اسلیو معده
افرادی که از چاقی رنج میبرند همیشه دنبال راهی برای رهایی از این معضل هستند اما چطور و چگونه می شود بهترین انتخاب را کرد ؟

کسانی که چاقی مفرط دارند معمولا با روش های رایج و مرسوم مثل رژیم غذایی یا ورزش های عمولی نمیتوانند وزن خود را از دست دهند. آن ها علاوه بر چاقی بیماری های مرتبط با چاقی مثل فشار خون، دیابت و ... را نیز تجربه میکنند. به خاطر اهمیت درمان این افراد، در حوزه جراحی رشته ای به نام جراحی چاقی به وجود آمده که از روش های مختلفی برای درمان چاقی ساتفاده میکنند. مهمترین روش های جراحی لاغری یکی اسلیو معده است و دیگری بای س معده. این دو در عین اینکه یک هدف دارند اما تفاوت های زیادی با هم دارند.

عمل لاغری اسلیو معده بهتر است یا عمل بای پس معده؟

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، از سال 1980 چاقی به یک معضل جهانی تبدیل شده و تاکنون دو برابر هم شده. گزارش های سال گذشته نشان می داد که بالغ بر 600 میلیون بزرگسال چاق وجود دارد، که این یک موضوع نگران کننده است. پزشکان مختلفی برای درمان قطعی چاقی و بیماری های همراه با آن، جراحی لاغری را پیشنهاد داده و تایید میکنند. این عمل ها روی معده و روده انجام داده میشود. از میان تمام روش های لاغری دو عمل اسلیو معده و بای پس معده بسیار پر طرفدار و شناخته شده هستند.
اینکه کدامیک برای شما مناسبتر هستند و کدامیک به دیگری برتری دارد را در این مقاله با هم بررسی میکنیم. این شما و این هم یک بررسی دقیق و علمی اما ساده از هر دو عمل و اینکه کدامیک برتر است.

شباهت عمل اسلیو معده با بای پس معده

  • هر دو روش متفاوت هستند. با این حال، آنها هدف یکسانی را دنبال میکنند. جراح لاغری در هر دو عمل کاری میکند که مقدار مواد غذایی که شخص میتواند بخورد کمتر شود و در نتیجه خیلی زود شخص بیمار از شر چاقی خود خلاص شود. به طور مشابه انتظار می رود که در هر دو روش بیمار پس از 2 تا 3 روز بتواند از بیمارستان ترخیص شده و به خانه بازگردد.
  • هم اسلیو معده و هم بای پس معده البته مانند هر عمل جراحی دیگری خطرات و عوارض احتمالی دارند. و برای مثال خونریزی کنترل شده، نشستی از محل دوخت و بخیه، ریفلاکس اسید معده، سنگ کیسه صفرا و ... میتوانند مهمترین عوارض احتمالی این دو عمل باشند. که البته اگر عمل شما توسط یک جراح لاغری خوب انجام شود و خوتان هم رژیم غذایی توصیه شده و ورزش منظم داشته باشید هیچکدام از این عوارض احتمالی را تجربه نخواهید کرد.
  • در هر دو روش میزان مرگ و میر بیار پایین و کمتر از 1 درصد است.

تفاوت عمل اسلیو معده با بای پس معده

در ادامه درباره تفاوت ها این دو عمل بیشتر خواهید خواند و از آنجایی که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند، بهتر است علاوه بر سبک و سنگین کردن همه جوانب از بهترین جراح لاغری شهر و منطقه خودتان هم مشورت بگیرید.
اسلیو معده

روش انجام عمل در هر دو  جراحی

  • نحوه انجام عمل جراحی بای پس معده :این جراحی یک روش لاپاروسکوپی تهاجمی است که در آن جراح لاغری یک کیسه کوچک را در بخش فوقانی معده از خود بافت معده ایجاد می کند و همان کیسه را به  قسمتی از روده کوچک می چسباند. نتیجه این عمل این است که مواد غذایی با دور زدن بخش عمده ای از معده، باعث تسریع در کل فرآیند هضم می شوند. علاوه بر این شخص خیلی زود سیر شده و دیگر تمایلی به غذا خودرن از خود نشان نمیدهد.
  • نحوه انجام عمل جراحی آستین معده:این جراحی لاغری یک رویکرد نسبتاً تهاجمی است که در آن جراح 75٪ معده شامل بخشی از آن که مسئول تولید هورمون گرسنگی (گرلین) است را از بین برده و از شکم خارج میکند. در این عمل آنچه از معده باقی میماند شبیه یک موز است که حجم بسیار کمی دارد.

