نفخ شکمی

علت نفخ شکم و درمان آن

کد مطلب : 52368زمان مطالعه : 2 دقیقه
نفخ به احساس سفتی و پری شکم، همراه با حس حرکت گاز در آن گفته می شود. این مشکل از شایع ترین علائم گوارشی است که در زنان بیشتر از مردان بروز پیدا می کند.

متورم شدن شکم شما به دلیل چربی است یا نفخ معده

سردی مزاج معده موجب بروز نفخ می شود که سرد شدن مزاج معده دارای علائمی مانند سوءهاضمه و هضم غذاهای خیلی سبک و عدم هضم غذاهای سنگین، ترش کردن معده و تمایل به مصرف غذاهای سرد است.
شما دوست دارید برای میهمانی امشب شکمی صاف داشته باشید، اما به دلیل نوشیدن مقدار زیادی آب گازدار و یا خوردن یک بشقاب پر از چیپس ذرت، حالا بالا کشیدن زیپ شلوارتان بسیار دشوار شده است!

نفخ شکم نه تنها باعث می شود ظاهر انسان بد به نظر برسد، بلکه موجب ناراحتی های فیزیکی نیز می شود، اما خبر خوب اینکه کارشناسان می گویند نفخ شکمی یک بیماری شایع است که شما به راحتی می توانید با رژیم غذایی مناسب از ابتلا به آن پیشگیری کنید.

ما در اینجا از وزن اضافی ناشی از چربی شکم صحبت نمی کنیم، بلکه در مورد باد کردن موقت شکم صحبت می کنیم که بیشتر افراد هرازگاهی به آن دچار می شوند.

رژیم غذایی نامناسب، استرس بالا، آلودگی و غیره از جمله مواردی هستند که باعث تورم شکم می شوند که اختلالات گوارشی، آلرژی و واکنش های خود ایمنی را برای فرد به همراه می آورد.

تفاوت نفخ معده با چربی شکم در این است که نفخ معده به طور ناگهانی در فرد ایجاد می شود اما چربی شکم به صورت دائمی در فرد ظهور پیدا می کند.

اگر بزرگ شدن روده ها و معده به همراه علائمی مانند یبوست، اسهال، استفراغ یا حالت تهوع، خارش گلو، مشاهده خون در ادرار و یا مدفوع، درد در کشاله ران و زیر بغل باشد نشان دهنده آن است که فرد دچار نفخ معده شده است.

نفخ

 نفخ شکم

از جمله عواملی که باعث نفخ معده می شود می توان به عدم تعادل هورمونی، اختلال عملکرد تیروئید، مشکلات روده و غیره اشاره کرد همچنین عدم توانایی معده برای متابولیزه کردن مواد غذایی نیز از جمله مواردی هستند که باعث متورم شدن معده و شکم می شوند.

از جمله غذا هایی که ایجاد گاز می کنند می توان به حبوبات (لوبیا-عدس-لوبیای سویا-نخود فرنگی)، لبنیات (شیر-بستنی-پنیر)، سبزیجات (بروکلی-گل کلم-خیار-مارچوبه-کرفس-کاهو)، سبزیجات ریشه ای (سیب زمینی-شلغم-پیاز-تربچه-سیر-هویج-بادنجان)، میوه ها (زردآلو-سیب-گلابی-آلو-موز-کشمش)، غلات (جو دوسر-ذرت-برنج-دانه های کامل (به علت وجود فیبر) - آرد گندم) ومغز ها (بادام هندی) اشاره کرد.

محققان در این مورد سطح هورمون کورتیزل که به هورمون استرس مشهور است را عامل اصلی و می گویند با بیشتر شدن فشار های روانی شما و ضعف تان برای مواجهه با آنها، این هورمون در خون تان بیشتر می شود و نظم توزیع چربی در بدن تان نیز بر هم می خورد.

در چنین شرایطی سو خت و ساز بدن تان دچار مشکل می شود و دست به دست دادن همه این عوامل، باعث می شود دور کمر لباس های تان هر روز برای شما تنگ تر شود، پس نه تنها به دلیل کوچک شدن شکم تان، بلکه برای داشتن زندگی بهتر و طولانی تر اعصاب تر اعصاب تان را کنترل کنید و اگر از عهده این کار دشوار برنمی آیید از یک روان شناس کمک بگیرید.

علت نفخ شکم و درمان آن

3.987
این مطلب مفید بود ؟6720
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
برگرفته از باشگاه خبرنگاران -/ ر
برچسب : نفخ معده
وبگردی