عصب کشی  دندان چیست
عصب کشی، یک درمان برای تعمیر یا حفظ دندان های آلوده از آسیب های شدید است و مراحل مختلفی دارد که بهتر است قبل از انجام عصب کشی، با آنها آشنا شوید.

راهنمای گام به گام و آنچه باید در مورد عصب کشی دندان بدانید

عصب کشی چیست؟ عصب کشی یک درمان برای تعمیر یا حفظ دندان های آلوده از آسیب های شدید است؛ این روش شامل حذف قسمت آسیب دیده دندان (پالپ)، تمیز کردن و ضد عفونی کردن دندان و سپس پر کردن و چسباندن (محکم) آن است. علل شایع بر پالپ دندان، ترک خوردن، حفره عمیق، درمان های تکراری بر روی دندان و یا آسیب (زخم) است و اصطلاح عصب کشی از تمیز کردن ریشه های اطراف دندان می آید.

عصب کشی دندان

چه چیزی در طول عصب کشی اتفاق می افتد

دندانپزشک هنگام عصب کشی چه می کند؟

اگر شما فکر می کنید که به عصب کشی نیاز دارید، با دندانپزشک خود صحبت کنید. برای تشخیص آن چند مرحله وجود دارد که در طی ویزیت ها مشخص می شود.

اشعه ایکس:

اگر دندانپزشک شما مشکوک به این شود که شما نیاز به عصب کشی دارید، در مرحله اول برای پیدا کردن جای پوسیدگی از اشعه ایکس استفاده می کند.

عصب کشی دندان

مراحل عصب کشی دندان

بیهوشی:

بیهوشی موضعی برای دندان های آسیب دیده است. برخلاف تصور عموم مردم عصب کشی بیشتر از پر کردن دندان درد ندارد.

پالپکتومی:

سوراخ در دندان ایجاد می شود و پالپ برداشته می شود.

عصب کشی دندان

عصب کشی و تمیز کردن پالپ دندان

پر کردن:

ریشه هایی که باز شده اند (برای خلاص شدن از پالپ) را با مواد گوتاپرکا پر می کنند. برخلاف چیزی که شما شنیده اید و یا آنلاین خوانده ایید، عصب کشی باعث درد زیادی نمی شود در عوض هدف این روش صرفه جویی در یک دندان است که به شدت آلوده شده است. همان طور که موسسه ملی بهداشت می گوید:دندانپزشک ها اقدام به حذف باکتری ها و بافت مرده از داخل دندان می کنند. تکنیک های مدرن و تکنولوژی به درمان های نسبتا راحت کمک می کند که نیاز به مراجعه بیشتر از 1 یا 2 بار به دندانپزشک و یا اندودنتیست ندارد.

عصب کشی دندان

پر کردن دندان چگونه انجام می شود

چه زمانی درمان به روش عصب کشی دندان نیاز است؟

زمانی پیشنهاد یا لازم می شود عصب کشی شود که یک عفونت در دندان وجود داشته باشد؛ پالپ داخل دندان می تواند به باکتری آلوده شود به علت یک آسیب شدید و یا وجود یک حفره بدون درمان باشد، حفره های دندان می توانند به اندازه کافی عفونت کنند که باید برداشته شوند؛ اگر دندانپزشک شما درمان را پیشنهاد دهد، در اینجا یک راهنمایی گام به گام وجود دارد که باید در طول و بعد از درمان از آنها استفاده کنید.

عصب کشی دندان

عصب کشی و درمان ریشه دندان

چگونه یک عصب کشی انجام می شود؟

عصب کشی اساسا یک فرآیند 4 مرحله ای است؛ درمان معمولا بیش از 2 جلسه ویزیت طول می کشد. دندانپزشک با استفاده از یک سوزن، ماده بیهوشی را برای بی حسی دندان به آن تزریق می کند. زمانی که سوزن وارد دندان می شود احساس نیشگون می کنید، بعد از اینکه دندان بی حس شد، دندانپزشک ممکن است که یک سد ایجاد کند.

عصب کشی دندان

عصب کشی دندان در چند مرحله انجام می شود

یک ورقه کوچک پلاستیکی دندان را جدا می کند، تا در طول درمان تمیز و خشک بماند دندانپزشک شما بعد از استفاده از ابزار بسیار کوچک، مانند یک مته کوچک برای دسترسی به داخل دندان با ایجاد یک سوراخ در قسمت بالای آن از دندان استفاده می کند. دندانپزشک از فایل های کوچکی برای دور ماندن از آسیب و بیماری های داخل دندان استفاده می کند و همچنین از فایل ها برای شکل دادن به محفظه داخلی دندان ها و ریشه استفاده می کند، محفظه را با آب شستشو داده تا پالپ باقی مانده را بشوید.

عصب کشی دندان

در طول عصب کشی چه اتفاق می افتد

همچنین دندانپزشک شما ممکن است از محلول ضد میکروب برای کشتن باکتری های باقی مانده درون محفظه و کاهش خطر ابتلا به عفونت بیشتر استفاده کند. هنگامی که محفظه کامل تمیز و خشک شد، درون آن پر می شود، اغلب از مواد لاستیک مانند مثل گوتا پرکا استفاده می کنند.

دندانپزشک شما دهانتان را برای پر کردن موقت دندانتان، باز می کند، در حالی که شما برای پر کردن تاج دائمی صبر کرده اید. بعد از چند هفته، دندانپزشک شما درمان رابا قرار دادن یک تاج دائمی و یا نمونه مشابه در بالای دندان تمام می کند. به وضع دندان طبیعی شما بستگی دارد، دندانپزشک ممکن است برای ایجاد تاج و ترمیم پایدار تر نیاز به قرار دادن یک پشتیبان کوچک برای محافظت از ریشه داشته باشد.

بعد از درمان و انجام عصب کشی دندان

عصب کشی دندان

مراقبت های پس از انجام عصب کشی دندان

بعد از عصب کشی، خوب از دندان ها و لثه ها مراقبت کنید.

ممکن است شما به دندانپزشک خود نیاز داشته باشید؛ مراجعه کنید تا دندان درمان شده را با اشعه ایکس بررسی کند.

مطمئن شوید که تمام نشانه های عفونت از بین رفته است.

علاوه بر آن، مهم است که هر 2 سال توسط دندانپزشک چک شود.

همچنین در خانه به طور مرتب و روزانه از آن مراقبت کنید، از جمله 2 بار در روز با خمیر دندان، مسواک بزنید که 12 ساعت با میکروب ها مبارزه می کند.

عصب کشی دندان چیست و چگونه انجام می شود؟

4.4186
این مطلب مفید بود ؟16422
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک / ن / ف
وبگردی