زمان انجام هر دو عمل، هرعمل چقدر طول میکشد؟

  • بای پس معده:60 - 90 دقیقه
  • اسلیو معده:45 - 60 دقیقه

هزینه هر کدام از دو عمل لاغری

 با توجه به اینکه هزینه عمل لاغری در هر روشی تحت تاثیر فاکتورهای مختلفی مثل نوع بیمه، جراح لاغری، محل انجام عمل و .... است. لذا برای محاسبه قیمت دقیق باید به مطب یک جراح لاغری خوب مراجعه کنید. اما در کشوری مثل آمریکا هزینه هر دو عمل به صورت زیر است. البته هزینه عمل در ایران به مراتب کمتر از کشورهای دیگر است و شاید ایران ارزانترین جایی باشد که شما بتوانید این عمل ها را انجام دهید.
 
هزینه ها در آمریکا (صرفا جهت اطلاع، وگرنه در ایران اوضاع به کلی فرق میکند)
  • هزینه عمل بای پس معده:22،000دلار
  • هزینه عمل اسلیو معده:18،000دلار
تغییرات گوارشی ابجاد شده در هر دو عمل
  • بای پس معده:مقدار کالری جذب شده به میزان چشمگیری کاهش می یابد.
  • عمل اسلیو معده:مواد غذایی از تمام معده باقی مانده عبور میکند اما حجم معده کم است پس بیمار غذای بسیار کمی میخورد.
روند از دست دادن وزن
بای پس معده:بیماران با دور زدن بخشی از روده کوچک و معده، سریعتر احساس سیری می کنند و مدت زمان سیری آن ها نیز طولانی تر می شود. این باعث می شود مقدار کالری دریافت کاهش پیدا کند. اما شخص ممکن است نیاز بیشتری به مکمل ویتامینی و مواد معدنی داشته باشد.
عمل اسلیو معده:اکنون که یک قسمت بزرگ معده برداشته می شود ، بیماران مجبور به خوردن مقدار کمتری از قبل می شوند. آنها سریعتر سیر شده و کالری کمتری هم دریافت میشود. اما تمام مواد مغذی جذب مییشوند.

کدامیک سریعتر باعث کاهش وزن میشوند؟

  • بای پس معده:این عمل جراحی در سال اول به هدف کاهش وزن خود می رسد.
  • جراحی اسلیو معده:این عمل جراحی بعد از گذشت دو سال به طور کامل باعث کاهش وزن میشود.
و به طور کلی بیماران بای پس معده حدود 70 درصد از کل اضافه وزن خود را از دست می دهند در حالی که بیماران اسلیو معده حدود 60 درصد را از دست می دهند.
عمل اسلیو معده

هر دو عمل در یک نگاه، بلاخره کدام بهتر است؟

اینکه کدام بهتر است به عوامل متعددی مثل شاخص توده بدنی بستگی دارد. اما اگر بخواهیم در یک نگاه هر دو را با هم مقایسه کنیم به این شکل اینکار را انجام میدهیم:
  • نوع عمل و روش انجام:بای پس معده برنده می شود. جراحی اسلیو معده غیر قابل برگشت است.
  • زمان عمل:جراحی اسلیو برنده می شود
  • متوسط هزینه:اسلیو برنده است.
  • بهبود گوارش:اسلیو برنده است زیرا تمام مواد مغذی هنگام خوردن هنوز جذب می شوند
  • روند کاهش وزن:هر دو
  • سرعت کاهش وزن:بای پس معده برنده می شود.
اما در کل اسلیو در این مقایسه برنده است. بنابراین اگر میخواهید تحت این عمل قرار بگیرید هیمن الان به فکر پیدا کردن بهترین جراح لاغری شهر خود باشید.
 

عمل اسلیو معده بهتر است یا بای پس معده

56
این مطلب مفید بود ؟60
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
برچسب : کسب و کار
نظر سنجی برای این مطلب غیر فعال شده است
وبگردی