عفونت ادراری در کودکان
عفونت ادراری در کودکان یک بیماری بسیار جدی و مهم می باشد که تقریبا 8 درصد از دختران تا سن هفت سالگی آن را تجربه می کنند و این بیماری علائم بسیاری هم دارد.

عفونت ادراری کودکان از علائم تا درمان های خانگی

وقتی که عفونت به دستگاه ادراری (UTIs) می رسد، بیشتر فکر می کنیم که مربوط به زنان است اما در واقع، کودکان کوچک نیز از این نوع عفونت رنج می برند. عفونت های حاد در کودکان نسبتا رایج هستند، 8 درصد از دختران و 2 درصد از پسران حداقل تا سن 7 سالگی یک بار آن را تجربه کرده اند. این مطالعه همچنین بیان می کند که شایع ترین بیماری پاتوژن( Escherichia coli (E. coli است که تقریبا 85 درصد از عفونت در کودکان را تشکیل می دهد ؛ در بخش سلامت نمناک نگاهی خواهیم داشت به بررسی علائم و راههای درمان خانگی عفونت ادراری در کودکان ؛ بهتراست یک نکته را بدانید که عفونت ادراری در پسران زیر یک سال و دختران زیر چهار سال شایع تر است.

علائم عفونت ادراری در کودکان

نشانه های ابتلا به عفونت دستگاه ادراری در کودکان می تواند مبهم باشد و در کودکان خردسال شاید حتی دیرتر والدین متوجه علائم شوند. به هر حال علائم عمومی که ممکن است ناخوشی کودک را نشان دهد از این قرارند:

  • درجه حرارت بالای بدن
  • استفراغ
  • کج خلقی
  • تغذیه ضعیف
  • خستگی و کمبود انرژی
  • کاهش وزن
  • زردی پوست و سفیدی چشم که در کودکان خردسال دیده می شود
  • نشانه های دیگری که والدین را می تواند متوجه وجود عفونت ادراری در کودکان کند:
  • درد در شکم یا کمر
  • درد یا سوزش هنگام ادرار
  • نیاز به دفع ادرار به طور توامان
  • تغییر در عادات ادرار کردن مانند خیس کردن لباس ها
  • خون در ادرار

عفونت ادراری در کودکان

علل عفونت ادراری در کودکان

اصلی ترین دلیل بروز عفونت ادراری در کودکان می تواند توسط ورود باکتری از دستگاه گوارشی به مجرای ادرار باشد اما این تنها علت نیست و علل دیگری وجود دارند که شامل:

یبوست : تورم بخشی از روده بزرگ می تواند منجر به فشار به مثانه و جلوگیری از تخلیه آن به طور معمول شود.

ریفلاکس مثانه به حالب : این حالت نتیجه عفونت ادراری است که در آن ادرار از مثانه به حالب و کلیه ها راه می یابد.

نگه داشتن ادرار : نگه داشتن ادرار توسط کودک به مدت طولانی عامل دیگر برای ابتلا به عفونت دستگاه ادراری است.

ژنتیک : اقوام درجه یک کودکانی که سابقه عفونت ادراری دارند، بیشتر در معرض ابتلا به عفونت ادراری هستند.

 دلیل عفونت های ادراری

روش های درمان خانگی عفونت ادراری در کودکان

در اینجا 10 راه برتر برای درمان و جلوگیری از عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) در کودکان وجود دارد.

افزایش مصرف مایعات برای جلوگیری از عفونت های ادراری:

در فواصل زمانی معین به کودک خود آب بدهید علاوه بر این، می توانید شیر، آب میوه یا سبزی تازه یا سوپ به او بدهید. اجازه ندهید فرزندتان نوشابه های گازدار یا کافئین مصرف کند، زیرا مثانه را تحریک میکند.

فرزندتان را تشویق کنید که در صورت نیاز دستشویی کند:

فرزندتان را به ادرار کردن تشویق کنید، تا مثانه خود را خالی کنند. این باعث می شود که باکتری ها از دستگاه ادراری خارج شوند ؛ در صورت نیاز به کودک خود یادآوری کنید تا دستشویی کنند به خصوص قبل از خواب.

