسالت و کرختی دوران بارداری مفید می باشد.

در بخش سلامت نمناک و در مطلب خواص بادرنجوبه گفتیم که مصرف عرق گیاهی بادرنجبویه افسردگی را در خانم های باردار یا شیرده کاهش می دهد.

استفاده از داروی ضدافسردگی در خانم های شیرده سبب کم شدن شیرآنها می شود بنابراین بهتر است این خانم ها با مشورت با پزشک عرق بادرنجبویه و بهارنارنج را جایگزین داروهای ضدافسردگی نمایند.

عرق گیاهی خارخاسک

عرق خارخاسک جزء عرق های گیاهی است که برای خانم های باردار مفید است. این عرق باعث تصفیه شدن خون شده و برای خانم هایی که در بارداری بعداز خوردن غذاهای گرم مزاج، دچار کهیر می شوند یا پوست شان دچار خارش می شود، مفید است.

سنگ کلیه، سنگ مثانه، سنگ کیسه صفرا از معضلاتی هستند که به دلیل افزایش هورمون های بارداری ترشح شده از جفت سراغ خانم های باردار می آیند. مصرف عرق خارخاسک می تواند این سنگ ها را دفع کند.

عرق خارخاسک خلط آور بوده و موجب بهبود سرفه های خشک و آزاردهنده می شود بنابراین مصرف یک استکان تا سه استکان از این عرق در روز برای درمان سرماخوردگی در دوران بارداری مفید است. عرق ساخته شده باید 20 درجه باشد (یعنی 20کیلو گیاه در یک مترمکعب آب تقطیر می شود).

خارخاسک

عرق گیاهی اسطوخودوس

هر خانم بارداری ممکن است در این دوران دچار استرس و اضطراب گردد، مصرف عرق اسطوخودوس سبب دور شدن استرس از مادر و آرامش اعصاب او می شود. این عرق برای کاهش تب برای خانم های بارداری که سرماخورده اند بسیار مفید است. مصرف عرق اسطوخودوس سبب جلوگیری از گرفتگی عضلات که به دلیل کمبود کلسیم می شود، شده و گرفتگی عضلانی را باز می کند.

عرق شنبلیله

3تا 6درصد زنان باردار در دوران بارداری، قند خونشان افزایش یافته و دچار دیابت بارداری به خصوص در سه ماهه دوم بارداری می شوند که این بیماری معمولا بعد از تولد نوزاد برطرف می شود. عرق شنبلیله قندخون را کاهش می دهد و برای کاهش قند خون در این خانم ها مفید است.

عرق شنبلیله

عرق بیدمشک

مصرف عرق بیدمشک موجب افزایش اشتها در بارداری می شود و برای رفع کم اشتهایی مفید است. در این دوران باید کم اشتهایی رفع شود زیرا جنین نیاز به تغذیه کافی دارد. این عرق برای کاهش تپش قلب در دوران بارداری مفید است.

عرق گیاهی خارشتر

عرق خارشتر مانند یک مکمل در کنار عرق خارخاسک، برای دفع سنگ ها مفید است. مصرف عرق خارشتر به دلیل ضدعفونی کردن مجاری ادرار، عفونت مثانه یا کلیه را درمان می کند. مصرف یک استکان تا سه استکان در روز عرق خارشتر ورم بارداری را کاهش می دهد اما میزان مصرف به نوع درمان بیماری بستگی دارد.

عرقیات مناسب بارداری

عرق گیاهی آویشن

مادران بارداری که به آلرژی دچارند و بینی شان بیشتر اوقات گرفته است، به سختی نفس می کشند و به همین علت غلظت اکسیژن در خون کاهش پیدا می کند و روی رشد مغزی و جسمی جنین اثر نامطلوبی می گذارد.

این خانم ها برای باز شدن بینی خود بهتر است عرق آویشن را کف دست خود بریزند و در داخل بینی استنشاق کنند تا بینی آنها باز شود. این عرق جایگزین خوبی برای قطره ها و داروهای شیمیایی رفع گرفتگی بینی است.

نوشیدن این عرقیات گیاهی در دوران بارداری ممنوع!!!

4.7371
این مطلب مفید بود ؟34823
منبع : babycentre / americanpregnancy / intechopen / بخش سبک زندگی نمناک /ن /آ /ف.ن
1 نظر به ثبت رسیده است
سارا1403-01-06
ایاعرق بوقناق دردوران بارداری خوب هست برای پایین اوردن قند خون ؟؟؟
00
وبگردی