عوض کردن مرتب پوشک برای جلوگیری از عفونت ادراری:

برای درمان و جلوگیری از UTIs در کودکان کوچکتر، مهم است که پوشک را مرتبا عوض کنید ؛ عوض نکردن پوشک اغلب منجر به رشد باکتری هایی می شود که سبب ابتلا به UTI ها می شود.همراه با تغییر پوشک، مهم است که منطقه تناسلی کودک خود را تمیز کنید. از پاک کننده های ملایم استفاده کنید که پوست را تحریک نکنند.

ارائه آموزش دستشویی کردن مناسب برای جلوگیری از عفونت های ادراری:

پیشنهاد می شود تا در 18 ماهگی توالت کردن را به کودکان بیاموزید بنابراین، هنگامی که فرزند شما 18 ماهه است، وقت آن است که برای برخی از آموزش های توالت کردن آماده شود. در طول دوره آموزشی، اطمینان حاصل کنید تا به کودک، بهداشت درست را آموزش دهید.

اجتناب از حمام کف و نشستن داخل وان برای درمان عفونت ادراری :

برای کاهش خطر UTIs، به ویژه در دختران،از حمام حباب اجتناب کنید. حمام حباب می تواند باکتری ها و صابون را به داخل مجرای ادرار وارد کند و همچنین ممکن است باعث تحریک شود.

عفونت ادراری کودک

به کودک آموزش دهید تا خود را پاک کند:

این امر باعث جلوگیری از گسترش میکروب ها از مجرای رکتوم به مجرای ادرار می شود.نحوه استفاده از دستمال توالت و همچنین تمیز کردن توالت را به آنها آموزش دهید.

برای جلوگیری از عفونت های ادراری به کودکتان ماست پروبیوتیک بدهید:

روزانه 1 فنجان ماست پروبیوتیک را به کودک خود بدهید. شما همچنین می توانید یک مخلوط را با ماست پروبیوتیک امتحان کنید.علاوه بر ماست، می توانید سایر مواد غذایی مانند کیمچی، ترشی را نیز امتحان کنید

نوشیدن آب زغال اخته برای درمان عفونت ادراری کودکان:

به کودک خود روزانه 8 اونس آب شیرین نشده زغال اخته بدهید ، اگر فرزند شما آن را دوست نداشت، می توانید کنسانتره آن را در فرم قرص امتحان کنید.

آب زغال اخته

درمان عفونت های ادراری با افزایش مصرف ویتامین C:

میوه ها و سبزیجاتی که ویتامین C بیشتری دارند را به کودک خود بدهید. بعضی از گزینه های خوب ،عبارتند از؛ فلفل قرمز، پرتقال، گریپ فروت و کیوی.همچنین می توانید با پزشک خود در مورد دادن مکمل های ویتامین C به کودک مشورت کنید.

جلوگیری از یبوست برای درمان عفونت های ادراری:

به کودک خود غذاهای پرفیبر،مانند؛ بروکلی، گلابی، هلو، نخود فرنگی یا سیب بدون پوست بدهید ، می توانید به شکل پوره یا آب پز آن را به کودک بدهید.

انتخاب لباس مناسب برای درمان عفونت ادراری کودک:

لباس هایی که برای فرزندتان انتخاب می کنید نیز نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به UTI ها ایفا می کنند.مهم است که لباس های زیر نخی و گشاد را انتخاب کنید، تا هوا در منطقه گردش داشته باشد و محیط خشک باقی بماند. از پوشاندن شلوار های تنگ اجتناب کنید، زیرا تولید گرما و عرق میکنند ؛ از شلوارهای گشاد یا دامن استفاده کنید.اطمینان حاصل کنید که روزانه لباس زیر کودک خود را عوض کنید، و آن را با آب گرم و کمی مواد شوینده بشویید همچنین، کودک خود را در یک لباس مجلسی برای طولانی مدت باقی نگذارید.

پوشیدن لباس مناسب  

عفونت ادراری در کودکان چه نشانه هایی دارد و چگونه درمان کنیم؟

4.4611
این مطلب مفید بود ؟53774
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک/ح.ب/ن
وبگردی